• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowe spółki rezygnują z Polsatu i TVN-u. Stawiają na TVP

Robert Kiewlicz
3 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych na rzecz telewizji publicznej. Na zdjęciu poranny program gdańskiego oddziału TVP. Spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych na rzecz telewizji publicznej. Na zdjęciu poranny program gdańskiego oddziału TVP.

Największe spółki skarbu państwa rezygnują z reklamowania się w prywatnych kanałach telewizyjnych. Już w 2016 roku Energa oraz Lotos znacznie ograniczyły wydatki lub całkowicie zrezygnowały z reklamy w takich stacjach jak TVN i Polsat. Nie oznacza to jednak, że reklamy tych koncernów zniknęły całkowicie z telewizji. Przeniosły się jedynie z TVN Turbo czy Polsat Sport do TVP Kultura czy TVP Seriale.


Z jakich powodów najczęściej oglądasz telewizję?


Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, firmy zajmującej się, m.in badaniami oglądalności telewizji, Grupa Energa w 2016 roku nie wydała ani złotówki na reklamy w Polsacie i TVN-ie. Choć jeszcze rok wcześniej wydatki na reklamę w tych dwóch stacjach wyniosły koncern odpowiednio ponad 2 mln zł i ok 1 mln zł. Energa reklamowała się jednak w telewizji publicznej. W stacjach TVP i TVP2 wydała po prawie 2 mln zł.

Więcej: Ulubione gazety klientów stacji Lotosu

Grupa Lotos w 2016 roku w TVN nie wydała nic, podczas gdy jeszcze w 2015 roku przeznaczyła na reklamy w tej stacji 2,2 mln zł. Natomiast w Polsacie wydała prawie 50 proc. mniej niż rok wcześniej - ok. 3,4 mln zł. W 2015 kwota ta wyniosła 6,7 mln zł. Najwięcej Lotos wydał w TVP i TVP 2 - odpowiednio ok 5 i ok. 2 mln zł. Spore kwoty trafiły też do kanałów: TVP Seriale, TVP Rozrywka i TVP Historia.

Dlaczego spółki zdecydowały się na reklamę głównie w telewizji publicznej i w jaki sposób dobierają kanały telewizyjne, w których się reklamują? Ani Energa, ani Lotos nie ustosunkowały się do zadanych im przez portal Trojmiasto.pl pytań.

Natomiast w rozmowie z portalem WirtualneMedia przedstawiciel Grupy Lotos stwierdził, że spółka dobierała kanały telewizyjne na bazie dopasowania stacji do odpowiedniej grupy docelowej oraz wynegocjowanych warunków emisji reklam. Ograniczenie wydatków reklamowych w TVN-ie wynika z tego, że stacja ta nie transmituje wydarzeń sportowych i nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany.

  • Udziały telewizji publicznej w latach 2005 - 2016.
  • Podział rynku telewizyjnego w IV kwartale 2016 roku.
  • Udziały programów koncesjonowanych w IV kw. 2016 r.


W przeszłości, np. kampanie reklamowe paliw Dynamic z Lotosu pojawiały się w TVP, TVP Info, Polsat i TVN a koncern był partnerem programów motoryzacyjnych Automaniak i Raport Turbo na TVN Turbo a także Traffic w TVN24. Oprócz tego reklama prasowa pojawiała się w takich tytułach prasowych jak Rzeczypospolita, Polityka, Newsweek, a także Playboy i Focus oraz w magazynach motoryzacyjnych - Auto Świat, Motor, Auto Motor.

Reklamę dotyczącą programu 10 + zobaczyć można było w ogólnopolskich stacjach: TVP, Polsat, TVN, TV4, TVN7, w stacjach informacyjnych i biznesowych: TVN24, TVP Info, Polsat News, CNBC Biznes, TV Biznes, a także w stacjach tematycznych m.in.: Canal+, Discovery Channel, Discovery World, Discovery Science, National Geographic, BBC Knowledge, Canal+ Sport, Polsat Sport, TVN Turbo, History.

Czytaj też: Radwańska ambasadorką Grupy Lotos

Według najnowszego raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w IV kwartale 2016 roku do sektora publicznego łącznie (TVP1, TVP2, TV Polonia, TVP Info, TVP Regionalna, TVP Rozrywka, TVP Kultura, TVP Seriale, TVP Sport, TVP HD, TVP Historia , TVP ABC ) należało 28,8 proc. rynku (przed rokiem 31,9 proc rynku). Programy publiczne ogółem straciły więcej niż w poprzednim kwartale bo ponad 3 punkty procentowe. Jak wynika z zestawienia udziałów w przypadku zdecydowanej większości programów odnotowano spadki. Największy dotknął TVP1 - 1,9. Najwięcej zyskał natomiast program adresowany do dzieci - TVP ABC.

Spośród programów koncesjonowanych wzrosty osiągały przede wszystkim programy obecne na multipleksach, choć nie wszystkie. Natomiast wśród programów spoza oferty naziemnej telewizji kablowej dużym przyrostem udziału zakończył się ostatni kwartał roku dla programu TVN 24.

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (237) 5 zablokowanych

  • Teraz Polska!

    Lepiej aby kasa została w Polsce, niż była wyprowadzana za granicę.

    • 6 8

  • Oni wogóle nie powinni sie reklamowac, bo przecież nie maja konkurencji. Cała kasa idzie w gwizedek, ale to w końcu państowe czyli niczyje.

    • 9 1

  • Kurskiemu brakuje pieniędzy

    Jak z tego widać - Orlen i Lotos uważają, że benzynę tankują głównie moherowe babcie i mieszkańcy małych miejscowości, konsumenci energii elektrycznej natomiast pogardzają piłką nożną przez Polsat głównie nadawaną, zaś pasjonują ich tylko skoki narciarskie.
    Czy kto wierzy w te brednie z oficjalnych wyjaśnień? Ciemny lud to przecież kupi...

    • 13 5

  • i slusznie skoro sa to firmy panstwowe to po co maja utrzymywac prywatne? (2)

    Zreszta czas na pokazanie TVN + TVN24 + oczywiscie GW ze za klamstwa, pranie mozgow lub naginanie rzeczywistosci trzeba ponosic konsekwencje. A konsekwencja jest brak reklam i kasy z reklam. Jak chca nadal realizowac POwska propagande to musza przetrwac jeszcze dobrych kilka lat. Mam nadzieje ze im sie nie uda.

    • 7 19

    • i slusznie skoro sa to media prywatne to po co maja reklamować państwowe? (1)

      Zreszta czas na pokazanie TVPiS + TVPiS3 + oczywiscie Nasz Dziennik za klamstwa, pranie mozgow lub naginanie rzeczywistosci trzeba ponosic konsekwencje. A konsekwencja jest brak oglądalnosci i kroplówa z kasy podatników. Jak chca nadal realizowac PiSowska propagande to musza przetrwac jeszcze dobrych kilka lat. Mam nadzieje ze im sie nie uda.

      • 8 1

      • i co jeszcze skopiujesz?

        prywatne media niech sie utrzymuja z reklam ale nie koniecznie firm panstwowych. Nie utrzymaja sie to zegnamy. Na ich miejsce przyjda nastepni chetni. Takie sa prawa liberalnego rynku wg pajacow z PO.

        • 0 1

  • TVPis (1)

    Nie oglądam tej kłamliwej instytucji.I sekretarz/kapelan zakazali reklam .Oby jak najprędzej pislamska telewizja upadła.

    • 12 5

    • I tak mówią ludzie zamknięci w sobie . Sprzedajmy wszystko i mówmy, ze tak ma być, bo zaciskamy pasa. A kasa jedzie w świat, a my cały czas się kłócimy, ktoś ma w tym biznes....

      • 0 0

  • (1)

    Super odłączyć TVN I Polsat od kasy. Zaczną patrzeć na świat normalnymi ludzkimi oczyma.

    • 8 16

    • Super podłączyć TVPiS od kasy. Już przestali patrzeć na świat normalnymi ludzkimi oczyma

      • 7 1

  • Mnie to nie dziwi

    PRL_BIS w pełni. Jednak trochę szkoda. Wcześniej system został wprowadzony na bagnetach moskali teraz były wybory.

    • 7 4

  • przecież telewizję oglądają już tylko lemingi i emeryci

    • 6 1

  • Nie oglądam TVP i bynajmniej nie będę oglądać nudnych reklam

    • 9 4

  • (1)

    trochę to podpada pod niegospodarność. Reklama tylko w TVP dotrze do mniejszej rzeszy odbiorców zatem będzie mniej skuteczna. Pieniądze wyrzucone w błoto :)

    • 7 3

    • A kogo interesuje gospodarnosc

      Patriota żołnierz wyklety repolonizacja odzyskiwanie godności wstawanie z kolan zwycięstwo wina Tuska lider Europy

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane