ankieta

Co jest największą przeszkodą w założeniu własnej firmy?

wiadomości biznesowe

dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Czy Trójmiasto może być stoczniową potęgą?

Statki z naszych stoczni są bardzo popularne w Europie. Charakteryzują się nie tylko wysoką jakością, ale są też tańsze o 20 proc. o jednostek produkowanych w Europie. Nz. hala produkcyjna stoczni Sunreff.

mat. prasowe

Statki z naszych stoczni są bardzo popularne w Europie. Charakteryzują się nie tylko wysoką jakością, ale są też tańsze o 20 proc. o jednostek produkowanych w Europie. Nz. hala produkcyjna stoczni Sunreff.

Przemysł stoczniowy w Trójmieście ma się dobrze. To nie żart: dziesiątki małych i średnich firm produkują luksusowe jachty, małe specjalistyczne statki i jednostki dla żeglugi śródlądowej.



Budowa nowej stoczni Sunreef Yachts w Wiślince rozpocznie się w 2011 roku.

mat. prasowe

Budowa nowej stoczni Sunreef Yachts w Wiślince rozpocznie się w 2011 roku.

Tak ma wyglądać nowa stocznia firmy Galeon przy Martwej Wiśle. Pierwsza hala produkcyjna już stoi.

mat. prasowe

Tak ma wyglądać nowa stocznia firmy Galeon przy Martwej Wiśle. Pierwsza hala produkcyjna już stoi.

Nauczyliśmy się patrzeć na przemysł stoczniowy poprzez pryzmat Stoczni Gdańsk, Gdynia, czy Stoczni Marynarki Wojennej. Kłopoty tych zakładów przysłoniły prawdziwy obraz przemysłu stoczniowego w Trójmieście. Okazuje się, że pomimo upadku dużych stoczni, gospodarka morska w naszym regionie ma się dobrze i nadal się rozwija.

- Wielu mieszkańców Trójmiasta nie ma pojęcia ile średnich i małych stoczni działa w Trójmieście - mówi Aleksandra Brzozowska z firmy Galeon. - Pomimo sukcesów, pozostają one nadal w cieniu.

Galeon działa już od ponad 20 lat. Z małej firmy mającej siedzibę w Straszynie, wyrosła na potentata w produkcji dużych łodzi motorowych. Ponad 90 proc. tych łodzi trafia na rynki krajów skandynawskich, Niemiec, Chorwacji, Włoch, a także Rosji.

Od pewnego czasu łodzie kupują też Polacy: - Po sporym spadku zamówień w roku 2009, zainteresowanie kupnem łodzi wzrasta. W najbliższym czasie będziemy mieli pełny portfel zamówień do końca sezonu - mówi Brzozowska.

Na brak zamówień nie narzeka gdańska Stocznia Sunreef Yachts, specjalizująca się w budowie luksusowych katamaranów.

- Negocjujemy kontrakt na budowę kolejnego superjachtu za ok. 5-6 mln euro - mówi Ewa Stachurska, rzecznik prasowy Sunreef Yachts. - Niebawem czeka nas też wodowanie dwóch kolejnych jednostek.

Czy przemysł stoczniowy, oparty na małych, ale wielu firmach może być wizytówką Trójmiasta?
nie, duże zakłady zawsze wzbudzają większe zainteresowanie
23%
tak, bo nawet upadek małej firmy nie zmienia postrzegania branży
41%
już jest, nasze jachty są znane na całym świecie
37%

łącznie głosów: 769

Stocznia Jabo walczy o kontrakt na produkcję największego w Polsce statku śródlądowego. Inwestorem jest Żegluga Augustowska. Statek będzie miał prawie 40 metrów długości i dwa pokłady. Ma być gotowy do użytku już w 2011 roku.

- Nie chcemy zapeszać, bo negocjacje nadal trwają - mówi Jan Wierzchowski, właściciel stoczni Jabo z Gdańska. - Liczę jednak na to, że uda nam się podpisać kontrakt. W końcu najważniejsze jest to, aby w mieście od zawsze związanym z morzem produkować statki, a nie wiatraki czy inne konstrukcje stalowe.

O tym, że nasz przemysł stoczniowy ma się dobrze, świadczą też planowane przez trójmiejskie firmy inwestycje. Sunreef Yachts zamierza wybudować nową stocznię w Wiślince. Firma kupiła tam 24 ha i planuje zbudować dwie hale o powierzchni 13 tys. m kw. Wartość inwestycji wyniesie około 6 mln euro. Budowa rozpocznie się w przyszłym roku. Także nad Martwą Wisłą zakład buduje Galeon. Stanęła już pierwsza hala produkcyjna, w której mają powstawać 100-stopowe łodzie motorowe.

- W Trójmieście mamy trzy rodzaje produkcji - komentuje Władysław Jaszowski, wydawca "Namiarów na Morze i Handel". - Budowane są przede wszystkim jachty plastikowe i jachty aluminiowe dla najbogatszych ludzi na świecie. "Delikatesowa" produkcja nie jest jak na razie zagrożona. W końcu pomimo kryzysu szefowie największych banków wypłacili sobie ostatnio sowite pensje, więc będzie rynek zbytu.

Trzecim rodzajem jest produkcja jednostek specjalistycznych dla ratownictwa morskiego, czy tzw. jednostki techniczne. - Tutaj może być problem - dodaje Jaszowski. - W końcu takie zamówienia idą głównie z budżetu państwa.

Według Jaszowskiego małe i średnie spółki kooperujące z dużymi europejskimi firmami mają przyszłość na rynku. - Wiadomo, mała firma - małe koszty. Takie firmy są bardziej elastyczne, potrafią reagować na tendencje na rynku - dodaje Jaszowski.

W ubiegłym roku gdańska stocznia Crist zmontowała kadłub jachtu motorowego dla duńskiej stoczni Aarhus Yard i 30-metrowy, stalowy kadłub komfortowego żaglowca dla stoczni Yacht Building Management (YBM) w Gdańsku. Alu International Shipyard Sp. z o.o. w Gdańsku zmontowała 45-metrowy, aluminiowy kadłub jachtu żaglowego, także dla stoczni YBM. Damen Shipyard Gdynia ma na koncie budowę kadłubów dużych, luksusowych jachtów motorowych.

Polskie stocznie lepsze niż zachodnie

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce zarejestrowanych ok. 800 firm zajmujących się produkcją oraz naprawą jachtów. Po latach zastoju Polska stała się zagłębiem przemysłu szkutniczego. Branża daje zatrudnienie tysiącom szkutników, producentów masztów, lin stalowych, okuć ze stali nierdzewnej, tkanin szklanych, żywic, żagli, lin, osprzętu, elementów wykończeniowych. Rocznie sprzedajemy ponad 6 tys. jachtów. Największymi odbiorcami naszych łódek są Niemcy i Francuzi. Jednak duże zainteresowanie istnieje również ze strony Holandii, Wielkiej Brytanii oraz Norwegii. Sporo klientów na luksusowe jachty zgłasza się do naszych stoczni także z Rosji.
autor

więcej na ten temat:

dodaj zdjęcie dodaj swoją opinię

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 169)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1660969 2010-03-03 16:32 Kryzys (15)

jest taki kryzys jak nawet ludzi nie przyjmuja...:P
a kiedys przyjmowali wszystkich

Madz

popieram opinię 25/nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1660988 2010-03-03 16:40 DZIESIĄTKI.... (11)

pragne nadmienic iz uzycie liczebnika "dziesiątki stoczni" sugeruje iz jest ich ponad DWADZIESCIA a nie TRZY słownie TRZY!!!! jabo sunsetcos i galeon

popieram opinię 3/nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661000 2010-03-03 16:48 (9)

a co z Remontową, Północną, Martimem, Wisłą, Nautą? Pewnie jeszcze coś się dorzuci...

popieram opinię 8/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1661015 2010-03-03 16:55 koledze wyżej chodziło o te stocznie które są WYSOCE rentowne, bo tylko w tych jest taki procent zarobkowy jaki jest podany

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661106 2010-03-03 17:45 (6)

dokładnie masz racje, remontowka ma sie tez dobrze i raz albo dwa razy w roku nawet podwyzki sa:-) a swoja droga to ten artykuł pokazuje ze te wielgachne były zle zarzadzane a nie ze kryzys stoczniony. I tyle w temacie

dziekuje dobranoc

popieram opinię 14/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661152 2010-03-03 18:34 (4)

nikt normalny nie będzie celowo źle zarządzał firmą, chyba, że mu się każe... Niemieckie stocznie mają się dobrze. no coment.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 6
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661259 2010-03-03 19:41 (2)

Jeżeli firma jest państwowa (znaczy niczyja), to zarządzającemu nią z nadania politycznego człowiekowi będzie wisiało, co się dzieje w zakładzie. On będzie tylko brał kasę... albo co gorsza postanowi jeszcze coś sobie zarobić (czytaj: ukraść, wyprowadzić z firmy) na boku.

popieram opinię 9/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1661377 2010-03-03 20:32

napisałem... "nikt normalny"

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1661580 2010-03-03 23:05 albo realizował zamówienia

ale nie 'statkowe' tylko polityczne...

.

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1668951 2010-03-08 09:00 serio

Niemieckie mają się dobrze ???... zwłaszcza te które zostały zamknięte :) tak samo jak w Polsce żadna duża stocznia nie przetrwała

mn

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1661251 2010-03-03 19:35 Podwyżki w Remontowej?!

Kiedy była ostatnia,bo może coś pominąłem?:)

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1661477 2010-03-03 21:47

jeszcze dorzucilbym Kodala

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1661014 2010-03-03 16:55 lotos to jest kołchoz

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

Opinia została zablokowana przez moderatora.

Opinia została zablokowana przez moderatora.

zgłoś do moderacji opinię 1661470 2010-03-03 21:42

przyjmują, firma ze Straszyna szukała tydzień temu pracowników, ale wycofałem aplikację i zatrudniłem się w Naucie, bo bliżej.

najemnik

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1660976 2010-03-03 16:35 (2)

Ha ha ha ...

popieram opinię 15/nie zgadzam się 14
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661606 2010-03-03 23:29 nie, nie może (1)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1661607 2010-03-03 23:29 może może a może nie może

dexter

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1660978 2010-03-03 16:35 ta, trójmiasto jest potęgą, (6)

ale raczej w kwestii bezrobocia...

stoczniowiec

popieram opinię 53/nie zgadzam się 35
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661080 2010-03-03 17:19 nie podoba się to się wyprowadź (5)

jestem z Podlasia, tam jest dopiero bezrobiocie - tutaj mam pracę i dobrą wypłatę.. każdy może mieć tylko trzeba chcieć.

okrętowiec

popieram opinię 9/nie zgadzam się 8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661149 2010-03-03 18:30 Człowieku,zejdź na ziemię! (1)

Nie ma pracy dla stoczniowców; wiesz,ilu wykształconych ludzi,inżynierów z doświadczeniem,nie może znależć pracy?Wszyscy oni pracowali w Stoczni Gdynia czy SMW,ale nie tylko; gdzie masz dla nich oferty?!

Gdynianin

popieram opinię 10/nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 1661330 2010-03-03 20:12 tak,

dlatego cały naród powinien ich utrzymywać!

zuo

popieram opinię 7/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1661164 2010-03-03 18:46 sam sie palo wyprowadz na te slamsy na podlasiu pa

popieram opinię 4/nie zgadzam się 8

zgłoś do moderacji opinię 1661231 2010-03-03 19:25

ja też jestem z Podlasia możesz jak możeszto zalatw pracę i dla mnie . Pytam poważnie.

ZUKAR

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1661274 2010-03-03 19:47 gdzie pracujesz ??

cisza

dr banknot

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1660982 2010-03-03 16:38 Gdzie te wszystkie stocznie ??? he he he... (3)

aber

popieram opinię 18/nie zgadzam się 27
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1660991 2010-03-03 16:42 A co jest potrzebne stoczni? Kazda musi miec wlasne warsztaty? (1)

Stocznia zbiera zamowienia i je realizuje, a jak to juz jest jej sprawa. Moze miec wlasna infrastrukture, moze zatrudniac podwykonawcow.

popieram opinię 11/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1662878 2010-03-04 18:36 Kooperuj z kilkuset firmami. Życze powodzenia

Stocznia - ale duża - to ma magazyn większy od boiska - popatrz na stocznie w Hamburgu choćby.
Czy wy wiecie ile miejsca zajmuje 300km kabla :-)?

mgr inż.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1661309 2010-03-03 20:02

Kolego duże stocznie niemieckie czy holenderskie ale tez norweskie zatrudniają średnio po 200 osób i to głównie umysłowych czyli administrację i inżynierów reszta to kooperanci.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1660985 2010-03-03 16:39 To jest jakiś żart...

Axel

popieram opinię 26/nie zgadzam się 25
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1660993 2010-03-03 16:43 Jak to ? (5)

Statki od nas są tańsze o 20 % a zarobki mniejsze o 500 % ?
Ciekawe to jest.

realista

popieram opinię 50/nie zgadzam się 14

zgłoś do moderacji opinię 1660994 2010-03-03 16:45 właśnie niech ktoś od powie

aaa

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661003 2010-03-03 16:50 bo jakieś LyLyyyLyyyyy-judki mają te firmy, a Polak chociaż potrafi to mu nie wolno.. (2)

Polakowi wolno być jedynie niewolnikiem w jego własnym państwie

a_głupki_POpaprańców_dalej_wybierają

popieram opinię 10/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661433 2010-03-03 21:10 (1)

No niestety jesteśmy polskimi niewolnikami polaków!!!

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1663362 2010-03-05 07:15 dla wiadomości: ci co noszą polskie nazwiska nie zawsze są Polakami - szczególnie ci, którzy zmienili je ok.1947-1951

"polskimi niewolnikami polaków" :) dobre... :) długo nad tym myślałeś(aś)? :]

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1661010 2010-03-03 16:53 i tutaj jest geszeft!!!

...

Taki tam

popieram opinię 7/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661006 2010-03-03 16:52 Chcieć to móc (2)

Stocznia Wisła zasponsorowała nawet boisko szkolne na Przymorzu.

ja

popieram opinię 14/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661391 2010-03-03 20:39 ale z tego co wiem to też ja maja zamknąć? (1)

mylę się?

aparat

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1668954 2010-03-08 09:01 mam nadzieje

mam nadzieje ze się mylisz :)

mn

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661007 2010-03-03 16:52 Ja też chcę otworzyć taką stocznię mini na początek (2)

przyjmę zamówienia na łódkę.

kto ile daje za łódkę?

popieram opinię 11/nie zgadzam się 14

zgłoś do moderacji opinię 1661107 2010-03-03 17:47 ja za bolsa moge zapłacić nawet 25 zł.

mniam

ppp

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1661144 2010-03-03 18:25

Chce rower wodny.Daje 100 zł.Na kiedy bedzie gotowy?

kumaty

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661055 2010-03-03 17:11 tak idzie dobrze że hej.... (13)

Jest taki bum na jaty ,że Galeon zwolnił 200 osób :)

gg

popieram opinię 35/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1661061 2010-03-03 17:13 i prawie ogłosił upadłość

i prawie upadający GALEON rekrutował pracowników w "prężnie rozwijającej się firmie" :)

grem

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661246 2010-03-03 19:35 (11)

Galeon JUZ ZATRUDNIA TYLKO STAWKA 10 zł za godzine netto

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1661249 2010-03-03 19:35

Pomyliłem się 9 zł na godzine netto

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661272 2010-03-03 19:47 Pomyliłeś się z jednym i z drugim (6)

Galeon nie upada i takich przesłanek nigdy nie było. Wielokrotnie badałem wydolność tej firmy. Sokoro nie ma zamówień bo ktoś się wycofał to po co trzymać nawet 400 osób? Tak się robiło w stoczniach trzymając darmozjadów dlatego upadły. A skoro zatrudnia tzn że się rozwija

popieram opinię 5/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1661283 2010-03-03 19:49 co ty p...

stocznie upadły po prezesi smarowali sobie kieszenie. Więcej pracowników większe możliwości.

dr banknot

popieram opinię 5/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661443 2010-03-03 21:21 (3)

Co ty pi... gościu. Może i Galeon nie upada ale na przełomie roku 2008/2009 firma zwolniła ok 800 osób. Bardzo dużo osób z tamtąd odeszło bo dostali wybur albo się zwolnią sami albo dostaną 6 zł na godzinę i bardzo dużo osób odeszło z tej firmy. Na początku roku 2009 firma zwolniła kolejne osoby i zostało kilkanaście osób na każdym dziale. Zarobki w czasie świetności firmy były naprawdę dobre a teraz dają marne 10 zł na godzinę (oczywiście temu co tam wcześniej pracował) bo nowemu to pewnie nawet 8 zł nie dostanie.
Odradzam pracę w firmie GALEON jest tam tylko wyzysk ludzi.

Były pracownik firmy Galeon

popieram opinię 5/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1661727 2010-03-04 07:22

Dzięki temu "wyzyskowi" mają zamówienia.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1661846 2010-03-04 08:52

posiedzisz rok na bezrobociu to ci rura zmięknie frajerze bez szkoły

popieram opinię 3/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1662757 2010-03-04 17:13

Były pracownik firmy Galeon - popieram a dałem minusa - "sorry"

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1661446 2010-03-03 21:23

Nie Obrażaj wszystkich pracowników stoczni.

Michal W.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1661843 2010-03-04 08:50 A ILE WY BYŚCIE CHCIELI ZARABIAĆ MATOŁY!!! 10 NA GODZINE TO MAŁO??? WE ŁBACH SIE POWYWRACAŁO NIEROBOM (2)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 1662760 2010-03-04 17:14 MATOŁ CZY INTELIGENT, 20 ZŁ MINIMUM ZA ODRĄ I BAŁTYKIEM

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1663188 2010-03-04 22:23

no tak fłupek i niewie ile sie płaci dobrym fachowcom...

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1661058 2010-03-03 17:12 stoczniowa potega to taka,

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2

dodaj swoją opinię