• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska firma podbije kraj siecią ładowarek do aut elektrycznych

VIK
29 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W pierwszej kolejności stacje szybkiego ładowania zostaną uruchomione m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz w Warszawie. W pierwszej kolejności stacje szybkiego ładowania zostaną uruchomione m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz w Warszawie.

Do 2020 roku przy głównych polskich drogach ma stanąć 200 ładowarek do samochodów elektrycznych, wśród których znajdą się też punkty ultraszybkiego ładowania. Zainstaluje je gdyńska firma Greenway Infrastructure Poland.



Na ten cel, czyli rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce spółka Greenway Infrastructure Poland otrzymała kolejne dofinansowanie unijne. Łącznie powstanie sieć licząca blisko 200 punktów ładowania wzdłuż głównych polskich dróg. GWP zbuduje m.in. 10 ultraszybkich ładowarek. Greenway Infrastructure Poland jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności.

- Decyzja Komisji Europejskiej oraz ostatnie inicjatywy polskiej administracji dobitnie pokazują, że rozwój elektromobilności w naszym kraju postępować będzie szybko - mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu Greenway Infrastructure Poland. - Chcemy być liderem tego rozwoju. Rozbudowa naszej sieci ładowania umożliwi rosnącej liczbie entuzjastów elektromobilności swobodne podróżowanie samochodem elektrycznym po Polsce i przyczyni się do wzrostu popytu na tego typu pojazdy. Co więcej, instalacja pierwszych ultraszybkich ładowarek wyznaczy zupełnie nową jakość technologiczną.
W ramach kolejnego projektu pojawią się pierwsze w Polsce ultraszybkie ładowarki (do 350 kW), a dodatkowo także pierwsze stacje wyposażone w magazyn energii (Battery Assisted Charging Systems - BACHS), ułatwiające ładowanie w lokalizacjach o najwyższym zapotrzebowaniu. Poza tym powstanie 50 stacji wolnego ładowania w miejscach przesiadkowych (takich jak węzły kolejowe czy autobusowe).

Dzięki projektowi nastąpi dalszy rozwój powstającej obecnie sieci szybkich ładowarek Greenway. Do 75 projektowanych obecnie szybkich stacji (do 50 kW) dołączy kolejne 60. Dzięki zwiększeniu liczby ładowarek i ich technologicznemu zróżnicowaniu sieć Greenway stanie się gęstsza i bardziej dostępna dla większej liczby użytkowników pojazdów elektrycznych.

Obecny projekt Greenway, dofinansowany w wysokości ponad 6,1 mln euro, jest kolejnym przedsięwzięciem, które wspiera Komisja Europejska w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Ma on na celu zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T.

Tymczasem jeszcze w tym roku, począwszy od września, GWP planuje w ramach realizowanego obecnie projektu rozpoczęcie udostępniania kilkudziesięciu stacji szybkiego ładowania w Polsce. W pierwszej kolejności zostaną uruchomione ładowarki m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz trzy w Warszawie. Udostępniona w grudniu ub.r. pokazowa stacja w warszawskim Mokotowie cieszy się dużą popularnością - odnotowuje ponad 300 ładowań miesięcznie.

Według danych European Automobile Manufacturers Association w całym 2016 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 155,2 tys. aut z napędem elektrycznym (ECV) - w tej kategorii uwzględniono również hybrydy typu plug-in - co jest wynikiem o 4,8 proc. lepszym niż osiągnięty w roku 2015. Wraz z krajami nalężącymi do EFTA liczba nowych rejestracji ECV w 2016 r. wyniosła 206,5 tys. wobec 188,2 tys. w roku 2015. Do tego w ubiegłym roku w UE zarejestrowano 278,5 tys. hybryd (HEV), czyli o 27,3 proc. więcej niż w roku 2015, a wraz z krajami EFTA liczba rejestracji wyniosła 303,5 tys. wobec 235,6 tys. w roku wcześniejszym. Liczba rejestracji pozostałych aut zaliczonych do kategorii alternatywnego napędu (alternative fuel vehicles, AFV) w ubiegłym roku wyniosła w krajach UE i EFTA 176,7 tys. wobec 219,9 w roku 2015.

Jak sytuacja z rejestracjami nowych samochodów z napędem elektrycznym wyglądała w ubiegłym roku w Polsce?

Według danych ACEA, w ubiegłym roku w naszym kraju zarejestrowano 556 samochodów elektrycznych zaliczonych do grupy ECV - w tym tzw. battery electric vehicles (BEV), extended-range electric vehicles (EREV), fuel cell electric vehicles (FCEV) oraz plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) - z czego 143 rejestracje odnotowano wyłącznie w IV kwartale. Natomiast w 2015 r. liczba rejestracji aut z grupy ECV w Polsce wyniosła w sumie 337, z czego 88 wykonano w ostatnim kwartale 2015 r. Do tego w Polsce w 2016 r. zarejestrowano 9 849 aut hybrydowych (HEV), z czego 2 889 w ostatnim kwartale, podczas gdy w 2015 r. liczba rejestracji hybryd wyniosła 5 585, z czego 1 652 zarejestrowano w ostatnim kwartale 2015 r. Natomiast w przypadku pozostałych aut z alternatywnym napędem, zaliczonych do AFV, w ubiegłym roku zanotowano w Polsce 6 512 rejestracje wobec 5 537 w roku 2015.
VIK

Miejsca

Opinie (72) 1 zablokowana

  • Jest inna propozycja (5)

    Zakazać wjazdu rowerzystom, bo jak jeżdżą to wydychają CO2, a z drugiej strony pierdzą (metan) - stąd zanieczyszczenie środowiska i efekt cieplarniany

    • 48 10

    • Jakem rowerzysta!

      Potwierdzam! Wydycham CO2! Pierdzę!
      Wszystko się zgadza! Im więcej rowerzystów tym więcej CO2 i więcej metanu. CO2 zło, metan cacy (tylko jak go odzyskiwać na cele np. ogrzewania - będę myślał i zrobię z tego StartUP!

      • 0 0

    • (3)

      Do tego działają wszystkim (pieszym, innym rowerzystom i kierowcom) na nerwy.

      • 12 3

      • Dodaj - wszystkim burakom :) (2)

        • 3 6

        • Piotrek, nigdy nie podejrzewalem ze masz na

          tyle odwagi cywilnej przyznac sie ze jestes typowy burak.

          • 0 1

        • Czyli rowerzystom :)

          • 6 1

  • Jest propozycja. (16)

    Do centrum miast np.Gdyni bezpłatny wjazd i bezpłatne parkowanie powinne mieć tylko i wyłącznie samochody z napędem elektrycznym.Urzytkownicy pojazdów z napędem spalinowym powinni płacić nie talko drakońskie ceny za parkingi ale również za wjazd do centrum miasta.Korki i problemu komunikacyjne miasta zostałyby rozwiązane.

    • 28 58

    • Samochody elekrtyczne wcale nie są ekologiczne!!!!

      Dlaczego? Bo do produkcji tych "ekologicznych baterii" zużywa się tyle energii i emituje tony CO2 do atmosfery, że przebija to emisję CO2 a aut spalinowych.
      Jeśli jesteś ekologicznie nastawiony, to nie powinno być Ci obojętne, ile ton (słownie ton!!!! CO2 trafia do atmosfery przy produkcji tych aku).
      .
      Bo to jest widzenie jedynie końca szpilki.
      .
      Samochody elektryczne są "eko" tylko dla tych, którzy nie widzą i nie wiedzą jak i jakim kosztem są produkowane.

      • 0 0

    • Debil!!!!

      • 0 0

    • kolejny, (7)

      któremu się wydaje, że prąd w gniazdku bierze się z powietrza..
      a już nawet szwedzcy (czytaj 'ekologiczni") naukowcy wyliczyli że przy produkcji baterii do takiego samochodu, wytwarza się ok 20 ton CO2, a więc tyle, ile samochód spalinowy (średnio) wyemituje w ciągu 8 lat eksploatacji (dziwne tylko, że dopiero teraz na to wpadli :-))

      • 25 9

      • (3)

        co2 nie jest szkodliwy. w przeciwienstwie do tego co wypuszczają diesle

        • 9 5

        • (2)

          To żeś Pan dowalił :D

          • 5 6

          • (1)

            On wie lepiej. Przecież pije wode sodową i żyje...

            • 4 1

            • Oczywiście że ma facet rację, bo więcej CO2 niż auta produkują zwierzęta hodowlane. Problem leży gdzie indziej, przy produkcji baterii powstają z pewnością niebezpieczne odpady.

              • 1 0

      • Wpadli na to dawno temu, tylko nikt o tym nie mówił.

        Pisałem o tym kiedyś w komentarzach na tym portalu i nikt mi nie wierzył.

        • 1 0

      • (1)

        ogólnie zgoda, że przesiadka na elektryki jest eko tylko pozornie, co najwyżej można mówić że jest mniej nieeko niż ropa choć w polskich warunkach to też dyskusujna kwestia.

        prawdziwie eko jest tylko rower i autonogi

        • 2 1

        • Ślad węglowy roweru jest niebanalny, produkcja ramy, transport osprzętu z dalekiego wschodu itp. Dodatkowo zwiększone zapotrzebowanie na energię można pokryć żywnością eko, ale zwykle realizuje się produktami wysokoprzetworzonymi albo bananami transpotrowanymi z Kostaryki. Prawdziwe eko, to stary rower ( już wyprodukowany, eksploatowany 15-30 lat, plus buraki, bób i kapusta z własnej działki (idealnie nawożone obornikiem i jedzone na surowo)

          • 2 0

    • jestes tak glupi ze az mi szkoda klawiatury na pisanie..... (2)

      korki by byly zaraz na granicy wjazdu, proste. Po drugie - centrum by umarlo na rzecz galerii handlowych. Tak jak to sie juz teraz zreszta powoli dzieje. Gdynia to nie milionowa aglomeracja - korkow prawie nie ma, oprocz godzin szczytu.

      • 17 7

      • (1)

        ;Centrum by umarło"'niby dlaczego,byłoby lepiej bardziej ekologicznie,nie tak jak teraz,że przsiadujący w knajpninych ogródkach wąchaja smrody z kopcacych tdeików.

        • 7 11

        • ogrodek to masz 2 miesiace w roku

          i to co najwyzej, patrac za okno:)

          • 1 2

    • Zróbcie politycy proekologiczne rozwiazanie.

      Cena prądu jak dla przemysłu w USA czyli 21 groszy. Do tego cena netto, bez cła akcyzy , vatu na Teslę z USA to szybko zwiekszy się ilość elektryków. Ale jak ktoś trzyma palec w d.... Niemcowi to zostaje nam GOLF za 160 tysięcy lub Audi A3 elektryczne w cenie kawalerki na Przymorzu.

      • 4 4

    • (1)

      Trolu wsiadaj do swojego trolowego auta i odtroluj się od komputera

      • 7 2

      • No nie ale

        Prostak

        • 1 2

  • Niedawno jak otwierali ekologiczną stację CNG to pleban błogosławił (1)

    Jak zamykali, to nikt nie napisał. Co teraz z autami na CNG zrobić? Złomować 10 letni samochód? Zmienić na elektryczny, bo ktoś tak chce? Żeby za 5 lat wydać 30 tys. zł za nowe baterie? Teraz, gdy kupiłem dwa auta CNG, zamknęli stację, podnieśli cenę do 3,29zł/m3 to mam uwierzyć, że użytkownikom aut elektrycznych zaraz ktoś jakiejś kłody pod nogi nie podłozy?

    • 0 0

    • dlaczego nie bedzie mozna naladowac elektryczny samchud w gdyni napiszcie gdzie testacie beda

      • 0 0

  • Nigdy auta elektrycznego (4)

    Jeśli chodzi o miasto to tak, po za miastem w Polsce tragedia. Non top stres podjeżdżasz pod górę wskaźnik zasięgu spada diametralnie. Koncepcja dobra ale brak dobrych baterii

    • 17 11

    • jak chciałes sie osmieszyc to ci sie udało :) (2)

      • 7 6

      • Ale prawicowy PIS powinien stawiać na uzależnienie (1)

        się od dostaw ropy i gazu z Rosji, Norwegii, USA. Ja bym wystąpił z UE i zrobił tu porządne opalanie węglem.

        • 0 3

        • PiS nie ma nic wspólnego z prawicą, to narodowi socjaliści

          co do reszty zgoda. Mądry kraj wykorzystuje swój potencjał najlepiej jak potrafii. A Polska węglem stoi, nie Norweską ropą czy Katarskim gazem...

          • 0 0

    • Elektryczne auta sa nadal w sferze experymentalnej czyli rozwoju technicznego.

      Chociaz zaobserwowano wzrost akcji amerykanskiej firmy Tesla odnosnie wzrostu sprzedazy samochodow elektrycznych tej wlasnie kompanii. Szczegolnie w Californii. Przewiduje sie w nastepnych dwoch latach spadek cen na samochody z napedem standardowym. Nowe i uzywane. Na razie jednak ceny sa nadal paskudnie wysokie. Trudno powiedziec ale lepiej wstrzymac sie przez te dwa lata z kupnem drozszego samochodu z silnikami benzynowymi.

      • 0 0

  • (3)

    Czemu prónd je taki drogi? Musiałam na nafte lampy z pawlacza wyciongnonć bo czorty nie wiedzo ile za to już mają brać.

    • 4 2

    • Bo zamiast budować elektrowię jądrową to budują armię nierobów za 500zł

      • 0 0

    • (1)

      Następna fanaberia ekoterrorystów i lewaków z eurokołchozu.

      • 6 4

      • błąd
        to fanaberia rządu PiS aby zwiększyć popyt na węgiel do węglowych elektrowni.
        auta na prąd przy elektrowniach na węgiel nie mają nic wspólnego z ekologią

        • 3 1

  • Gdyńska firma podbije kraj siecią ładowarek.

    Gdynianie znow beda mieli powod do dumy poniewaz wlasciciele samochodow elektrycznych beda zjezdzac z calej Polski do Gdyni aby naladowac baterie. Dobry pomysl dzieki inwencji gospodarza miasta Szczurka.

    • 0 0

  • Energia elektryczna do auta (3)

    moze pochodzic z elektrowni solarnej, wlasnie ma moim dachu zamontowalem panele o mocy 6 KW , moge nimi zasilac wszyskie urzadzenia w domu, a takze jestem podlaczony do sieci , oddaje nadmiar energii , bo nie jestem w stanie jej akumulowac, gdybym mial auto o napedzie elektrycznym, to ladowal bym baterie z energii slonecznej, glupoty pisza ci co maja mala wiedze w tym temacie, sprawdzcie w necie ile aut elektrycznych produkuja Chinczycy

    • 1 7

    • tt, chyba masz racje i ja tez kaze sobie na

      dachu samochodu zamontowac takie solarium. Nie bede musial szukac stacji elektrodajnych.

      • 0 0

    • Poczytaj więcej o "elektrowniach solarnych" drogi fantasto.

      • 2 0

    • i ten nadmiar wystarczy na ładowanie np Zoe w tydzień do 80%

      no chyba, że mieszkasz w Australii albo RPA

      • 2 0

  • Jak już podbiją to dajcie znać. (1)

    Narazie to płatna reklama, która wiele z prawdą wspólnego nie ma.

    • 5 1

    • Mozesz byc wiecej jak pewien.

      • 0 0

  • pytanie (4)

    jak się za to płaci? i ile kosztuje naładowanie "zatankowanie" akumulatora do pełna?

    • 5 0

    • Koszt ładowania (2)

      Nissan leaf - około 7zl/100km, czyli mniej więcej jakby spalał 2l benzyny / 100km. Ładowanie w nocy, samochód codziennie rano 100% baterii.

      • 2 0

      • (1)

        Do naładawanie tego pojazdu trzeba okolo 30 kWh. Sprawdź ile płacisz za 1 kWh.

        • 0 0

        • Leaf ma 24kWh, bogatszy 30. Cena kWh w Enerdze w nocy w taryfie G12 to 23 grosze.

          Kosztów stałych energii nie liczę bo i tak w domu prąd jest potrzebny. Wychodzi mniej wiecej tyle ile pisał "e".

          • 1 0

    • Koszt ładowania superchargerem Tesli to 50 gr/minuta, za mocniejszą ładowarkę 1 zł/min.
      Wychodzi trochę taniej niż LPG, a czas ładowania zależy od pojemności baterii (ok godziny).

      • 1 0

  • (2)

    200 ładowarek w 3.5 roku, mają rozmach...

    • 19 0

    • Tylko na tyle dostali dofinansowanie z EU. Przecież bez tego by nie robili. Wejdź na ich stronkę.

      • 3 0

    • Dla zainteresowanych polecam zobaczyć

      mapkę stacji elektrycznych w UE. Polska to pustynia....

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane