• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnia. Zabawa w przetarg na holowniki

Wioletta Kakowska-Mehring
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Inspektorat Uzbrojenia po raz kolejny zmienił zdanie ws. przetargu na holowniki. Tym razem znów unieważniono postępowanie, choć tydzień temu wycofano unieważnienie poprzedniego unieważnienia. Remontowa Shipbuilding zapowiedziała zaskarżenie tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej.



- W opinii Departamentu Kontroli MON, postępowanie pk. Holownik, jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, polegającą na dokonaniu przez Zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia - poinformował płk Sławomir Lewandowski, główny specjalista Inspektoratu Uzbrojenia.
Wynika z tego, że "wina" leży po stronie zamawiającego, czyli Inspektoratu Uzbrojenia MON, który jak widać zmienił koncepcję dotyczącą holowników.

Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku zdecydowano, że przetarg na budowę holowników wygrała Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding. Stocznia ta jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.

Czytaj też: Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia. MON zapewniał, że jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą.

Skargi się pojawiły, ale Krajowa Izba Odwoławcza dwukrotnie nie dopatrzyła się uchybień. Nic już nie stało na przeszkodzie, aż do... połowy marca tego roku, kiedy to Inspektorat Uzbrojenia unieważnił postępowanie. Powodu unieważnienia IU nie podał, ograniczono się jedynie do stwierdzenia, że "zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego".

Od tej decyzji odwołanie do KIO złożyła Remontowa Shipbuilding. Tydzień temu (28 marca) miało odbyć się posiedzenie w tej sprawie, jednak w ostatniej chwili zmieniło charakter, ponieważ Inspektorat Uzbrojenia... wycofał się ze swojej wcześniejszej decyzji. Postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię. Dlaczego Inspektorat Uzbrojenia zmienił zdanie? Tym razem znów nie podano powodu, aż do dziś.

Czytaj też: Remontowa Shipbuilding jednak zbuduje holowniki?

W tym momencie pojawiła się nadzieja na podpisanie kontraktu, jednak władze stoczni tonowały te optymistyczne nastroje, twierdząc, że dopóki nie dojdzie do parafowania, to jeszcze wiele może się zdarzyć. I tak też się stało. Odpowiedź IU wskazuje na to, że rozważane jest rozpisanie nowego przetargu. Chyba, że Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzy skargę na rzecz Remontowa Shipbuilding.

- Nie będziemy komentować tej decyzji, jednak na pewno złożymy kolejne odwołanie do KIO - powiedział Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowa Holding. - Stocznia bardzo liczyła na ten kontrakt, przygotowywała się do jego realizacji od kilku miesięcy.
- Jesteśmy przekonani, iż Krajowa Izba Odwoławcza jest najlepszym forum do rozstrzygania wszelkich tego typu kwestii spornych - dodała Aleksandra Tesmer, rzecznik Remontowa Shipbuilding.

Miejsca

Opinie (67) 1 zablokowana

  • holowniki

    i wszystko jasne holowniki bedzie budowac stocznia wojenna (dawniej stocznia marynarki wojennej) a nie jacys prywaciarze .

    • 0 0

  • Ostatni gasi światło

    Zrobi sie wszystko by kontrakty wygrala grupa Mars, ktora juz kilkanascie lat w Stoczni Marynarki Wojennej nie moze wybudowac Slazaka i w Naucie nie moze wybudowac Oceanografa. Prywatne podmioty sie topi bezpardonowo, a panstwowe nie potrafia skonczyc tematow. Teraz Morawiecki juz chce zmieniac sedziow w KIO. Komuna powraca pelna gębą. Gębą Macierewicza. Ciekawe ktorej strony on jest szpiegiem i czy nie obu?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane