• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?

Robert Kiewlicz
13 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.

Po ostatnich protestach w spółce Lotos Kolej trwa kontrola. Na zlecenie zarządu Grupy Lotos prowadzony jest audyt dotyczący obecnej sytuacji w firmie. Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy spółki są zadowoleni z jej obecnego stanu, a do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe.



Trwający przez tydzień protest pracowników spółki Lotos Kolej był spontaniczną akcją spowodowaną zwolnieniem ze stanowiska Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych LK. To osoba związana od lat z kolejnictwem i menedżer, który budował Lotos Kolej od podstaw. Pracownicy spółki zażądali jego natychmiastowego przywrócenia do pracy oraz usunięcia ze stanowiska obecnego wiceprezesa Lotos Kolej - Pawła Makurata, który według nich miał stać za zwolnieniem Łosińskiego.

W efekcie kilku długich spotkań i negocjacji protestującym i zarządowi Grupy Lotos, która jest właścicielem LK, udało się dojść do porozumienia. Mirosław Łosiński został przywrócony na stanowisko, a o dalszych zmianach w spółce miano zadecydować po przeprowadzeniu w niej kontroli. Jednocześnie do mediów zaczęły trafiać informacje dotyczące nieprawidłowości w LK i niegospodarności jej władz.

Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej.



Jednym z przykładów niegospodarności ma być dowóz maszynistów Lotos Kolej do i z miejsca pracy taksówkami. Od kilku lat zajmuje się tym tylko jedna firma - Jakub Trans. W szczytowym okresie podwykonawca ten dysponował flotą ok. 120 samochodów, które świadczyły usługi na rzecz LK. Wydatki na taksówki miały być tak wysokie, że zagrażały rentowności firmy.

- Taką politykę prowadzimy od początku istnienia naszej spółki, tj. od 2003 roku. Było to niejednokrotnie poddawane różnym audytom, a wynik zawsze był jednoznaczny - technologia dowozu pracownika po prostu się opłaca. Nie przewidujemy zmian modelu logistyki w tym obszarze - twierdzą władze Lotos Kolej. - Zapewnienie dowozu pracowników (maszyniści, rewidenci) wpływa na poprawę efektywność funkcjonowania LK. Przewożąc pracowników do i z tzw. "punktów zbornych", LK zyskuje kilka razy wyższą wydajność zatrudnionych osób, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów. Ma to przede wszystkim wpływ na komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiana maszynistów/rewidentów, wynikająca z określonych przepisów prawa, następuje w różnych miejscach, zależnie od tego, gdzie pociąg znajduje się w danej chwili. Koszt postoju pociągu jest zdecydowanie wyższy niż koszt dowozu pracownika samochodem.
Czytaj też:
Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?

Spółce zarzuca się też, że nie posiada własnego taboru tylko go leasinguje lub dzierżawi - w większości od firmy GATX. Spółce często miało brakować taboru do realizowania zleceń i w takich wypadkach musiała ona korzystać z usług podwykonawców. Dodatkowo władze Lotos Kolej miały nie zatrudniać nowych pracowników, zamiast tego wolały powierzać pracę właśnie podwykonawcom.

Co na to Lotos Kolej? Spółka twierdzi, że taki był od początku jej model biznesowy.

Jak poprawić jakość transportu kolejowego w Polsce?


- Konsekwentnie od wielu lat spółka nie inwestuje dużych nakładów finansowych w zakup lokomotyw i wagonów bazując na leasingu i dzierżawie taboru - czytamy w oświadczeniu Lotos Kolej przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Spółka współpracuje z 29 różnymi podwykonawcami po to, by jak najefektywniej realizować pracę przewozową. Podwykonawcy do pracy przewozowej i manewrowej są zarówno podmiotami państwowymi, spółkami giełdowymi, jak i podmiotami prywatnymi. Współpraca z nimi to konieczność wynikająca przede wszystkim z sezonowości realizowanych przewozów i wynikających z tego ew. kosztów utrzymania dodatkowego taboru i personelu. Dodatkowo, korzystanie z podwykonawstwa jest również korzystne dla przewoźnika szczególnie w przypadku obsługi tzw. ostatniej mili (obsługa terminala lub bocznicy przez miejscowego operatora) lub w obszarach, gdzie dostawy odbywają się sporadycznie (sprowadzenie lokomotywy manewrowej kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów jest nieefektywne, aby dokonać jednorazowej obsługi).
W latach 2012-2016 spółka Lotos Kolej kilkukrotnie podlegała różnym kontrolom oraz czynnościom sprawdzającym ze strony urzędów skarbowych, Urzędu Kontroli Skarbowej, ZUS-u, oraz innych instytucji. Nie wykazały one żadnych nieprawidłowości.

- Lotos Kolej jako spółka działająca w ramach Grupy Kapitałowej Lotos, której jednostka dominująca jest spółką giełdową, podlega regularnym przeglądom i badaniom sprawozdań finansowych przeprowadzanych przez biegłego rewidenta. Przeglądy danych finansowych przygotowywanych na potrzeby raportowania giełdowego przeprowadzane są raz na kwartał, dodatkowo w każdym roku przeprowadzane jest wstępne oraz finalne badanie sprawozdania finansowego spółki. Wszystkie wydawane opinie były opiniami bez zastrzeżeń - twierdzą przedstawiciele Lotos Kolej.
Więcej: Lotos Kolej. Pracownicy obronili dyrektora

Niezadowolenie części pracowników Lotos Kolej miał też powodować sposób przyznawania nagród specjalnych w spółce. Przyznawane one były osobiście, jednoosobową decyzją prezesa Henryka Grucy. W grudniu 2016 roku przyznano kilkudziesięciu pracownikom najwyższej kadry nagrody w kwocie ok. 350 tys. zł.

Jak tłumaczą władze spółki, nagrody związane były z rekordowymi wynikami spółki i zostały przyznane wielu pracownikom, nie tylko tym z kadry zarządzającej, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami i obowiązującymi w LK zasadami.

- W 2016 roku premiowani byli pracownicy odpowiedzialni za rozwój przewozów w Niemczech, skuteczne wprowadzanie działań prowadzących do obniżki kosztów, rozpoczęcie nowych przewozów, zapobieganie wypadkom kolejowym, wdrażanie w życie nowych rozwiązań z zakresu IT oraz wdrożenie modułu przychodowo-kosztowego, umożliwiającego dokładne poznanie efektywności poszczególnych rodzajów działalności spółki - podsumowuje Lotos Kolej.
Wszystkie te sprawy badają obecnie audytorzy Grupy Lotos. Po zakończeniu kontroli zostaną podjęte decyzje dotyczące spółki Lotos Kolej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, audyt zakończyć może się jeszcze w marcu 2017 roku.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • Co dobre trzeba zniszczyć

    Zapamiętajcie moje słowa.
    W Polsce powojennej co dobre trzeba zniszczyć, tak sowiecka władza wpajała w mózgi pospolitym Polakom. Tylko sami kolaboranci, złodzieje i szpiedzy. Wypisz wymaluj, toż to obecna władza ludowa. Jedni kradną drudzy udają, że ich ścigają.
    Totalna głupota XXI wieku.

    • 5 0

  • (7)

    W Enerdze i Lotosie są całe listy kolejkowe do stanowisk. Na listach rodziny i znajomi działaczy PiS. Wszyscy doskonale wykształceni i z doświadczeniem.

    Tak, wiemy, wcześniej tez tak było...
    Nie, nie było, i potwierdzi to kazdy pracownik z tych firm.

    • 50 12

    • I jeszcze dwa pytania... (4)

      6. A ja mam jeszcze jedno pytanie? Maszyniści jeżdżą w pojedynkę? Np. w biurach turystycznych każdy kierowca ma zmiennika bo inaczej turyści jechaliby 6 dni a dwa zwiedzali.
      7. a maszynista nie może przyjechać samochodem służbowym a zmiennik nim wrócić? Tylko trzeba trzeba to zrobić w odpowiednim czasie. U mnie w firmie zlikwidowano kierowców a kierowcą jest każdy pracownik z pozwoleniem na prowadzenie pojazdów służbowych.

      • 4 1

      • Chańba

        Energetyk ty chyba jesteś z tej listy ,, CHAŃBY'' nie masz pojęcia a głupoty piszesz.

        • 0 0

      • Jadąc autem służbowym jesteś w pracy, taksówką zalicza się jako dojazd do pracy. Inaczej mówiąc nie wprost koszty a specyfika rozliczenia czasu pracy podpowiada rozwiązanie z taksówkami.

        • 2 0

      • :(

        Niestety nie
        Liczy sie wtedy czas pracy
        A tu pip nieugiety

        • 1 0

      • to ile tych samochodów służbowych miało by być w całym kraju? Jakie koszty eksploatacyjne? Przeglądy serwisowe itd. Pewnie to przeliczyli i wyszło że lepiej zlecic to firmie przewozowej i ustalić stawkę za dowóz maszynistów. Inna sprawa to gdzie te samochody służbowe miały by stać? Musiał by być duzy parking na te samochody. No i każdy musiał by mieć prawo jazdy, przejść badania , bo przecież prowadzi auto służbowe w ramach pracy. No i jesli maszynista jest z Gdańska a podmieni go z Bydgoszczy to skąd miało by być to auto słuzbowe? Ten z Bydgoszczy najpierw by jechał do Gdańska po auto i z powrotem gdzieś za Bydgoszczą na podmianę? A jeśli ten z Bydgoszczy by pobierał auto z parkingu Bydgoskiego ( to bardziej logiczne) to :
        1. koszt postoju tego auta w Bydgoszczy
        2. Gdzie ma jechać maszynista z Gdańska do Bydgoszczy aby odstawić auto ? czy do Gdańska.
        3. Kto zaprowadzi auto do Bydgoszczy ?

        • 6 1

    • Widać, żeby dostac prace w podobnych korporacjach, wcale nie trzeba być bystrym

      trzeba umieć sobie tylko radzić tylko w procedurach itd.
      wyuczyć w sobie odruchy i gotowe odpowiedzi w stylu masło maślane z laniem wody.
      ładne okukary na nos, koszula i buty i ładnie, ale nie głupio się usmiechać.

      • 7 1

    • To fakt, że Pis obsadza swoimi, ale w LK to już wieloletnia tradycja. Sam znam kilka osób, które otwarcie mówią, że o kolei nie miały zielonego pojęcia i dostały się po znajomości. Tak jest zresztą w większości firm, przynajmniej na kolei. Tym bardziej szacun dla osób na wyższych stanowiskach, że potrafią to wszystko ogarnąć i coś z tego wykrzesać, nawet z niezłym efektem. Sporo daje jednak z pewnością bogata spółka matka i realizacja tylko najbardziej dochodowych rodzajów przewozów.

      • 8 4

  • Partyjna nomenklatura. (8)

    Odkąd PiS i ich #dobrazmiana wywaliła wielu kompetentnych menadżerów ludzi znających się na swojej robocie i obsadzeniu ich miejsc partyjniakami typu wójt Pcimia, asystent posła, lokalny działacz PiS, w każdej spółce skarbu państwa żle się dzieje. PO święte nie było tak samo AWS i SLD ale to co robi PiS to czysty absurd szkodnictwo paraliż firm i państwa ogółem. Wszystko sygnowane wąsem ludzi pokroju tow. Śniadka. Wcałym LOTOSIE jest źle, ENERGA podobnie

    • 80 12

    • Komuna bis

      Komuna bis !!! Tylko w bardziej chomskim wydaniu.

      • 0 0

    • suweren wybrał PIS

      To suweren wybrał PIS żeby rządził.

      Więc członkowie partii obejmują stanowiska w administracji i gospodarce celem wdrażania programu partii.

      Przecież to jest zrozumiałe po to PIS wygrał żeby rządzić Polską. Partia ma osoby które chcą rządzić.

      Proszę się nie obrażać ale TAK CHCIELI POLACY, wybory nie były fałszowane, PIS się sam nie wybrał..

      • 0 0

    • Czyli słusznie prawi PiS że w spółkach jest tragicznie

      skoro kilku partyjnych z pis mogło tak zgorszyć przedsiębiorstwo liczące setki menedżerów, kerowników i doradców eksperckich. Kto się przyzna ilu tam u was członków nowoczesnej platformy pracuje? Może to oni sypią piasek w tryby lub hejtują tu na forach?

      • 1 0

    • paranoja (3)

      a co przed pios bylo tak super? co ma wogole pis do lotosu bo wg mnie niewiele!! ludzie ogarnijcie sie, lotosem zarzadzają luudzie, pracownicy a nie partia polityczna!! w lotosie sa ludzie zatrudniani po znajomosci, rodziny itp, nikt zewnatrz nie ma szans sie tam dostac, jest gorzej bo ci ludzie (w wiekszosci) nie umieja zarzadzac poprostu stolki sobie pozalatwiali a robic nie umieja!!!!!

      • 4 23

      • (2)

        # heheszka g*wno wiesz , w nogach spisz !

        • 11 4

        • (1)

          a ty co wiesz ? moze tatus zalatwil ciepla posadke i cwaniakujesz?

          • 6 12

          • Ja wiem, ze przed znakiem zapytania nie stawia sie spacji, a ty co wiesz?

            • 2 3

    • a jak było przedtem?

      • 3 1

  • ECHO PREZESA (2)

    ECHO PREZESA (2)

    - No, co tam słychać, Mariusz, w sprawie kolejarzy?
    Coś niedobrze, wnioskuję z twej mizernej twarzy:
    Jakbyś był umęczony całonocnym seksem,
    Lub po kraksie drogowej, cypryjskim melexem.

    - O, Wodzu nasz Wszechwładny! Polaków ostojo!
    Ty, którego światowi mocarze się boją:
    Trump, Merkel i ta cała zachodnia ich kasta
    Oddaje hołdy Tobie, potomkowi Piasta!
    Ty, którego nadejście tak oczekiwane ...

    - Cicho! Wiem! To są prawdy wszystkim dobrze znane!
    Jam ci jest! Herbu Pomian, rodu prastarego;
    W prostej linii od Mieszka i króla Chrobrego!
    Ale nie o tym mowa: Bardzo mnie to boli,
    Żeście się wystraszyli tej zgrai roboli.
    Wystarczy, że się zbierze garść ludzi do kupy,
    Trochę pohałasują wy dajecie ciała!
    Że powiem kolokwialnie, choć z faktów wynika,
    Iż trzeba by tu użyć twardszego języka!
    Paru wyjców kaszubskich w pomarańcz ubranych
    Podważyło efekty naszej Dobrej Zmiany!

    - Melduję, że, jak chodzi o gdański przypadek,
    Strategię Dobrej Zmiany opracował Gniadek!

    - Taki z Gniadka jest strateg, jak ze mnie kierowca!
    Dlatego pytam ciebie, swojego sztabowca:
    Czemu ta sprawa jeszcze nie jest zakończona?
    W Gdańsku, którego przeszłość klątwą naznaczona;
    W mateczniku łże-elit, lumpenliberałów,
    Osób specjalnej troski, ultraradykałów,
    Co niejednej rewolty byli zapalnikiem,
    Wy zwiewacie przed nimi, jak kowboj przed bykiem,
    Gdy z jego grzbietu spadnie, rogi z tyłu czuje,
    Robi ze strachu w gacie, gdy byk atakuje!
    (Aha! Mariusz, wieczorem puścisz mi wideo:
    Jacek Kura podesłał świeżutkie rodeo!).
    Ale do rzeczy: Znajdźcie ludzi, którzy wskażą,
    Kroki, abyśmy wyszli z tej batalii z twarzą.
    Gdyż precedens to byłby nad precedensami:
    Element animalny wygrywa z Panami!
    A przecież, kto gdzie stoi, wszystkim jest wiadomo:
    My po tej dobrej stronie, oni tam, gdzie ZOMO!

    - Chłonę całym jestestwem Twoje komentarze!
    Oazo Na Wyschniętej Umysłów Saharze!
    Pogromco kondominium, wrogu dyfamacji,
    Ukojenie dla naszych bólów i frustracji,
    Wieżo z kości słoniowej, stolico mądrości

    - Mariusz! Nie nadwyrężaj mojej cierpliwości!
    Ostatnie porównania wprawdzie trafne były,
    Ale chyba litanie ci się pomyliły!!!

    - Wybacz, o Wielki, mojej tępej mózgownicy:
    Widocznie utrwaliło mi się z miesięcznicy!

    - No, już dobrze. Do rzeczy: skrzyknij zespół zgrany,
    Opracujcie strategię, przedstawcie mi plany.

    - W firmie trwa właśnie audyt bardzo drobiazgowy,
    Audytorzy sprawdzają, prowadzą rozmowy,
    Zbyszek Biodro ma przysłać mi kilku chłopaków,
    Którzy będą usilnie poszukiwać znaków,
    Nie pozostawiających cienia wątpliwości,
    Że w firmie miały miejsce nieprawidłowości.

    - Tylko nie wołaj czasem Antka z Wybuchowa,
    Bo nam się z tego zrobi wojna hybrydowa!
    A to jeszcze nie pora. Rozumiesz Mariuszu?

    - Rozumiem i podziwiam Twą Wielkość, Geniuszu!
    Gdybyś żył sto lat temu, rzecz to niewątpliwa,
    Że Piłsudski musiałby biegać Ci po piwa!

    - Co tam Dziadek! Zasługi miał nietuzinkowe,
    Niestety, wychowanie raczej podwórkowe.
    Nie moja kategoria. A więc, do roboty!
    Sprawcie tym kolejarzom porządne łomoty!
    Nie będą nam wmawiały masy ordynarne
    Kłamstw, że białe jest białe, a czarne jest czarne
    Czy na odwrót? Nieważne! Rozdzielcie zadania,
    Alleluja i naprzód! Koniec posłuchania.

    16.03.2017
    Juliusz Sławecki

    • 7 0

    • (1)

      Uwielbiam Pana😂

      • 0 0

      • skąd wiadmo, że to Pan? ;)

        • 0 0

  • Jestem pracownikiem Lotosu od 2015 roku.Wcześniej byłem zatrudniony w Ctl Logistic.Zarobki owszem większe ale i pracy także więcej.12 godzinne zmiany uczciwie przepracowane.Nie ma czekania pół zmiany na skład z nogami na pulpicie jak to się zdarzało nierzadko w poprzedniej firmie.Jedziesz do innej roboty -skończysz to wracasz do poprzedniej.Na początku ciężko było się przestawić i nogi wchodziły w du..ę a teraz to już norma.Taksówki są potrzebne bo koszty są nieporównywalnie mniejsze przestój składu lub opóźnienia.Poza tym jedna obsada czyli maszynista i rewident robią np.trzy składy a gdzie indziej do tej samej roboty potrzebne są trzy obsady więc gdzie są straty a gdzie oszczędności?

    • 10 1

  • Katolicki kraj

    Oto obraz dzisiejszej Polski.Rodak-rodakowi by nóż w plecy wsadził tylko za to że ktoś ma lepiej czy więcej zarabia.Jeśli komuś zabiorą to nie oznacza że ty kochany rodaku będziesz miał więcej.

    • 3 0

  • złodziejstwo śmierdzące na 100 km

    • 1 2

  • Audyt chyba polega na tym (7)

    że jest prowadzony przez niezależnych ekspertów, a nie takich pochodzących z grupy.

    • 61 7

    • Za to CiechSoda ma nowego prezesa

      Zbigniewa Paszkowicza

      • 0 0

    • A słyszałeś o Audycie wewnętrznym? (2)

      • 21 4

      • . (1)

        Audyt wewnętrzny też musi być niezależny. Autor artykułu sam sobie zaprzecza już w tytule. Słowo audyt jest często nadużywane i mylone z kontrolą.

        • 6 0

        • Autor artykułu przede wszystkim nie wie co to audyt

          i myli go z kontrolą.
          W ogóle mało kto w tym kraju wie czym jest audyt.
          Poza tym 'nagrody specjalne' są najprawdopodobniej "widzimisiem" zapisanym w regulacjach wewnętrznych firmy - pół biedy jeśli dostali je ludzie, którzy na nie zasłużyli swoją pracą, gorzej jeśli wypłacono je świeżakom, którzy dostali się do firmy z nadania PiS - wówczas nie dziwię się, że załoga się buntuje.

          • 2 3

    • Ten który nie liznął tematu kolei..

      ..nie zrozumie go.

      • 3 1

    • dobrze

      Spolke za PO kupili rosjanie

      • 3 12

    • Zależy od rodzaju audytu ;)

      • 24 1

  • Lotos

    Prawda jest taka,że nie mogą "ruszyć"spółki za wyniki finansowe bo te są świetne a przeprowadzany audyt z góry przewiduje ,że coś trzeba znależć więc najłatwiej poróżnić opinię publiczną o wydawnictwo kasy.Metoda stara jak świat ale zawsze działa.Powiem tak...jestem odbiorcą usług oferowanych przez firmy kolejowo-przewozowe.Jeśli mam do wyboru kilka firm zawsze wybiorę Lotosa i wcale nie dlatego ,że oferuje najtańszą obsługę.W tej firmie stosunek ceny do wykonywanych usług jest dla mnie najbardziej korzystny bo terminowość dostaw to dla mnie priorytet a Lotos mi to zapewnia.Jeśli transport pracowników taksówkami czy innymi środkami przewozu przyczynia się na taką jakość obsługi klientów to jestem za chociaż pewnie po części jest to wliczone w cenę usługi.Serdecznie pozdrawiam inne firmy z tej branży -może warto brać przykład jak pozyskiwać potencjalnych zadowolonych klientów.

    • 13 1

  • Audyt wykaże, że należy zatrudnić kapelana (3)

    albo oddać się w łaski Matkiboski, bo tylko ona może pomóc.

    • 57 10

    • suweren wybrał

      To suweren wybrał PIS żeby rządził. Więc członkowie partii obejmują stanowiska w administracji i gospodarce celem wdrażania programu partii.

      Przecież to jest zrozumiałe po to PIS wygrał żeby rządzić Polską.

      Proszę się nie obrażać TAK CHCIELI POLACY

      • 0 2

    • sami wybraliśmy (1)

      Przecież sami Polacy wybrali takich rządzących. Nikt wyborów nie fałszował.

      • 2 0

      • Nie my

        Na pewno prawdziwi Polacy nie wybrali tej władzy. Samozwańczy patrioci i reszta imbecyli głosowała, żeby kosztem dobra naszego kraju mieć na dodatkowe paczki fajek

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane