• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nauta zbuduje statek dla uniwersytetu w Goeteborgu

Wioletta Kakowska-Mehring
13 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kontrakt na budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego otworzy gdyńskiej stoczni drogę na nowe rynki? Kontrakt na budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego otworzy gdyńskiej stoczni drogę na nowe rynki?

Stocznia Remontowa Nauta zbuduje statek badawczy dla uniwersytetu w Goeteborgu. To już drugi tego typu projekt realizowany przez gdyńską stocznię. W maju tego roku położono stępkę pod "Oceanograf", czyli statek badawczy dla Uniwersytetu Gdańskiego.


M/T Propontis należący do greckiego armatora. M/T Propontis należący do greckiego armatora.
Marlin Iris należący do armatora niemieckiego. Marlin Iris należący do armatora niemieckiego.

- To zlecenie jest dla nas szczególnie ważne, jest dużym wyzwaniem i otwiera nam drogę na nowe rynki - stwierdził Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Remontowej Nauta podczas majowej uroczystości - Dla nas to cenny punkt na liście realizacji. Po ogłoszeniu informacji o wygraniu przetargu na tę budowę już mieliśmy zapytania od innych ośrodków naukowych. Współpracą z nami zainteresowany jest np. uniwersytet w Goeteborgu.

I stało się, od słów do... kontraktu, który właśnie się uprawomocnił. Statek będzie miał 45 m długości i będzie ważył ok. 800 t. Na pokładzie jednostki, która zastąpi eksploatowany od 40 lat statek badawczy Skagerak, oprócz załogi będzie mogło przebywać 20 osób.

Oddanie jednostki do użytku jest planowane na marzec 2015 r. Wartość kontraktu to 60 mln zł. Nowoczesna jednostka będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Statek umożliwi prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich, które w istotny sposób wpływają na środowisko morskie.

W Naucie panuje duży ruch, a praca wre we wszystkich użytkowanych dokach. W ostatnich dniach stocznia przyjęła do remontu dwa zbiornikowce - statek M/T Propontis greckiego armatora i  M/T Marlin Iris należący do armatora niemieckiego. Zbiornikowiec M/T Propontis o długości całkowitej 249,9 m i szerokości 44,00 m został zadokowany w doku SD II. Główny zakres prac to wymiana kilkudziesięciu ton stali w części dziobowej oraz prace konserwacyjno - malarskie. M/T Marlin Iris to jednostka mniejsza, ma 183,2 m długości i 32,20 szerokości. Remont zostanie przeprowadzony w doku SD I. W pozostałych użytkowanych przez Nautę dokach też jest pełno. Pełne są też cztery doki pływające, remontowane są tam: Stena Alegra, m/v Flinterbothnia, barka Comal BZ600 i ORP Resko.

Nauta w ciągu ostatnich lat skupiała się głównie na remontach i modernizacjach. Jednak w czerwcu ub. roku zarząd podjął decyzję o zintensyfikowaniu działalności w zakresie budowy nowych statków. Od tego czasu stoczni udało się podpisać kilka kontraktów - wspomniany już dotyczący budowy "Oceanografu", oraz na budowę nowoczesnego sejnera (trawler do połowu ryb) dla armatora norweskiego, czy na budowę statku PSV.

Miejsca

Opinie (36) 3 zablokowane

  • sejner

    nie sejneru tylko seinera.seiner to nie trawler a trawler to nie seiner, to dwa różne typy statków rybackich, trochę trzeba sie przygotować do artykułu

    • 20 2

  • No i pieknie niech buduja. W niczym nie sa gorsi od zachodnich stoczni. (2)

    Ludzie sie tam znaja na robocie , kiedys nasze stocznie takze ta w szczecinie budowaly super statki ktore po 30 lat dawaly rade na morzach. Dzis w pokoleniu tandety daleki wschod produkuje statki tasmowo ,do 5 lat jeszcze dja rade, potem trzeba stado fitterow na burte bo sie wszystko zaczyna rozlazic ,a do 10 roku obowiazkow trzeba sie go pozbyc. Ot i mamy czasy. Kedys sie nie spojrzalo na tandete dzis wszystkim reklamy wmowily ze tandeta to normalny standard.

    • 25 4

    • Hehhhe

      Hahhahahhhahahhahahhahaahahhhahah amelinowe nie pomalujesz nic nie zbudujesz!!!!

      • 6 1

    • To dotyczy nie tylko dużych i drogich rzeczy a także tych tanich

      zobacz na popularność biedronki, wiadomo że produkty w niej są słabej jakości jednak ludzie tam kupują bo myślą że zaoszczędzą, a wystarczy przeczytać skład produktu np. śmietany piątnicy z tego sklepu żeby zobaczyć że w składzie jest zagęszczacz, czyli tą wodę, którą sprzedają zagęszczają żeby produkt wyglądał na produkt.

      • 1 1

  • No proszę, a PISaki ciągle gadają, że się w Polsce nic nie buduje.

    • 18 15

  • pisac prawde

    Co za brednie czy autor tego tekstu zna sytuacje finansowa tej stoczni? Oni zaraz padna tych dlugow nie da sie splacic tam jest juz wiecej dyrektorow niz w 5 innych stoczniach

    • 29 7

  • Ciekawe czy będzie pływał. (1)

    Ciekawe czy będzie pływał.
    Jednostka, którą Nauta buduje dla UG jest pierwszą w historii, która zatonęła już na etapie prób modelowych.
    No i taka cena 15 mln EUR za statek badawczy to jest jakaś kpina.
    Pan Szwarc podpisuje jak leci nie wiedząc co robi.
    Ale jeżeli można bez końca dokładać z pieniędzy polskiego podatnika do zabawy w stocznie firmowanych przez ARP, MARS i takich wyrzutków branży jacy dowodzą Nautą to wszystko jasne.
    O ile poprzednie próby zagospodarowania Stoczni Gdynia skończyły się "Katarem" to teraz mamy do czynienia z nowotworem, który po cichu się uzłośliwia. Jaką tragedią to się zakończy łatwo się domyślić.

    • 41 8

    • Do Pani Redaktor.

      Niech Pani Redaktor zainteresuje się sytuacją finansową gdyńskiego giganta na glinianych nogach i ile już polski podatnik włożył w to cudo.
      Niech zapyta też UG i tych co się znają jak idzie budowa statku dla UG.
      Katastrofa, do której dołożymy przynajmniej 20 albo 30% wartości aby w mediach można było odtrąbić sukces panów urzędników co może widzieli na pocztówkach z Helu i niby prezesów, którzy cieszą się z stanowisk i robią co im każą a nie co wiedza i rozsądek podpowiadają.
      To będzie ciekawy i ambitny materiał.

      • 11 4

  • To w koncu dla uniwersytetu gdanskiego (3)

    Czy w goeteborgu (tytul swoje, opis pod zdjeciem swoje)

    • 16 3

    • raczej nie otworzy jej drogi ....

      prawda jest taka że ona pada, długi kolosalne, duże opóżnienia w realizacji projektów, za dużo dyr-preziów, kontrahenci juz przenosza inwestycje w inne miejsca ..np. do Ustki..

      • 5 4

    • (1)

      "Stocznia Remontowa Nauta zbuduje statek badawczy dla uniwersytetu w Goeteborgu. To już drugi tego typu projekt realizowany przez gdyńską stocznię. W maju tego roku położono stępkę pod "Oceanograf", czyli statek badawczy dla Uniwersytetu Gdańskiego."

      Nawet 3 zdań nie potrafisz przeczytać ze zrozumieniem?

      • 5 2

      • Sorki za minusa. Oczywiscie PLUS!

        • 1 0

  • I bardzo dobrze że zaczynamy się specjalizować w jednostkach technicznych

    Dużych kontenerowców nie zbudujemy. Brak możliwości i doświadczenia.
    Pasażerskich wycieczkowców też nie ale
    budujemy małe promy, jednostki pomocnicze i piękne jachty.

    • 14 2

  • Stocznia nauta? (10)

    Natua stal ma budować ten oceanograf który stoi w częsciach z powodu złych rysunków technicznych i nie można go dalej budować bo jest wstrzymany.
    po taniości splanowany i teraz kłopoty ha!

    • 36 0

    • (7)

      A KONREM NAUTA tego nie bedzie budowac

      • 16 0

      • rres (3)

        jajcarz z ciebie Konrem Nauta to juz przeszlosć kto ma to tam robić ? buc zwany nieukiem czy TW ? przecież buc po zniszczeniu spółki rozgląda sie gdzieby tru uciec prawdopodobnie razem ze swoim mecenasem - palaczem ziół przejdą na ważne stanowiska w akwarium do oddziału ARP w Gdyni tam kasa świeża i nikt nie bedzie wymagał efektów pracy. a Konrem ?szkoda spółki i ludzi tam pracujacych. MARS razem z ARP realizuja swoją chorą ? wizję która prowadzi do zniszczenia resztek przemysłu okretowego. a mieli przed [przyszłorocznymi wyborami zameldować o wykonaniu zadania a tu co? tak ale kruk krukowi oka nie wykole.

        • 21 1

        • Konrem (2)

          Coś w tym jest, bo dużo spółek (nawet z grupy) wstrzymało prace dla Konremu - a przecież blok dla Klevena ma schodzić na dniach, to co z tym będzie?

          • 19 0

          • konrem

            nic po prostu Konrem tak jak to jest od roku gdy buc zarzadza ? poniesie stratę.dzisiaj jest to ponad 5 mln zł no ale ksiegowe staraja się. Konrem przez głupotę stracił w tym roku ( 2013) kontrakty i reputację ale jajogłowy i palacz ziół myslą inaczej bo tu o co innego chodzi. a co do Klevena to szukają wykonawcow w Szczecinie i w Gdansku a roboty maja duzo i chcieliby cos zlecic dla Konremu ale toz to strach bo to nierzetelna firma i nie gwarantuje terminów ani jakosci

            • 14 0

          • Jak co będzie?? Melduje wykonanie zadania.

            • 11 0

      • odpow

        Konrem nie zbuduje bo ma klopoty finansowe - nie płaci spółkom i innym podwykonawcom. 20 listopada pierwsza rozprawa w sadzie o zapłate przeciwko Konremowi

        • 14 0

      • statek szwedzki

        Konrem nie będzie budować bo niby kto ? Buc zwany nieukiem o budowie okretów nie ma kompletnie pojęcia a TW szkoda gadać. W tej spółce nie ma też ludzi mogących poprowadzić roboty.

        • 13 0

      • budowa

        buc zwany nieukiem schował sie do mysiej dziury ze strachu że zbliża sie czas gdy bedzie odpowiadał za szkody wyrzadzone spółce Konrem Nauta jego mecenas palacz ziół nic mu nie pomoże bo samprzygotowuje sie do ucieczki do akwarium

        • 5 0

    • stoi w częściach (1)

      bo "wykwalifikowani pracownicy" nauty ciągle zmieniają ten projekt i wiecznie im coś nie pasuje bo przecież oni wiedzą wszystko najlepiej, a że PRS im tego nie "podbije" to co to ich obchodzi...

      • 12 0

      • oceanograf

        a co ty chcesz przecież nie od dzis wiadomo , że w Naucie nie ma kadry technicznej.ostatni kadłubowiec Wiesia odeszła kilka lat temu na emeryture, budowniczych nie ma, technologów nie ma co może o statku powiedzieć facet pracujacy kiedys w banku ? albo zwiazkowiec ?

        • 13 0

  • układ (1)

    nauta dzieki kolesiom i układom z ARP przetrwa a Barany z M...... Shipyard są bankrutami.

    • 29 3

    • układ

      fakt , że szarańcza obsiadła Nautę i wyżera co sie da- 8 dyrektorów 4 członków zarzadu i straty jak do tej pory. a co do M...Shipyard to nie wypowiem sie bo nie bardzo wiem o jaką firmę chodzi

      • 19 0

  • zenada (1)

    ludzie uwaga na mirka brygadziste spawaczy bo to straszna menda i oszukuje ludzi oraz ich kantuje a tak ogulnie to nie jest zla firma i praca ciekawa dla fachowcow tylko czasem trafi sie menda ludzka stoczniowiec

    • 19 1

    • bo to PRL-owski relikt

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane