• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny prom na wodzie, czyli wiosna w "Północnej"

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa

Boczne wodowanie jednostki B 611/2 powstałej na zamówienie norweskiego armatora.



W Remontowej Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) zwodowano kolejny prom pasażersko-samochodowy dla jednego z największych norweskich armatorów - Torghatten Nord AS.



Statek B 611/2 o długości 40,6 m z konwencjonalnym napędem o mocy 900 kW osiągać będzie prędkość 12 węzłów. Jednorazowo na pokład zabierać będzie 21 samochodów osobowych i 146 pasażerów. Prom obsługiwany będzie przez 3-osobową załogę. Zwodowany prom jest jednym z ośmiu budowanych obecnie w gdańskiej stoczni statków dla Torghatten Nord AS. Są to cztery typy statków, różniące się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Bliźniaczy prom B 611/1 został zwodowany na początku kwietnia.

Gdańska stocznia ma duże doświadczenie we współpracy z norweskimi firmami żeglugowymi. Pierwszy kontrakt zawarto z Norwegami w 1997 roku. Dotychczas stocznia dostarczyła armatorom kilkanaście promów różnego typu. Nowością są statki z ekologicznym napędem gazowym. Koncepcja techniczna statku B 611/2 powstała w wyniku współpracy norweskiego biura projektowego NSK i polskiego biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o.

Torghatten Nord dysponuje flotą 47 własnych statków i 4 wyczarterowanych. Wśród nich są 33 promy i szybkie statki komunikacyjne. Flota ta obsługuje lokalne linie komunikacyjne w pomocnym rejonie Norwegii. Na europejskim rynku żeglugowym, a szczególnie na skandynawskim, jest duże zapotrzebowanie na promy. Tylko w Norwegii eksploatuje się ich prawie 500. W kraju tym linie promowe utrzymują połączenia lokalne pomiędzy nawet najmniejszymi i najbardziej oddalonymi miejscowościami, leżącymi nad licznymi fiordami i na wyspach. Zwodowany dziś statek przeznaczony jest do obsługi publicznego transportu wodnego w okolicach Tromso.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • Byle do przodu:)

    • 20 6

  • zabiercie soldka z motlawy (2)

    i dawajcie nowe jednostki

    • 14 39

    • Co? (1)

      jw

      • 4 4

      • wlasnie to

        • 2 8

  • polnocna - tam zaczynalem praktyke

    niestety wtedy bylo malo pracy dla fachowcow.
    musialem isc dalej w edukacje. teraz nie moge sie utrzymac za to co zarabiam bedac po szkole policealnej..

    • 20 1

  • I BARDZO DOBRZE

    Chociaż gdański przemysł stoczniowy się utrzymał :)

    I TAK DALEJ

    • 24 5

  • martwa motlawa

    • 7 2

  • No proszę - prywatna stocznia potrafi zarabiać na robieniu statków (4)

    Żeby tylko związkowcy się do niej nie przyssali

    • 42 8

    • ona nie jest prywatna (3)

      utrzymala sie w latach 90-tych jako strategiczna stocznia przemyslu zbrojeniowego.

      • 4 5

      • Jak nie prywatna? Przecież to część Remontowej. (2)

        Dlatego dobrze im idzie. Gdyby nie potknięcie finansowe dawnego prezia na opcjach walutowych, to Remontowa z córkami byłaby Wielko Potęgo w tym regionie, może nawet kupiłaby Gdynię. Ale i tak nie jest źle w Remontowej.
        Poza tym, to nam (mieszkańcom Trójmiasta) chyba za bardzo stocznie nie są potrzebne, skoro fachowców musimy ściągać ze Szczecina.

        • 11 2

        • mylisz sie

          sprawdz sobie to od 90- lat spolka skarbu panstwa.

          • 2 2

        • jakimi corkami?

          mowisz o zlodziejskiej prywatyzacji?

          • 2 2

  • Pewnie PO łzy roni, że jest iskierka dla przemysłu stoczniowego.

    j.w.

    • 27 17

  • fajnnie że na takie imprezy trojmiasto.pl zaczeło dawać info przed a nie po wydrzeniu

    • 18 2

  • POLSKI PROM

    Chętnie przyjdę na wodowanie polskiego promu.

    • 14 1

  • Statki-Promy (5)

    Kochani -przeczytalem iz ten norweski armator posiada 47 wlasnych jednostek i 4 w czarterze do obslugi lokalnych linii komunikacyjnych.
    I tu nasuwa sie bardzo smutna refleksja- A CO MY i CO u NAS ????
    Posiadamy przeciez te pare kilometrow morskiego wybrzeza wraz z paroma
    relatywnie duzymi miastami i portami miedzy ktorymi moglo by cos plywac co jak sadze wplynelo by korzystnie na nasze wybrzeze i chyba nie tylko.
    A moze sie myle?

    • 28 4

    • my nic i nic u nas (2)

      w norwegii jest setki fiordów przez które, i wysp na które, takie promy smigają.
      w polsce gdzie ma pływać niby? z kołobrzegu do gdańska? kto się będzie chciał tłuc kilkanaście godzin zamiast 4 autem? żeby się wypowiadać, trzeba się na czymś znać, bo zaraz dojdziemy do wniosku że jak w kuwejcie mają wieże wiertnicze, to my też powinniśmy mieć, mimo że ropy nie mamy.

      • 10 4

      • (1)

        a na przykład mądralo z Gdańska na półwysep...

        • 3 5

        • żeglarz

          tramwaj ci nie wystarcza-kup sobie jacht

          • 8 2

    • Niestety ale się mylisz, tak jak napisał już BB, ilośc posiadanych promów wynika z uwarunkowań geograficznych, a nie z widzimi się. Dla nich te promy są po prostu niezbędne do komunikacji jak dla nas autostrady. Z tą różnicą, że oni je mają a my nie:).

      • 7 2

    • faktycznie debilne porównanie

      aczkolwiek prom pływający wahadłowo powiedzmy od nowego portu do babich dołów z przystankami brzezno, sop, orlowo itd dla niektórych byłby dobrą alternatywą na korki tego z****nego trójmiasta. Ale skoro bilet trójmiejski stanowi problem to taki prom byłby wycznem na miarę lotu na marsa.Pozdrawiam

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane