• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos będzie miał najnowocześniejszą rafinerię w Unii Europejskiej

erka
4 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.

Budowa wielkiego kompleksu instalacji w rafinerii Grupy Lotos przekroczyła półmetek. Dzięki realizacji Projektu EFRA, wartego 2,3 mld zł, zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.



Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji Projektu EFRA został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. W skład tych siedmiu obszarów wchodzą zarówno przyszłe instalacje, jak i mniejsze obiekty niezbędne dla funkcjonowania całej rafinerii po zakończeniu inwestycji.

Obecnie najbardziej zaawansowane są prace w obszarze projektowania (95 proc.), wykonywane przede wszystkim we Włoszech, w biurach KT - Kinetics Technology (KT), głównego wykonawcy większości instalacji Projektu EFRA. Natomiast zakupy i dostawy urządzeń dla instalacji Projektu EFRA przekroczyły poziom 86 proc. Wokół placów budowy zmagazynowano ogromną ilość różnorodnych elementów instalacji, czekających na montaż.

Część budowlano-montażową zrealizowano w ok. 25 proc. Wykonano już zasadnicze prace konstrukcyjne, a elementy głównej instalacji koksowania DCU górują wysoko nad rafinerią. Widoczne są zwłaszcza dwa potężne reaktory oraz otaczająca je konstrukcja stalowa. Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu.

- Jesteśmy na półmetku naszej inwestycji i jak na razie projekt wyprzedza przyjęty harmonogram. Po zakończeniu realizacji Projektu EFRA rafineria Lotosu w Gdańsku umocni swoją pozycję jednego z najnowocześniejszych zakładów tego typu na świecie - podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. strategii i rozwoju. - Dla nas kluczowe jest wyeliminowanie z naszych produktów ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieekologiczny, którego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy. Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Szacujemy, że rocznie uzyskamy dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych. Marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.
Zakończono prace związane z palowaniem gruntu. 3,8 tys. potężnych żelbetowych pali ma zapewnić właściwą stabilność gruntu dla fundamentów i konstrukcji. Do tej pory wylano ok. 21,5 tys. ton betonu (na planowane 24,4 tys. ton), postawiono ok. 2,7 tys. ton konstrukcji stalowych (z planowanych 5 tys. t). Do prefabrykacji przekazano ok. 1000 ton rurociągów. Do końca stycznia 2017 wydano 211 mln euro, co stanowi 41 proc. budżetu projektu.

Przy budowie instalacji Projektu EFRA pracują głównie polscy pracownicy jako podwykonawcy firmy KT oraz zatrudnieni bezpośrednio przez Grupę Lotos. Prace realizują: Mostostal Zabrze, KB Pomorze, Mostostal Płock, Przembud Gdańsk, Strabag, Keller Polska, Elektromontaż Gdańsk, Lotos Serwis, Energoaparatura, ABB, Uniserv-Piecbud, Tebodin i szereg innych. Duża część dostaw urządzeń i materiałów realizowana jest przez polskie firmy (m.in. Mostostal Siedlce, Pekabex).

Zakończenie budowy instalacji Projektu EFRA przewidziane jest na drugi kwartał 2018.

Kolumna o masie 290 ton rozładowana w rafinerii.

erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (113) 3 zablokowane

  • ...

    zyski zyski chyba u Góry a pracownicy obsługi instalacji zarabiają Psie pieniądza a mają taką odpowiedzialność.

    • 9 2

  • Nowoczesnosc mierzona iloscia duszpasterzy...

    • 7 3

  • Rafineria Gdańska podobnie jak Port Północny powstały w latach 70-tych XX wieku'

    To dwie trafione inwestycje w Gdańsku w epoce "Gierka"
    Rafineria zawsze dobrze działała. W III RP przez większość czasu zarządzał nią Olechnowicz. .
    Teraz w Polsce i w Lotosie rządzi PiS.
    Mam nadzieję, że PiS nie zepsuje tego co zbudowano za Gierka, a rozbudowano podczas rządów PO..... i Olechnowicza w LOTOSIE.

    • 20 2

  • erka

    Dlaczego autor artykułu jest anonimowy?
    Wstydzi się tego co napisał ?

    • 1 2

  • Po co Lotosowi duszpasterz?

    Panie Stolczyk - czekam na odpowiedź.
    A jaka pensja będzie za stanowisko?

    • 2 2

  • Szkoda ze paliwo takie drogie... nie to co w USA....

    • 2 0

  • i super glodowe zarobki

    • 6 0

  • (1)

    zalosne zarobki,wielka niby firma aka dumna z inwestycjii a powiedzcie ile placicie pracownika? zarzad ma sie dobrze tam sa mega zarobki,ale im nizej to masakra,niewiele wiecej niz srednia krajowa,ochlapy za 8 godzin siedzenia w biurze

    • 9 0

    • Albo dużo mnie za 8 godzin niż średnia krajowa.

      • 1 0

  • Przecież

    Podczas przedstawiania strategii prezesowi się "wymknelo" , że wciśnie z pracowników jeszcze więcej. Tak robi a od rozmów o podwyżkach ciągle ucieka i przedstawicieli wysyła.

    • 9 0

  • Max

    Ciekawe kiedy zapłacą wykpnawcom

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane