• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Daj się złapać w "Sieć kreatywnego biznesu"

Wioletta Kakowska-Mehring, Robert Kiewlicz
6 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat ARP pomoże rozpoznać zagraniczne rynki

Za kreatywne uważa się te branże, które są oparte na indywidualnej twórczości, zdolnościach i talencie, a ponadto ze względu na wytwarzaną wartość intelektualną mają potencjał tworzenia nowych miejsc pracy i dochodu.


Projektujesz i wykonujesz biżuterię, ale nie wiesz jak i gdzie zaprezentować swoją ofertę? Jesteś fotografem, ale nie radzisz sobie z pozyskiwaniem zleceń? Tworzysz gry komputerowe, ale wolisz sprzedać swój pomysł niż założyć własną firmę? Powinieneś zainteresować się projektem "Sieć kreatywnego biznesu" prowadzonym przez Agencję Rozwoju Pomorza SA.



O tym jak zdolnych mamy projektantów można się było przekonać na Targach About Design, które odbyły się w marcu tego roku w Gdańsku. O tym jak zdolnych mamy projektantów można się było przekonać na Targach About Design, które odbyły się w marcu tego roku w Gdańsku.
Projektowanie ubioru, czyli fashion design to także tzw. biznes kreatywny. Projektowanie ubioru, czyli fashion design to także tzw. biznes kreatywny.
Przemysł kreatywny, czy jak kto woli biznes kreatywny to pojęcie, które zdefiniowano niedawno, choć wszystko co się w tym mieści towarzyszy człowiekowi od zarania. "Za kreatywne uważa się te branże, które są oparte na indywidualnej twórczości, zdolnościach i talencie, a ponadto ze względu na wytwarzaną wartość intelektualną mają potencjał tworzenia nowych miejsc pracy i kreowania określonego dochodu. Termin "biznes kreatywny" dotyczy nie tyle wartości kultury i sztuki, co sposobu organizacji, zarządzania, dystrybucji produktów i usług wytworzonych przez te branże" - czytamy na stronie www.pi.lokomotywa.org.pl.

Szacuje się, że sektor kultury i przemysłów kreatywnych przyczynia się do wytworzenia 2,6 proc. całkowitego PKB krajów Unii Europejskiej i daje pracę ok. 5 mln ludzi. - Z raportu ONZ "Creative Economy 2010" poświęconego gospodarce kreatywnej wynika, że udział sektora kreatywnego w polskim PKB wynosi 2,7 proc., jest więc większy niż np. przemysłu spożywczego, nieruchomości czy komputerowego - mówi Emilia Drozd - Kochanowicz, kierownik projektu "Sieć kreatywnego biznesu" ARP SA.- W branży kreatywnej Polska należy do największych eksporterów na świecie. W 2008 roku zajmowała 17 miejsce. Co istotne, w ciągu 6 lat awansowała aż o 7 miejsc.

Również w naszym regionie rola tego sektora jest ogromna. Jak wynika z danych opublikowanych w raporcie "Diagnoza sektora branż kreatywnych na obszarze Metropolii Gdańskiej" w 2006 roku 28 tys. przedsiębiorstw funkcjonowało w sektorach zdefiniowanych jako przemysły kreatywne, dając zatrudnienie ponad 63 tys. osób. Stanowiły one łącznie 13 proc. wszystkich podmiotów oraz 8 proc. ogółu zatrudnionych w przedsiębiorstwach w województwie. W ciągu 5 lat sektor przemysłów kreatywnych zanotował ponad 17 proc. wzrost pod względem liczby firm, mimo kryzysu z początku dekady. Największą dynamiką wzrostu wykazały się branże: oprogramowania (wzrost o prawie 50 proc. w ciągu 5 lat), reklamy oraz produkcji biżuterii.

W tym sektorze drzemie więc ogromny potencjał, który jak wiele innych wcześniej zauważanych dziedzin, również potrzebuje wsparcia. Projekt "Sieć Kreatywnego Biznesu"  jest realizowany we współpracy z Toruńską Agencją Rozwoju Regionalnego i Województwem Pomorskim. Jego celem jest wsparcie i rozwój przemysłów kreatywnych w województwie pomorskim i kujawsko-pomorskim. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. 

- W tym projekcie chodzi o pomoc w rozwoju, a nie o dotacje na działalność - wyjaśnia Emilia Drozd - Kochanowicz. - Skierowana jest ona do firm już istniejących, ale także do osób, które dopiero planują rozpocząć działalność. Przede wszystkim chodzi o szkolenia, które ułożone będą w trzy bloki tematyczne - c-start up, c-basic oraz c- development. Szczegółowego harmonogramu jeszcze nie mamy, ale wiadomo, że pierwszy blok zaczynamy już w październiku.
Informacje będzie można znaleźć na stronie www.arp.gda.pl.

Pierwszy skierowany jest do tych osób, które chcą założyć działalność gospodarczą, czyli dotyczyć będzie podstaw zakładania i prowadzenia działalności. Kolejne szkolenia będą bardziej zaawansowane, czyli dla tych którzy już prowadzą firmy. Będą to szkolenia typowo menedżerskie - z marketingu, z zarządzania przedsiębiorstwem. Trzeci blok będzie najbardziej zaawansowany.

- Będzie to odpowiedź na bardzo konkretne potrzeby tego sektora, o których dowiemy się po przeprowadzeniu badań. A takie też planujemy w ramach projektu. Sadzimy, że będą to szkolenia z zakresu m.in. ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego. To są tematy, które szczególnie mogą zainteresować tę branżę - dodaje Emilia Drozd - Kochanowicz. - Mamy też w planie wprowadzić formę bardziej interaktywną szkoleń, czyli strategiczne gry symulacyjne. Dzięki nim będzie można przećwiczyć zgromadzoną wiedzę.

Szkolenia to nie wszystko. Planowane są też spotkania networkingowe, które będą okazją do poznania innych uczestników programu i może staną się początkiem wspólnych biznesowych przedsięwzięć. - Są to często małe firmy, którym trudno realizować duże przedsięwzięcia, dlatego połączenie sił może być pomocne - mówi kierownik projektu. Temu ma też pomóc profil na portalu społecznościowym, który umożliwi wymianę informacji i doświadczeń między przedsiębiorcami.

Program Agencji ma nie tylko uaktywnić sektor kreatywny. Ma też zaangażować w działania wspierające i promujące różnych aktorów działających w obszarze sektora kreatywnego - przedsiębiorstwa, instytucje kultury, organizacje pozarządowe, władze samorządu terytorialnego czy jednostki naukowe. - Druga część projektu ma na celu promowanie idei przemysłu kreatywnego. Chcielibyśmy zidentyfikować osoby i instytucje w regionie, które mogłyby wspierać biznes kreatywny i nadać im status animatora - wyjaśnia Emilia Drozd-Kochanowicz.

W projekt zaangażowane są też: Pomorski Park Naukowo - Technologiczny oraz Gdańska Fundacja Przedsiębiorczości.

Pomorski Park Naukowo - Technologiczny w Gdyni powołał Centrum Designu Gdynia, które już dziś realizuje takie projekty jak np. spotkania w ramach Gdynia Design Days. W przyszłości, po zakończeniu rozbudowy PPNT (w 2012 roku), dzięki Centrum firmy z sektora kreatywnego będą mogły liczyć na wynajem powierzchni na działalność czy opiekę przy inicjatywach wystawieniczych.

Z kolei GFP realizuje w partnerstwie międzynarodowym projekt "Creative Cities", którego celem jest stworzenie na terenie Metropolii Gdańskiej Klastra Branż Kreatywnych. Jednym z etapów projektu jest przygotowanie strategii marketingowej dla integracji przedstawicieli branż kreatywnych oraz zainicjowania na terenie Metropolii Gdańskiej działalności klastra branż kreatywnych.

Przykłady branż kreatywnych
Przemysł filmowy, wideo i produkcja audiowizualna, przemysł muzyczny, przemysł wydawniczy, przemysł medialny (telewizja, radio, prasa, internet), przemysł reklamowy, projektowanie graficzne i wzornictwo przemysłowe (design), projektowanie ubioru (fashion design), sztuki sceniczne (performatywne) - teatr, taniec, działalność artystów i rzemiosło artystyczne, galerie i handel sztuką, konserwacja zabytków i dzieł sztuki, architektura, gry komputerowe i oprogramowanie.
(http://pi.lokomotywa.org.pl)


Projekt "Sieć Kreatywnego Biznesu"
Jest on realizowany przez Agencję Rozwoju Pomorza SA we współpracy z Toruńską Agencją Rozwoju Regionalnego i Województwem Pomorskim w ramach poddziałania 2.2.1 PO KL "Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności".


Miejsca

Opinie (10) 2 zablokowane

  • NIE PO-lecam, polecam sprawdzac umowy czy nie sprzedajecie (1)

    prawa do wspolpracy - inwestycji i wspolnego wkladu......... zostaniecie na lodzie bo wykupi was ktos " za kilkanascie tysiecy" za wielką jego pomoc. TAK SAMO JAK SIE DZIEJE Z INKUBATORAMI ! i tzw aniołami.

    • 14 9

    • A co ma zrobić osobo która nie ma pieniędzy a ma produktu i chce rozkręcić biznes? Tak się robi biznesy na całym świecie. Dajesz 50-60% udziałów w zamian za kasę i doświadczenie. Jak ktoś jest zachłanny i myśli że to co wymyślił jest genialne i nie chce się z nikim dzielić to niestety ale biznesu żadnego nie zrobi na tym. Znam takich przypadków pełno. Na PG najlepiej to widać. Zrobią coś np. na doktorat a potem leży to w szufladzie.

      • 4 2

  • Kreatorów i projektantów mody (2)

    to powinni wywieść na Madagaskar, niech tam sobie urządzają pokazy wzajemnej adoracji i przytulania.

    • 17 11

    • Jasne, (1)

      wywieźmy także fotografów, artystów plastyków, aktorów, pisarzy i muzyków. Na cholerę nam te darmozjady. Niech zostaną tylko spawacze, monterzy, budowlańcy i kierowcy. No i fryzjerzy, pod warunkiem że nie są artystami tylko rzemieślnikami. Bądź co bądź robotnik też musi się czasem obstrzyc.

      • 6 0

      • Nigdy w życiu ale.........pod warunkiem,że tak jak do murarzy,spawaczy nie bedziemy dopłacać.Rozumie równiez,ze podatki też bedą płacić jak w/w .

        • 1 2

  • Szkolenia

    Unijną kasę najlepiej się przejada na szkoleniach. Liczy się cash na dziłaność a nie komunały ze szkoleń biznesowych, które mozna spokojnie znaleźć w internecie.

    • 6 3

  • CZY W TEJ POLSCE ZAWSZE JUZ TAK BĘDZIE ŻE LUDZIE ZAJMUJA SIĘ PIERDOŁAMI?

    • 2 9

  • Polska mieszkam w polsce :) (1)

    tradycyjnie komentarze ludzi którzy nie maja pojęcia o czym piszą byle by pisać i po marudzić a w ramach rozrywki dniowej wynaleźć słowo które mogą użyć w zdani zawierające pis lub po, normalka byle by pogadać sobie :) masakra, dzięki bogu nie każdy ma takie podejście i są normalni ludzie którzy może jeśli będą mieli chęć i ochotę skorzystają z oferowanej pomocy. Ale no cuż ci jeśli czegoś nie rozumieją to nazywają to wszystko " złem", głupim beznadziejne pierdołami :) w innych bardziej ucywilizowanych krajach jest to sztuką :) tylko pogratulować sposobu myślenia :) Po co w końcu wymyślać coś oryginalnego, niech każdy z nas żyje w takim samym bloku/ domu, niech wszystko wygląda identycznie, jeździjmy tymi samymi samochodami o identycznych kolorach niczym sienie różniącymi , tak samo ubrani :) po co mamy się zajmować i wymyślać nowe użyteczne projektów nie no po co np firmy mają wypuszczać nowe samochody, kolekcje ubrań, mebli :0 lepiej iść na zasiłek te minimum wziąć .. .Masakra.

    A inicjatywa każda tego typu na plus jeśli może zaoferować pomoc osobą które tej pomocy potrzebują na start.

    • 10 1

    • Ty chyba jeszcze liceum nie skończyłeś. Idealny świat w końcu zderzy się z rzeczywistością.

      • 0 1

  • lis26 Jak dobrze,

    lis26 Jak dobrze, ze tu trlaaifm! wpis jest bardzo przydatna. Bardzo dziekuje za jej zamieszczenie i chcialabym pogratulowac calego stronaa, bo jest naprawde swietny (wiem, co mowie, bo znam ich bardzo duzo).

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane