stat

Nowe głębokowodne nabrzeże w gdańskim porcie

Dzięki inwestycji w rozbudowę Nabrzeża Północnego port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek.
Dzięki inwestycji w rozbudowę Nabrzeża Północnego port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Jeszcze w 2017 roku w gdańskim porcie ma ruszyć budowa nowego, głębokowodnego nabrzeża gotowego do przyjmowania dużych jednostek. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ma zamiar zainwestować ok. 200 mln zł w rozbudowę Nabrzeża Północnego zobacz na mapie Gdańska w Porcie Północnym. Inwestycja ta ma wpisywać się w koncepcję budowy Portu Centralnego.


Jak oceniasz polską gospodarkę morską?

pozytywnie - nasze porty i stocznie stale się rozwijają

38%

pewnie mogłoby być lepiej, ale branża jakoś sobie radzi

36%

kiedyś byliśmy potęgą, teraz staramy się przetrwać

26%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 403

- Inwestycja pod nazwą "Budowa Nabrzeża Północnego" rozpocznie się w tym roku. Zarząd MPG SA dysponując ważnym pozwoleniem na budowę podjął decyzję o radykalnym przyspieszeniu tej inwestycji. W tym kwartale ogłosimy postępowanie przetargowe, a po jego rozstrzygnięciu będziemy mogli przekazać wykonawcy plac budowy. Liczymy, że uda się to zrobić do końca 2017 roku. Szacunkowe koszty to ok. 200 mln zł - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Sama inwestycja ma polegać na zalądowieniu i budowie głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym. Dzięki temu port w Gdańsku zyska ok. 900 m zupełnie nowego nabrzeża, które będzie gotowe do przyjmowania dużych jednostek.

Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

- Jest to pierwsza tak duża inwestycja ZMPG SA od czasów budowy Portu Północnego w latach 70. XX wieku. Zakładając, że DCT to jednak inwestycja prywatna - dodaje Osowski. - Rozwój gospodarczy kraju, coraz większa atrakcyjność portów Wybrzeża nakazuje nowe inwestycje. Rozpoczynająca się modernizacja Portu Wewnętrznego to jedna sprawa, a budowa zupełnie nowej infrastruktury to całkiem nowa jakość. Jest to też element budowy Portu Centralnego w tym sensie, że Zarząd MPG SA jest zdeterminowany, by jak najszybciej budować nowe nabrzeża wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Pokazujemy też, że oprócz prac studyjnych i koncepcyjnych dotyczących Portu Centralnego jesteśmy w stanie sami realizować nowe projekty inwestycyjne na wodach Zatoki Gdańskiej w obszarze administracyjnych granic Portu Gdańsk.
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu. O planowanej inwestycji informowaliśmy już w 2015 roku w tekście "Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów".

Więcej: Parking i nabrzeże. Inwestycje w porcie wewnętrznym w Gdańsku

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (41)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane