• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chipolbrok powiększa i wymienia swoją flotę

Wioletta Kakowska-Mehring
23 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z nowszych statków Chipolbroku jest M/S Adam Asnyk, który został oddany do eksploatacji w grudniu 2009 roku. Jest on jednym z serii nowoczesnych drobnicowców wielozadaniowych. Jednym z nowszych statków Chipolbroku jest M/S Adam Asnyk, który został oddany do eksploatacji w grudniu 2009 roku. Jest on jednym z serii nowoczesnych drobnicowców wielozadaniowych.

Gdyńska spółka żeglugowa Chipolbrok wzbogaci się o cztery nowe statki. Będą to jednostki wielozadaniowe przeznaczone do przewozu sztuk ciężkich i ładunków typu "project cargo" o nośności 32000 dwt (tona metryczna). Właśnie zamówiono je... w chińskiej stoczni.



Czy polskie stocznie mają szanse w rywalizacji o kontrakty z chińskimi?

Chipolbrok, czyli Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa transportu. Obydwaj udziałowcy posiadają po 50 proc. udziałów. Spółka powstała w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Chipolbrok zresztą jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej.

Statki zbuduje stocznia Shanghai Shipyard. Mają to być jednostki o długości 190 m i szerokości 28 m. Jak podał portalmorski.pl, statki te będą miały trzy ładownie, z czego dwie o długości powyżej 50 metrów każda, co pozwoli na przewożenie sztuk długich i wielkogabarytowych pod pokładem.

Do obsługi sztuk ciężkich będą przeznaczone trzy dźwigi, każdy o udźwigu 350 ton, przy czym ich maksymalna jednostkowa zdolność ładunkowa wyniesie 700 ton. Zostaną wyposażone w oszczędne silniki główne typu Wartsila 6RT-flex50-D, które pozwolą na ograniczenie zużycia paliwa do ok 27,5 tony dziennie. Statki będą wchodzić do eksploatacji sukcesywnie w latach 2015-2016 i będą będą zastępować statki budowane na początku lat 90. w stoczni w Rijece.

Dlaczego kontrakt zdobyła chińska stocznia? Czy wysłano zapytania do polskich stoczni? Zapytaliśmy o to resort transportu.

- Zapytania ofertowe zostały rozesłane do polskich i chińskich stoczni, gwarantujących wykonanie zamówienia. Otrzymano trzy odpowiedzi od stoczni polskich. Dwie stocznie nie podjęły się budowy z powodu braku wystarczającego zaplecza technicznego, natomiast trzecia stocznia zaoferowała cenę wyższą od ceny, zaproponowanej przez stocznię, która otrzymała kontrakt - wyjaśnia Justyna Mosoń, z biura prasowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Stocznie polskie zajmują się głównie remontami statków oraz produkcją statków specjalistycznych. W 2012 r. wybudowano w Polsce 15 statków, w tym 60 proc. stanowiły statki nietowarowe i 26,4 proc. promy, a  wyremontowano 617 statków - dodała.

Obecnie towarzystwo eksploatuje 17 uniwersalnych drobnicowców. Łączny tonaż floty wynosi około 460000 dwt, a zdolność przewozowa poszczególnych statków wynosi od 1000 do ponad 1900 kontenerów (TEU). W latach 2009-2011 w stoczni Cosco Dalian zbudowano dla Chipolbroku sześć jednostek, a w latach 2003 - 2004 w stoczni w Szanghaju cztery statki.

Miejsca

Opinie (51) 1 zablokowana

  • jeżeli to jest Gdyńska spółka czyli polska, to skąd taka nazwa (6)

    i co oznacza?

    • 4 41

    • Jest w tekście

      Na samym początku (no prawie samym).

      • 12 3

    • W szkole nie nauczyli czytać ze zrozumieniem?

      • 12 3

    • Rezydentura i tyle.

      polsko chyńska

      • 3 2

    • (1)

      Chi-pol-brok czyli:- chińsko -polskie -towarzystwo brokerów udziały polskie są mniejsze

      • 2 1

      • Jak mniejsze?

        "Obydwaj udziałowcy posiadają po 50 proc. udziałów"

        • 2 1

    • gimnazjalista -czyta tylko tytuly !

      • 0 0

  • Broń do Azji

    :)

    • 2 3

  • Remontowa Shipbuilding (4)

    Remontowa Shipbuilding by to wybudowała. Ale za miske ryzu zrobią to w Chinach.A ze potem bedą to remontować lub przebudowywać w remontowej to juz inna bajka.

    • 25 12

    • (1)

      nie o długości 190m

      • 0 0

      • dlaczeg nie,
        bez prblemu

        • 1 0

    • Za prosta konstrukcja. (1)

      W Europie da się zarabiać tylko na statkach specjalistycznych, zaawansowanych technologicznie. W produkcji prostych, nieskomplikowanych, dużych jednostek nie mamy z chińczykami szans.

      • 0 1

      • najlepsi w masowce

        są w tej chwili Koreańczycy. Chińskie stocznie żyją tylko dzięki pomocy państwa.
        Używają średniowiecznych technik do produkcji i taniej siły roboczej. Po prostu trzeba to zobaczyć, polecam wszystkim.

        • 2 0

  • Dosyć enigmatyczne to wytłumaczenie ministerstwa ... (4)

    a może by tak ze szczegółami? Tzn. do jakich stoczni wysłali, jakieś zestawienie cen itp. Coś stoi na przeszkodzie, żeby to było transparentne? Bo może wysłali do jakiś stoczni jachtowych i te odpowiedziały, że nie mają zaplecza technicznego?

    • 26 10

    • ... (3)

      I co jeszcze mają ci przedstawić?
      Rozmiar buta, fiu*a?
      Całą dokumentację?
      Może chcesz wgląd w korespondencję spółki?
      Ciągle te teorie spiskowe.

      • 8 12

      • Gamoń jesteś, a głos zabierasz, (2)

        choć to typowe dla gamoni ...
        a tak do rzeczy - jak jest potrzeba np. wykonania placu zabaw za publiczne pieniądze (choćby tylko w części publiczne) to jest przetarg i wszystko jest transparentne, a konkretnie:

        1. kryteria przetargu
        2. zestawienie ofert
        3. informacja kto wygrał - wraz z wyliczeniem dlaczego

        pytam się po prostu dlaczego w tym przypadku jest inaczej, jeśli znasz odpowiedź to jej udziel, chyba, że jesteś tylko fiu*em.

        • 11 5

        • googla nie masz? Zabronili ci dostępu do wyszukiwarki? (1)

          Użyj mózgu. Te dane możesz sobie obejrzeć, kilka tysięcy stron. Gdzie to ma być w jednym artykule na jednej stronie? Musiały by być tak małe literki, że i tak by nikt nie odczytał.

          • 0 6

          • gamoń nie opuszcza ...

            hehehe

            • 5 1

  • !!! (3)

    Jakim cudem ta komunistyczna spólka przetrwała ponad 60 lat.I powstała jeszcze za życia tow.Stalina.I nie została sprywatyzowana...Cuda,cuda..powiadam Wam..

    • 9 18

    • (2)

      Dziwne jest, że Polska była pierwszym państwem jakie podjęło współpracę z Chinami w tej sprawie, ale oczywiście nie wykorzystali tego potencjału. Niestety...

      • 9 2

      • bo dołowanie nie jest domeną PO, PiS, SLD, PRL, POlaków, Prawdziwych Polaków, czy też zwykłych polaków, a..

        po prostu Polaków. Amen!

        • 4 1

      • To pewnie taka sama historia jak to, że polak był pierwszym gubernatorem Kanady

        • 4 0

  • Chinskie stocznie sa fajne (3)

    Opóźnienia po 3 lata. Jakość mizerna. Istnieją tylko dlatego ze państwo chińskie dopłaca do ich istnienia. Gratuluje wyboru.

    • 16 14

    • To tak samo jak polskie stocznie :) (1)

      • 6 2

      • polskie mają lepszą jakość

        • 2 1

    • A co ?

      Przeszkadza komuś?

      • 1 1

  • jane

    Statki budowane w chinach są przeznaczone pod razu do remontu w polsce...gdzie tu sens i logika

    • 7 11

  • statki dla chipolbroku (2)

    stocznia chińska dostała kontrakt bo w Polsce nie ma gdzie zbudować takiego statku.
    Moznaby w suchym doku w Gdyni ale tu Crist nie ma mocy a Energomontaz tez nie ma ludzi a w Naucie to juz wogole tragedia przede wszystkim nie ma gdzie budować
    możnaby w Gdansku na dawnym K-3 tyle, że niema odpowiedniego zaplecza technicznego.U siebie Nauta zniszczyła dobra spółkę Konrem Nauta, no tak ale ARP buduje z MARSem holding stoczniowy , kolos na glinianych nogach w PR-ze to sa dobrzy tyle , że z tego nie ma okretów.

    • 22 3

    • Teraz juz nie ma (1)

      Specjalista od Inwestora z Kataru teraz rozwija energetykę jądrowa w Polsce.
      Ma bardzo skromne wynagrodzenie 200 000 zł miesięcznie.
      By żyło się lepiej.

      • 4 0

      • milego dnia

        czemu tak mało , chyba 200 000 nie zł a euro.

        • 3 0

  • Byłem kiedyś w Dalian (1)

    Robiliśmy desant z lotniskowca w BFP4F

    • 1 8

    • ja jak tam byłem z CP to robiliśmy tam nalot na tamtejsze bałagany i fryzjerki

      • 2 0

  • A ty my mamy (2)

    Jeszcz stocznie produkcyjne? Nowe jednostki w Polsce głównie są budowane przez stocznie remontowe jako swego rodzaju dodatek i budowane sągłównie jednostki małe. Statków 32000 details już nie budujemy polityka unijna doprowadziła nasze stocznie do zamknięcia.

    • 11 6

    • nie polityka unijna, ale kiepskie zarządzanie (1)

      przy współudziale oponiarzy

      • 12 2

      • o to dużym współudziale oponiarzy

        i polityków (a polityków nie dlatego, że nie dali kasy tylko wszyscy swojaków tam zatrudniali, którzy znali się na niczym)

        • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane