• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa obrotnica w Gdyni dopiero w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
15 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku. Proces wykonania obrotnicy ma potrwać pół roku.

Obrotnica w gdyńskim porcie ma być gotowa dopiero w przyszłym roku, oczywiście jak wszystko przebiegnie bez komplikacji. Inwestycja, na którą od kilku lat czekają portowe spółki, doszła do kolejnego etapu. Wpłynęło sześć ofert na jej realizację.



W wyniku drugiego przetargu na realizację obrotnicy nr 2 wpłynęło sześć ofert. Złożyły je firmy Strabag sp. z o.o., Energopol Szczecin SA, PORR SA Warszawa, NDI SA Sopot, Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o. oraz konsorcjum spółek Budimex i Mostostal Kraków.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

To już kolejny przetarg na wykonanie tej inwestycji. Pierwszy ogłoszono pod koniec marca ub. roku. Wpłynęło pięć ofert. Najwyższą ocenę otrzymała oferta PORR Polska Infrastructure z Warszawy. To postępowanie jednak unieważniono z powodu zmiany zakresu zamówienia. Poprzedni przetarg obejmował też przygotowanie nowego miejsca do usadowienia doku pływającego należącego do Stoczni Marynarki Wojennej. Po drodze stocznia została wystawiona na sprzedaż, a nowy właściciel - państwowa Stocznia Wojenna - uznał, że wykonanie niecki dla doku nie jest konieczne, gdyż dok może być zlokalizowany poza terenami SMW.

Nowy przetarg na wykonanie obrotnicy i pogłębienie ogłoszono 10 maja. Teraz analizowane są oferty. Port ma wydać na ten cel 41 mln zł. Oferenci zadeklarowali budowę za kwotę od 27,7 do 34,2 mln zł. Niestety, nie wiadomo, kiedy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Władze portu przewidują, że w najbliższych miesiącach uda się rozpocząć prace, które mają potrwać pół roku.

Czytaj też: Mała obrotnica daje duże możliwości. G6 Alliance w BCT?

O konieczności powiększenia obszaru obracania statków w Porcie Gdynia mówi się już oficjalnie od 2012 roku. O takie rozwiązanie zaczęły się dopominać władze terminali kontenerowych operujących w Gdyni, które były zainteresowane współpracą z armatorami kontenerowców skupionymi w G6 Alliance. Dopiero po dwóch latach starań - w styczniu 2014 roku - udało się kupić Nabrzeże Gościnne od Stoczni Marynarki Wojennej. Dopiero jego wyburzenie pozwoli powiększyć obrotnicę. Niestety, projekt z uwagi na zmiany wymagał kolejnych czterech lat. Wszystko na to wskazuje, że obrotnica będzie działać dopiero na początku 2018 r.

Miejsca

Opinie (68) 1 zablokowana

  • Po co wam obritnica? (1)

    Waterfront wam potrzebny jest. I szklane osiedla z marinami tuz pod oknem.
    Po co wam obrotnica. Przeciez tam w Gdyni wszystko zdycha.
    Pozostanue zgasic swiatlo w tej postkomunistycznej dziurze juz niedlugo.
    A jak Stena Line przeniesie sue do Gdanska to juz bedzie koniec.

    • 21 16

    • temu od = Po co wam obrotnica

      Treść wypowiedzi potwiedza, że tobie baranie światło już zgasili.

      • 0 0

  • Moim zdaniem (3)

    obrotnica nic tu nie da. Rozbudowa portu w Gdyni w starych granicach jest niemożliwa. Trzeba wyjść poza falochron. Więcej wizji i odwagi.

    • 17 1

    • Zasypać baseny portu zewnętrznego (francuskie, bułgarskie i dalmor) i ciągnąć w głąb zatoki. Albo zapomnieć o porcie w Gdyni.
      I na to liczą miłośnicy "szklanych domów"...

      • 9 0

    • a przewrocony dok Nauty nie przeszkadza

      przy Concordii komunikaty byly co pare dni a tutaj cisza jak makiem zasial-chyba grubsza afera

      • 5 2

    • KIedyś według planów...nowy terminal miał być wypuszczony poza falochron.

      • 5 0

  • co z kpt Poincem

    przy Norweskim bazuje statek kpt Poinc-czy bedzie musial kazdorazowo uciekac

    • 3 0

  • Gdyński port przegrywa po całej linii konkurencję (4)

    W efekcie czego armatorzy, mający w swojej flocie większe statki zwłaszcza kontenerowce, nie mają innego wyjścia i muszą omijać port w Gdyni.

    Widzimy wszyscy, że za poprzedniego prezesa POrt gdyński nie miał wizji lecz tylko konserwacje i małe kroczki modernizacyjne, dzisiejszy PiSowczyk także nie ma wizji na miarę Gdyni. A szkoda. A przecież nie trzeba daleko szukać, bo za miedzą wynik jest znakomity wydatnie przyczynia się wybudowany głębokowodny terminal DCT, do którego przypływają regularnie największe, blisko 400-metrowe kontenerowce świata i słusznie za ciosem powstał następny. Dzięki temu terminalowi również niespotykany dotąd rozkwit przeładunków TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, w których przywożone są wszelkiego rodzaju towary. Obecnie myśli się i słusznie o kierunku najnowocześniejszego zewnętrznego portu V generacji.

    A Gdynia dalej będzie pogłębiać :))) Podobnie jak z Doliną Logistyczną w Gdyni się mówi, a w Gdańsku realizuje.

    Gdańsk zawsze był krwiożerczy wystarczy poczytać historie, a najlepiej pokazało niszczenie lotniska Gdynia - Kosakowo. PPL nie chce zarządzać zbudowanymi za unijne miliardy mniejszymi lotniskami regionalnymi. Zdaniem firmy to się nie opłaca. Państwowe Porty Lotniczą chcą pozbyć się udziałów w mniejszych polskich lotniskach, a zwiększyć wpływ na zarządzanie w dużych portach i dlatego przede wszystkim chcą przejąć większościowy pakiet w lotnisku w Modlinie, gdzie są właścicielem ok.30, proc. akcji. Pozbycie się udziałów w mniejszych lotniskach i skoncentrowanie się na większych, w tym przede wszystkim przejęciu zarządzania Modlinem , zwłaszcza taki zespół lotnisk jak warszawski port im. Chopina i Modlin z pewnością będzie się rozwijał zarówno w średnim, jak i dłuższym okresie.
    Niestety PiS ma jakieś plany "odlotowe" jak Centralny Port Lotniczy", "Przekop",... ciekawy jestem ile w tym PR-u a ile mylenia oczu z uwagi na przesunięcia i niższe dofinansowanie unijne, ale głupi lud.....

    • 6 12

    • (1)

      Generalnie się zgadzam poza tymi głupotami o niszczeniu lotniska kosakowo

      • 4 3

      • Zgadzam się z Twoją zgodą ale przypomnij sobie gdański karnawał i medialne schadenfreunde Adamowicza gdy "uwalono" praktycznnie w jednym momencie gdyńskie lotnisko i budowę drogi do portu. To nie są przypadki...
        Rzymska zasada mówi "winien jest ten, kto ma korzyść" - i to jest jasne...

        • 5 5

    • konie kują, żaba nogę podstawia...

      Sukcesu australijskiej inwestycji raczej nie należy przypisywać Gdańskowi. Jedyna jego zasługa, że dał tereny. Dał bo miał i niewiele ryzykował. Leżały odłogiem. Podobnie jak reszta gdańskiego portu również obecnie. Co z tego, że nabrzeże nowe są jak z "głupimi" parkingami i organizacją poradzić sobie nie można...
      Gdyni nalezą się baty, bo w sytuacji "pierwokupu" - Australijczycy rozmawiali z portem Gdynia - nie mieli jaj. Miasto też się temu przysłużyło, zapatrzone w "szklane domy" Waterfront i bzdury o epoce "postindustrialnej"... Czytaj - szybkie dile na nieruchomościach i terenach...
      Ot, nasz kapitalizm urzędniczy...

      • 3 0

    • gdynia

      Gdynia potrzebuje kogoś na miare Tadeusz Wendy współczesnych czasów inaczej Gdynia zostanie zapleczem Gdańska wiadomo mamy mniejsze możliwości rozwoju itd ale można zdrowo rywalizować w pewnych dziedzinach pomnikami nie wygramy

      • 7 0

  • (3)

    Czy port w Gdyni należy do miasta? Czy jest to prywatne przedsiębiorstwo ?

    • 1 6

    • (2)

      To "prywatne" przedsiębiorstwo z większosciowym udziałem Skarbu Państwa. Jednak jeśli miasto nie ma interakcji z podmiotami gospodarczymi na swoim terenie, to popełnia strategiczny błąd. "Wespół, w zespół" jak śpiewali Starsi Panowie.
      W Gdyni ta synergia jest raczej ujemna...

      • 5 1

      • Widać chcecie prezydenta (1)

        Na fotelu przewodniczącego RN tak jak w Gdańsku

        • 0 0

        • To nie jest warunek wystarczający, Co właśnie po Gdańsku widać...

          • 0 0

  • Trzeba patrzeć realnie.

    Port i tak umiera. Bazę promową trzeba przenieść na nabrzeże francuskie a resztę portu zasypać. Rozwiąże to problemy komunikacyjne Obłuża, Oksywia, Pogórza itp, a uzyskany teren z chęcią kupią deweloperzy!

    • 1 8

  • 2022

    Juz niedlugo kontynuacja rozbudowy Dct.
    Do 2022 T2b...

    • 8 1

  • Po drodze stocznia została wystawiona na sprzedaż, a nowy właściciel - państwowa Stocznia Wojenna - uznał, że wykonanie niecki dla doku nie jest konieczne, gdyż dok może być zlokalizowany poza terenami SMW

    Otóż jest to sabotaż i działanie na szkodę spółki (SMW). Jak się skończy "dobra zmiana" - rozliczymy.

    • 3 6

  • Obrotnica

    Pewnie wygrają jakieś cwaniaki i natychmiast zlecą komuś innemu. Jak zwykle zresztą.

    • 2 1

  • Realista

    Tam gdzie był Dworzec Morski powstało muzeum które może być gdziekolwiek indziej natomiast port może byc tam gdzie morze pisze tak bo nie wiem czy urzednicy kojarzą a zamiast obrotnicy pomnik trzeba zbudować na wodzie i może karuzele albo seadezinfobox

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane