• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port otrzymał z Unii 210 mln zł na inwestycje

VIK
4 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Jednym z dofinansowanych projektów jest przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego. Jednym z dofinansowanych projektów jest przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego.

Gdyński port zdobył 210 mln zł unijnych dotacji na portowe inwestycje. Chodzi o projekt zagospodarowania rejonu Nabrzeża Bułgarskiego, przebudowy Nabrzeża Szwedzkiego, projekt dotyczący infrastruktury dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu oraz przebudowę intermodalnego terminalu kolejowego.


Umowy podpisano w ostatnich dniach ubiegłego roku. Najwięcej, bo aż 72,5 mln zł port otrzyma na projekt "Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia" (co stanowi prawie 85 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych). Całkowity koszt realizacji tego projektu to ok. 112,5 mln zł. Projekt ten ma pierwszorzędne znaczenie dla udrożnienia całego układu drogowego we wschodniej części Portu Gdynia, a ponadto jego ważnym elementem jest przygotowanie infrastruktury kolejowej w rejonie Nabrzeża Polskiego (II strefa) do obsługi intermodalnej. Realizacja I etapu prac przebiegała w latach 2008-2010, natomiast etap II rozpoczęto w roku 2011 i właśnie rozpoczęły się działania związane z odbiorem robót budowlanych.

Z kolei 50 mln zł gdyński port otrzymała na "Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego" (około 85 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych). Koszt całkowity projektu wynosi ponad 101 mln złotych. Roboty budowlane zostały rozpoczęte w 2013 roku i potrwają do połowy 2015 roku. Przedsięwzięcie ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych w zachodniej części portu. W ramach projektu planuje się zagospodarowanie wolnych gruntów w rejonie Nabrzeża Bułgarskiego poprzez budowę infrastruktury niezbędnej do obsługi towarów transportowanych drogą morską. Wymaga to m.in. budowy nabrzeży, dróg, placu manewrowo-składowego i infrastruktury sieciowej.

Na projekt "Przebudowy Nabrzeża Szwedzkiego" port otrzyma z Unii 48,7 mln zł (około 81 proc. maksymalnej kwoty wydatków kwalifikowalnych). Całkowity koszt tego projektu to 85,7 mln zł. Obejmie on przebudowę nabrzeża portowego wraz z dostępem drogowo-kolejowym oraz budowę instalacji odbierającej ścieki ze statków. Roboty budowlane polegać będą w szczególności na przebudowie zachodniej części nabrzeża, która umożliwi cumowanie statków typu Panamax. "Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia"  pochłonie 96 mln zł, z czego ponad 39 mln zł wyniesie unijna dotacja (co stanowi 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych). Realizacja przedsięwzięcia, zlokalizowanego w zachodniej części Portu Gdynia, spowoduje uporządkowanie układu torowego i zwiększenie możliwości przeładunkowych w zakresie wielkości przeładowywanych jednostek skonteneryzowanych.
VIK

Miejsca

Opinie (63)

  • Znowu dofinansowanie Gdyni (4)

    później będą płakać czemu mało "dostają", że są "poszkodowani".

    • 18 45

    • (1)

      O dofinansowanie własnych inwestycji port sam się stara. Władze miasta nie mają z tym nic wspólnego.

      • 35 3

      • Czyli nieudolna władza Gdyni nie ingeruje to jest kasa?

        • 6 18

    • Gdańsk wolał swój (a właściwie nasz, bo większość to z centralnego) miliard (1)

      wsadzić w stadion dla Lechii, nie mówiąc nawet o dalszych milionach każdego roku na jego utrzymanie.

      Jaka inwestycja, takie z niej frukty.

      • 1 4

      • Gdańsk już ma swój port

        • 2 0

  • Tylko się cieszyć. (7)

    Wszelkie inwestycje portowe to dla nas dobra wiadomość. Cieszy, że sporo środków przeznaczają na modernizację infrastruktury kolejowej, dzięki temu odpoczną nasze mocno przeciążone drogi. Tak trzymać!

    • 57 4

    • ble ble (6)

      UE inwestuje w port żeby eksportować do nas towary. Nikt za darmo kasy nie daje tylko musi mieć w tym SWÓJ cel inwestycyjny. "Dają" kase ale mówią na co ją można przeznaczyć tzn nie dają lecz inwestują. To samo jest z budową lotnisk tylko po to byśmy tam jeździli do "czarnej roboty". UE to twór bogatych / Niemcy, Francja, UK/ aby doić biedniejszych /np. nas/. Gdzie przestrzeganie Traktatu, gdzie równość, ile Euro zarabiają Polacy Obudzić się w końcu Polacy.

      • 5 14

      • (3)

        Trochę spudłowałeś. Towary z UE raczej nie docierają do nas przez porty (chyba, że ze Skandynawii). Wygodniej i szybciej docierają do nas drogą lądową.

        • 10 1

        • Zgadza się (2)

          Ale większość importu z Chin i Korei Płd.przypływa do na statkami. Przestańmy kupować Chińskie badziewie i spróbujmy to zastąpić krajową produkcją,wtedy na pewno będzie u nas lepiej...

          • 3 1

          • kto kupi (1)

            10 razy drozsze

            • 1 0

            • państwowe firmy kupią

              Na życzenie Tuska. Tak jak mogą dać miliony na sponsorowanie klubu czy stadionu w Gdańsku jeśli takie jest życzenie premiera...

              • 1 2

      • Ale z ciebie jołop

        Akurat eksport jest w tej chwili głównym motorem wzrostu naszego PKB, w III kwartale mieliśmy nadwyżkę handlową czyli więcej towarów sprzedaliśmy niż sprowadziliśmy z zagranicy,po raz pierwszy od przełomu z lat dziewięćdziesiątych...

        • 8 0

      • Ponad 90% towarów nie przypływa do Polski z Unii, "eurosceptyku".

        Twój "eurosceptycyzm" opiera się na kłamstwie lub zwykłej niewiedzy (sam nie wiem, co gorsze).

        • 2 0

  • To kolejny dowód na to jak PO z Tuskiem represjonują Gdynię... (4)

    • 35 11

    • gdyby tylko Tfusk i jego banda krętaczy mogli zablokować to dofinansowanie to pewnie

      by to zrobili. Całe szczęście Tfusk za cienki w uszach jest...nie tylko na Gdynię

      • 13 17

    • Ale to port dostał kasę, nie miasto.

      • 0 0

    • z faktami dyskutujesz?

      Już Gdańska cała Polska nie lubi za te pompowanie naszej publicznej kasy

      • 1 5

    • dajcie spokój z tą gdynią

      Trzeba inwestować w Gdańsk

      • 1 1

  • (2)

    To po lewej to chyba duńskie?

    • 7 0

    • Tak to duńskie

      • 2 1

    • bardziej szweckie niż duńskie

      a najlepiej basen węglowy

      • 1 3

  • :) (3)

    Gdyby nie stocznia i port które napędzają Gdynię finansowo, to Gdynia nie wyglądałby tak jak teraz ....

    • 25 9

    • przypomne (2)

      Gdyby nie port i stocznia to Gdyni by wcale nie było.

      • 21 2

      • No i...? (1)

        ....???

        • 6 5

        • fakt historyczny

          • 1 0

  • Dostała "za darmo" 210 mln ? (4)

    No to klawo

    • 11 9

    • (1)

      Po drodze jedynie straciliśmy suwerenność, ale dla niektórych to jedynie szczegół.

      • 6 8

      • Hołocie to wszystko jedno kto nią rządzi. Dla niej liczy się tylko forsa.

        • 3 2

    • za darmo...

      a stocznie w europie działają dalej.

      • 2 0

    • A to chyba na lotnisko...

      ...pomylily sie tylko miejsca, tu pewnie chodzi o... "port lotniczy"... o:)
      Pozdrowienia dla megalomana Szczurka :-)

      • 0 0

  • Port w Gdyni (6)

    Z jednej strony rozbudowa infrastruktury portowej, z drugiej natomiast jej likwidacja poprzez zabudowę istniejących nabrzeży i ich przeznaczenie na zabudowę komunalno - mieszkaniową (vide: Nabrzeże Prezydenta i Kutrowe).

    • 22 9

    • Szanse i zagrożenia portu gdyńskiego (3)

      Zabójczy dla portu gdyńskiego może okazać się brak połączenia drogowego o odpowiednich parametrach (obecna Estakada Kwiatkowskiego nad ul. Morską jest za słaba) oraz brak przepustowości połączenia kolejowego za portem, które zajmą nowe pociągi osobowe. Te "wąskie gardła" skumulują się mniej więcej za dwa lata, kiedy, dodatkowo, powstanie gdański DTC2, który, zwłaszcza wobec komunikacyjnie trudnej sytuacji portu gdyńskiego, może przejąć ładunki z tego portu.
      Może zatem zaistnieć sytuacja, że unowocześniony do tego czasu port gdyński zostanie "załatwiony" przez wyjątkowo niekorzystne dla niego warunki jego bezpośredniego otoczenia.
      Dlatego niezbędna jest szybka budowa nowego połączenia portu z Obwodnicą Trójmiasta lub zbudowanie tej fatalnej Estakady od nowa, oraz ustalenie rozsądnej proporcji między kolejowymi przewozami osobowymi i towarowymi z portu.
      Niestety, proces inwestycji drogowej, nawet gdyby pozytywna decyzja o niej nastąpiła natychmiast, nie zakończy się w ciągu dwóch lat.
      Jak widać, szybkie tempo modernizacji portu całkowicie "rozjeżdża" się z polityczno-gospodarczymi decyzjami władz wszystkich szczebli, które, w moim przekonaniu, pokpiły sprawę zapewnienia portowi gdyńskiemu możliwości wykorzystania jego potencjału.

      • 7 4

      • W czym estakada jest ''słaba" ? (2)

        Estekada Kwiatkowskiego to jedna z najlepszych inwestycji nie tylko Gdyni ale i calego pomorza

        • 2 4

        • (1)

          Estakada Kwiatkowskiego nie jest dostosowana do obciążeń ciężarówek wjeżdżających i wyjeżdżających z portu. Dlatego wymaga cyklicznych remontów, zwłaszcza przegubów łączących przęsła. Jej zasadnicza konstrukcja została zbudowana w latach siedemdziesiątych zeszłego wieku, kiedy to planowano już połączenie portu z obwodnicą, ale go nie ukończono. Jednakże, od tamtego czasu wielkość i ciężar ciężarówek poruszających się po drogach Europy wzrosły, a całą Trasę Kwiatkowskiego ukończono, pozostawiając starą konstrukcję samej Estakady.

          • 10 1

          • Estakada po remoncie jest już dostosowana dla cięższych pojazdów

            • 0 1

    • Tak jest na całym świecie (1)

      Tylko, że na zachodzie już dawno porty w centrach miast przeznaczono na dzielnice mieszkaniowe. Przeładunek towarów przeniesiono dalej, na terminale mogące przyjmować duże statki. Teraz to dzieje się u nas. Przestań narzekać, rusz się kiedyś z przed komputera zobacz jak wygląda świat.

      • 4 6

      • Posłużyłeś się ogólnym bezrefleksyjnym argumentem w oderwaniu od konkretnej sytuacji portu gdyńskiego. Takie podejście w rezultacie prowadzi do likwidacji tego portu, ze wszystkimi tego konsekwencjami dla miasta.
        Port gdyński w założeniu powstał jako port uniwersalny i takim pozostał do dzisiaj. Taki jego charakter powinien być wykorzystany przez miasto na zasadzie koegzystencji, a nie jako obce ciało do wypchnięcia z miasta.
        To właśnie myślenie na zasadzie My-Oni powoduje, że Gdynia, jako miasto, nie korzysta na częstej obecności w porcie promów i statków pasażerskich, a mieszkańcy na ogół nie mają nawet okazji ich oglądać. Gdyby nastawienie miasta do portu, zamiast kanibalistycznego, było koegzystencyjne, to nie wypychałoby portu z nabrzeży, tylko współpracowałoby z portem w ich wykorzystywaniu. Dotyczy to w szczególności nabrzeża po likwidowanym Dalmorze i po stoczni Nauta.
        Wielkie terminale przeładunkowe na ogół powstają teraz poza miastami, w miejscach w miarę łatwych do zbudowania i na tej zasadzie powstał gdański DTC. Jest mało prawdopodobne, aby taki drugi terminal kontenerowy powstał w znacznie trudniejszych warunkach na zatoce w Gdyni.
        A więc Gdynia, jako miasto, może wykorzystać podstawowy jej walor, jakim jest port, albo zabudować go mieszkaniówką i biurami. Tylko, czy będzie na nie popyt w tak zredukowanym, a może i wyludnionym mieście?

        • 4 1

  • Gdyński port... (4)

    ....a nie gdańsk, to jest ważne, bo oni muszą oddać jakąś kase a my...sami czytacie...rozbudowa, rozwój itd.

    • 8 20

    • Zapewne masz na myśli zbójecko naliczony przez miasto Gdańsk podatek od nieruchomości infrastrukturalnych portu, "obliczony" za pięć lat wstecz wraz z odsetkami karnymi. Taki sam podatek portowi gdyńskiemu "naliczyła " Gdynia.

      • 10 2

    • (2)

      Zakompleksiony Śledź. Niech się Gdynia i Gdańsk rozbudowują, jest miejsce dla dwóch prężnie działających portów.

      • 15 5

      • (1)

        za podpis minus

        • 1 7

        • to temat o gospodarce kibolski bucu

          • 2 1

  • To jest super inwestycja w rozwój Gdyni (6)

    Budyń wydaje setki mln zł publicznych pieniędzy na ECS, stadiony i inne słomiane inwestycje, które nie generują miejsc pracy, a zaciągnięte kredyty będą obciązały przyszłe pokolenia

    • 24 15

    • Jak rozumiem pieniądze w port włożył Szczurek (5)

      • 4 1

      • (4)

        W portki włożyłem

        • 8 2

        • budyń w portki ? (3)

          • 3 2

          • (2)

            Mógłbyś/mogłabyś użyć innego nick-u, skoro w komentarzach jest już ktoś podpisujący się "m".

            • 2 2

            • ?masz monopol na podpis? (1)

              m
              m
              m

              • 1 2

              • Oczywiście, że nie mam monopolu na literkę "m". I nawet zauważyłem, że nie tylko ja się nią posługuję podpisując komentarze. Jednakże, w przypadku konkretnej wymiany poglądów pod artykułem, aby nie wzbudzać konsternacji u czytelnika, lepiej podpisać się chociaż trochę inaczej, np. "inny *m*". Wtedy łatwiej będzie się wzajemnie zrozumieć.

                • 2 2

  • część "dali", część pożyczyli aby można było więcej wwieźć do Polski i z Polski wywieźć (1)

    plus ciut troszkę do ościennych państw. Będziemy mieć nst markety bo to trzeba gdzies sprzedać a produkcji, przetwórstwa nadal niet nadal

    • 9 11

    • oh ty pisoski nieudaczniku

      • 2 7

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane