• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy płatny parking dla ciężarówek, ale to nie port na nim zarabia

Maciej Naskręt
28 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.
  • Nowy parking dla ciężarówek przy Trasie Sucharskiego.

Czy w gdańskim porcie zaczną powstawać prywatne parkingi dla ciężarówek? Niedawno został uruchomiony pierwszy płatny parking przy Trasie Sucharskiego. zobacz na mapie Gdańska Choć za godzinę postoju kierowca ciężarówki musi tam zapłacić 3,5 zł, chętnych nie brakuje.



Czy w porcie powinny powstać płatne parkingi dla ciężarówek?

Gdański port od półtora roku zmaga się z problemem ciężarówek stojących w kolejce po ładunki. Zamiast sprawnie wjechać i wyjechać z terenu terminala, pojazdy blokują miejskie drogi w oczekiwaniu na załadunek. Z tego powodu cierpią nie tylko inni zmotoryzowani, ale i kierowcy ciężarówek, którzy są pozbawieni możliwości parkowania w cywilizowanych warunkach.

Problem rozwiązałby buforowy parking, na którym kierowcy mogliby bezpiecznie czekać na swoją kolejkę po odbiór towaru z portu. Niestety, takie rozwiązanie w Gdańsku to melodia przyszłości. Ani zarząd portu, ani miasto Gdańsk, ani też spółka DCT, która zajmuje się przeładunkiem kontenerów ze statków na samochody, nie są zainteresowane budową parkingu na kilkaset ciężarówek przy ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska.

Władze Gdańska chciały nieco uspokoić kierowców i przygotowały tymczasowy parking przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, który nie spotkał się jednak z aprobatą kierujących ciężarówkami. Chodziło im głównie o warunki na parkingu - m.in. brak toalet, oświetlenia i fatalną infrastrukturę drogową.

Czytaj też: Przeładunki rosną, a parkingów wciąż brak

3,5 zł/h za postój ciężarówki

Okazuje się jednak, że wokół portu mogą z powodzeniem funkcjonować prywatne parkingi. Niedawno przy Trasie Sucharskiego zaczął działać pierwszy z nich.

Lokalizacja parkingów dla kierowców ciężarówek jadących do gdańskiego portu. Lokalizacja parkingów dla kierowców ciężarówek jadących do gdańskiego portu.
Godzinny postój ciężarówki to wydatek 3,5 zł. Gdy ta zaparkuje tam z naczepą, kierowca musi zapłacić 4 zł. Doba parkowania kosztuje 30 zł. Zarządca obiektu umożliwia też właścicielom flot wykup miejsca postojowego na miesiąc za kwotę 270 zł. Wtedy mogą zatrzymywać się tam dowolne auta z danej floty. Przewoźnik otrzymuje specjalną kartę do wjazdu.

- Obecnie przygotowanych jest 39 miejsc postojowych dla ciężarówek, w tym 10 dla posiadaczy kart na abonament - mówi Krzysztof Kopeć z Grupy Lotos, która zorganizowała parking.
Teren wynajęła od Elektromontażu Gdańsk. Dotychczas stanowił on jedynie nieużytkowany plac manewrowy. Najemca zainwestował w infrastrukturę: wykonał nową nawierzchnię, ogrodzenie, a także oświetlenie. Wjazdu na teren parkingu strzegą bramki.

Na parkingu mogą zatrzymywać się też auta osobowe. Postój dla nich kosztuje 2,5 zł za godzinę, 15 zł za dobę i 85 zł za miesiąc.

Przewoźnicy: dobra inicjatywa, ale czekamy na inne rozwiązanie

Przedstawiciele kierowców, którzy domagają się parkingów buforowych przed gdańskim portem, a szczególnie przed terminalem DCT, oceniają inicjatywę pozytywnie.

- Każdy nowy parking w rejonie portu będzie przyjęty przez kierowców ciężarówek z dużym zainteresowaniem. Muszą oni przecież m.in. obowiązkowo odpocząć po prowadzeniu pojazdu. Jeśli na nowym parkingu jest dostęp do toalety, gastronomii i stacji paliw, to chętnych nie będzie brakowało - mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Nowy parking jednak nie rozwiązuje ważnych problemów.

- W gdańskim porcie potrzebny jest parking buforowy dla kilkuset ciężarówek. Żadne kroki w tym celu jak dotąd nie zostały podjęte. Chodzi o to, by kierowcy nie stali w kolejkach na drogach, a czekali na prawo wjazdu po towar na parkingu - mówi Rejek.
Tymczasem przeładunki w porcie stale rosną, a kolejki nie maleją, nawet po niedawno wprowadzonej awizacji ciężarówek w terminalu DCT.

Miejsca

Opinie (112) 2 zablokowane

  • Nie tak Panowie (2)

    Skandal żeby w jednym z 3 portów w Polsce (Port Gdańsk) nie bylo wstarczającej infrastruktury dla przewozników TIR.
    Miasto Gdańsk przerzuca się odpowiedzialnoscią z DCT/ZMPG a wystarczajacej ilości parkingów jak nie bylo tak nie ma (co najwyżej sa plany ale ale...)

    To nie jest europejskie podejście, o którym tak często mówicie.
    Shame on you.

    • 97 6

    • Najpierw wiedza a potem komentarze

      W Polsce są 4 porty znaczące dla naszej gospodarki morskiej, nie mówiąc już o mniejszych rozwijających się portach. Pozdrowienia.

      • 0 0

    • za daleko?

      Przerzuca się odpowiedzialnoscią port i miasto. DCT ma swój teren, za który płaci.
      Ciekawostką jest, że miastu i portowi przewodzi ta sama osoba... sic!

      • 6 1

  • wszystkie towary można przecież wywieźć koleją (8)

    Albo uregulować rzeki i barkami jak w Niemczech!

    • 46 46

    • no napewno

      a najlepiej wozic rzeka, tam gdzie nie ma rzeki...

      • 0 0

    • Jak w Niemczech

      Niemcy- największy w europie ruch pojazdów ciężarowych i tyle w temacie

      • 0 0

    • W niemczech nie ma TIRów ? (1)

      Chłopie nie wiem gdzieś Ty był w snach lub co Ci nagadali, ale uwierz jak mówią że w Niemczech nie ma TIRów i wszystkie towary jeżdżą barkami, to uwierz kłamią. Zaufaj nam, oszukali Ciebie biedny chłopcze...

      • 1 2

      • zobacz debilku na autostradzie jakie tory mają tablice rejestracyjne

        W większości pl ru by i inne bydło

        • 0 0

    • W wiśle wody po jaja to jedno a na tamie we włocławku to pan Mietek zurawikiem barke wrzuci

      • 9 2

    • (2)

      tak, pod biedrę barka ci przywiezie towar, do żabki pociąg, a do warzywniaka samolot...

      • 26 8

      • (1)

        Głupiś, towary powinny być rozwożone na krótkie dystanse z multimodalnych centrów logistycznych, a nie, że tirowiec jedzie z nimi tysiąc kilometrów i się nie ma nawet gdzie po drodze umyć.

        • 18 5

        • i zamiast 1 tira 30 busów załadować no wtedy to dopiero korki zmaleją

          • 3 6

  • Przyszedł prywatny inwestor i to zrobił (5)

    Miasto, port i DCT tylko patrzcie jak się robi biznes. Myślicie krótkowzrocznie.

    • 106 6

    • brawo dla p. Arka - menagera stacji lotos, tak się robi biznes (1)

      • 0 0

      • ale jaka inwestycja???

        Jak długo się będzie zwracała??? 40 miejsc postojowych??? 4.000 to by było...

        • 0 0

    • (1)

      Miasto i DCT właśnie "biznes" robi...
      I przeczytaj uważnie, to zobaczysz jaki to "prywatny" inwestor...

      • 1 0

      • je

        Budyń!

        • 0 0

    • 1 kierowca rozrabia 99 innych cierpi.

      • 4 2

  • To nie załatwi sprawy (7)

    Cebulowi kierowcy tirów i tak będą zastawiać jeden pas jezdni, bo przecież nie będą płacić za parking!

    • 38 20

    • Mandaty załatwią sprawę. Tylko białe BMW musi krążyć częściej na odcinku Przeróbka - Nowy Port (3)

      Piraci drogowi + blokowanie dróg = większe wpływy z mandatów i podniesienie statystyk policyjnych

      • 10 6

      • (1)

        Frog'a przyjęli do Policji?

        • 2 2

        • Super Froga.

          • 0 0

      • Jakoś wcześniej nie podjęli się interwencji.

        • 2 1

    • Yhm . . . (1)

      Co ma kierowca TIRa do (najczęściej) sknery Janusza prowadzącego firmę transportową? Kierowca wykonuje swoją pracę a to Janusz powinien się martwić o to jakie jego kierowca ma warunki. Ale smutna rzeczywistość jest taka, że to przysłowiowy Janusz ma to w czterech literach. Powód? Kasa oczywiście i podejście "im taniej tym lepiej" ("im szybciej tym lepiej"). A potem się dziwią, że coraz więcej obcokrajowców jeździ na polskich TIRach... żal.

      • 3 0

      • F

        To jest najczęściej tak, że kierowca woli stać na dzikim parkingu lub drodze a kieszonkowe na parkowanie liczy jako dodatek do dniówki. W Gdyni mieliśmy parę lat wstecz podobny problem jak najechało pełno ciężarówek z pszenica. Port wynajął dodatkowy parking, a kierowcy i tak woleli stać na drodze...

        • 0 1

    • a Ty płacisz za to że jesteś w pracy ?

      • 2 0

  • brawo dla p. Arka - menagera stacji lotos, facet wie jak się robi biznes

    Pomysłowy, miły i bardzo zaangażowany człowiek. Tacy ludzie są potrzebni.

    • 0 0

  • wiecie co ? za tą niekompetencje Prezesów i ludzi za to odpowiedzialnych to aż szkoda paluchów na klepanie w klawiature !!! (1)

    tylko czekać jak niedługo TIR-ami będzie zastawiona Marynarki Polskiej ,Hallera i Tunel pod Martwą Wisłą też ! . Gdzież ci Kierowcy przyjazdzający z ładunkiem i po ładunek mają oczekiwać ? ... Trzeba być kwadratowym Durniem aby tego nie wiedzieć !!! . Prezesie Portu !!! - Ocknij się chłopie !!! , albo buduj natychmiast Parking .albo zwijaj żagle i w Bieszczady !!!

    • 1 0

    • Dlaczego w Bieszczady????

      Szkoda polskich pięknych gór dla durniów. Za Ural i na białe niedźwiedzie!!!!!

      • 0 0

  • Dlaczego w ankiecie nie ma opcji:"POWINNY POWSTAĆ, ALE BEZPŁATNE"

    Port dosyć zarabia na przeładunkach, gdyby ciężarówki nie dowiozły i zabierały towarów to nie byłoby czego przeładowywać i port by zdechł.

    • 0 0

  • Nowy płatny parking. (1)

    Czy na terenie parkingu jest WC, prysznic itp ? Jeśli nie- to 3,50zł/godz to bandycki rozbój i żerowanie na ciężko pracujących kierowcach tirów.

    • 2 0

    • Prysznic
      kibelek
      SUBWAY

      • 0 0

  • Kolejny system opłat zamontowany przez firmę DEMIT z Gdańska.

    • 0 0

  • (2)

    Nie rozumiem, po co parkingi. Samochody przyjeżdżają na dct po lub z kontenerami, potrzebny jest szybki wjazd do portu jak i wyjazd. Dlaczego spedycje wydają listy dopiero po 15? Dlaczego celnicy tak długo zatrzymują kontenery na odprawach. Kierowca tylko musi, powtarzam musi na rano dostarczyć towar do klienta. Nie parkingi a zmiana organizacji pracy dct, spedycji jak i UC.

    • 4 3

    • Dokumenty są rano tylko trzeba pohandlowac robota.wyscig biedy kto da mniej

      • 1 0

    • no własnie

      I to że kierowca "musi", jest wykorzystywane...
      Wszelkie przestoje, poślizgi i braki organizacyjne przerzucane sa na kierowców. Bo oni muszą...
      Miasto nie musi...
      Port nie musi...
      DTC nie musi...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane