• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koks w Gdyni, ropa w Gdańsku

VIK
24 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Statek "Cielo D'Italia" obsłużono przy nabrzeżu Szwedzkim. Załadunek trwał cztery dni. Statek "Cielo D'Italia" obsłużono przy nabrzeżu Szwedzkim. Załadunek trwał cztery dni.

Ponad 67 tys. ton koksu przeznaczonego dla hut w Indiach przeładowano w Porcie Gdynia. Z kolei do Portu Gdańsk dopłynęła kolejna dostawa irańskiej ropy, tym razem dla Orlenu. Za nami dobry początek roku w trójmiejskich portach.



Był to największy w historii Portu Gdynia przeładunek koksu na eksport. Statek "Cielo D'Italia" o długości 245 m przybył po 67 tys. ton koksu. Tę rekordową wielkość załadunku można zobrazować stawiając 1800 wagonów towarowych wypełnionych ładunkiem jeden za drugim lub tworząc ok. 30-kilometrowy sznur samochodów ciężarowych. Sam załadunek trwał cztery dni. Statek z kosem popłynął do Indii.

-  Załadunek, mimo trudnych warunków atmosferycznych, został zrealizowany szybko i terminowo - mówi Bogdan Buczko, prezes MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. - Ustanawiane przez nasz terminal kolejne rekordy przeładunkowe potwierdzają, iż jesteśmy dobrą, dynamiczną i rozpoznawalną marką, plasującą się na wysokim miejscu wśród morskich przeładowców basenu Morza Bałtyckiego.
Przypomnijmy, że do MTMG należy również rekord Portu Gdynia w zakresie obsługi największego tonażowo ładunku przywiezionego na jednym statku. W 2015 roku masowiec japońskiego armatora K-Line "Cape Keystone" przywiózł do terminala 110 479 ton węgla koksującego, załadowanego w australijskim terminalu Hay Point.

Z kolei do gdańskiego portu przypłynął  tankowiec "Vilamoura", który przywiózł 130 tys. ton ropy dla PKN Orlen. Przypomnijmy, że w sierpniu ubiegłego roku w Gdańsku obsłużono największy w historii portu tankowiec "Atlantas" z irańską ropą na potrzeby Rafinerii Lotos, który przywiózł wówczas do portu blisko 300 tysięcy ton surowca. "Vilamoura", podobnie jak poprzednio "Atlantas", wyruszył z irańskiego terminalu eksportowego na wyspie Kharg w ostatnich dniach grudnia, skąd dalej przez Morze Czerwone Kanałem Sueskim dopłynął do Gdańska. Operacje przeładunkowe trwały bardzo krótko, bo zaledwie 24 godziny i nad ranem 24 stycznia statek wyruszył w kolejny rejs. Teraz port szykuje się na przyjęcie kolejnej dostawy dla Lotosu.
Tankowiec "Vilamoura" przywiózł 130 tys. ton ropy dla PKN Orlen. Tankowiec "Vilamoura" przywiózł 130 tys. ton ropy dla PKN Orlen.

Port Gdańsk z funkcjonującą tu Bazą Paliw Płynnych spółki Naftoport to najbardziej predestynowane miejsce do obsługi morskich dostaw ładunków energetycznych do kraju, bowiem infrastruktura bazy, obejmująca aż pięć stanowisk dla statków, posiada roczny potencjał przeładunkowy wynoszący ok. 40 mln ton. Takie parametry czynią ją jednym z najbardziej konkurencyjnych terminali naftowych na południowym Bałtyku, co tym samym sprzyja umacnianiu pozycji Gdańska w zakresie obsługi ładunków masowych płynnych w tej części Europy.

Baza Paliw dzięki jej połączeniu systemem rurociągów z rafineriami stanowi optymalną alternatywę względem lądowych dostaw surowca. Natomiast parametry terminalu pozwalają w całości pokryć zapotrzebowanie na ropę nie tylko polskich rafinerii, ale także dwóch zakładów rafineryjnych zlokalizowanych we wschodnich landach Niemiec. Dodatkowym atutem jest dostępność Portu Gdańsk dla największych statków, jakie mogą wpłynąć na akwen Bałtycki. Baza przystosowana jest bowiem do obsługi potężnych oceanicznych tankowców typu Aframax, Suezmax oraz VLCC (Very Large Crude Carrier).
VIK

Miejsca

Opinie (35)

  • to dlatego tyle pyłu w centrum Gdyni:( (5)

    zresztą pył to nic, najgorsze są te przeładunki siarki:(

    • 19 20

    • (4)

      W tym roku kopalnie siarki przenoszą załadunek siarki do Gdyni bo właściciel gdańskiego siarkopolu -PERN tak postanowł

      • 5 0

      • od kiedy ruszają z siarką?

        • 1 1

      • Kompletny idiotyzm pchac sie z siarka do centrum miasta... (2)

        Co za debile pracuja w PERNie? Skarb Panstwa ma tam udzialy? Co na to poslowie z Gdyni?

        • 3 1

        • (1)

          nie debile tylko w miejscu gdzie składowana jest siarka pewnie chcą budować nowe zbiorniki na rope czyli 2 część inwestycji

          • 0 1

          • Debile, debile

            Jesli chca przesypywac i skladowac siarke w centrum Gdyni. PERN to spolka skarbu panstwa, co poslowie z Gdyni na tak idiotyczny pomysl? Stocznia MW w Radomiu, przeladunki siarki w centrum Gdyni... za co popaprancy bierzecie pieniadze? Horala, sniadek, szczypinska?

            • 0 1

  • 67 tysięcy ton koksu !!!!!!! (5)

    to dobra wiadomość towar potanieje .

    • 60 1

    • Pele

      Skoro towar wywieźli to raczej u nas podrożeje . :)

      • 13 0

    • To chyba nie tylko dla naszych sportowcow.

      Zbyt duzo jak na jeden kraj.

      • 1 1

    • całe 3miasto

      w białych nosach

      • 1 1

    • robi wrażenie

      2 statki .. hmm Ciekawe jak to się ma do innych portów w Europie.........
      To co się dzieje w portach jest wskaźnikiem gospodarki danego Państwa (pomijając wielkie hub'y na świecie) ....

      Także dalej bawmy się w politykę/ protesty/nacjonalizacje itd..... dopóki obecne pokolenie polityków nie umrze ( bo nie wierze ze ktoś ich ze stołków odsunie) nic się u nas nie zmieni....a najagorsze że nowe pokolenie nowy polityków jest wychowywane na przez obecnych... jedyne lekarstwo to ograniczyć władze/liczbe polityków do minimum...a rynek sam sie zweryfikuje..

      • 2 0

    • Tak. Potanieje w Indiach.

      • 1 0

  • I po co narzekać

    Jak się nic nie dzieje zle, ja przeładowują i coś się dzieje tez niedobrze. Przecież dobrze ze oba porty obsługują po to one są by każdy z nich działał . Jak najwiecej takich akcji

    • 16 4

  • Okaże się,że tytuł artykułu proroczy i z owocami czy kawą płynął do nas koks.

    • 7 2

  • Może moje pokolenie coś zmieni (4)

    Gdynia z Gdańskiem nie powinna konkurować, bo jest z gory skazana na porażke, oba miasta powinny sie juz dawien dawno dogadać niż konkurować. Jako gdynianin nie mam z tym zadnego problemu. Już powinnismy myslec w katogorii regionu nie miast

    • 42 12

    • inne szatany sa tu czynne (1)

      skłócanie nas ze sobą jest na reke propagandzie "handlowo-okolicznej"

      trojmiasto.pl to to samo co gazeta.pl jesli chodzi o przekaz
      a forma tez taka sama jak forum gazety pare lat temu

      • 10 3

      • Na dzień dzisiejszy, w Trojmiescie

        Skłocają nas pionki pisowskie, dzielą aglomeracje by łatwiej nas zagonić do urn. Ale
        Dzieki Bogu są tu ludzie co takie poczynania widzą i im wytykają

        • 3 9

    • To jest wlaśnie kuriozum

      Najlepsze jest to że ,głównym udziałowcem obu portów (ponad 90%) jest skarb państwa. Wiec zupelnie nie rozumiem konkurencji.

      • 0 0

    • Jak Kuba...

      W dziedzinie przeładunków Gdańsk walczy z Gdynią bez znieczulenia. Natomiast inicjatywę Gdyni (zapłaconą z podatków mieszkańców) na lotnisku, które się marnuje, gdański prezydent zaskarżył do Brukseli. Taka to "współpraca".

      • 0 0

  • I to ja rozumiem!!

    Cena koksu pójdzie w dół!! :D

    • 5 7

  • Gdzie ten koks??!! (2)

    Bo chce się wybrać i spróbować towaru!!

    • 7 5

    • A będę w sopocie

      • 2 0

    • Gdańsk dolne miasto tam kupisz od bydgoskiego kleju po zdrową nerkę

      • 0 0

  • strefa prestiżu i międzytorza (1)

    koks z Australii a my dofinansujemy nasz węgiel

    • 9 1

    • Tak !

      Bo Szczurek odpowiada za ceny węgla w polsce. Przestań glupstwa pisać, bo trąca imbecylizmem na kilometr

      • 1 2

  • Wiadomo

    Zawsze tak bylo ze koks z gdyni

    • 8 3

  • Koks do Indii....

    a australijski i rosyjski węgiel do polskich kopalń - przerobią i będą premie. Obecna polityka gospodarcza Kalego.

    • 10 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane