• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska firma podbije kraj siecią ładowarek do aut elektrycznych

VIK
29 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W pierwszej kolejności stacje szybkiego ładowania zostaną uruchomione m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz w Warszawie. W pierwszej kolejności stacje szybkiego ładowania zostaną uruchomione m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz w Warszawie.

Do 2020 roku przy głównych polskich drogach ma stanąć 200 ładowarek do samochodów elektrycznych, wśród których znajdą się też punkty ultraszybkiego ładowania. Zainstaluje je gdyńska firma Greenway Infrastructure Poland.



Na ten cel, czyli rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce spółka Greenway Infrastructure Poland otrzymała kolejne dofinansowanie unijne. Łącznie powstanie sieć licząca blisko 200 punktów ładowania wzdłuż głównych polskich dróg. GWP zbuduje m.in. 10 ultraszybkich ładowarek. Greenway Infrastructure Poland jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności.

- Decyzja Komisji Europejskiej oraz ostatnie inicjatywy polskiej administracji dobitnie pokazują, że rozwój elektromobilności w naszym kraju postępować będzie szybko - mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu Greenway Infrastructure Poland. - Chcemy być liderem tego rozwoju. Rozbudowa naszej sieci ładowania umożliwi rosnącej liczbie entuzjastów elektromobilności swobodne podróżowanie samochodem elektrycznym po Polsce i przyczyni się do wzrostu popytu na tego typu pojazdy. Co więcej, instalacja pierwszych ultraszybkich ładowarek wyznaczy zupełnie nową jakość technologiczną.
W ramach kolejnego projektu pojawią się pierwsze w Polsce ultraszybkie ładowarki (do 350 kW), a dodatkowo także pierwsze stacje wyposażone w magazyn energii (Battery Assisted Charging Systems - BACHS), ułatwiające ładowanie w lokalizacjach o najwyższym zapotrzebowaniu. Poza tym powstanie 50 stacji wolnego ładowania w miejscach przesiadkowych (takich jak węzły kolejowe czy autobusowe).

Dzięki projektowi nastąpi dalszy rozwój powstającej obecnie sieci szybkich ładowarek Greenway. Do 75 projektowanych obecnie szybkich stacji (do 50 kW) dołączy kolejne 60. Dzięki zwiększeniu liczby ładowarek i ich technologicznemu zróżnicowaniu sieć Greenway stanie się gęstsza i bardziej dostępna dla większej liczby użytkowników pojazdów elektrycznych.

Obecny projekt Greenway, dofinansowany w wysokości ponad 6,1 mln euro, jest kolejnym przedsięwzięciem, które wspiera Komisja Europejska w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Ma on na celu zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T.

Tymczasem jeszcze w tym roku, począwszy od września, GWP planuje w ramach realizowanego obecnie projektu rozpoczęcie udostępniania kilkudziesięciu stacji szybkiego ładowania w Polsce. W pierwszej kolejności zostaną uruchomione ładowarki m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz trzy w Warszawie. Udostępniona w grudniu ub.r. pokazowa stacja w warszawskim Mokotowie cieszy się dużą popularnością - odnotowuje ponad 300 ładowań miesięcznie.

Według danych European Automobile Manufacturers Association w całym 2016 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 155,2 tys. aut z napędem elektrycznym (ECV) - w tej kategorii uwzględniono również hybrydy typu plug-in - co jest wynikiem o 4,8 proc. lepszym niż osiągnięty w roku 2015. Wraz z krajami nalężącymi do EFTA liczba nowych rejestracji ECV w 2016 r. wyniosła 206,5 tys. wobec 188,2 tys. w roku 2015. Do tego w ubiegłym roku w UE zarejestrowano 278,5 tys. hybryd (HEV), czyli o 27,3 proc. więcej niż w roku 2015, a wraz z krajami EFTA liczba rejestracji wyniosła 303,5 tys. wobec 235,6 tys. w roku wcześniejszym. Liczba rejestracji pozostałych aut zaliczonych do kategorii alternatywnego napędu (alternative fuel vehicles, AFV) w ubiegłym roku wyniosła w krajach UE i EFTA 176,7 tys. wobec 219,9 w roku 2015.

Jak sytuacja z rejestracjami nowych samochodów z napędem elektrycznym wyglądała w ubiegłym roku w Polsce?

Według danych ACEA, w ubiegłym roku w naszym kraju zarejestrowano 556 samochodów elektrycznych zaliczonych do grupy ECV - w tym tzw. battery electric vehicles (BEV), extended-range electric vehicles (EREV), fuel cell electric vehicles (FCEV) oraz plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) - z czego 143 rejestracje odnotowano wyłącznie w IV kwartale. Natomiast w 2015 r. liczba rejestracji aut z grupy ECV w Polsce wyniosła w sumie 337, z czego 88 wykonano w ostatnim kwartale 2015 r. Do tego w Polsce w 2016 r. zarejestrowano 9 849 aut hybrydowych (HEV), z czego 2 889 w ostatnim kwartale, podczas gdy w 2015 r. liczba rejestracji hybryd wyniosła 5 585, z czego 1 652 zarejestrowano w ostatnim kwartale 2015 r. Natomiast w przypadku pozostałych aut z alternatywnym napędem, zaliczonych do AFV, w ubiegłym roku zanotowano w Polsce 6 512 rejestracje wobec 5 537 w roku 2015.
VIK

Miejsca

Opinie (72) 1 zablokowana

  • W koncu normalna informacja i oby takich jak najwiecej (2)

    • 1 5

    • Jaka informacja? (1)

      Artykuł sponsorowany przecież...

      • 1 0

      • Niemce i Francuzy czyli potentaci moto nie dają ulg w UE.

        Ulgi podatkowe na samochody Tesli?
        Holandia, Norwegia, Dania, Wielka Brytania... kiedy w Polsce otrzymamy ulgi na zakup Tesli?

        • 0 0

  • Swietnie (1)

    Precz z dieslami.

    • 7 7

    • TDi

      Tera
      Dopiero
      Idzie

      • 0 0

  • Jak już podbiją to dajcie znać. (1)

    Narazie to płatna reklama, która wiele z prawdą wspólnego nie ma.

    • 5 1

    • Mozesz byc wiecej jak pewien.

      • 0 0

  • Policja bedzie zachwycona, możliwością ładowania baterii do paralizatorów :-)))

    :-)))

    • 6 0

  • pytanie (4)

    jak się za to płaci? i ile kosztuje naładowanie "zatankowanie" akumulatora do pełna?

    • 5 0

    • Koszt ładowania superchargerem Tesli to 50 gr/minuta, za mocniejszą ładowarkę 1 zł/min.
      Wychodzi trochę taniej niż LPG, a czas ładowania zależy od pojemności baterii (ok godziny).

      • 1 0

    • Koszt ładowania (2)

      Nissan leaf - około 7zl/100km, czyli mniej więcej jakby spalał 2l benzyny / 100km. Ładowanie w nocy, samochód codziennie rano 100% baterii.

      • 2 0

      • (1)

        Do naładawanie tego pojazdu trzeba okolo 30 kWh. Sprawdź ile płacisz za 1 kWh.

        • 0 0

        • Leaf ma 24kWh, bogatszy 30. Cena kWh w Enerdze w nocy w taryfie G12 to 23 grosze.

          Kosztów stałych energii nie liczę bo i tak w domu prąd jest potrzebny. Wychodzi mniej wiecej tyle ile pisał "e".

          • 1 0

  • Ach jejku :( nie Gdanska ? (2)

    Buraki frustracji i kompleksów nie upuszczą :(

    • 1 2

    • Firma z Gdynia, ale..... (1)

      "W pierwszej kolejności zostaną uruchomione ładowarki m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz trzy w Warszawie."

      W Gdyni w zamian beda cudawianki.

      • 1 0

      • Mianownik pozostaje niezmienny :)

        • 1 0

  • wow siamochody na wungiel

    • 4 0

  • Ile bezglutenowego węgla trzeba żeby naładować auto?

    • 7 0

  • Gdynia!!!

    Firma z Gdyni a jakoś się nie dopatrzyłem aby tutaj powstała stacja do ładowania??

    • 3 0

  • Energia elektryczna do auta (3)

    moze pochodzic z elektrowni solarnej, wlasnie ma moim dachu zamontowalem panele o mocy 6 KW , moge nimi zasilac wszyskie urzadzenia w domu, a takze jestem podlaczony do sieci , oddaje nadmiar energii , bo nie jestem w stanie jej akumulowac, gdybym mial auto o napedzie elektrycznym, to ladowal bym baterie z energii slonecznej, glupoty pisza ci co maja mala wiedze w tym temacie, sprawdzcie w necie ile aut elektrycznych produkuja Chinczycy

    • 1 7

    • i ten nadmiar wystarczy na ładowanie np Zoe w tydzień do 80%

      no chyba, że mieszkasz w Australii albo RPA

      • 2 0

    • Poczytaj więcej o "elektrowniach solarnych" drogi fantasto.

      • 2 0

    • tt, chyba masz racje i ja tez kaze sobie na

      dachu samochodu zamontowac takie solarium. Nie bede musial szukac stacji elektrodajnych.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane