• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie powstanie stocznia złomowa? Ważą się losy jej lokalizacji

Robert Kiewlicz
27 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.

Do 2020 roku w Polsce ma zacząć działać tzw. zielona stocznia. Chodzi o budowę zakładu zajmującego się czystym, nowoczesnym, w pełni legalnym i zgodnym ze standardami UE recyklingiem statków. Obecnie większość światowej floty złomowana jest na plażach Bangladeszu, Indii czy Pakistanu. O tym, czy stocznia taka powstanie w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni czy innej lokalizacji na naszym wybrzeżu przekonamy się ostatecznie do końca 2017 roku.


Stocznia złomowa to:


Na podstawie obecnej i spodziewanej w przyszłości sytuacji na rynku złomowania obiektów pływających Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dokonało analizy i oceny w zakresie tworzenia obiektów służących do recyklingu statków. Chodzi o działalność polegającą na całkowitym lub częściowym demontażu statków w celu odzyskania elementów i materiałów do ponownego ich przetworzenia lub do przygotowania do ponownego ich użycia. Jednocześnie zagospodarowywane mają być odpady niebezpieczne.

- Ważnym powodem podjęcia realizacji omawianego projektu w Polsce jest poszukiwanie sposobów optymalnego wykorzystania posiadanych przez Polskę zasobów przemysłowych, w tym możliwość wykorzystania części istniejącej infrastruktury stoczniowej na potrzeby realizacji projektu, a w ślad za tym utworzenie nowych miejsc pracy - informuje Trojmiasto.pl Biuro Prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Gdzie powstanie stocznia złomowa, jeszcze nie wiadomo. Zakłada się wykorzystanie i adaptację części istniejących zasobów stoczniowych. Według wstępnych analiz dla stworzenia takiego obiektu potrzebne jest 5-10 ha terenu z dostępem do nabrzeża. Co do miejsca dla takiego obiektu trwają analizy optymalnej lokalizacji i jest to jedno z wielu zadań powołanej przez resort morski grupy roboczej.

- Do końca 2017 roku najważniejsze uwarunkowania dla lokalizacji i rozwoju projektu będą przeanalizowane i przedstawione stosowne rekomendacje - twierdzi Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Analizie będą poddane te miejsca, gdzie jest minimalna infrastruktura stoczniowa pozwalająca na stworzenie takiego obiektu. Nie bez znaczenia jest możliwość dostępu do takiego zakładu dla obiektów pływających (odpowiednie drogi wodne) oraz otwartość ze strony właściciela terenu, w tym również władz samorządowych. Planowane uruchomienie stoczni to rok 2020. Z dotychczasowych analiz wynika, że projekt pod nazwą "Zielona Stocznia w Polsce" jest wykonalny i długofalowo korzystny dla państwa polskiego. Ponadto zakłada się stworzenie wokół takiego zakładu demontażowego "centrum technologicznego" zajmującego się zagospodarowaniem znacznej części odpadów i surowców w procesach recyklingu.
Jak na razie na europejskim wykazie zakładów recyklingu statków zatwierdzonym przez Komisję Europejską znalazł się tylko jeden podmiot z Polski. Chodzi o firmę Almex ze Szczecina. Jednocześnie zaznaczono, że określono datę wygaśnięcia włączenia z europejskiego wykazu na 30 czerwca 2017 roku.

Przez lata stocznie złomowe były w Europie całkiem dochodowym interesem. Jednak z biegiem czasu coraz ostrzejsze kryteria dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska spowodowały, że biznes ten przestał być opłacalny. Branża przeniosła się do Afryki i Południowej Azji. Obecnie ok. 70 proc. rynku recyklingu statków skupione jest w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie.

W 2012 roku UE wprowadziła do prawa europejskiego standardy recyklingu statków, co w roku 2013 zatwierdził Parlament Europejski. Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025, trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków do 500 GT (GT - Gross Tonnage, miara pojemności tonażu statków) o łącznym tonażu brutto 3,3 mln GT, w tym ponad 1560 jednostek pływających pod banderą państw UE. Średnio złomowaniu winno podlegać ok. 800 jednostek rocznie, w tym statki unijne - 104 jednostki. Do tego należy jeszcze doliczyć pływające jednostki specjalne służące celom wojskowym lub wydobyciu ropy.

Opinie (146) 7 zablokowanych

  • W Radomiu...

    • 0 0

  • Nareszcie

    W końcu będzie miejsce na zezłomowanie Gawrona

    • 0 0

  • port w Elblągu.tak to widzę

    • 0 0

  • (10)

    Tylko nie w 3 mieście. Widziałem trupiska statków w Indiach, gdzie wokół czekajàcych na recykling jednistek jest kilku milowa martwa strefa. Jak chcemy zutylizować przy plaży na Stogach zbiorniki po mazucie, tysiàcach ton oleju i to na otwartym morzu. Katastrofa ekologiczna murowana. Do tego ten złom trzeba przewieść na Pd Polski do hut tà jednà zapchanà autostradà. Nie ma to ani ekonomicznego ani ekologicznego uzasadnienia.

    • 115 25

    • znawca (4)

      znawca i fachowiec.... przewieźć można barkami jeśli powstanie w Szczecinie albo koleją jeśli powstanie w Gdańsku.

      • 8 17

      • (1)

        Mamy być krajem high technology fachuro i znawco inaczej a nie śmietnikiem Europy, czy świata. Rozumiem, że cały szlam proponujesz spalić i truć metropolie Szczecina czy Gdańska. Taki biznes nie zarobi na miejsca na onkologii.

        • 14 2

        • to trzeba umieć (hiTech), trzeba mieć ludzi...

          Znacznie łatwiej zarobić na złomie. A reszta ch... ;)
          Tak się myśli w polskich kręgach "byznesu" i "podsiębiorców".

          • 2 0

      • Nie byłeś w Dhace w bangli to nie wiesz jak to wygląda, to się nie wypowiadaj (1)

        Ja byłem i nie życzę nikomu aby taki interes powstał na polskim podwórku...Katastrofa ekologiczna murowana

        • 29 7

        • a wiesz jak rozbieraja te statki w bangladeszu?

          co ty wogle porownujesz?

          myslisz ze u nas tak samo bedize to wygladac? ze kapitan rozpedzi statek wplynie jak najblizej brzegu a potem tysdiace robotnikow rzuci sie an statek jak piranie i beda ucinac co sie da?
          czy moze jednak beda to cywilizowane metody w stoczni?

          idac twoim rozumowaniem to nie powinnismy uzywacx samochodow
          byles ty kiedys w stolicy indii? od spalin mozna sie udusic!! wiec i u nas pewnie mozna sie udusic prawda?

          • 4 5

    • (1)

      złom można przewieźć za pomocą infrastruktury kolejowej,

      • 8 3

      • jiz sa korki na trasie.

        • 1 1

    • (1)

      Jak będzie potrzeba to pis wybuduje nowoczesną linię kolejową Gdańsk - Śląsk.Albo nową Autostradę, zobacz jak oni (pis) szybko wszystko budują.Tylko trzeba ich znowu wybrać na następne 3 kadencje.

      • 8 3

      • nie musi budowac...

        Ona jest. I obecnie jest modernizowana. Nazywa sie 201.

        • 2 2

    • Jak to niema uzasadnienia? Na 500+ potrzebne są pieniądze, za parę miesięcy dla 350 000 nowych emerytów.

      • 5 6

  • Pewnie na pomysl zlomowiska wpadl jakis czopek ktorego kumpel ma Port Service.

    Biznes robia kolesie nqa szadoklkach to mozna i statki z azbestem rozbierac a co....Ale nie naszym kosztem wy wypierdy ..Postawcie sobie to na waszych podwarszawskich strefach prestizu. A za spalarnie starego typu beda sie grilowac zastepcy budynia i cymbal ktory to zaproponowal.

    • 4 0

  • hahaha, ZIELONA stocznia. PRowcy już działają :) (5)

    • 112 8

    • Na zielono to pomalują płot.

      • 1 0

    • Ja bym proponował do tego "stocznię" w Radomiu

      ten zakład ma bardzo dobre perspektywy, jest wręcz skazany na sukces ! :D

      • 2 0

    • tak jak zielona droga :) (2)

      • 13 0

      • i zielona wyspa (1)

        • 17 1

        • zielona wyspa tuska króla europy od niemieckich interesów

          • 19 4

  • Gdzie powstanie stocznia złomowa?

    Na pewno nie w Gdyni!!!!!!!!!!!!!!! Taka propozycja dla Polski - to skandal międzynarodowy. Niech się kraje nie wysługują Indiami, Bangladeszami i innymi bananowymi państwami i niech swoje fekalia utylizują na swoim terenie. Polska leży w Europie, ja tu mieszkam, my tu mieszkamy. Gdynianie nigdy w życiu i za żadne pieniądze nie wyrażą zgody na robienie śmietnika ze swojego miasta

    • 3 0

  • Wokół Kaliningradu....

    ....od dawna jest niezle cmentarzysko statkow....

    • 0 1

  • Ja jednak po przemysleniach i całym dniu pracy z zarządzie IV RP stawiam na Radom.

    • 1 0

  • złomowane statki

    Jestem zatym by ten złomowiec powstał w Niemczech

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane