• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni. Na razie na wizualizacjach

Wioletta Kakowska-Mehring
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.

Wciąż nie wiadomo, kiedy dokładnie powstanie, ale wiadomo, jak będzie wyglądał. Zarząd Portu Gdynia pokazał wizualizacje nowego terminalu promowego planowanego na Nabrzeżu Polskim.


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?


Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Nowy przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł. Niestety, to właśnie procedury unijne i uzgodnienia z Komisją Europejską mają według oficjalnych zapewnień władz portu blokować na ten moment budowę.

Czytaj też: Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co jeszcze oprócz KE stoi na przeszkodzie? Potrzebne są też ostateczne deklaracje ze strony Steny Line, armatora, który ma użytkować terminal, o czym informowaliśmy we wrześniu ub. roku.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII. Na przestrzeni 20 lat przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Miejsca

Opinie (110)

  • Dobry pomysl

    • 0 0

  • na wizualizacji powinny byc paserati b5 jak i vw t4 (5)

    bo głównie tacy korzystają płynąc do Skandynawii...

    • 16 3

    • (4)

      Nawet, jeśli jeżdżą matizem co z tego? Chcesz mi powiedzieć, że oceniasz ludzi po tym czym jeżdżą...?

      • 2 5

      • (3)

        Ja oceniam i co z tego?

        • 1 1

        • Ja oceniam po imieniu (2)

          • 0 0

          • dobre (1)

            Ocenilam goscia po aucie, okazalo sie ze pozyczyl auto. Klasy nie da sie kupic.

            • 0 0

            • Mozna wziac w leaing

              - E-klase, S-klase.... ;)

              • 0 0

  • prom powinnen wyplywac z Wladyslawowo (1)

    Prom straci 3 . 4 godzine bo musze mijac Hel. Szkoda czasu

    • 3 0

    • Jak zapewnisz sprawny dojazd drogą szybkiego ruchu

      I pogłębisz port i zbudujesz długie nadbrzeża to proszę bardzo. Ca. budowy może z 10 mld zł. Nie zapomnij o OPAT.

      • 0 0

  • Gdzie węgiel przeniosą, tam tak ładnie teraz (1)

    Na ulicy Polskiej jest tak ładnie, czarny asfalt, czarny chodnik, czarna trawa. Biały prom też będzie czarny. Port Gdynia powinien nastawić się na przeładunki towarów mniej szkodliwych dla ochrony środowiska w centrum miasta.

    • 3 1

    • zielonym do góry... czy na pewno?

      Port Gdynia musi się nastawić na przeładunki jakie przynoszą dochód.
      I to jest jedyne kryterium funkcjonowania. Nikt nie jest zmuszany do mieszkania w Porcie...

      • 1 0

  • (10)

    Ulica Wiśniewskiego już jest zakorkowana, rondo przy pomniku korkuje sie. Teraz dojedzie pelno samochodów jadących na prom. Jeżeli UM Gdynia wyda zgodę na to kuriozum to należy zmienić władze. Mieszkańcy dzielnic północnych podziękują odpowiednio

    • 15 7

    • (3)

      Prom przypływa rano więc w czasie gdy wszyscy jadą Wiśniewskiego do centrum a ciężarówki będą jechać w przeciwnym kierunku. Kolejny prom przypływa pod wieczór gdy ruch na Wiśniewskiego jest i tak niewielki więc nie przesadzajmy z tym paraliżem. Ciężarówki jadące na prom zjeżdżają głównie w nocy lub w ciągu całego dnia i więc ruch się rozłoży bo nie są to tysiące samochodów.

      • 1 2

      • (1)

        "Prom przypływa rano więc w czasie gdy wszyscy jadą Wiśniewskiego do centrum a ciężarówki będą jechać w przeciwnym kierunku."

        Ale z przypływającego promu też zjeżdżają ciężarówki, dasz wiarę?

        • 0 0

        • Przypływają i jadą w kierunku estakady czyli w przeciwnym niż zdecydowana większość, która leci do centrum

          • 0 0

      • Aha to luzik nie trzeba budować dróg dzięki

        • 0 0

    • (2)

      budować terminal budować. Niestety nasi urzędnicy biorą się za coś dopiero jak jest już źle. W obecnym stanie nie mają ciśnienia na rozwój infrastruktury a jak miasto stanie to coś będą musieli z tym zrobić.

      • 4 0

      • (1)

        Nie biorą się nawet jak jest źle. Zapraszam na ulicę Hutniczą, Pucką, Pólnocną, Kwiatkowskiego, estakadę, to wszystko dojazd do portu, ale nikt nic nie robi żeby usprawnić ruch.

        • 6 1

        • hutniczej to już nawet z drogą polną nie da się porównać... a i morskiej wiele do tego nie brakuje

          • 1 0

    • (1)

      Nie mylmy inwestycji prowadzonych przez miasto i przez port. Nowy terminal to inwestycja portu, który realizuje swoją strategię rozwoju. Port nie jest odpowiedzialny za budowę dróg w Gdyni czym zajmuje się miasto ale oczywiście powinny współpracować w tym względzie. Terminal jest potrzebny niemniej jednak zgadzam się, że jeżeli miasto woli budować Infoboxy, lodowiska itp. zamiast dróg to władza powinna się zmienić co oczywiście nie nastąpi bo z jakiegoś powodu wszyscy jednak głosują na Szczurka.

      • 9 1

      • lodowisko to akurat głupi przyklad

        sportu nigdy za mało

        • 2 0

    • I jeszcze pytanie, ile my mieszkańcy Gdyni mamy za to zapłacić?
      Lotnisko kosztowało okolo 100 mln, to wychodzi że kazdy mieszkaniec podatnik powinien zapłacić za nie okolo 400 pln.

      • 5 3

  • Prom ten powinien płynąć też na Obłuże bo korki są coraz większe

    • 0 0

  • plany plany plany. (4)

    Piszcie jak już będzie pozwolenie na budowę i źródło finansowania.

    • 28 4

    • pozwolenie na budowę jest od dawna

      • 1 0

    • mówisz masz

      http://www.port.gdynia.pl/files/projekty_eu/promowy/WI_II_7840_1_110_143_2016_GB.pdf

      • 1 0

    • Jak to jakie? - podatnicy czyli mieszkańcy się zrzucą.

      • 2 1

    • I w jaki sposób TIR-y wyjadą z centrum. Armator będzie bliżej centrum a Gdynia będzie bardziej zakorkowana, czy ktoś o tym pomyślał. A jeśli nie wieży zapraszam do zapoznania się z obecnym stanem bo lepiej nie będzie a nic w tym kierunku nie jest robione . Tego typu inwestycje powinie być rozpoczynane od infrastruktury drogowej ani od drugiej strony

      • 2 1

  • Nie dla przenosin (2)

    Prom obecnie jest atrakcją turystyczną, bo wygląda przepięknie przy estakadzie. Atrakcją przede wszystkim dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Raz w roku dla widzów Open aira. Każdy kto płynął wie że najciekawszy moment rejsu w Polsce to właśnie przeciskanie się przez kanały do estakady, większość ludzi stoi na zewnątrz i obserwuje pracę portu. To piękne i romantyczne. Za wydanie z budżetu Gdyni 60 milionów pln w zamian co? Oszczędności dla armatora znikome.
    Szczurek nie odbieraj mieszkańcom dzielnic północnych widoku wpływającej Steny.

    • 4 5

    • Jeden kapitan ze Steny tak się przeciskał, że suwnicę uszkodził

      Dlatego drogie statki jak promy i wycieczkowce mają łatwe wejście do portu, organizuje się przystanie w taki sposób, aby manewrowanie statkiem było jak najprostsze. Armatorzy nie chcą ryzykować kolizją, bo to bardzo dużo kosztuje w przypadku takich statków

      • 0 0

    • widziałaś to wiele razy, teraz niech inni oglądają wejście @

      • 1 0

  • Ale po co tam (16)

    terminal powinien powstać w Gdańsku i tam pewnie zostanie zbudowany, tereny są, multum inwestycji, rozmach, entuzjazm, Gdańsk to przyszłość

    • 42 123

    • W gdyni rządzą sukienkowi- obowiązującą doktryną jest pokora i dziadostwo. (1)

      Ta ideologia sabotuje wszelkie inwestycje prorozwojowe. Sabotowali tak np lotnisko w gdyni gdzie nie trzeba było żadnych inwestycji- goły pas, podstawiane na czas autokary- zero nakładów- zamiast tego woleli zdefraudować 100 mln i nic tam nie lata. Podobnie jest z terminalem- powinien być tam zbudowany w 1990 jako priorytet normalnego miasta. Gdynia nie jest normalna- to religijna hydra- zmieszanie sekty z mafią.

      • 4 4

      • podpal księdza a nie mlaszczesz

        daj przykład jak zwyciężać mamy

        • 0 0

    • (1)

      Gdańsk to bagno !! Jedyne najlepsze co można tam kupić to bilet do Gdyni !!!

      • 3 5

      • ...lotniczy?

        • 3 1

    • jesteś prostym idiotą który pewnie nigdy nie płynął polferries...
      gdańsk niestety to przyszłość przeszłości

      • 1 2

    • (4)

      No i najważniejsze w Gdańsku są drogi dojazdowe do portu, jak trasa WZ, Sucharskiego, tunel pod Wisłą, obwodnica południowa, most wantowy.

      • 10 13

      • (3)

        minusują zazdrośni Gdynianie

        • 6 14

        • minusują też gdańszczanie którzy mają wiedzę na ten temat.
          i tyle
          a bezmózgie istoty które piszą takie komentarze robią to tylko po to żeby się podniecić wrzawą

          • 8 0

        • Faktycznie - bezwstydne dotowanie Gdańska w ostatnich latach budzi pewną zazdrość. Poza tym niewiele Gdańsk swoich pieniędzy włożył w powyższe inwestycje (w niektórych przypadkach tylko zabezpieczył teren).

          • 11 3

        • Zazdrosny Gdańszczanin założył główny wątek.Telepie was z tej zazdrości,proponował bym terapie u psychiatry.

          • 10 5

    • Było i minęło

      Terminal w Gdansku ( na Westerplatte) powstał już dawno temu. Cumował tu duński prom do Kopenhagi. Frekwencja była bardzo wysoka. Niestety do linii przyczepili się kieszonkowcy. Kradli na promie, kradli w Kopenhadze i kradli nawet w autobusie wiozącym turystów od bazy do Głownego Miasta w Gdańsku. Milicja była bezradna! No i po kilku miesiącach linia powiedziała dziękuję. Baza pozostała i czeka na lepsze czasy.

      • 5 2

    • w pół kroku...

      Ale nie ma parkingów i placów składowych... A przede wszystkim - organizacji...
      Jedź i zobacz... Do tunelu najpierw trzeba dojechać. Z tym też nie jest bajka... Czyli inny przejaw tego samego problemu...

      • 6 0

    • ależ w GDN jest śliczny terminal (1)

      obsługuje go jakże śliczna firma Polferries.
      Proponuje Ci przepłynięcie się tym szajsem z PRLowską obsługą na pokładzie, za ceny 2-3 razy większe niż inni operatorzy.
      Tylko konkurencja! Gdyby było dwóch przewoźników do Sztokholmu (Nynashamn) to cena musiała by być elastyczna i lepsza dla nas.
      Obecny terminal w Gdyni jest za mały. Nie ma miejsca na logiczny postój aut. Byłoby dobrze gdyby był większy i nowocześniejszy.

      • 17 5

      • ten terminal w Gdańsku wygląda bardziej jak jakiś barak do gry w paintball

        • 9 6

    • Przecież już powstał

      • 6 1

    • spokojnie

      nie podniecaj się tak jakby ten Gdańsk to Singapur był

      • 21 5

  • nowa marina (4)

    Proszę o informację, jeśli ktoś takie posiada, co się dzieję z budową nowej mariny w Gdyni w miejscu dzisiejszych klubów żeglarskich. PZŻ i władze miasta zapowiadały otwarcie w 2018 roku. Ostatnie informacje, które można znaleźć w sieci są sprzed roku. Że już wszystko gotowe i zaczynają budowę.A potem cisza. Czy ma ktoś wiedzę na temat tego co się tam dzieje?

    • 31 1

    • (1)

      Gdynia stawia na elokologię, a nie rozbudowę i lanie betonu. Ma pozostać spokojnym miasteczkiem.

      • 4 3

      • Gdynia wraca do korzeni....

        .... I za 20-30 lat zostanie mala smetna wioska.

        • 1 0

    • W planie miejscowym jest wymóg parkingu podziemnego. To 50% kosztów inwestycji w tym miejscu

      nie znajdzie się żaden bank, który wyłoży na to pieniądze.

      • 0 0

    • nowa marina

      podobno inwestor jak zbadał grunt - to się wycofał. Zbyt duże koszty. Powinni tylko obecne hangary i budynki pokryć nową elewacją i koniec.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane