• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Orzeł" do remontu, czyli gdyńska stocznia znów pracuje dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
2 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych. ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych.

Stocznia Marynarki Wojennej znów powróciła na rynek remontów jednostek dla wojska. We wrześniu m.in. zakład rozpocznie remont okrętu podwodnego ORP "Orzeł". Czy to początek odnowy gdyńskiej stoczni?


Czy Stocznia Marynarki Wojennej przetrwa?


ORP "Orzeł" jest największą i jednocześnie najmłodszą polską jednostką podwodną. W ramach umowy zawartej z Komendą Portu Wojennego Gdynia Stocznia Marynarki Wojennej dokona na okręcie naprawy zbiorników balastowych 1 i 11 wraz z regulacją windy kotwicznej oraz naprawy tzw. przetwornic ogólnookrętowych PO-20-50 i PO-20-400. Remonty okrętu ORP Orzeł niemal od początku wcielenia do Marynarki Wojennej RP wykonuje gdyńska stocznia. To jednak nie jedyny kontrakt zawarty z MW.

Po koniec czerwca Stocznia ukończyła remont okrętu ORP "Gniezno". Remont realizowany był przez konsorcjum SMW i Stoczni Remontowej "Nauta". Zakres remontu obejmował przede wszystkim modernizację Zintegrowanego Systemu Łączności poprzez m.in. przebudowę niemal od podstaw kabin radio i krypto. Ponadto przeprowadzono remont generalny układu napędowego, uzbrojenia, zespołów prądotwórczych, wymianę wielu urządzeń i mechanizmów pomocniczych oraz elementów systemów okrętowych. W celu poprawy warunków służby załogi wykonano gruntowną modernizację pomieszczeń załogi, zamontowano nowy system klimatyzacji pomieszczeń okrętowych. Wyremontowany i wyposażony w nowoczesne urządzenia okręt powrócił do służby 1 lipca 2013 r.

Trwa z kolei remont zbiornikowca paliwowego ORP "Bałtyk". Jest to jednostka przeznaczona do transportu i przechowywania materiałów pędnych i smarnych, a także do zaopatrywania innych okrętów w te produkty w portach i na morzu. Prace na okręcie mają się zakończyć do połowy sierpnia. ORP "Bałtyk" to szczególna jednostka dla gdyńskiej stoczni, bo przez nią zbudowana. Zbiornikowiec został zwodowany w 1988 roku, a wszedł do służby w 1991 roku.

Pod koniec czerwca SMW zawarła umowę z Komendą Portu Wojennego Gdynia na remont trałowca bazowego projektu 207M (TRB 646). Remontowany okręt jest ostatnim z siedemnastu trałowców projektu 207 zbudowanych przez Stocznię Marynarki Wojennej. Kadłub okrętu jest wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego. Jednostka ta jest przeznaczona do poszukiwania i niszczenia min kontaktowych i niekontaktowych. Remont będzie realizowany do końca czerwca 2014 r.

W ostatnim czasie w Stoczni zrobił się także ruch w dziedzinie remontów cywilnych. Wyremontowano masowiec "Pilsum" dla niemieckiej firmy Reederei Erwin Strahlmann, chemikaliowiec "Antracyth" dla Unibaltic Shipping Limited Cyprus/Unibaltic Ltd. Szczecin, rosyjski chłodnicowiec "Arctic Princess", drobnicowiec "Ostanhav" dla szwedzkiego armatora Erik Thun AB, szalandę dla Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. Na początku lipca zakończono remont chłodnicowca "Green Concordia" norweskiego armatora Green Shipping AS c/o Green Management.

Remonty to jednak nie wszystko. Stocznia liczy na budowy. Po pierwsze z powodu wznowienia prac nad okrętem patrolowym "Ślązak", po drugie... dzięki udziałowi w programie zbrojeniowym Marynarki Wojennej. W konsorcjum z Remontowa Shipbuilding Stocznia Marynarki Wojennej stara się o kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalności firmy. Dziś w SMW pracuje ok. 700 osób. Stocznia przeszła spore zmiany w ostatnim czasie. Uszczuplono załogę, sprzedano część majątku.

Miejsca

Opinie (54)

  • dzisiaj mialem okazje podziwiac nasz flote wplywajac do Gdyni,,,przykre wrazenie po wizycie w Karlskronie :( z okretow podwodnychu nas zauwazylem dwa,,,jeden w porcie, wygladal jakby zostal osadzony na dnie - tylko kisk wystawal,,,,i jeden koben w msw

    • 1 2

  • (1)

    temat stoczni mar.woj. jest już zbyt nudny..jest to zakład w likwidacji i mowa o dalszej działaloności tej firmy z tą zalogą nie ma sensu.Zlikwidować w końcu tę stocznię i wybudować w tym miejscu osiedle mieszkaniowe dla dobra miasta. Sztuczne utrzymywanie tej stoczni to farsa.. temat Orła i innych remontowanych jednostek w tym zakładzie to temat na sezon letni, czyli ogórkowy.

    • 4 5

    • czy to mozliwe

      zeby byc takim durniem?eeee.udajesz tylko.niemozliwe zeby byc takim kretynem

      • 3 0

  • moze wyremontujmy czołg co na grunwaldzkiej stoi

    prosze mi wytlumaczyc po co inwestowac w cos co w razie konfliktu samo zatonie. co my moemy z tym przestarzalym sprzetem ani nas nie obroni ani nie zaatakuje poprostu skarbonka bez mozliwosci zwrotu.poprostu tego nie rozumiem

    • 3 2

  • Orł wylądował (1)

    "Orzeł" wyladował....uwaga orzeł wyladował, w doku nr 2 w gdanskiej stoczni remontowej :) To własnie tam przeprowadzany bedzie remont.

    • 1 2

    • bo to atrapa była:) prawdziwy Orzeł uż dawno sprzedany jest...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane