• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ARP i banki finansują stocznię Nauta

erka
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Stocznia Remontowa Nauta specjalizuje się w: budowie kadłubów i jednostek pływających, remontach i przeglądach klasowych jednostek cywilnych oraz remontach i modernizacji jednostek wojskowych. Stocznia w coraz szerszym zakresie realizuje również zlecenia na wykonanie konstrukcji stalowych offshore. Stocznia Remontowa Nauta specjalizuje się w: budowie kadłubów i jednostek pływających, remontach i przeglądach klasowych jednostek cywilnych oraz remontach i modernizacji jednostek wojskowych. Stocznia w coraz szerszym zakresie realizuje również zlecenia na wykonanie konstrukcji stalowych offshore.

Stocznia Remontowa Nauta podpisała z PKO Bankiem Polskim, Agencją Rozwoju Przemysłu oraz z ING BSK umowy kredytowe o łącznej wartości 160 mln zł. Ma to zapewnić stoczni stabilizację finansową na najbliższe lata oraz dać szansę dalszego rozwoju.



Nauta jest spółką Grupy Mars Shipyards & Offshore. W okresie 2009 - 2015, spółka zwiększyła wolumen przychodów ponad czterokrotnie, uzyskując sprzedaż sięgającą ponad 415 mln zł w 2015 roku. Tak wysoka dynamika wzrostu nie byłaby możliwa bez zmiany miejsca działalności operacyjnej, dostępu do terenów Synergii 99, suchych doków SD I i II, a przede wszystkim - przeniesienia przedsiębiorstwa spółki na tereny dawnej Stoczni Gdynia.

Pod koniec roku 2012 Nauta przeniosła większość swojego zaplecza produkcyjnego na tereny należące uprzednio do Stoczni Gdynia. Zajmowane uprzednio tereny przy ulicy Waszyngtona o powierzchni 8,5 ha przeznaczone zostały na projekt deweloperski Gdynia Waterfront zobacz na mapie Gdyni.

- Rozwój Stoczni Remontowej Nauta wspieramy finansowo od 2009 roku. Aktualnie, po długich negocjacjach, udało się osiągnąć korzystne dla wszystkich stron porozumienie, dotyczące nowego poziomu zaangażowania finansowego poszczególnych podmiotów i podziału zabezpieczeń. W ten sposób zoptymalizowane zostało długoterminowe i obrotowe finansowanie spółki. Nowo wypracowana struktura kredytowa stabilizuje sytuację Nauty i zapewnia jej rozwój na kolejne lata - twierdzi Aleksandra Magaczewska, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Zgodnie z prognozami zarządu spółki, Nauta zakończy 2015 rok zyskiem netto. Portfel zamówień na kolejne lata ma pozwolić na utrzymanie wysokiego poziomu przychodów. Nauta ma być także partnerem Marynarki Wojennej RP w zakresie realizacji programu jej modernizacji, uwzględnionego jako program operacyjny pod nazwą "Zwalczanie zagrożeń na morzu". Program ten obejmuje budowę kilku nowych typów okrętów i jednostek pomocniczych.

98,06 proc. akcji Stoczni Nauta należy do Funduszu Inwestycyjnego MARS FIZ.
erka

Miejsca

Opinie (33)

  • A Gdańska zaorana (6)

    Jak to jest. Stocznia obok stoczni i jedna sobie radzi a druga nie. Jedna dostaje każdą możliwą pomoc, a druga żadnej. Why?

    • 12 14

    • Guzik wiem na ten temat

      Więc się nie wypowiadam

      • 13 0

    • (2)

      Może dlatego że gdańska jest ukraińska?

      • 10 1

      • A dlaczego jest ukraińska? Kto był prezesem zanim została ukraińska? Polak? Polak! (1)

        I co? Wtedy też pomocy nie dostali. Wręcz odwrotnie.

        • 4 2

        • JAworski był prezesem

          i tyle w temacie

          • 4 1

    • (1)

      Bo stocznia Gdańska zniknie z mapy i powstanie "Młode miasto Gdańsk". Właśnie do tego chcą doprowadzić "urzędnicy"

      • 4 6

      • Głupoty piszesz, coś tam wiesz

        Stocznia Gdańsk jest na Wyspie Ostrów a tereny z tej strony straciła Stocznia Gdańska prawie 20 lat temu i teraz ma powstać Młode Miasto. Na wyspie rządzi Pomorska Strefa Ekonomiczna, która wspomogła SG spłacając długi ponad 100 mln w ZUS i US w zeszłym roku. Nauta została upaństwowiona podobnie jak Crist.

        • 5 1

  • Orwell?? (2)

    są równi i równiejsi - ciekawe co UE na to - hehehehe

    • 8 10

    • To jest kredyt, a nie dotacja. (1)

      ARP pewnie musiała ostro z bankami konkurować, aby mieć tak pewnego kredytobiorcę, a od kredytów płaci się odsetki.
      Nawiasem mówiąc ten zwrot "ARP i banki finansują stocznię" oraz "dać szansę dalszego rozwoju" to kpina. Brzmi, jakby banki robiły łaskę kredytobiorcy, który w ciągu 6 lat przy krajowym wzroście PKB na poziomie 20% zwiększył własne przychody o 300%.
      To, że ARP musiała długo negocjować z Nautą ws. warunków kredytu (nie kredyt za wszelką cenę!) też pokazuje, że to kwestia biznesu, a nie jałmużny.

      • 5 4

      • Każdy chciałby finansować Nautę :-)

        Jasne, banki się pchały z pieniędzmi do Nauty, ale przegrały konkurencję z ARP. A jak tam zdrowie?

        • 0 0

  • Czegoś nie rozumiem (2)

    Stocznia Nauta 8,5 ha przeznaczyła na projekt deweloperski Waterfront.
    Przecież te tereny warte są przynajmniej 150 milionów złotych. Gdzie jest ta kasa?

    • 12 5

    • Tłumaczę

      Stocznia tereny sprzedaje od kilku lat i co....
      I brak chętnych, ponieważ są to grunty w użytkowaniu wieczystym i trzeba od tych 8,5 ha oddać pod drogi i chodniki.
      Oczywiście jeszcze brak MPZP, który może będzie za 2 lata lub 4.
      Max wartość to 50 milionów złotych.

      • 2 4

    • Nauta dla deweloperów

      Te 8,5 ha może być tyle warte, jeśli ktoś to całkowicie zabuduje a potem sprzeda na wolnym rynku. A więc za 15-20 lat. A narazie jest to tylko cyfra na papierze.

      • 2 2

  • Przynajmniej wiemy, skąd podwyżki taryf w PKO (1)

    Wychodzi, że wcale nie kłamali że nie ma to nic wspólnego z podatkiem bankowym. Pociecha w sumie niewielka ale zawsze coś ... No i Komisja Europejska nie ma prawa się przyczepić bo kredyt komercyjny.

    • 12 5

    • Zdobycie kredytobiorcy pewniejszego niż sam Skarb Państwa to dla banku obciążenie?

      Rozumiem, że gdyby bank udzielał kredyt głównie przysłowiowemu "Kowalskiemu", który jutro może stracić robotę, jest dla klientów tego banku korzystniejsze rozwiązanie?

      • 3 1

  • "przy ulicy Waszyngtona o powierzchni 8,5 ha przeznaczone zostały na projekt deweloperski" (6)

    co z tego jak usłużny b.wojewoda z PO zablokował ten teren, bo złożyła do niego skargę firemka z Gdańska zatrudniająca dwie osoby na miejscu. Dziwie sie tylko dlaczego Port Gdynia nie zapłacił za nieruchomość, choć oficjalnie jest już stawowym właścicielem terenu ?

    • 6 6

    • oj oj oj (2)

      Marych skąd te info
      "co z tego jak usłużny b.wojewoda z PO zablokował ten teren, bo złożyła do niego skargę firemka z Gdańska zatrudniająca dwie osoby na miejscu"
      Ktoś ci głupot naopowiadał czy miałeś taki sen ( chodzi o tą firemkę ) ?

      • 4 7

      • g-o prawda bo, (1)

        jego zapisy zostały zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przez trzy różne podmioty. 1. Sword, 2. właściciel Hotton "z umożliwienie i pomoc w spłacie hotelu" i 3.Ostatnim skarżącym był wojewoda pomorski, który uznał część regulacji zawartych w planie jako sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym :(

        Bez pozdrowienia dla PO-wskiej "prawdy"

        • 4 0

        • Marych g-o wiesz bo,

          nie jestem zwolennikiem PO,

          "z umożliwienie i pomoc w spłacie hotelu"
          a tu o co Tobie chodzi?

          • 0 0

    • (2)

      Marych! Port za swój kawałek zapłacił.

      • 1 0

      • Przepraszam, (1)

        bo już myślałem, że cały Plan jest kwestionowany, ale widać są lepsi i lepsiejsi :))

        To dobrze, że zapłacił przynajmniej nie rosną Stoczni procenty wiązane z zastawem :))
        Obecnie należy jak najszybciej postawić tam coś funkcjonalnego związanego z przemysłem i transportem morskim a do tego wysokiego, aby zasłonić brzydki magazyn. Uważam że był to teren lekko zdegradowany - w bunkrze magazyn farb i lakierów,.. . Dziś te przestrzenie powinny podlegać ciekawym przemianom i tworzyć nowy obraz portu i miasta od strony wody Miasta budowanego jako polskie marzenie, okno na świat, w ramach ambitnego planu gospodarczego, było jednocześnie polem do popisu dla młodych i ambitnych polskich architektów, urbanistów, dekoratorów i projektantów wnętrz. Modernistyczne Śródmieście Gdyni ukształtowało się w bardzo krótkim okresie dekady lat 30. i ciągle nas zaskakuje, co dodatkowo wzmocnia symboliczny przekaz białej architektury i słonecznego miasta. Pytanie czy ten teren odkupiony Port zmarnuje przestrzennie i gospodarczo, czy będzie to wartość dodana do Pięknego Miasta Gdyni.

        • 2 0

        • Port nie zajmuje się upiększaniem miasta, chociaż sam w sobie jest jego atrakcyjną częścią. Zadania portu są ściśle określone w ustawie o portach i przystaniach morskich oraz w jego statucie. Wygląd obiektów portowych oczywiście można konsultować z miastem, ale priorytetowa jest ich funkcjonalność i przydatność dla celów gospodarczych.
          Odkupiony od "Nauty" teren będzie teraz użytkował sąsiedni terminal masowy. Port wybuduje tam magazyn i go wydzierżawi.

          • 0 0

  • 450 mln ??? (6)

    450 mln przychodu dla takiej dużej stoczni to zbyt mało aby z produkcji uzyskać dodatni wynik netto.
    Dwie stocznie należące do holdingu Remontowa uzyskały przychód za 2015 rok mocno przekraczający 2 mld i wygenerowały jakieś 7 tysięcy miejsc pracy.
    Nikt jakoś nie musi im dokładać z pieniędzy podatnika jak do Nauty (PKO BP i ARP są państwowe).
    Proszę zapytać i pokazać w Trójmiasto.pl dokładne dane z rachunku zysków i STRAT tej znakomitej stoczni i wszystko będzie jasne.

    • 16 15

    • Nauta jest strasznie faworyzowana! Coś tu strasznie śmierdzi! (1)

      • 12 8

      • Pewnie twoje zęby.

        • 4 8

    • Jaki jest sens porównywać Remontową do Nauty?

      Przecież tutaj są różnice o cały rząd wielkości i pod względem terenu i punktu startowego (Nauta nigdy nie byłą wielką stocznią). Jeśli Nauta będzie się dalej tak dynamicznie rozwijać (co jest jednak mało prawdopodobne), to będzie można ją porównywać do Remontowej za kilkanaście lat.

      • 11 5

    • Remontowa. ..syf (2)

      W Remontowej sr* się w brudnych, o*****ych ToiToiach. To najbardziej syfiacka stocznia w jakiej byłem. A Nauta to jest bajka. ..czyste, pachnące i ciepłe kibelki.

      • 9 6

      • (1)

        Chowasz się cały dzień żeby nie robić w kiblach ?

        • 3 0

        • No i te ciepłe bułeczki w barze w Naucie

          • 1 0

  • Przychód przychodem

    A jaki jest zysk netto? Mamy prawo jako podatnicy o to spytać, skoro z państwowych pieniędzy te wszystkie MARSY i Grupy Zbrojeniowe są dofinansowywane i jest to proces ciągły!

    • 17 11

  • VAT

    Sprytne przedsięwzięcie najbogatszego z Holdingu .
    Będzie jeszcze większa dywidenda do kieszeni .
    Północna zdechła , ale jeszcze żyje Remontowa .

    • 17 3

  • pieniadze

    Kiedy Stach F.,zwany bucem oraz Wojciech S.,ksywa "oficer", Krzysztof G. "gasior" - zostana postawieni przed sadem za to ze skarb panstwa stracil przez dzialania tej trojki ponad 35 milionow zlotych. Przez tych ludzi stocznia musi brac kredyty. Na razie chodza sobie i rzna glupa udaja ze nic sie nie stalo .Czas najwyzszy rozliczyc i przykladnie ukarac tych cwaniakow.

    • 14 2

  • dynamika przychodów

    Od kiedy to o kondycji firmy decydują przychody? A jakie są koszty? Jaki jest wynik, jaka rentowność? Marketingowe "....kotka przy pomocy młotka".
    Powodzenia.
    MH

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane