• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Petrobaltic kupił kolejną platformę. W marcu 2014 rozpoczną się wiercenia na Bałtyku

erka
23 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W pierwszym kwartale 2014 roku nowa platforma Petrobalticu zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich, należących do spółki. W pierwszym kwartale 2014 roku nowa platforma Petrobalticu zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich, należących do spółki.

Platforma zakupiona przez Pertobaltic nie jest nowa. Została zbudowana w 1989 roku. Spółka nie podaje jednak jej obecnej nazwy, zasłaniając się brakiem zgody prawnej sprzedającego na upublicznianie tej informacji. Wiadomo jedynie, że platforma pracuje obecnie na Atlantyku u zachodnich wybrzeży Afryki i jest to platforma typu jack-up (samopodnośna).


Jakie korzyści da nowy nabytek Lotosu?


W pierwszym kwartale 2014 roku platforma zostanie przetransportowana na Morze Bałtyckie, a pod koniec marca 2014 r. rozpocznie wiercenia na obszarze koncesji bałtyckich należących do Lotos Petrobaltic. Nowo zakupiona jednostka to czwarta platforma spółki Lotos Petrobaltic. Będzie pracowała pod polską flagą i z polską załogą. Jej główny trzon będą stanowili obecni pracownicy spółki Lotos Petrobaltic.

- Zakup tej platformy i wprowadzenie jej do eksploatacji to kolejny ważny krok na drodze do realizacji strategii Grupy Kapitałowej Lotos w obszarze poszukiwań i wydobycia - mówi Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos i prezes Lotos Petrobaltic. - Umożliwi to nam zdynamizowanie działalności w tej sferze i skuteczne przeprowadzenie zaplanowanych prac poszukiwawczych. Przypomnijmy, że wedle dostępnych szacunków geologicznych zasoby perspektywiczne węglowodorów na naszych bałtyckich koncesjach wynoszą 30 mln toe (tona oleju ekwiwalentnego). Ich pełne rozpoznanie i zagospodarowanie będzie miało istotny wpływ na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski i dywersyfikację dostaw ropy do gdańskiej rafinerii Lotosu.

"Lotos Petrobaltic", bo taką nazwę przyjmie platforma, może prowadzić wiercenia na wodach o głębokości 350 ft. (105 m). Przeprowadzone przed zakupem analizy wykazały, że istnieje możliwość przedłużenia nóg platformy o 50 stóp, co pozwoli jej na pracę na wodach nawet o głębokościach do 120 metrów.
W połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro. W połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro.

- W tym roku wykonamy ponad 1000 km kw. badań sejsmicznych 2D i 3D na koncesjach poszukiwawczych - przypomina Krzysztof Sułecki, wiceprezes ds. poszukiwań i wydobycia Lotos Petrobaltic. - Badania te pozwolą wytypować obiekty, w których mogą znajdować się kumulacje węglowodorów. Trzeba podkreślić, że te potencjalne obiekty złożowe są zlokalizowane pod dnem morza na głębokościach powyżej 90 m, a więc już poza zasięgiem platformy "Petrobaltic", ale w obszarze operacyjnym nowej platformy.

Dodatkowo w połowie 2014 roku rozpocznie się przebudowa innej platformy wiertniczej należącej do spółki, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną. Koszt tej inwestycji wyniesie ok. 28 mln euro. Po zakończeniu inwestycji platforma "Petrobaltic" stanie się centrum produkcyjnym na złożu B8 a prace wiertnicze przejmie platforma "Lotos Petrobaltic".

- Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 planujemy na koniec 2015 r. Jego potencjał wydobywczy szacujemy na 3,5 mln ton ropy naftowej. Rocznie z tego złoża Lotos Petrobaltic zakłada pozyskiwanie około 220 tysięcy ton ropy naftowej - podkreśla Paszkowicz.

Plan prac nowej platformy obejmuje wiercenie kilkunastu otworów oraz liczne prace związane z rekonstrukcją otworów już istniejących. Jeśli wiercenia poszukiwawcze potwierdzą występowanie kolejnych złóż, ich zagospodarowanie będzie wymagać kolejnych wierceń - otworów eksploatacyjnych i zatłaczających - oraz budowy centrów produkcyjnych. Z kolei realizacja tych zadań będzie wymagała zakupu kolejnych platform w przyszłości.

Najważniejszą platformą Petrobalticu na Bałtyku jest obecnie "Baltic Beta". Zwodowana została we Francji pod koniec lat 70., wierciła i wydobywała ropę na Morzu Śródziemnym i Morzu Północnym. Na Bałtyk trafiła ok. 20 lat temu.

erka

Miejsca

Opinie (49) 4 zablokowane

  • brawo Pasza! (4)

    Wszystko, co Paszkowicz dotknie, zaczyna działać! Wybudował biurowiec Lotosu, rozbudował rafinerię, a teraz intensyfikuje poszukiwania i wydobycie.

    • 26 14

    • (1)

      Taki Król Midas

      • 6 1

      • Midas

        Sobiedas
        Midas
        Tobiedam
        Namdam
        Wamdam
        Imdam

        za dużo królów, za mało rąk do pracy

        • 10 2

    • I to wszystko na raty bez pierwszej wplaty!

      • 6 1

    • Lizać d..pę to potrafisz

      • 8 4

  • Petrobaltic dziekuje Lotos Labowi i Lotos Kolei za kapital (8)

    • 11 18

    • Platforma zbudowana na poczatku lat 70, obecnie przechodzi remont w Belfascie. (6)

      Pewnie tanio kupiona, ze sprzedazy Labu powinno wystarczyc.
      Dla zainteresowanych nazwa platformy: Blackford Dolphin

      • 6 5

      • (1)

        ale Blackford Dolphin to semi sub a w tekscie napisali, ze ma by jack up

        • 7 0

        • Żaden Blackford Dolphin

          • 7 0

      • przeciez napisno jasno ze zbudowana w 1989 roku a nie zadych 70 ( w 70 to platformy chyba były w powijakach) (3)

        ale jak pracuje w Afryce to pewnie zajeżdżona na maxa - czyli złom który będą remontować tak jak te pozostałe co mają.
        Jeszcze wpakowywać 28 milionów w starego rupiecia to chyba niezbyt ekonomiczne, czy za tą kase nie znalazła by się juz gotowa kolejna platforma?

        • 4 1

        • Sprawdzę na allegro i dam znać

          • 6 0

        • (1)

          Nowa kosztuje 300 mln $ i czeka się na nią 2-3 lata. Z używek nie ma tego dużo - teraz jest boom i wszyscy wiercą, mało kto sprzedaje.

          • 5 0

          • Nowa to juz byla na Yme, i skonczy na szrocie.

            • 4 1

    • Dzię ku je my

      • 4 0

  • (3)

    A paliwo na stacji kilometr od rafinerii droższe niż 200km dalej.

    • 36 6

    • bo jest najświeższe!

      jak w tytule :)

      • 15 1

    • To prawda. (1)

      Swoich łupią bezlitośnie. Jedź kawałek w Polskę, nagle stają się konkurencyjni. Ciekaw jestem czy jak zaczniemy wydobywać gaz łupkowy to ceny spadną. Raczej będziemy płacić więcej za swój gaz niż ten importowany, którego importować nie będziemy musieli w obecnych ilościach.

      • 6 1

      • nawet tego gazu nie poczujesz w kuchni

        całość pójdzie do użytku w petrochemii

        • 10 0

  • Szkoda, że tego już na swoim stanowisku Paweł nie doczeka (1)

    • 20 1

    • Kto go zwoni?

      • 0 4

  • KRYTYCZNIE: (6)

    Najpierw były już minister Nowak kupuje za miliardy złotych Pendolino od włoskiej spółki mając krajowego producenta w postaci PESA z Bydgoszczy. Wywalenie pieniędzy, które mogłyby zasilić polski krwioobieg pieniężny. Oczywiście Minister Nowak wydawał nie swoje pieniądze.

    Teraz Lotos, spółka z dominującym państwowym udziałowcem, zamiast zbudować podobną platformę w Grupie Remontowa w Gdańsku, która ma ogromne doświadczenie w tej dziedzinie, kupuje jakiś złom zagranicą. I znowu ogromny wypływ kapitału z kraju.

    • 46 19

    • Pamiętaj że to działa w dwie strony...

      • 4 0

    • Tiaaa (4)

      A co Ci remontowa wybuduje? Kadłub? To by było na tyle... nogi i tak trzeba by zamówić w holandii (najbliżej), sprzęt wiertniczy ściągać ze stanów nie wspominając o wieży.

      • 11 2

      • to nie chodzi o to (2)

        kupienie używanej platformy i jej sprowadzenie tutaj jest po prostu tańsze i szybsze.

        • 11 0

        • (1)

          Szybsze! Juz nie chodzi o koszty ale kolejka po nowe platformy jest długa.
          Na wybudowanie platformy czeka sie od 7-15 lat .
          "Doświadczony ma racje" Najbliżej z Holandi sprowadzic fachowców, na świecie sa tylko 3 firmy zajmujące się budowa hydrauliki siłowej na platformy,
          W oddanym ostatnio Niemcom "Vidar" budowanym przez Crist ,hydraulika zajmowała się firma MUNS TECHNIEK BV z Holandii.

          • 7 0

          • ale firmował Crist ..

            • 0 0

      • Remontowa wybudowałaby spokojnie..

        Jakby ktoś wykazał trochę dobrej woli to wszystko by się dało .. na 100% Grupa remontowa ma potencjał do wybudowania nowej platformy ..

        • 1 0

  • To niestety prawda

    • 10 0

  • rekrutacja (2)

    ktoś się orientuje czy bedzie przeprowadzana dodatkowa rekrutacja w roku 2014?

    • 5 6

    • (1)

      bez garba do petrobalticu sie nie dostaniesz

      • 7 0

      • Nieprawda, ja się dostałem bez garba.

        • 2 0

  • Platforma kupiona ze szrotu. Nowe buduje się na 30 lat a ta jest stara. (1)

    • 22 7

    • Nowak ma zegarek za 17tys i afera a buduje autostrady. Miro coś dostał i afera a

      wybudował stadiony. Sawicka przyjęła 100tys a za to agent Tomek jest posłem. Na ochronę Kaczyńskiego wydajemy 100tys miesięcznie i co z tego mamy. 8km autostrady?

      • 5 5

  • Petrobaltic spolka skarbu panstwa

    Czy ktoś jest w stanie wyjasnic dlaczego załogi Petrobalticu przeszly na kontrakty żeby nie placic podatkow w Poslce, czyli dzialac na niekorzyść wlasciciela???
    Kto za to wzial kase???

    • 18 1

  • Z jednej strony potentat,a z drugiej sknera. (2)

    Taki potentat,a nasz rodzimy Gdański Klub żużlowy,dziaduje,bo nie może znaleźć sponsora strategicznego.Tu w gdańsku ze względu na Lotos powinna być najsilniejsza drużyna jezdżąca właśnie pod szyldem Lotosu.Ale cóż Lotos woli się rozdrabniać..Szkoda.

    • 6 6

    • Na remont stadionu też by się przydało, Lotos Arena brzmi dosyć fajnie

      • 1 0

    • Gospodarka przedewszystkim

      Bardzo dobrze, że Lotos nie sponsoruje żużlu, po co ma wydawać kase na coś co nie jest potrzebne, lepiej, że wydał kase na zwiększenie konkurencyjności i więcej miejsc pracy. Rozdrabniał by się, gdyby sponsorował jakiś darmozjadów, czyli kluby sportowe.

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane