• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Energa z niższym zyskiem za 2015 rok

erka
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W ocenie zarządu Grupy Energa - pomimo niesprzyjających warunków rynkowych - ma ona przed sobą stabilne perspektywy rozwoju. 
W ocenie zarządu Grupy Energa - pomimo niesprzyjających warunków rynkowych - ma ona przed sobą stabilne perspektywy rozwoju.

Przychody Grupy Energa w 2015 roku wyniosły 10,8 mld zł i były o 2 proc. wyższe w porównaniu do 2014 roku. Trudniejsze warunki rynkowe zadecydowały jednak o spadku wyniku EBITDA o 5 proc. do poziomu 2,2 mld zł, a zysk netto wyniósł 840 mln zł wobec 1 mld zł w 2014 roku.



W segmencie dystrybucji EBITDA była o 10 proc. wyższa niż w 2014 roku i ukształtowała się na poziomie 1,7 mld zł. Przychody wyniosły 4,3 mld zł. Istotna poprawa w tym obszarze to m.in. efekt wyższego wolumenu przesłanej energii oraz wyższej stawki sprzedaży usług dystrybucyjnych. W rezultacie przyłączenia m.in. większej liczby farm wiatrowych oraz podstacji trakcyjnych dla PKP o ponad 58 proc. wzrosły przychody z tytułu opłat przyłączeniowych.

Wyniki segmentu wytwarzania znalazły się pod wpływem czynników rynkowych. EBITDA w tym obszarze wyniosła 375 mln zł wobec 698 mln zł w 2014 roku. Przychody ze sprzedaży ukształtowały się na poziomie 1,4 mld zł wobec 1,8 mld zł w 2014 roku. Pogorszenie wyników spowodowane było niższymi cenami praw majątkowych (rynkowa cena "zielonych" certyfikatów obniżyła się o 1/3), skrajnie trudnymi warunkami hydrologicznymi, które wpłynęły na produkcję energii w elektrowniach wodnych oraz remontem kapitalnym jednego z bloków w elektrowni w Ostrołęce, przy jednoczesnym mniejszym zapotrzebowaniu na pracę na rzecz PSE.
Wyniki finansowe Grupy Energa za 2015 rok. Wyniki finansowe Grupy Energa za 2015 rok.

Grupa poprawiła swoją efektywność w segmencie sprzedaży. Przy przychodach w wysokości 5,7 mld zł, utrzymanych na poziomie zbliżonym do 2014 roku, EBITDA wzrosła o 31 proc. do 172 mln zł. W 2015 roku odnotowano wyższą marżę na sprzedaży energii, rozwijana była też sprzedaż gazu, której wolumen wzrósł kilkukrotnie w ujęciu rok do roku. To jeden ze strategicznych kierunków rozwoju Energa-Obrót. Podstawą oferty jest dual fuel, czyli sprzedaż energii elektrycznej w połączeniu z gazem. Na wyniki segmentu w dalszym ciągu negatywny wpływ miały koszty związane z pełnieniem przez Energa-Obrót funkcji "sprzedawcy z urzędu", czyli koniecznością zakupu energii z OZE z lokalnego rynku po cenie ustalonej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

- Miniony rok to dla Energi okres wyzwań związanych m.in. ze zmianami w otoczeniu rynkowym oraz regulacyjnym. Mając na uwadze warunki, z jakimi Grupa miała do czynienia w poszczególnych obszarach, każdy z segmentów osiągnął co najmniej dobre wyniki. W perspektywie kilkuletniej Energa notowała bardzo stabilny wzrost. Sytuacja finansowa Grupy jest bardzo dobra i pozwoli na realizację celów strategicznych, które wyznaczymy w połowie tego roku  - mówi Dariusz Kaśków, prezes zarządu Energa SA.
W 2015 roku, na terenie Polski, Energa wydała na inwestycje 1,6 mld zł. Zgodnie z planem realizowane były projekty związane z rozbudową i modernizacją sieci dystrybucyjnej, a Grupa wydała na ten cel  1,1 mld zł. Inwestycje te mają na celu ograniczanie strat energii na jej przesyle oraz stałą poprawę niezawodności zasilania, co wspiera bezpieczeństwo całego systemu elektroenergetycznego.

Kluczowe inwestycje w 2016 roku związane będą z realizacją inicjatyw mających na celu poprawę wskaźników ciągłości zasilania oraz związanych z wdrażaniem systemu inteligentnego opomiarowania. W 2016 roku portfel wytwórczy z OZE zostanie uzupełniony o farmę wiatrową w Parsówku. W obszarze wytwarzania kontynuowany będzie także projekt modernizacji Elektrowni Ostrołęka B.
erka

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (43)

  • Energa... (1)

    ... to patologia. Dla zmniejszenia podatków sponsorują dziwne projekty lub imprezy, w postaci jachtów, regat itp. Lepiej zyski inwestować w infrastrukturę energetyczną skoro tacy bogaci.

    • 34 8

    • Energa to patologia, bo własnym klientom od pół roku nie wystawia i nie wysyła faktur.

      Większej patologii w przypadku spółki prawa handlowego trudno oczekiwać.

      Energa to również patologia, bo na nasz - klientów koszt zapowiada możliwość politycznego ładowania kasy w zwącholi śląskich i deficytowe kopalnie ze Śląska podczas gdy ma od lat sprawdzonego polskiego dostawcę, do którego my podatnicy nie musimy dopłacać - Bogdankę z Lubelszczyzny. Tak się załatwia dobre firmy, bo zwącholom sląskim jest wstyd, że ktoś w Polsce może kopać węgiel bez strat, z o połowę niższym koszem wydobycia niż na Śląsku i co najważniejsze - bez konieczności dopłaty do niego z budżetu państwa i kieszeni podatników.

      • 14 0

  • Energa to jedna z najgorszych firm z jakimi miałem do czynienia. Unikać jak ognia - najlepiej niech upadnie. A razem z nią armia urzędników z nadania tej czy innej partii. Straszny kołchoz.

    • 30 11

  • Niestety w Energa jest nadal armia bezproduktywnych pracowników

    przejadających zyski. Istnieją oddziały terenowe w których najwięcej kosztuje utrzymanie ochrony i sprzątaczek tylko po to aby dyrektor miał gdzie urzędować ze znajomymi i pociotkami.
    Zamiast postąpić tak jak współczesne firmy które przenoszą centra rozliczeniowe czy telefoniczne choćby do Polski czy tańszych krajów Energa utrzymuje lokalne siedziby w budynkach wymagających milionowych nakładów. A tymczasem wszystkich pracowników można zmieścić w kilku biurach choćby na Marynarki polskiej ale wcześniej trzeba pożegnać pociotków znajomych i innych bezproduktywnych wyjadaczy.
    Do tego na stanowiskach tkwią ludzie którzy działają ewidentnie na szkodę Energa przez podejmowane przez siebie decyzje nie uzasadnione ani technicznie ani ekonomicznie.
    Za wszystko niestety płaci klient indywidualny.
    Sponsorowanie sportu po znajomości czy budynków i budowli będących na minusie to patologia.
    Za logo na Gdańskim stadionie płacili i płacą konsumenci a nie komercyjne firmy czy kibice.

    • 33 5

  • Przez 8 lat PO trochę swoich kacyków zatrudniło! Czas na porządki p. Kaśków!

    • 19 10

  • Jak można liczyć zyski za 2015, gdy dużej części klientów nie wystawiono faktur za 4 ostatnie miesiące tego roku?... (2)

    ... z powodu problemów z systemem informatycznym, jak się dopiero niedawno przyznali. Automat na infolinii twierdzi, że już niedługo (po ponad pół roku) uporają się z tym problemem :).

    • 30 4

    • Może to celowo......

      • 12 0

    • Ostatnia faktura za październik 2015, energa 24 - nowy e-bok chodzi jak ostatni szajs -

      nie dość, że uproszczony layout w porównaniu do poprzedniego e-boku nie zawierający nawet zarchiwizowanych danych sprzed zmiany na tą qpę, to na dodatek cały czas zamula i doczytuje dane, zazwyczaj bez efektu ;-/. Kto zdefraudował pieniądze na tą fuszerkę i jaka kasa poszła się ......?

      • 9 1

  • Już wkrótce jak zacznie dopłacać do górniczych nierobów to będzie na minusie. (1)

    Tak Pisomatoły rozwalą państwo i wiele dobrych firm.

    • 23 11

    • O towarzyszka z KOD coś napisała

      Szkoda że musimy nadal płacić na emerytury I sekretarzy z PZPR grube miliony. Ci ludzie formalnie nie pracowali i nawet nierobami nie mogli być bo to co robili nie było pracą.
      Gdyby tak zabrać emerytury wszystkim byłym I sekretarzom PZPR i im podobnym zatrudnionym w gmachach PZPR to by nagle ZUS był samowystarczalny.
      Renty starcze to i tak dla nich za dużo..

      • 4 13

  • Moloch gorszy od TPsa

    To co ostatnio odstawiają to się w głowie nie mieści, totalny brak jakiegokolwiek profesjonalizmu

    • 18 3

  • Energa to coraz słabsza jakość usług (1)

    Pracownicy niedouczeni- każdy mówi coś innego w danym temacie,
    aż w końcu mówi : "ja nie wiem",

    na dodatek część z nich- niemiła- szczególnie w punkcie obsługi klienta,

    f-r teraz nie ma, potem przyjdą ogromne kwoty do zapłaty,

    jak taka korporacja mogła się położyć na systemie informatycznym?

    • 31 1

    • Jak się pracowało w jakiejkolwiek obsłudze klienta to nie dziwi to już.

      W każdej dużej firmie, gdzie jest rozbudowana obsługa klienta wygląda to tak samo. Olbrzymia rotacja pracowników non stop, z tego powodu szkolenia okrojone do minimum, zatrudnianie przez agencje pracy na śmieciówki za małe pieniądze, a wymagania i normy miesięczne niemal nie do zrobienia uczciwie, duża presja z strony przełożonych. Systemy informatyczne potrafiące wyczyniać cuda, albo się zawieszają, albo działają wolno. Dlatego tak to wygląda.

      • 3 0

  • Energa... ech... to jakiś chaos informacyjno organizacyjny (1)

    na ich stronie oraz w różnych banerach reklamowych m.in na tym portalu,
    informują że z uwagi na ich problemy, faktury można płacić nawet do 180 dni i to w ratach...

    ciekawe czemu mnie już naliczyli odsetki? pomimo tego że faktura do mnie nie dotarła ale w systemie oczywiście widnieje,
    ciekawe jaka przyjdzie odpowiedź na reklamację (trzeba czekać 30 dni)

    już raz była taka sytuacja, i z mojej strony kilka reklamacji, pomimo faktu że przyznali się do problemów z terminową wysyłką faktur, to odsetek nie chcieli umorzyć,

    i tak oto jeśli klienci są oszukiwani, nawet na kilka złotych, to przy tej skali ileż można zyskać? normalnie śmieją się w twarz i nic nie można zrobić... ech...

    • 20 0

    • zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumenta- ja tak robię

      • 11 0

  • Uwaga na rachunki ! (1)

    U mnie , jak co miesiąc powinno być zużycie 1 kWh (tylko mala pompka do oczka wodnego), przyszlo na fakturze zuzycie 100 kWh. Niby blad odczytu, hehe...

    • 14 1

    • Dobre, dobre.

      Ja mam zużycie energii 0 kWh (zero), opłat stałych łącznie 12,96zł

      Piekarz jak się dowie, że taka grabież jest na legalu zacznie od nas pobierać za gotowość zamiast jak dotychczas za upieczony chleb.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane