• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa projektu EFRA rozpoczęta. Nowe instalacje w rafinerii

erka
7 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy lub asfalty. Instalacje powstaną na jednej z ostatnich niezagospodarowanych  działek w rafinerii. Celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy lub asfalty. Instalacje powstaną na jednej z ostatnich niezagospodarowanych  działek w rafinerii.

Symbolicznym aktem wmurowania kamienia węgielnego na terenie rafinerii gdańskiej rozpoczęto budowę kompleksu instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej składających się na projekt EFRA. Wartość całej inwestycji oszacowano na ok. 2,3 mld złotych. Inwestycja ma na celu zwiększenie głębokość przerobu ropy naftowej. Dzięki instalacjom produkcyjnym projektu EFRA rafineria w Gdańsku wyprodukuje rocznie do 900 tys. ton dodatkowych paliw. Prace inwestycyjne mają zakończyć się w 2018 roku. Za inwestycję odpowiedzialna będzie spółka Lotos Asfalt


Największe korzyści lokalnej gospodarce przynoszą inwestycje w:


Pierwsze instalacje projektu EFRA zaczną powstawać już w drugim kwartale 2016 roku. Najważniejsze obiekty, które złożą się na nowy ciąg technologiczny to instalacje: Opóźnionego Koksowania, Produkcji Wodoru, Hydroodsiarczania Benzyny z Koksowania, mycia LPG, logistyki i magazynowania koksu oraz Destylacji Hydrowaxu.

Powstający zespół instalacji pozwoli rafinerii przerabiać ropę naftową tak, aby uzyskiwać z niej wyłącznie produkty oferujące atrakcyjne marże. W ten sposób Lotos w pełni zagospodaruje tak zwaną ciężką pozostałość, czyli tę frakcję ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy lub asfalty. Po zakończeniu prac inwestycyjnych i uruchomieniu nowych instalacji, z tony ciężkiej pozostałości powstanie ok. 700 kg paliw oraz 300 kg koksu.

- Minęło już pięć lat od chwili zakończenia przez nas Programu 10+. Nasz kolejny projekt jest równie istotny. Dodatkowo daje nam dużą odporność na zmiany cenowe na rynku paliwowym i atrakcyjną stopę zwrotu na poziomie 20 proc. Całkowite wydatki dotyczące nowej inwestycji to kwota rzędu 517 mln euro. Część z tych pieniędzy pozostanie w regionie i trafi do firm, które będą współpracować z nami przy tej inwestycji - mówi Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. strategii i rozwoju.
W celu częściowego sfinansowania projektu Grupa Lotos przeprowadziła pod koniec 2014 roku emisję akcji na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, dzięki czemu pozyskała blisko 1 mld złotych. Skarb Państwa objął 53 proc. emisji, zawierając z Lotosem umowę wsparcia i angażując kwotę 530 mln złotych w realizację projektu EFRA. Poza środkami z emisji program inwestycyjny sfinansowany będzie ze środków z kredytów i pożyczek oraz kapitału własnego grupy kapitałowej.

Dla realizacji projektu EFRA osiem instytucji finansowych - sześć banków oraz spółki PZU SA i PZU Życie SA, udzieliło spółce Lotos Asfalt kredytu inwestycyjnego w wysokości 432 mln USD oraz kredytu obrotowego w kwocie do 300 mln złotych. Pozostała część nakładów na inwestycję sfinansowana będzie środkami własnymi koncernu. Kredyt został udzielony w formule "project finance" na okres do grudnia 2024 roku.

- Dzięki realizacji projektu EFRA przeniesiemy rafinerię Lotosu w Gdańsku na najwyższy poziom efektywnej rafinacji. Nowe instalacje, zintegrowane z działającym w rafinerii ciągiem technologicznym przerobu ropy naftowej, umożliwią dostarczenie na rynek dodatkowych ilości, poszukiwanych produktów - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos.
erka

Miejsca

Opinie (31) 1 zablokowana

  • Cały świat korzysta ze spadków cen ropy, co skutkuje niższymi kosztami transportu i (9)

    zwiększa konkurencyjność gospodarki. A co nas ? Dlaczego cena benzyny na stacji zmalała tylko w minimalny stopniu ?

    • 34 9

    • Duopol.

      Bo w PL mamy monopol, a właściwie duopol.

      • 11 4

    • bo wszyscy: od producenta do sprzedawcy końcowego poprawiają wynik lepszą marżą (2)

      przy takich cenach marża jest minimalna i sztucznie ją zwiększają...ale nie na długo...

      • 7 1

      • w cenie litra paliwa ponad połowa to podatki w skrócie socjalizm (1)

        no tak ale tego w szkołach państwowych nie uczą .......

        • 16 4

        • Uwzględniając te podatki Pb95 nie powinna kosztować teraz więcej niż 3,60 zł/litr

          • 5 4

    • (3)

      Polska:
      1,54 (ropa) + 0,57 (przerób i dystrybucja) + 2,48 (podatki) = 4,59 / litr

      USA
      1,44 (ropa) + 0,37 (przerób i dystrybucja) + 0,36 (podatki) = 2,17 / litr

      Pretensje - do tego kto ustanawia podatki.

      • 19 3

      • No do kogo pretensje? (2)

        A może do tego kto z podatków korzysta. W Polsce ZUS ma roczny deficyt rzędu 70 mld zł. Te 70 mld zł musi dopłacić budżet do emerytur. W USA emerytury są niepubliczne.

        • 8 3

        • W Polsce PO mamy 700 tys urzędników i ta liczba stale rośnie (1)

          • 2 0

          • W Polsce socjalistów.

            Za SLD? Rosła. Za PiS? Rosła. Za PO? Dalej rośnie. Tutaj nie idzie o odsunięcie PO, ale całej tej kliki. Mniejsza o to czy Korwin, czy Kukiz czy kto tam na początek zamiast. Ważne by pokazać, że mamy dość takiego myślenia, to i wybór wśród nie-socjalistów będzie rosnąć jak pojawi się podaż na takich.

            • 1 1

    • bo cena benzyny tylko w ok. 20%

      zależy od ceny ropy; patrz na ceny paliw w hurcie na świecie i kurs dolara

      • 8 0

  • Czy polityczna zemsta pogrąży Gdańsk? (2)

    Jedna z wiodących partii politycznych chce połączyć PKN Orlen z Lotosem. Raz, że powstanie monopolista, dwa, że Gdańsk straci na podatku CIT, bo siedzibą tworu będzie Płock. Co prawda w 2014 Lotos nie przyniósł z CIT dla Gdańska nic (podobnie w 2008), ale średnio w okresach 5-letnich wpłaca on 200 mln zł rocznie z tego tytułu do budżetu, niemal połowa podatku CIT wraca do samorządów.

    • 21 8

    • Gazoport też powstał ze względów politycznych... (1)

      ...w Świnoujściu, a teraz myślą jak gaz odebrać.

      • 10 2

      • To jest własnie świetny przykład na to jak się kończy gdy politycy rządzą w oparciu o emocje.

        W Gdańsku prywatne inwestycje tego typu skończono szybciej, taniej i działają. Tam nie dość, że się ciągnęła, to jeszcze w zasadzie nie ma odpowiedniego zaplecza. Co po uwzględnieniu problemów z obsługa większych jednostek w ogóle pokazuje jak wielka machloja to była rządu Kaczyńskiego, co więcej robiona przeciw nawet własnym ekspertom. Wszyscy doradzali trójmiasto (Gdańsk miał najwyższa rekomendację, Gdynia tez pozytywną) a odradzali Świnoujście, ale kto by się tam kierował interesem narodowym gdy można politycznym.

        A teraz zapowiadają kolejne ciosy dla Pomorza, połączenie Lotosu z Orlenem, podział województwa itd.

        • 11 3

  • i jedna "rura" na terminalu paliwowym (2)

    do załadunku Pb98 na 120 cystern. Tego klient nie widzi.
    To taka nowoczesność Lotosu w POlskim wydaniu.

    • 10 5

    • a za jakie pieniążki są zatrudnieni pracownicy na stacjach Lotosu? (1)

      bo tego też klient nie widzi.

      • 3 4

      • odp.

        To nie są stacje Lotosu
        Lotos już dawno zrezygnował z takiej działalności
        Obecnie to są franczyzy.
        właściciel prywatny pod szyldem Lotosu i to on płaci pracownikom stacji a nie Lotos.

        • 0 0

  • ... (2)

    Czy projekt zakończy się takim samym sukcesem jak przebudowa platformy? Ktoś, coś..??

    • 11 6

    • (1)

      tu przynajmniej mają finansowanie więc projekt wystartuje ;) ale jaki będzie koniec... kij wie. Kinetics Technology (Włosi) budujący główna instalacje - byle nie było jak z Rosetti na platformie ;)

      • 5 1

      • !0+ robili też Włosi

        zresztą nie tylko 10+, od lat 70-tych rafineria w Gdańsku współpracuje z makaroniarzami i dobre na tym wychodzi, bo to fachowcy w tej branży

        • 1 0

  • Mieszkanic (1)

    Super hura teraz wszyscy będą mieli raka tak jak ja mam i moja mama ma i brat tylko ojciec nie ma . Hmm do wspaniałego widoku jaki mam z z okna na olszynce dojdzie jeszcze kilkanaście kominów. Super jednak gdańsk się rozwija . Zmodernizojmy jeszcze fosfor i siarkopol i zrupmy dopłaty sąsiadą co palą śmieciami.

    • 9 13

    • naucz się pisać

      Jak Ci się widok z okien nie podoba to zamów sobie foto tapetę i oklej okna

      • 1 0

  • a mieszkancy gdanska sie ciesza .... (6)

    kto daje pozwolenia na rozbudowę tak szkodliwego zakładu w centrum Gdańska !
    NIK takie sprawy powinien zbadać i opublikować jawnie wyniki !

    • 8 24

    • "centrum" (2)

      nie widziałem że rafineria jest we wrzeszczu

      • 11 6

      • wlasnie jest W MIESCIE (1)

        To jest bardzo szkodliwe - trujace zwiazki ropopochodne ulatniajace sie do atmosfery.
        Ale kogo to obchodzi tam gdzie jest kasa...
        Zadziwia jednak ilosc obroncow rafinerii na tym forum -a taki zaklad w miescie uraga ekologii i ochronie zdrowia. Prezydent miasta milczy a urzefnicy wojewody zaslaniaja sie normami.

        • 1 6

        • bardziej trują piece węglowe w oliwie i wrzeszczu podczas sezonu grzewczego

          zaraz dzwonię do prezydenta i wojewody, niech tylko się nie zasłania normami! Janusze już nie popala w piecu siatkami z lidla i starymi kaloszami

          • 6 1

    • Mieszkanic (1)

      Zadziwia mnie taka sytuacja gdzie mieszkancy bronią truciciela . Dzięki rafinerii jako miasto mamy największy odsetek zachowań na raka i bezpłodności u mężczyzn w całej Polsce. Faktem jest że lotos to dobry pracodawca , normy niby też trzymają tylko pytanie kto je ustala volkswagen? ? A fakty i statystyki zachorowań to od świeżej morskiej bryzy pewnie.

      • 1 5

      • a płock chłopie tam jest cala petrochemia .Poza tym jestesmy nowoczesniejsi i emisja mamy na pewno duzo mniejsza .W Plocku same mutanty .... no Rózal jest wielki(nic obrazliwego)

        • 0 0

    • Ja jestem za zakazem samochodów osobowych dla osób prywatnych.

      Te to dopiero zanieczyszczają powietrze i to naprawdę w centrum miasta a nie gdzieś na obrzeżach. I korki robią....

      ...zaraz dzwonię do prezydenta i wojewody, niech tylko się nie zasłania normami! Przecież wiadomo, że koncerny samochodowe ja łamią.

      • 0 1

  • Te gnoje nie powinni siedzieć w sejmie.

    A pamiętacie jak chcieli sprzedać rafinerię za garść pcheł.

    • 6 3

  • Głosowanie (1)

    Jak oglądam TVPwiadomości to jakbym żył w innym kraju kraju najnajnajszczesliwszymbogatszymlepszymmądrzejszymrówniejszymzdrowszym na ziemi..jakies SF czy co ? o co tu chodzi ?! Chyba rzady PO gwarantują nam uchodzcow ekonomicznych z Niemiec.. Francji.. Szwajcarii.. Austrii itd

    • 1 1

    • co do szkodliwosci pracuje w branzy (ochrona srod) i powiem tak male osiedle palace w piecach byle czym jest bardziej toksyczne.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane