• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos będzie miał najnowocześniejszą rafinerię w Unii Europejskiej

erka
4 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.

Budowa wielkiego kompleksu instalacji w rafinerii Grupy Lotos przekroczyła półmetek. Dzięki realizacji Projektu EFRA, wartego 2,3 mld zł, zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.



Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji Projektu EFRA został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. W skład tych siedmiu obszarów wchodzą zarówno przyszłe instalacje, jak i mniejsze obiekty niezbędne dla funkcjonowania całej rafinerii po zakończeniu inwestycji.

Obecnie najbardziej zaawansowane są prace w obszarze projektowania (95 proc.), wykonywane przede wszystkim we Włoszech, w biurach KT - Kinetics Technology (KT), głównego wykonawcy większości instalacji Projektu EFRA. Natomiast zakupy i dostawy urządzeń dla instalacji Projektu EFRA przekroczyły poziom 86 proc. Wokół placów budowy zmagazynowano ogromną ilość różnorodnych elementów instalacji, czekających na montaż.

Część budowlano-montażową zrealizowano w ok. 25 proc. Wykonano już zasadnicze prace konstrukcyjne, a elementy głównej instalacji koksowania DCU górują wysoko nad rafinerią. Widoczne są zwłaszcza dwa potężne reaktory oraz otaczająca je konstrukcja stalowa. Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu.

- Jesteśmy na półmetku naszej inwestycji i jak na razie projekt wyprzedza przyjęty harmonogram. Po zakończeniu realizacji Projektu EFRA rafineria Lotosu w Gdańsku umocni swoją pozycję jednego z najnowocześniejszych zakładów tego typu na świecie - podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. strategii i rozwoju. - Dla nas kluczowe jest wyeliminowanie z naszych produktów ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieekologiczny, którego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy. Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Szacujemy, że rocznie uzyskamy dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych. Marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.
Zakończono prace związane z palowaniem gruntu. 3,8 tys. potężnych żelbetowych pali ma zapewnić właściwą stabilność gruntu dla fundamentów i konstrukcji. Do tej pory wylano ok. 21,5 tys. ton betonu (na planowane 24,4 tys. ton), postawiono ok. 2,7 tys. ton konstrukcji stalowych (z planowanych 5 tys. t). Do prefabrykacji przekazano ok. 1000 ton rurociągów. Do końca stycznia 2017 wydano 211 mln euro, co stanowi 41 proc. budżetu projektu.

Przy budowie instalacji Projektu EFRA pracują głównie polscy pracownicy jako podwykonawcy firmy KT oraz zatrudnieni bezpośrednio przez Grupę Lotos. Prace realizują: Mostostal Zabrze, KB Pomorze, Mostostal Płock, Przembud Gdańsk, Strabag, Keller Polska, Elektromontaż Gdańsk, Lotos Serwis, Energoaparatura, ABB, Uniserv-Piecbud, Tebodin i szereg innych. Duża część dostaw urządzeń i materiałów realizowana jest przez polskie firmy (m.in. Mostostal Siedlce, Pekabex).

Zakończenie budowy instalacji Projektu EFRA przewidziane jest na drugi kwartał 2018.

Kolumna o masie 290 ton rozładowana w rafinerii.

erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (113) 3 zablokowane

  • (3)

    Czy paliwo będzie tańsze? Bo ceny mamy europejskie, a zarobki 3-4 razy mniejsze.

    • 16 7

    • (1)

      Może dlatego, że ropę kupujemy po europejskich cenach, a nawet wyższych. Do tego 70% ceny paliwa to podatki, czyli cena samego paliwa (surowiec, koszty przetworzenia, transportu) to jakieś 1,5 zł/l.

      • 5 1

      • może dlatego że akcyza i inne podatki na paliwa to ok. połowa ich końcowej ceny detalicznej

        Od lat kolejne pazerne władze w tym nieszczęśliwym kraju muszą za coś budować socjalizm.

        • 2 0

    • telewizory i samochody też mamy w cenach europejskich

      • 4 3

  • a jak nowy prezes misiewicz Energii? (2)

    ten z zarzutami kryminalnymi chyba...?

    • 22 1

    • (1)

      Uczy się czym jest MW i MWh oraz robi spis stanowisk, które obsadzi kolegami z PiS.

      Zamówił też kolejny akt zawierzenia.

      • 17 0

      • gzdie się przenieść z Energii? podpowiedźcie

        • 3 0

  • Szacun dla poprzedniego Zarządu (1)

    Wieki szacunek dla poprzedniego Zarządu LOTOS, który wypracował i wdrożył koncepcje rozbudowy rafinerii.

    • 59 7

    • Nie do końca

      Jak ja nie lubię niesłownych cwaniaków

      • 0 4

  • I najdroższe paliwo w Gdańsku.

    • 9 9

  • (2)

    To jest zasługą prezasa Olechnowicza.A ten zarząd oprócz wymian płacowych prezesa i wirtualnego zysku noc nie zrobił.A zrobił czyste wśród kierowniczej kadry technicznej -głupota.

    • 33 5

    • A duszpasterz to już zapomniało się! ???

      • 6 0

    • Bardzo dobrze że nastąpiła zmiana kierownitmcwa. Teraz czekamy jeszcze na usunięcie z Lotosu Goca, kierownika utrzymania ruchu automatyki. I wtedy bedzie nam sie pracowac o wiele lepiej

      • 0 0

  • no i co z tego.... (2)

    ..jak paliwo głano warte ....

    • 6 2

    • A co na BP czy Shellu paliwo lepsze?

      • 5 0

    • A co na BP czy Shellu paliwo lepsze?

      • 5 0

  • Duszpasterz (3)

    Ciekawe. Jak połączą LOTOS z ORLENEM, Który DUSZPASTERZ będzie górą.

    • 17 1

    • Będzie tandem. A nawet dostaną jeszcze dwóch

      dodatkowych do brydża.

      • 2 0

    • (1)

      Proponuj Głodzia. Zawsze to biskup. Niechciany i nielubiany u nas, ale purpurat.

      • 0 0

      • Swój chłop co to za kołnierz nie wylewa(ł?).

        • 2 0

  • (2)

    i mega zarobki niewiele powyzej min placy gratulacje:)

    • 7 0

    • 3000 brutto

      ale przecież to LOTOS.

      sama praca pod banderą tej firmy to DUMA.
      Dzieci nakarmisz, kredyt spłacisz - może Ci zostanie coś na imprezę związkową - bo to jedyne co im wychodzi w tej firmie. Organizowanie imprez.

      aha - RAK w gratisie.

      • 6 3

    • Jeszcze powinni wam zakazać poruszania się służbowymi samochodami w celach prywatnych. Przed 8 jeżdżą jak wariaci po obwodnicy południowej, mistrzowie prostej w skodach i passeratach

      • 3 0

  • nie lubię marudzić (1)

    ale na ropę z czasem nie będzie takiego zapotrzebowania. Już nawet niektórzy szejkowie zaczynają inwestować w energetykę

    • 4 2

    • Wtedy dolozymy turbiny i bedziemy je napedzac paliwami zrobionymi z ropy ;)

      • 0 0

  • A pełowcy (5)

    chcieli oddać rafinerię ruskom, za przysłowiową złotówkę.

    • 12 16

    • Wiemy, wiemy

      Tak konkretnie to chciał sprzedać Rudy. W akcie zemsty za wyrzucenie go kiedyś z terenu rafinerii przez inspektora za palenie papierosów przy malowaniu rurociągów. Kto ciekawy, znajdzie w sieci nawet stosowny dokument.

      • 3 8

    • Re/pełowcy (3)

      Może jakieś fakty kolego, czy tylko szczekanko?

      • 6 1

      • sr*nko czy szczekanko

        sr*nko w sianko.

        • 0 0

      • Faktem jest że nie masz mózgu,jak każdy leming.

        • 0 0

      • Poczytaj resztę komentarzy zobaczysz prawdziwe już nie szczekanie ale ujadanie i plucie jadem.Faktów tyle,że nie znalazłem ani jednego,jedynym faktem jest to,że niesamowicie boli was du.a,a PiS was dyma jak chce i dobrze :-)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane