• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przetarg na tereny w Porcie Północnym. "Oferta DCT za mało merytoryczna"

Robert Kiewlicz
27 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na działce w gdańskim porcie znajduje się bateria 16 silosów żelbetowych o pojemności łącznej 66,5 tys. m sześc., oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. m kw. Natomiast nabrzeże przeładunkowe ma długość 600 metrów. Krajowa Federacja Producentów Zbóż chce w tym miejscy zbudować Polski Terminal Zbożowy.  Na działce w gdańskim porcie znajduje się bateria 16 silosów żelbetowych o pojemności łącznej 66,5 tys. m sześc., oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. m kw. Natomiast nabrzeże przeładunkowe ma długość 600 metrów. Krajowa Federacja Producentów Zbóż chce w tym miejscy zbudować Polski Terminal Zbożowy.

Będzie nowy przetarg na wieloletnią dzierżawę jednej z ostatnich działek zlokalizowanych w gdańskim porcie zewnętrznym. Chodzi o 26 hektarów między Terminalem Suchych Ładunków Masowych "Port Północny", a terminalem kontenerowym DCT. zobacz na mapie Gdańska, w tym część Pirsu Rudowego. Poprzedni przetarg, w którym uczestniczył tylko jeden podmiot - DCT - został unieważniony z powodu... niewyczerpania merytorycznych założeń. Do nowego przetargu szykują się już jednak nowi inwestorzy, którzy w tym miejscu chcą wybudować terminal zbożowy.



Czy trójmiejskie porty są nowoczesne?

Otwarcie ofert dotyczących dzierżawę atrakcyjnej działki portowej nastąpiło 14 listopada 2014 roku. Okazało się, że znalazł się tylko jeden zainteresowany - gdański terminal DCT. Działka graniczy bowiem bezpośrednio z terenami, na których wybudowane ma być drugie nabrzeżne terminalu, tzw. DCT 2.

Komisja przetargowa potwierdziła złożenie oferty oraz wpłynięcie wadium. Jednak przetarg został unieważniony na początku lutego 2015 roku. Dlaczego?

- Przetarg na oddanie w dzierżawę nieruchomości gruntowej został unieważniony z uwagi na to, że złożona oferta nie wyczerpała merytorycznych założeń przedstawionych w dokumentacji przetargowej - twierdzi Monika Wszeborowska, p.o. dyrektora Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - W najbliższym czasie ZMPG SA planuje ponownie ogłosić przetarg na tę nieruchomość.

Nie wiadomo jednak czy terminal DCT będzie jeszcze zainteresowany tą działką. Tym bardziej, że działka jest przeznaczona na budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego do przeładunku towarów pochodzenia roślinnego, z wyłączeniem ropy naftowej i produktów ropopochodnych. - W tej chwili trudno nam to ocenić. Nie znamy założeń i tego jak będzie skonstruowany nowy przetarg - mówi Jadwiga Grabowska, rzecznik prasowy DCT.

Pojawił się jednak nowy podmiot zainteresowany nieruchomością. To Krajowa Federacja Producentów Zbóż, która chce wraz z partnerami finansowymi utworzyć spółkę celową i przystąpić do przetargu. Federacja pojawiał się już przy poprzednim przetargu. Miała ona zamiar wydzierżawić część nieruchomości od DCT i teren przeznaczyć na budowę nowych magazynów Polskiego Terminala Zbożowego.

Na działce znajduje się bateria 16 silosów żelbetowych o pojemności łącznej 66,5 tys. m sześc., oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. m kw. Natomiast nabrzeże przeładunkowe ma długość 600 metrów. KFPZ zainteresowana była głównie znajdującymi się na działce silosami oraz magazynem wybudowanymi przez kanadyjską spółkę Euro Port Poland. Spółka ta w 1998 roku rozpoczęła budowę terminalu paszowo-zbożowego w Gdańsku. Niestety, inwestor i gdański port popadły w konflikt (chodziło o przerwanie prac przez inwestora) i sprawa na kilka lat trafiła do sądów różnych instancji. Doszło nawet do tego, że inwestorzy stojący za spółką Euro Port - firmy Elia Inc. i Renaissance Trust Inc. ze Stanów Zjednoczonych oraz Dessaport International Corporation Inc. z Kanady złożyły skargę do Komisji Europejskiej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk dopiero w 2010 roku odzyskał kontrolę nad nieruchomością.

- Rozmowy na temat inwestycji prowadzimy już od dawna. Mamy nadzieję wygrać kolejny przetarg, dlatego aktywnie poszukiwaliśmy partnerów. Sama działka to nie wszystko. Ogromne koszty to wybudowanie infrastruktury i remont części Pirsu Rudowego - mówi Rafał Mładanowicz, prezes KFPZ. - Mamy już zapewnione finansowanie, partnerów i nazwę nowej spółki, której jak na razie nie mogę wyjawić.

Polski Terminal Zbożowy w Gdańsku miałby głównie służyć do eksportu zboża. Jego pomysłodawcy nie wykluczają jednak obsługi importu. W planach jest przeładunek nawet do miliona ton zboża rocznie w początkowym okresie funkcjonowania terminalu. Głównymi odbiorcami miałby być kraje arabskie i afrykańskie. Jednym ze strategicznych partnerów KFPZ jest Krajowa Spółka Cukrowa, która jest także zainteresowana inwestycjami w trójmiejskich portach. Chodzi o magazyn cukrowy na 60 tys. ton. Jak na razie KSC prowadzi w tej sprawi wstępne rozmowy z władzami portów w Gdyni i Gdańsku.

Miejsca

Opinie (10) 3 zablokowane

  • Ludzie suchajcie!

    Mają już nawet nazwę : "Mamy już zapewnione finansowanie, partnerów i nazwę nowej spółki, której jak na razie nie mogę wyjawić" - tylko się cieszyć.

    Ps. Amber Gold?

    • 10 12

  • No to grubo, bo premie w zarządzie już sobie przyznali a tu zonk.

    • 13 4

  • Mam pytanie (2)

    "Natomiast nabrzeże przeładunkowe ma długość 600 metrów"
    Znaczy, w którym miejscu to nabrzeże się znajduje? Na plaży? Czy pirs Sea-investu ma być "współdzielony"?

    • 11 3

    • Pirs ma dwie strony (1)

      • 3 0

      • Zgoda

        Tylko że z tego co wiem z drugiej strony nie jest przystosowany do cumowania statków, ani nie ma tam linii technolgicznej przystosowanej do przeładunków?

        • 0 0

  • Silosy - Stogi

    A ja powiem wam tak: fajnie zmelanżować się na silosach w nocy, zaje.... efekty :))))))

    • 2 0

  • "Oferta DCT za mało merytoryczna"

    Czyli co? Za mało pod stołem dla pana prezesa oraz ekipy czy jak?

    • 8 3

  • Zanim był Amber Gold był Europort (2)

    Gdzie są te menagery onagery? Czy już odsiedzieli swoje?

    • 2 0

    • Gdzie są znaki zapytania w twojej wypowiedzi? (1)

      To tylko jedno kliknięcie więcej na każde zdanie. Naprawdę to taki problem?

      • 1 0

      • bo tam nie ma zadnego pytania

        bez przecinka nie ma zdania a bez znaku zapytania?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane