• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?

Robert Kiewlicz
13 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.

Po ostatnich protestach w spółce Lotos Kolej trwa kontrola. Na zlecenie zarządu Grupy Lotos prowadzony jest audyt dotyczący obecnej sytuacji w firmie. Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy spółki są zadowoleni z jej obecnego stanu, a do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe.



Trwający przez tydzień protest pracowników spółki Lotos Kolej był spontaniczną akcją spowodowaną zwolnieniem ze stanowiska Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych LK. To osoba związana od lat z kolejnictwem i menedżer, który budował Lotos Kolej od podstaw. Pracownicy spółki zażądali jego natychmiastowego przywrócenia do pracy oraz usunięcia ze stanowiska obecnego wiceprezesa Lotos Kolej - Pawła Makurata, który według nich miał stać za zwolnieniem Łosińskiego.

W efekcie kilku długich spotkań i negocjacji protestującym i zarządowi Grupy Lotos, która jest właścicielem LK, udało się dojść do porozumienia. Mirosław Łosiński został przywrócony na stanowisko, a o dalszych zmianach w spółce miano zadecydować po przeprowadzeniu w niej kontroli. Jednocześnie do mediów zaczęły trafiać informacje dotyczące nieprawidłowości w LK i niegospodarności jej władz.

Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej.



Jednym z przykładów niegospodarności ma być dowóz maszynistów Lotos Kolej do i z miejsca pracy taksówkami. Od kilku lat zajmuje się tym tylko jedna firma - Jakub Trans. W szczytowym okresie podwykonawca ten dysponował flotą ok. 120 samochodów, które świadczyły usługi na rzecz LK. Wydatki na taksówki miały być tak wysokie, że zagrażały rentowności firmy.

- Taką politykę prowadzimy od początku istnienia naszej spółki, tj. od 2003 roku. Było to niejednokrotnie poddawane różnym audytom, a wynik zawsze był jednoznaczny - technologia dowozu pracownika po prostu się opłaca. Nie przewidujemy zmian modelu logistyki w tym obszarze - twierdzą władze Lotos Kolej. - Zapewnienie dowozu pracowników (maszyniści, rewidenci) wpływa na poprawę efektywność funkcjonowania LK. Przewożąc pracowników do i z tzw. "punktów zbornych", LK zyskuje kilka razy wyższą wydajność zatrudnionych osób, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów. Ma to przede wszystkim wpływ na komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiana maszynistów/rewidentów, wynikająca z określonych przepisów prawa, następuje w różnych miejscach, zależnie od tego, gdzie pociąg znajduje się w danej chwili. Koszt postoju pociągu jest zdecydowanie wyższy niż koszt dowozu pracownika samochodem.
Czytaj też:
Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?

Spółce zarzuca się też, że nie posiada własnego taboru tylko go leasinguje lub dzierżawi - w większości od firmy GATX. Spółce często miało brakować taboru do realizowania zleceń i w takich wypadkach musiała ona korzystać z usług podwykonawców. Dodatkowo władze Lotos Kolej miały nie zatrudniać nowych pracowników, zamiast tego wolały powierzać pracę właśnie podwykonawcom.

Co na to Lotos Kolej? Spółka twierdzi, że taki był od początku jej model biznesowy.

Jak poprawić jakość transportu kolejowego w Polsce?


- Konsekwentnie od wielu lat spółka nie inwestuje dużych nakładów finansowych w zakup lokomotyw i wagonów bazując na leasingu i dzierżawie taboru - czytamy w oświadczeniu Lotos Kolej przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Spółka współpracuje z 29 różnymi podwykonawcami po to, by jak najefektywniej realizować pracę przewozową. Podwykonawcy do pracy przewozowej i manewrowej są zarówno podmiotami państwowymi, spółkami giełdowymi, jak i podmiotami prywatnymi. Współpraca z nimi to konieczność wynikająca przede wszystkim z sezonowości realizowanych przewozów i wynikających z tego ew. kosztów utrzymania dodatkowego taboru i personelu. Dodatkowo, korzystanie z podwykonawstwa jest również korzystne dla przewoźnika szczególnie w przypadku obsługi tzw. ostatniej mili (obsługa terminala lub bocznicy przez miejscowego operatora) lub w obszarach, gdzie dostawy odbywają się sporadycznie (sprowadzenie lokomotywy manewrowej kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów jest nieefektywne, aby dokonać jednorazowej obsługi).
W latach 2012-2016 spółka Lotos Kolej kilkukrotnie podlegała różnym kontrolom oraz czynnościom sprawdzającym ze strony urzędów skarbowych, Urzędu Kontroli Skarbowej, ZUS-u, oraz innych instytucji. Nie wykazały one żadnych nieprawidłowości.

- Lotos Kolej jako spółka działająca w ramach Grupy Kapitałowej Lotos, której jednostka dominująca jest spółką giełdową, podlega regularnym przeglądom i badaniom sprawozdań finansowych przeprowadzanych przez biegłego rewidenta. Przeglądy danych finansowych przygotowywanych na potrzeby raportowania giełdowego przeprowadzane są raz na kwartał, dodatkowo w każdym roku przeprowadzane jest wstępne oraz finalne badanie sprawozdania finansowego spółki. Wszystkie wydawane opinie były opiniami bez zastrzeżeń - twierdzą przedstawiciele Lotos Kolej.
Więcej: Lotos Kolej. Pracownicy obronili dyrektora

Niezadowolenie części pracowników Lotos Kolej miał też powodować sposób przyznawania nagród specjalnych w spółce. Przyznawane one były osobiście, jednoosobową decyzją prezesa Henryka Grucy. W grudniu 2016 roku przyznano kilkudziesięciu pracownikom najwyższej kadry nagrody w kwocie ok. 350 tys. zł.

Jak tłumaczą władze spółki, nagrody związane były z rekordowymi wynikami spółki i zostały przyznane wielu pracownikom, nie tylko tym z kadry zarządzającej, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami i obowiązującymi w LK zasadami.

- W 2016 roku premiowani byli pracownicy odpowiedzialni za rozwój przewozów w Niemczech, skuteczne wprowadzanie działań prowadzących do obniżki kosztów, rozpoczęcie nowych przewozów, zapobieganie wypadkom kolejowym, wdrażanie w życie nowych rozwiązań z zakresu IT oraz wdrożenie modułu przychodowo-kosztowego, umożliwiającego dokładne poznanie efektywności poszczególnych rodzajów działalności spółki - podsumowuje Lotos Kolej.
Wszystkie te sprawy badają obecnie audytorzy Grupy Lotos. Po zakończeniu kontroli zostaną podjęte decyzje dotyczące spółki Lotos Kolej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, audyt zakończyć może się jeszcze w marcu 2017 roku.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • Szczur

    Jak masz przypuszczenia, obawy ze Jednym z przykładów niegospodarności moze byc wożenie maszynistów czy rewidentów to podziel sie z tym, moze masz inne spojrzenie pomysł?

    Tylko kto by Cie słuchał
    Kim ty jestes? Biegniesz do prasy z takimi newsami - zal d.... ściska
    Ty biedny człowieczku
    Ujawnił sie DONOSICIELU
    OSKARŻYCIELU gdzie bezpodstawnie dajesz swoje opinie nie mając pojęcia wiedzy i idziesz do prasy jątrzyć temat
    Nie potrafisz stanąć twarzą w twarz i powiedzieć ze Twoim zdaniem ten dowóz czy to podwykonawstwo to nierentowne

    Ale do tego trzeba mieć jaja charkter i wiedzę

    Spiskować tj to!!!!

    Idź teraz spójrz w lustro
    I co? To samo co zawsze? Czy obłuda?
    Moze masz inne lustro..,,

    • 11 6

  • (1)

    Audyt pokaże to dlaczego tak pracownicy i związkowcy bali się że usuwają im swojego człowieka. Teraz dopiero pojawią się przewały jakie w tej firmie od lat się pojawiały . Napiszcie ile związkowcy zarabiaja i ile jest związków zawodowych. to trzeba zlikwidować. Bo to jest socjalizm na jaki nie można sie godzić. Odebrać prawa i przywileje wszystkim związkowcom. I tak zrobic w całej grupie.!

    • 12 11

    • Wrócimy tam,nie tylko pod słoik.

      W Lotos Kolej nie ma ani jednego związkowca na etacie. Związki zawodowe są w Grupie Lotos.
      Artykuł stronniczy,napisany przy wydatnym udziale jednej z trzech wiadomych osób. Róbcie tak dalej,a protest rozleje się na cały kraj,bo ludzie już mają po dziurki w nosie waszego niszczenia dobrych firm i obsadzania Misiewiczów,Makuratów itp. Dziękuję za uwagę.

      • 6 0

  • Rodzinne układy i lokalne lizanie d*psk. Fuj co za firma

    • 10 8

  • Żenada do czego doprowadzono

    Jedni na drugich donoszą

    Zawiść złość donosicielstwo

    Szukanie hakow układów
    Chory kraj chorzy ludzie
    Gdzie my żyjemy
    Przyjdzie Putin i was wszyskich .....

    To co to za idiota idzie do prasy z informacja ze:
    " do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe"

    Co to za pracownik? Na jakim stanowisku? Co sie zabiera za ocenę nie mając pojęcia?

    Operuje kwota za nagrody?
    Skad to wie?

    Informacja o kwocie jest znana tylko kilku osobom z pionu zarządu?

    Zastanawiające! I niepokojące!

    • 16 2

  • A ilu jest agentów pracujących w Lotosie ?

    Audyt powinien dotyczyć raczej pracowników z lekkim akcentem za wschodu

    • 6 2

  • W glowkach sie popzrewracalo (6)

    uuu, czyli o kase chodzi a nie o obrone prezesa. Pewnie im obiecal podwyzki to sie wstawili. Teraz zeby zdyskredytowac obecnego wywlekaja jakies smieszne zarzuty typu taksowki i premie 350 tys. To ile ma dostac np prezes premi ? 5000 zł ? Tyle ile pracownicy Lotosu - bo tyle w zeszlym roku dostali. Jezeli komus nie odpowiada to przeciez "droga wolna". Ale dziwne ze nikt tego nie zrobi, dlaczego ? Czyzby za dobrze sie zylo w Lotosie ?

    PS: Pracuje w PKP Cargo i nie narzekam a wiem ze Lotos ma lepiej !

    • 9 8

    • W GPEC jest tak samo, zatrudniają cieci

      W ogóle brakuje tam inżynierów

      rządzą tam menedżerowie po kursie zarządzania i kierunkach filozofiicznych

      • 3 0

    • Premie jak premie sprawdźcie dodatki do pensji oprócz premii... (2)

      • 1 1

      • (1)

        jakie np.? darmowe paliwo ? O czym ty piszesz? . Jak jedzie w trase to ma delegacje jak w innych firmach, premię kwartalną . W PKP Cargo kolega mówił mi że ma premie, bony na święta, kasę na zakup węgla , darmowe bilety kolejowe . Więc chyba tam jest większa niegospodarność niż w lotosie

        • 1 1

        • w wielkich korporacjach z dodatków szefy zyjom porozmawiaj z księgową o tym...

          • 1 0

    • (1)

      350 000 / 1000 pracowników = 350 PLN....
      Super premie...

      • 5 1

      • minus podatek to 350 - 18% = 287 Kupa kasy !!! pewnie nie wszyscy dostali ale liczmy że połowa to 700 minus podatek . Lub 1/3 załogi to daje 1400 minus podatek . Normalnie szaleństwo .... Pewnie wszyscy zaraz wycieczki wykupili do Tajlandii, Dominikany , Meksyku , Japonii, Australii itd.

        • 4 1

  • W ankiecie brakuje opcji

    - do zarządzania wybierać osoby kompetentne w drodze konkursu a nie znajomych, którzy bez znajomości nie otrzymali by posady nawet jako cieć na parkingu

    • 11 0

  • Te nagrody i wg uznania szeFa.. (3)

    większość z Pracowników dostawali jednorazowo aż 70 PLN premii netto.

    Ciekawe ile dostali Ci na samej górce przy tej samej okazji, ile było tam nagród?

    Brak jest tam jasnych warunków otrzymania jakiejkowliek premii.
    Brak kontroli czasu pracowników biurowych.
    Brak jasnych kryteriów zatrudniania pracowników.
    rekrutacja raczej z polecenia.
    Niejednokrotnie szeregowi Pracownicy muszą tam siedziec do późnych godzin wieczornych, bez nadgodzin, bo szef wie że jego podwładny ma kredyt na dom i musi go spłacać...patola jak nic

    i nie wskazujmy tu tylko na motorniczych, bo oni wcale nie mają tam aż tak źle.
    Otoczenie pracy,tj. polecenia służbowe Dyrektorów i Kierowników, wywołują tam mob... i dyskr...

    • 6 12

    • (1)

      Widać słabo poinformowany jesteś bo to co piszesz to nie prawda.
      Kłamstwa złych ludzi. Jako pracownik - nie potwierdzam

      • 4 1

      • audyt wszystko wykaże zobaczymy czy wszyscy są równo traktowani?

        dlaczego w takiej wilekiej firmie nie ma odbijaczy czasowych?
        nie wiadomo ile czasu i jak fługo spędził pracownik na terenie takiego zakaładu?

        • 2 2

    • Nic nie wiesz o firmie. Chyba że piszesz o swojej a nie o Lotos kolej. Mąż tam pracuje i zawsze jest o czasie na obiad. Zaczyna prace o 7 rano i kończy o 15. Przed 16 zawsze jest w domu . Pisze przed bo różnie jest na drogach - patrz korki.
      Nie wiem skąd takie informacje że siedzą tam do nocy ?

      • 4 1

  • mleko się rozlało

    to juz wiadomo czemu pracownicy protestują przeciwko zmianom... Pan prezes i dyrektorzy przyznają setki tyś zł premii, transportuja do pracy taksoweczkami... to kto by chciał czegoś nowego co może to zmienić... co to w ogóle za firma????

    • 8 16

  • Mają...

    tam Wielebnego na etacie, to krótka spowiedź wielkopostna więc po co komu audyt.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane