stat

"Orzeł" do remontu, czyli gdyńska stocznia znów pracuje dla wojska

ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych.
ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych. fot. A.Gojke/KFP

Stocznia Marynarki Wojennej znów powróciła na rynek remontów jednostek dla wojska. We wrześniu m.in. zakład rozpocznie remont okrętu podwodnego ORP "Orzeł". Czy to początek odnowy gdyńskiej stoczni?


Czy Stocznia Marynarki Wojennej przetrwa?

tak, musi jednak przejść restrukturyzację lub znaleźć inwestora

29%

wszystko zależy od tego, czy będzie zapotrzebowanie na jej usługi

42%

nie, znowu skończy się na deklaracjach bez pokrycia

29%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 241

ORP "Orzeł" jest największą i jednocześnie najmłodszą polską jednostką podwodną. W ramach umowy zawartej z Komendą Portu Wojennego Gdynia Stocznia Marynarki Wojennej dokona na okręcie naprawy zbiorników balastowych 1 i 11 wraz z regulacją windy kotwicznej oraz naprawy tzw. przetwornic ogólnookrętowych PO-20-50 i PO-20-400. Remonty okrętu ORP Orzeł niemal od początku wcielenia do Marynarki Wojennej RP wykonuje gdyńska stocznia. To jednak nie jedyny kontrakt zawarty z MW.

Po koniec czerwca Stocznia ukończyła remont okrętu ORP "Gniezno". Remont realizowany był przez konsorcjum SMW i Stoczni Remontowej "Nauta". Zakres remontu obejmował przede wszystkim modernizację Zintegrowanego Systemu Łączności poprzez m.in. przebudowę niemal od podstaw kabin radio i krypto. Ponadto przeprowadzono remont generalny układu napędowego, uzbrojenia, zespołów prądotwórczych, wymianę wielu urządzeń i mechanizmów pomocniczych oraz elementów systemów okrętowych. W celu poprawy warunków służby załogi wykonano gruntowną modernizację pomieszczeń załogi, zamontowano nowy system klimatyzacji pomieszczeń okrętowych. Wyremontowany i wyposażony w nowoczesne urządzenia okręt powrócił do służby 1 lipca 2013 r.

Trwa z kolei remont zbiornikowca paliwowego ORP "Bałtyk". Jest to jednostka przeznaczona do transportu i przechowywania materiałów pędnych i smarnych, a także do zaopatrywania innych okrętów w te produkty w portach i na morzu. Prace na okręcie mają się zakończyć do połowy sierpnia. ORP "Bałtyk" to szczególna jednostka dla gdyńskiej stoczni, bo przez nią zbudowana. Zbiornikowiec został zwodowany w 1988 roku, a wszedł do służby w 1991 roku.

Pod koniec czerwca SMW zawarła umowę z Komendą Portu Wojennego Gdynia na remont trałowca bazowego projektu 207M (TRB 646). Remontowany okręt jest ostatnim z siedemnastu trałowców projektu 207 zbudowanych przez Stocznię Marynarki Wojennej. Kadłub okrętu jest wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego. Jednostka ta jest przeznaczona do poszukiwania i niszczenia min kontaktowych i niekontaktowych. Remont będzie realizowany do końca czerwca 2014 r.

W ostatnim czasie w Stoczni zrobił się także ruch w dziedzinie remontów cywilnych. Wyremontowano masowiec "Pilsum" dla niemieckiej firmy Reederei Erwin Strahlmann, chemikaliowiec "Antracyth" dla Unibaltic Shipping Limited Cyprus/Unibaltic Ltd. Szczecin, rosyjski chłodnicowiec "Arctic Princess", drobnicowiec "Ostanhav" dla szwedzkiego armatora Erik Thun AB, szalandę dla Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. Na początku lipca zakończono remont chłodnicowca "Green Concordia" norweskiego armatora Green Shipping AS c/o Green Management.

Remonty to jednak nie wszystko. Stocznia liczy na budowy. Po pierwsze z powodu wznowienia prac nad okrętem patrolowym "Ślązak", po drugie... dzięki udziałowi w programie zbrojeniowym Marynarki Wojennej. W konsorcjum z Remontowa Shipbuilding Stocznia Marynarki Wojennej stara się o kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalności firmy. Dziś w SMW pracuje ok. 700 osób. Stocznia przeszła spore zmiany w ostatnim czasie. Uszczuplono załogę, sprzedano część majątku.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (54)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane