• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa obrotnica w Gdyni dopiero w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku. Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku.

Obrotnica w gdyńskim porcie ma być gotowa dopiero w przyszłym roku, oczywiście jak wszystko przebiegnie bez komplikacji. Inwestycja, na którą od kilku lat czekają portowe spółki, doszła do kolejnego etapu. Wpłynęło sześć ofert na jej realizację.



W wyniku drugiego przetargu na realizację obrotnicy nr 2 wpłynęło sześć ofert. Złożyły je firmy Strabag sp. z o.o., Energopol Szczecin SA, PORR SA Warszawa, NDI SA Sopot, Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o. oraz konsorcjum spółek Budimex i Mostostal Kraków.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

To już kolejny przetarg na wykonanie tej inwestycji. Pierwszy ogłoszono pod koniec marca ub. roku. Wpłynęło pięć ofert. Najwyższą ocenę otrzymała oferta PORR Polska Infrastructure z Warszawy. To postępowanie jednak unieważniono z powodu zmiany zakresu zamówienia. Poprzedni przetarg obejmował też przygotowanie nowego miejsca do usadowienia doku pływającego należącego do Stoczni Marynarki Wojennej. Po drodze stocznia została wystawiona na sprzedaż, a nowy właściciel - państwowa Stocznia Wojenna - uznał, że wykonanie niecki dla doku nie jest konieczne, gdyż dok może być zlokalizowany poza terenami SMW.

Nowy przetarg na wykonanie obrotnicy i pogłębienie ogłoszono 10 maja. Teraz analizowane są oferty. Port ma wydać na ten cel 41 mln zł. Oferenci zadeklarowali budowę za kwotę od 27,7 do 34,2 mln zł. Niestety, nie wiadomo, kiedy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Władze portu przewidują, że w najbliższych miesiącach uda się rozpocząć prace, które mają potrwać pół roku.

Czytaj też: Mała obrotnica daje duże możliwości. G6 Alliance w BCT?

O konieczności powiększenia obszaru obracania statków w Porcie Gdynia mówi się już oficjalnie od 2012 roku. O takie rozwiązanie zaczęły się dopominać władze terminali kontenerowych operujących w Gdyni, które były zainteresowane współpracą z armatorami kontenerowców skupionymi w G6 Alliance. Dopiero po dwóch latach starań - w styczniu 2014 roku - udało się kupić Nabrzeże Gościnne od Stoczni Marynarki Wojennej. Dopiero jego wyburzenie pozwoli powiększyć obrotnicę. Niestety, projekt z uwagi na zmiany wymagał kolejnych czterech lat. Wszystko na to wskazuje, że obrotnica będzie działać dopiero na początku 2018 r.

Miejsca

Opinie (68) 1 zablokowana

  • Nie da się. (2)

    • 31 7

    • Gdynia nie ma kasy (1)

      • 13 4

      • Horala i tak nie wygra. Więc poluźnij kokardę dziewczynko

        • 2 2

  • W lipcu miała ruszyć przebudowa krzyżówki przy gdyńskim dworcu. Wygrał przetarg MTM. (1)

    Jak się okazało teraz Gdynia szuka nowego wykonawcy. Miasto zaśmiecone coraz większą ilością reklam. Władza strasznie bezradna i nieudolna.

    • 50 9

    • szczur najlepszy prezydent w kraju:)!!

      • 11 1

  • Nie po to Maersk zbudował sobie własny terminal w Gdańsku... (3)

    ... aby teraz jego statki zawijały do Gdyni.

    • 28 31

    • Maersk??

      • 10 5

    • Hahaha

      • 4 1

    • Wiolka, ale G6 to już historia

      jeśli ktoś dziś jest zainteresowany direct call z far east do Gdyni, to tylko The Alliance.

      • 2 2

  • Pytanie (4)

    Dlaczego potrzebne są obrotnice? Dlaczego jednostka nie może obrócić się przed wejściem do portu, gdzie jest właściwie nieograniczona przestrzeń?

    • 13 22

    • W porcie nie ma falowania... to raz, (1)

      a dwa, jeśli trzeba z jakiegoś powodu odwrócić statek to nie trzeba go wywalać z portu na redę, żeby ponownie wszedł tyłem (lub przodem) do portu.

      • 25 0

      • Dziękuję :)

        • 17 1

    • bo widac do tyłu nie ma manewrowalności

      • 8 0

    • To jest wektor ciągnięty tyłem, większe opory, większy koszt holowania

      • 7 0

  • Dla mnie trochę dziwna sprawa. (1)

    Na mapie zielonym kolorem zaznaczono "do wyburzenia". Przecież jeśli chodzi o wyburzanie to Polacy są pierwsi, już, teraz i natychmiast. Chyba że trzeba co nieco pogłębić i odmulić żeby długi statek w dno nie zarył przy obracaniu.

    • 6 3

    • nie długi, a o większym zanurzeniu, bo długość nic nie ma do głębokości wody.

      • 1 4

  • Most (11)

    Patrząc na plan i zdjęcie tylko ok.200m dzieli Oksywie od centrum Gdyni.Przydałaby się kładka lub most zwodzony.Byłaby dodatkowa atrakcja w mieście.

    • 33 3

    • (1)

      Przydałby się tunel żeby odciążyć estakade. Niestety od strony Oksywia znajduje się tam teren jednostki wojskowej więc ani ma tunel, kladke czy most nie ma szans.

      • 6 7

      • nie minusujcie kolegi z góry bo ma rację

        • 4 3

    • kolejka linowa! (3)

      • 8 0

      • W sumie nieglupi pomysl

        Jak by dobrze pomyslec. Wagoniki tak po 20-30 osob i stacja poczatkowa Dworzec Glowny (moze byc z dachu wiezowca poczty (dawnej poczy :-)), Koncow gdzies miedzy Oksywiem a Obluzem. To by na prawde odciazylo estakade.

        • 5 2

      • Dokładnie, tak jak w Portland.

        • 1 0

      • Niestety, mam lęk wysokości... Narobił bym ze strachu w zbroję

        • 0 1

    • O ile pamiętam, (2)

      już przed wojną był taki projekt aby połączyć Centrum z Oksywiem mostem pod którym mogły przepływać wszystkie statki.

      • 6 1

      • Przed wojną (1)

        Przed wojną z Gdyni na Oksywie pływał prom. Przejazd kosztował 20 gr.

        • 9 0

        • Potwierdzam.

          Mój mówił mi to samo.

          • 4 0

    • pal sześć atrakcję ale jak by to odciążyło miasto... ale na drodze rozwoju stoją władze miasta i wojsko

      • 8 0

    • dekunka 2

      Po wojnie z Oksywia do Gdyni pływał prom....tak a nikt w Oksywiu,czy Chyloni nie powiedział ze jedzie do centrum tylko jade do Gdyni

      • 0 0

  • Dworzec Morski to Baza dla Promow (5)

    Baze Promowa zrobic trzeba na Dworcu Morskim

    • 15 4

    • Kolejna bzdura w Porcie Handlowym Gdynia (3)

      Gdynia kiedys Morska Potega Polski dzisiaj Miasto Upadle
      Baza Promowa powinan byc na Dworcu Morskim
      Kwiatkowski w grobie sie przewraca jak widzi Upadek Gdyni

      • 18 7

      • szczur co ty na to?!? (1)

        Dlaczego nie ratujesz portów? ?

        • 8 4

        • Aby koledzy mogli budować "szklane domy"...

          • 3 1

      • Popacz na mapę Gdyni i policz ile czasu np. w szczycie zajmie kierowcy-pasażerowi promu dojazd do obwodnicy z nab.Helskiego a ile z nab. Polskiego to raz .Dwa dopiero
        modernizacja dojazdu do obwodnicy zrobi to realne.

        • 0 0

    • A jezioro gdzie damy?

      • 7 0

  • Szczur co ty na to??? Za twoich marnych rządów nic się nie da w mieście!

    Wyjdź z nory i powiedz!

    • 24 19

  • kto się śmieje... (3)

    pamiętam jak zarząd portu gdynia wyśmiewał koncepcję i budowę DCT w Gdańsku jako s-f i marnowanie pieniędzy

    • 25 4

    • szczur to wszystkich straszył że zablokuje Port itd:))

      • 6 3

    • Dodam, ze jak przebijano sie z kwiatkowskiego przez las do obwodnicy (1)

      to w radzie miasta były głosy, ze teraz to Gdynia już na długie lata pozbyła się problemów drogowych. Po prostu wizjonerzy.

      • 12 0

      • Zrobiono to przebicie wbrew opiniom zarządcy dróg krajowych...
        Ten załatwił sprawę krótko, odmówił przyjęcia estakady w zarządzanie. Efekt, Gdynia buja się z estakadą (budżet na nieustające remonty) a port i tak sie dusi bez rozwiązania węzła wokół końca obwodnicy, Pólnocnej, torowisk Puckiej i Hutniczej

        • 9 2

  • ludzie opanujcie się (4)

    przestańcie amatorzyć swoimi komentarzami w stylu DCT w Gdansku zbudował Mearsk dla siebie , albo: dla promów baza powiniena być na Dworcu Morskimu..
    apeluje o trochę wiedzy na dany temat zanim coś się napisze..

    • 30 11

    • (2)

      To są fakty...
      Oczywiście, Maers nie zbudował tego bezpośrednio. Ale kapitał nie znalazłby się, gdyby nie "widoki" na zyski. A te zapewnia się przychylnością i synergią oferty.
      Gdynia myślała, że będzie można spać spokojnie do emerytury a to w gospodarce jest niedopuszczalne. Więc teraz ma to co ma i bez radykalnych działań nie przetrwa pościgu.

      • 9 6

      • (1)

        Te fakty to wcześniej był CGM CMA ale uznali że po co im oceanik, później przyszedł Maersk i jeszcze później uruchomił oceanika. Równie dobrze sam mógłbyś uruchomić iceanika i wówczas trolle by gadali twoj terminal.

        • 2 2

        • Przecież nikt nie twierdzi, że to zmowa. Tak to działa i pieniądze się dogadały. Jak nie jesteś dość zdeterminowany, przewidujący i szybki... to jest kłopot.
          Nie jest to tylko kwestia "oceanika" ale ogólnie, łatwiejszej i szybszej obsługi.

          • 6 0

    • bla bla bla

      a nie było tak że budowa ruszyła a potem szukali operatora terminalu? bo nikt za bardzo nie wierzył w powodzenie inwestycji, zanim maersk się zabrał za dct trochę minęło... co do inwestycji to niezależnie od naszych pachołków więcej na temat naszego rozwoju regionalnego wiedział fundusz z australii hahaha

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane