• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny Wolny Obszar Celny powstaje w gdańskim porcie

Robert Kiewlicz
7 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
Wolny Obszar Celny w Porcie Gdańsk został otwarty w 1996 roku. Dotychczas WOC w Gdańsku zlokalizowany był jedynie u wejścia do portu, przy nabrzeżach WOC I i WOC II w Basenie Władysława IV.
Wolny Obszar Celny w Porcie Gdańsk został otwarty w 1996 roku. Dotychczas WOC w Gdańsku zlokalizowany był jedynie u wejścia do portu, przy nabrzeżach WOC I i WOC II w Basenie Władysława IV.

Istniejący dotąd w gdańskim porcie Wolny Obszar Celny został poszerzony o teren Terminalu Naftowego PERN zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu łączna powierzchnia wolnego obszaru celnego w porcie wynosi obecnie ponad 58 ha. Z tego 27 ha przypada na WOC obejmujący właśnie terminal PERN. Jest to pierwszy wolny obszar celny dla produktów masowych w Polsce.


Czy inwestycje w gdańskim porcie wpływają na poprawę kondycji gospodarki Trójmiasta?


Nowy WOC powstał na mocy rozporządzenia ministra finansów w sprawie zmiany granic wolnego obszaru celnego w Gdańsku. Powyższa decyzja Ministerstwa Finansów była bardzo ważną zarówno dla portu, jak i samego inwestora.

- Zgodnie z zamysłem inwestora nowo powstający terminal ma nie tylko stanowić zabezpieczenie energetyczne kraju, ale również ma mieć charakter komercyjny - mówi Monika Wszeborowska, dyrektor Biura Marketingu ZMPG. - Zatem możliwość importu produktów naftowych do terminalu i możliwość ich składowania bez gwarancji celnych, cła oraz podatku przez nieograniczony czas, a także możliwość wyprowadzania i odprawy celnej ładunku partiami to niebywała korzyść zarówno dla terminalu, ale pośrednio także dla portu. Uatrakcyjnia to niewątpliwie sam terminal i zwiększa jego przewagę względem innych temu podobnych terminali na Bałtyku. Stąd decyzja Ministerstwa o zmianie granic WOC w Porcie przyjęta została przez wszystkich z wielkim zadowoleniem. Dla portu to z kolei ważny krok w kierunku realizacji założeń przyjętych w naszej strategii, a mianowicie uczynienia z Gdańska ważnego bałtyckiego hubu nie tylko dla ładunków skonteneryzowanych, ale także masowych płynnych.

Dzięki decyzji resortu finansów na terenie budowanego przez PERN Terminalu Naftowego w Gdańsku obowiązuje już Wolny Obszar Celny. Dzięki decyzji resortu finansów na terenie budowanego przez PERN Terminalu Naftowego w Gdańsku obowiązuje już Wolny Obszar Celny.

Przypomnijmy. Prace przy budowie terminalu naftowego PERN rozpoczęły się 21 lutego 2014 roku. Obecnie jest wykonana konstrukcja stalowa wszystkich zbiorników, trwają prace montażowe przy konstrukcji dachów pływających oraz przygotowania do rozpoczęcia rozruchu mechanicznego. Prowadzone są też prace wykończeniowe w budynkach.

Pierwszy etap inwestycji, wartej w sumie 826 mln zł, ukończony jest już w 67 proc. W czwartym kwartale 2015 roku pierwszy etap budowy terminalu naftowego PERN ma być gotowy, a terminal zdolny do magazynowania i przeładunku ropy naftowej o łącznej pojemności ok. 375 tys. m sześc. Po ukończeniu drugiego etapu inwestycji zdolność ta wzrośnie do 700 tys. m sześc.

Wolny Obszar Celny to wydzielona część terytorium państwa, która pod wieloma względami traktowana jest przez prawo celne jak zagranica. Z tego względu ładunek trafiający do WOC od strony morza nie jest obłożony cłem aż do momentu przekroczenia granicy pomiędzy WOC a obszarem celnym kraju. Natomiast w przypadku reeksportu ładunek w ogóle jest zwolniony z czynności o charakterze podatkowo-celnym (cło, akcyza). Stworzenie WOC pozwala portowi i miastu portowemu na przyciągnięcie firm handlowych, które bez tych ułatwień nie pojawiłyby się.

Wolny Obszar Celny w gdańskim porcie został otwarty w 1996 roku i zarządzany jest przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA. Dotychczas WOC w Gdańsku zlokalizowany był u wejścia do portu, przy nabrzeżach WOC I zobacz na mapie GdańskaWOC II zobacz na mapie Gdańska w Basenie Władysława IV.

W czwartym kwartale 2015 roku pierwszy etap budowy terminalu naftowego PERN ma być gotowy

Miejsca

Opinie (17) 2 zablokowane

  • Basen Władysława IV (1)

    Wszystko rozumiem, ale smutno się patrzy na te puste nabrzeża.

    • 10 10

    • smutno ci bo nie rozumiesz zmian które zachodzą w technologii przewozu towarów

      To co kiedyś było drobnicą i przeładowywało się na tych nabrzeżach idzie w kontenerach. Tamte nabrzeża były projektowane wyłącznie po tego rodzaju drobnicę. Gdyby całą obecną masę towarową wyładować z kontenerów i próbować przeładować na tych nabrzeżach, do których tak wzdychasz to port by się zadławił 1 godzinę. A statki stały by 2 miesiące na redzie.

      • 19 2

  • Zmiana ustrojowa w kraju niezbyt korzystnie odbiła się na naszym oknie na świat. (7)

    Port niby się rozbudowuje, ale statków brak co zatem i pracy nie ma. Kiedyś reda była pełna statków. Port wzywał rezerwy na wszystkich zmianach a teraz kicha, 3 jednostki po siarkę lub węgiel i wszystko.

    • 12 34

    • (3)

      A jak do twojego marudzenia i niewiedzy ma się informacja że w 2014 Port Gdańsk osiągnął historyczny rekord w przeładunkach?

      http://biznes.trojmiasto.pl/Rekordowe-przeladunki-w-trojmiejskich-portach-n87178.html

      Nie znam się ale wypowiem....

      • 20 5

      • (1)

        Ominąłem celowo Port Północny i Kontenerowy.I tam właśnie padają te rekordy.Chodzi mi o puste nabrzeża Wiślane, Oliwskie, Obrońców Poczty Gda i WOC

        • 7 5

        • może pora zmienić charakter tych nabrzeży?

          i zbudować tam biurowce, hotele, apartamentowce? W industrialnym klimacie. Sam bym tam kupił sobie lokal.

          • 6 7

      • Masz racje ale w tonach
        Kruszywo przychodzilo na opp sam sie statek rozladowal jeden czlowiek na fadromie plus liczmen i to wszystko ale statystyki w gore
        Dct najwiecej kontynerow zgadzam sie ale port gdansk nic do tego nie mabto nie jego biznes

        • 0 0

    • Bo kiedyś statki w porcie stały tygodniami

      Obecna mechanizacja załadunku i rozładunku zmniejszyła czas oczekiwania w porcie. Jak do tego dodasz, że statki mają bardzo sztywne harmonogramy i wszystko tak kalkulowane jest aby postój na redzie wynosił jak najkrócej, a statek wpływał bezpośrednio do basenów portowych w celu rozładunku.

      Pamiętaj to wszystko kosztuje :).

      • 20 2

    • kompletny z Ciebie

      ignoranti bezmyslności brak wiedzy wyłaża przez słomę w butach.
      Komuch na emeryturze?

      • 0 2

    • Masz racje jestem portowcem wiec jestem w temacie !!!

      • 0 0

  • Czy jest jakaś korzyść z wolnych obszarów celnych dla mieszkańców miasta/kraju? (3)

    Oprócz paru ofert pracy.

    • 14 4

    • A no jest pewna "korzyść":

      więcej urzędników i regulacji.

      • 10 1

    • (1)

      cały kraj powinien być strefą wolnocłową, takie malutkie kraiki jak Andora żyją z tego

      • 4 1

      • to już wiadomo jaki cel przyświecał likwidatorom stoczni Gdynia, andora "państewko" bez przemysłu i bez własnej produkcji, "żyjące" z turystyki i zamieszkałe głównie przez imigrantów...

        • 2 0

  • Klijęt (2)

    Skoro to jest WOC to dlaczego na bramie SOPG wisi sznurek i stoi kolejka pojazdów wieloton na wiadukcie z byłej epoki? Dodam, że jeden pan z ochrony to paranoja.

    • 0 0

    • A gdzie jest państwowa inspekcja pracy ?

      • 0 0

    • jaki tonaż ma wiadukt. gdzie są zieloni ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane