• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

MON negocjuje z naszymi stoczniami, czyli Kormoran "upolowany"

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Marynarka Wojenna posiada trzy niszczyciele min – ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming (na zdjęciu). Są to jednak okręty wybudowane w latach 60., choć na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane. Marynarka Wojenna posiada trzy niszczyciele min – ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming (na zdjęciu). Są to jednak okręty wybudowane w latach 60., choć na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane.

Konsorcjum, na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding będzie negocjować z Ministerstwem Obrony Narodowej kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II. Decyzję w tej sprawie podjął szef resortu Tomasz Siemoniak. Jest więc szansa, że to trójmiejskie stocznie "uzbroją" naszą Marynarkę Wojenną.


Czy Marynarka Wojenna doczeka się niszczycieli min?


- Wniosek akceptujący rozpoczęcie rozmów z zawiązanym konsorcjum zatwierdzono 25 stycznia - potwierdza ppłk Małgorzata Ossolińska, z Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Remontowa Shipbuilding zawiązała konsorcjum ze Stocznią Marynarki Wojennej na początku roku. Do dwóch stoczni dołączył jeszcze Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni oraz Centrum Techniki Okrętowej. Teraz konsorcjum zajmie się doprecyzowaniem oferty, a negocjacje mają się rozpocząć jeszcze na wiosnę tego roku.

- Oceniliśmy, że po połączeniu sił na rzecz tego projektu, mamy duże szanse na pozyskanie tego kontraktu - mówi Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding. - To byłby dobry przykład partnerstwa prywatno-publicznego.

To bardzo korzystny dla naszych stoczni zwrot w sprawie. Temat budowy trzech okrętów, typu Kormoran II powrócił pod koniec ubiegłego roku. Wydawało się, że zadanie to wykona niemiecka stocznia Fr. Lürssen Werft GmbH&Co. KG z Bremy, która jako jedyna była w stanie spełnić wymagania stawiane przez MON. Przede wszystkim chodziło o doświadczenia w budowie okrętów ze stali niemagnetycznej.

Nasze stocznie już wcześniej wyraziły zainteresowanie tym kontraktem, ale w innych "konfiguracjach". Chęć wzięcia udziału w postępowaniu zgłosiły Remontowa Shipbuilding SA, Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia SA, Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni (wspólnie ze Stocznią Remontową Nauta, Stocznią Marynarki Wojennej i Centrum Techniki Okrętowej) oraz PBP Enamor z Gdyni. Niestety, wówczas szanse polskich oferentów oceniano nisko. Po pewnych przetasowaniach udało się jednak stworzyć konsorcjum, które ma szansę i przystępuje do negocjacji. A i jak się okazuje dla stoczni z Gdańska stal niemagnetyczna też nie jest obca.

- Takiego materiału używa się do budowy jednostek do przewozu chemikaliów. My takie statki też mamy w swoim portfolio - twierdzi prezes Wojtkiewicz i dodaje, że niemiecka stocznia ma doświadczenie ze stalą niemagnetyczą, ale ma też... dobry marketing.

Nie rezygnuje też Stocznia Remontowa Nauta. Jak podał branżowy portal altair.com.pl, pod koniec stycznia "Nauta zaproponowała resortowi obrony swój własny trzywariantowy projekt budowy niszczycieli min - podstawowy ze stali małomagnetycznej oraz z kompozytów węglowych lub z aluminium".

A może jeszcze inny wariant?

- Spośród siedmiu zgłoszonych podmiotów wyrażających chęć udziału w przedsięwzięciu, cztery - Remontowa Shipbuilding, SMW w upadłości likwidacyjnej, OBR CTM i CTO zawiązały konsorcjum przedstawiając otwartą umowę konsorcjalną, do której mogą w każdej chwili dołączyć pozostałe trzy spółki tj. SSR Gryfi, SR Nauta i PBP Enamor - powiedziała ppłk Małgorzata Ossolińska.

Kormoran II to nowoczesny niszczyciel min. Procedura wyboru technologii kadłubów tych jednostek miała ruszyć na początku 2008. Jednak dopiero w 2011 roku Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił stocznie potrafiące budować okręty ze stali niemagnetycznej do zgłaszania chęci uczestnictwa w negocjacjach na wykonanie pracy rozwojowej "Nowoczesny niszczyciel min Kormoran II". W założeniu Kormoran II miał być okrętem o wyporności 650-750 ton, o wymiarach: długość - około 60 m, szerokość - około 10 m, zanurzenie - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miała wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

Miejsca

Opinie (44)

  • dwa największe asy.. (5)

    Stocznia Marynarki Wojennej i Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Robili Gawrona więc mają doświadczenie w sabotowaniu dowolnego projektu.

    • 44 15

    • hue hue hue

      widze ze sami znawcy ;d trololololo

      • 2 0

    • (3)

      Zgadzam sie. Mam wrazenie, ze SMW pociagnie cale to konsorcjum na dno. Jak sie buduje w tej stoczni, to widac od dawna (vide Gawron). Stan upadlosci likwidacyjnej - az mnie dziwi, ze pozostali czlonkowie z konsorcjum chca wziasc na poklad taka tykajaca bombe.

      • 9 3

      • Wziąć

        • 2 0

      • "Jak sie buduje w tej stoczni, to widac od dawna (vide Gawron)"

        No powiedz nam wszystkim zainteresowanym jak sie buduje w tej stoczni Lemingu?

        • 0 2

      • pozdro

        zgaduje, że SMW ma monopol na montaż "ściśle tajnego" uzbrojenia...

        • 0 1

  • tak to porządna stocznia z Gdańska (4)

    musi ciągnąć gdyńskie dziadostwo. Dlaczego remontowa sama nie weźmie teho projektu ??? Przecież z pewnością dałaby sama radę .

    • 28 20

    • To gdyńskie dziadostwo (3)

      jak to w swej "inteligęcji" określasz ma jeszcze trochę fachowców no i doświadczenie w zakresie jednostek wojennych, którego gdański "niedziadostwo" nie ma. Wiesz, nie wystarczy tylko oddawać większości swoich budów STAL-Remowi, Stazenowi czy innym...

      • 7 10

      • (2)

        zapominasz chyba ze Remontowa Shipbuilding dawniej Stocznia Północna była stocznią typowo wojskową i budowała okręty wojenne fakt że dla rosjan ale jednak więc doswiadczenie w budowie takich okretów jest a pomoc zawsze się przyda

        • 10 2

        • doświadczenie było bo nie buduje......, a to wielka różnica

          • 2 0

        • Trochę historii

          "zapominasz chyba ze Remontowa Shipbuilding dawniej Stocznia Północna była stocznią typowo wojskową i budowała okręty wojenne fakt że dla rosjan ale jednak więc doswiadczenie w budowie takich okretów jest a pomoc zawsze się przyda"

          Remontowa była zawsze Remontową - jak pamiętam, pierwsze kroki w budownictwie zaczęła od niewielkich doków pływających, budowanych sekcjami i łączonych na wodzie w całość (lata 70-te). Sobie też wybudowała dok na tzw, Tajwanie,
          Stocznia Północna w tym czasie budowała barki desantowe dla ZSRR.
          Wypada coś wiedzieć aby zajmować głos.

          • 0 0

  • nie wierzę, że cokolwiek pozytywnego zrobią ci kolesie od 89 (2)

    będzie albo 5x przepłacony albo będą go budowac 10 lat albo nie będzie miał realnej zdolności bojowej.

    -------
    Swoją drogą to bardziej by się przydało kilka korwet i ew krążowników rakietowych

    • 17 12

    • Krążownik rakietowy ???

      Dobry pomysł !

      Wypowiemy wojnę USA i zdobędziemy Hawaje, bo tam jest cieplutko ! ! !

      • 5 0

    • A po co się ograniczać?

      Zbudujmy też ze dwa lotniskowce.

      • 9 0

  • Heh

    To będziemy mieli powtórkę z Gawrona...

    • 26 5

  • Katastrofa finansowa

    W latach 90. XX wieku opracowano koncepcję nowego niszczyciela min projektu 257 (kryptonim projektu: Kormoran), jednak ze względów finansowych plany zbudowania pięciu okrętów tego typu zostały zawieszone w 2003 roku...

    Prace koncepcyjne będą trwały w nieskończoność...

    Gawron 2 ;)

    • 16 1

  • Jaj wybudują Polskie stocznie to będzie tragedia!!!! (2)

    Kiedyś Marynarka Wojenna posiada cztery niszczyciele min!!!! Był jeszcze ORP Rybitwa,która poszedł na dno na helu.he he Tak go stocznia Marynarki Wojennej modernizowała i naprawiała przez lata!!! Myslele ze naprawiają łódź podwodna a to był trałowiec;-) Dajcie kontrakt na budowę niszczycieli min Koromoran II stoczniom polskim to będą budowane 10 lat ze stara technologią i same przekrety wokół. Przykładem jest nasza korweta gawron!!!!! Niemcy za jedna korwetę wybudowali już by nam 3!!!! najnowszej technologii!!!! Tu będzie podobnie studnia bez dna.Tylko związkowcy ze stoczni marynarki wojennej weżną się di roboty!!!!

    • 22 18

    • glupis jak but

      • 0 0

    • gdynia66-jestes kiep jakich malo.wiem z najblizszego zrodla-dow.mar.woj ze z gawronem to bylo tak,ze ciagle cos zmieniano,modyfikowano,dokladano uzbrojenia,odejmowano uzbrojenia,zmieniano koncepcje i bylo wrazenie,ze robi sie wszystko,zeby projekt udupic.a odbywalo sie to poza Gdynia-w ministerstwie.a swoja droga to nie s*aj we wlasne gniazdo gdynianinie z bozej laski.

      • 0 1

  • Konsorcjum niech się weżnie za udowe kajaków na Wiśle!!! (4)

    Konsorcjum na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding nie ma żadnego doświadczenia w budowaniu okrętów. Stocznia MW pokazał ile jest warta!!!!! Jak Gawron wejdzie do służby do dopiero cuda wyjdą.A jakie uzbrojenie zamontujecie???? Stare i przestarzałe działko wróbel II ???Przeciwko rakietom i najnowszym samolotom. Śmiech na sali I co jeszcze??? Nie macie odpowiednich technologi!!!!

    • 13 13

    • (1)

      Remontowa Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) nie ma doświadczenia w budowie okrętów? Blisko 100 jednostek desantowych, czy ORP Kaszub przeczą tej teorii...

      • 5 0

      • Na ich miejscu to Kaszubem bym się nie chwalił

        • 2 0

    • Jełopie ... (1)

      Remontowa Shipbuilding (wcześniej jako Północna) buduje wyłącznie okręty i statki.

      • 1 0

      • cr=jełop

        zajrzyj do historii

        • 0 0

  • Związkowcy MW

    My związkowcy Stoczni MW przejmiemy w przyszłości Remontowa Shipbuilding SA i zrobimy tam porządek!!!! Na razie tam bałagan panuje!!! Dostaną najnowsze technologie tzw.przestoju!!!!

    • 23 8

  • Wojtkiewicz to mądry chłop (1)

    • 4 5

    • Klemens

      Ale jaja cha!!!!! cha!!!!!!! , nasze zrujnowane stocznie i okręt !!!!!!

      • 0 0

  • Chłop

    i słoma z butów...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane