stat

Państwowe spółki rezygnują z Polsatu i TVN-u. Stawiają na TVP

Spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych na rzecz telewizji publicznej. Na zdjęciu poranny program gdańskiego oddziału TVP.
Spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych na rzecz telewizji publicznej. Na zdjęciu poranny program gdańskiego oddziału TVP. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Największe spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych. Już w 2016 roku Energa oraz Lotos znacznie ograniczyły wydatki lub całkowicie zrezygnowały z reklamy w takich stacjach jak TVN i Polsat. Nie oznacza to jednak, że reklamy tych koncernów zniknęły całkowicie z telewizji. Przeniosły się jedynie z TVN Turbo czy Polsat Sport do TVP Kultura czy TVP Seriale.


Z jakich powodów najczęściej oglądasz telewizję?

aby poznać najnowsze informacje z kraju i świata

32%

dla poszerzenia wiedzy

9%

dla towarzystwa

3%

z nudów

21%

nie oglądam telewizji

35%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 1035

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, firmy zajmującej się, m.in badaniami oglądalności telewizji, Grupa Energa w 2016 roku nie wydała ani złotówki na reklamy w Polsacie i TVN-ie. Choć jeszcze rok wcześniej wydatki na reklamę w tych dwóch stacjach wyniosły koncern odpowiednio ponad 2 mln zł i ok 1 mln zł. Energa reklamowała się jednak w telewizji publicznej. W stacjach TVP i TVP2 wydała po prawie 2 mln zł.

Więcej: Ulubione gazety klientów stacji Lotosu

Grupa Lotos w 2016 roku w TVN nie wydała nic, podczas gdy jeszcze w 2015 roku przeznaczyła na reklamy w tej stacji 2,2 mln zł. Natomiast w Polsacie wydała prawie 50 proc. mniej niż rok wcześniej - ok. 3,4 mln zł. W 2015 kwota ta wyniosła 6,7 mln zł. Najwięcej Lotos wydał w TVP i TVP 2 - odpowiednio ok 5 i ok. 2 mln zł. Spore kwoty trafiły też do kanałów: TVP Seriale, TVP Rozrywka i TVP Historia.

Dlaczego spółki zdecydowały się na reklamę głównie w telewizji publicznej i w jaki sposób dobierają kanały telewizyjne, w których się reklamują? Ani Energa, ani Lotos nie ustosunkowały się do zadanych im przez portal Trojmiasto.pl pytań.

Natomiast w rozmowie z portalem WirtualneMedia przedstawiciel Grupy Lotos stwierdził, że spółka dobierała kanały telewizyjne na bazie dopasowania stacji do odpowiedniej grupy docelowej oraz wynegocjowanych warunków emisji reklam. Ograniczenie wydatków reklamowych w TVN-ie wynika z tego, że stacja ta nie transmituje wydarzeń sportowych i nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany.



W przeszłości, np. kampanie reklamowe paliw Dynamic z Lotosu pojawiały się w TVP, TVP Info, Polsat i TVN a koncern był partnerem programów motoryzacyjnych Automaniak i Raport Turbo na TVN Turbo a także Traffic w TVN24. Oprócz tego reklama prasowa pojawiała się w takich tytułach prasowych jak Rzeczypospolita, Polityka, Newsweek, a także Playboy i Focus oraz w magazynach motoryzacyjnych - Auto Świat, Motor, Auto Motor.

Reklamę dotyczącą programu 10 + zobaczyć można było w ogólnopolskich stacjach: TVP, Polsat, TVN, TV4, TVN7, w stacjach informacyjnych i biznesowych: TVN24, TVP Info, Polsat News, CNBC Biznes, TV Biznes, a także w stacjach tematycznych m.in.: Canal+, Discovery Channel, Discovery World, Discovery Science, National Geographic, BBC Knowledge, Canal+ Sport, Polsat Sport, TVN Turbo, History.

Czytaj też: Radwańska ambasadorką Grupy Lotos

Według najnowszego raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w IV kwartale 2016 roku do sektora publicznego łącznie (TVP1, TVP2, TV Polonia, TVP Info, TVP Regionalna, TVP Rozrywka, TVP Kultura, TVP Seriale, TVP Sport, TVP HD, TVP Historia , TVP ABC ) należało 28,8 proc. rynku (przed rokiem 31,9 proc rynku). Programy publiczne ogółem straciły więcej niż w poprzednim kwartale bo ponad 3 punkty procentowe. Jak wynika z zestawienia udziałów w przypadku zdecydowanej większości programów odnotowano spadki. Największy dotknął TVP1 - 1,9. Najwięcej zyskał natomiast program adresowany do dzieci - TVP ABC.

Spośród programów koncesjonowanych wzrosty osiągały przede wszystkim programy obecne na multipleksach, choć nie wszystkie. Natomiast wśród programów spoza oferty naziemnej telewizji kablowej dużym przyrostem udziału zakończył się ostatni kwartał roku dla programu TVN 24.

Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 235)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane