stat

Pierwszy statek w gdańskim terminalu PERN

Zakończył się pierwszy przeładunek ok. 100 tys. ton ropy naftowej z tankowca "Stena Arctica" do zbudowanego przez PERN Terminala Naftowego w Gdańsku. Oznacza to, że pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku Terminal Naftowy rozpoczął swoją komercyjną działalność. Oficjalne otwarcie inwestycji nastąpi pod koniec kwietnia.



Przeładunek i transport surowca z tankowca - poprzez gdański Naftoport - do zbiorników Terminala Naftowego trwał ok. 20 godzin.

- Uruchomienie Terminala Naftowego PERN w Gdańsku to bez wątpienia istotny element, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Zapewni on ciągłość dostaw ropy naftowej dla naszej gospodarki - podkreślił minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Terminal Naftowy w Gdańsku to pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku kompletny hub morski niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Został wybudowany w ciągu 25 miesięcy, za 412 mln zł. Terminal jest wyposażony w sześć zbiorników w o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnię ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełną infrastrukturą z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną.

To pierwszy tego typu obiekt nad polskim wybrzeżem Bałtyku, który znajduje się na Wolnym Obszarze Celnym. Inwestycję realizowały niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane.

- Wybudowanie i uruchomienie Terminala Naftowego było naprawdę dużym wyzwaniem dla spółki. Przed zarządem PERN stoi jednak obecnie zadanie nie mniej ważne: optymalne wykorzystanie możliwości tego hubu morskiego, aby zapewnił maksymalne przychody dla PERN, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza i Skarbu Państwa - powiedział Igor Wasilewski, prezes zarządu PERN SA.
Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata - na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Ułatwi też ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie.

Bliskość rafinerii Lotosu, Naftoportu - z wpięciem w  sieć rurociągów PERN - ułatwi działania operacyjne. Terminal otworzy też Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Dzięki Terminalowi Naftowemu na rynku polskim pojawią się też zupełnie nowi dostawcy surowca, którzy mogą go zaoferować rafineriom.
Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 24)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane