• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy statek w gdańskim terminalu PERN

erka
9 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Terminal PERN zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata - na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu.

Zakończył się pierwszy przeładunek ok. 100 tys. ton ropy naftowej z tankowca "Stena Arctica" do zbudowanego przez PERN Terminala Naftowego w Gdańsku. Oznacza to, że pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku Terminal Naftowy rozpoczął swoją komercyjną działalność. Oficjalne otwarcie inwestycji nastąpi pod koniec kwietnia.



Przeładunek i transport surowca z tankowca - poprzez gdański Naftoport - do zbiorników Terminala Naftowego trwał ok. 20 godzin.

- Uruchomienie Terminala Naftowego PERN w Gdańsku to bez wątpienia istotny element, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Zapewni on ciągłość dostaw ropy naftowej dla naszej gospodarki - podkreślił minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Terminal Naftowy w Gdańsku to pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku kompletny hub morski niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Został wybudowany w ciągu 25 miesięcy, za 412 mln zł. Terminal jest wyposażony w sześć zbiorników w o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnię ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełną infrastrukturą z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną.

To pierwszy tego typu obiekt nad polskim wybrzeżem Bałtyku, który znajduje się na Wolnym Obszarze Celnym. Inwestycję realizowały niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane.

- Wybudowanie i uruchomienie Terminala Naftowego było naprawdę dużym wyzwaniem dla spółki. Przed zarządem PERN stoi jednak obecnie zadanie nie mniej ważne: optymalne wykorzystanie możliwości tego hubu morskiego, aby zapewnił maksymalne przychody dla PERN, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza i Skarbu Państwa - powiedział Igor Wasilewski, prezes zarządu PERN SA.
Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata - na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Ułatwi też ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie.

Bliskość rafinerii Lotosu, Naftoportu - z wpięciem w  sieć rurociągów PERN - ułatwi działania operacyjne. Terminal otworzy też Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Dzięki Terminalowi Naftowemu na rynku polskim pojawią się też zupełnie nowi dostawcy surowca, którzy mogą go zaoferować rafineriom.
erka

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (24)

  • W Gdyni port się zwija a w Gdańsku rozwija. (7)

    Ale to wg władz dobrze, nie będą tiry psuć nam estakady.

    • 51 11

    • (3)

      Obecna władza dużo mówi o gospodarce morskiej, dlatego liczę że w końcu Polska znów postawi na ten dochodowy sektor gospodarki. Bo przez ostatnie 8 lat, to nawet nie było słowa o morzu tak jakby Polska była gdzieś daleko od portów.

      • 7 6

      • mowisz o pisiorach co zabrali Gdańskowi Gazoport? (2)

        • 11 9

        • Dla Ciebie Polska kończy się na Gdańsku?

          • 5 6

        • zabrali czy nie zabrali... dywersyfikacja nigdy nie zaszkodziła jeszcze

          tym bardziej w przypadku strategicznej infrastruktury energetycznej

          • 3 2

    • Dlatego w porcie w Gdyni potrzebna jest dobra zmiana ! (1)

      • 7 1

      • pielęgiarek niedługo zabrakie do rad nadzorczych

        • 4 6

    • głupek..

      ..powiedział co wie...czyli nic

      • 0 0

  • dziwne (6)

    Do tego terminala statek nie może podpłynąć, więc chyba przyjechał.

    • 7 26

    • bo ropa przesyłana jest z Naftoportu rurociągami

      • 14 0

    • (3)

      Statek nie płynie, mój bosman w wojsku mawiał, że płynąć to może g**no, statek idzie danym kursem.

      • 19 2

      • (2)

        A kałuża to zbiornik wodny o nieregularnej linii brzegowej i niewielkim znaczeniu strategicznym... Te MONowe mądrości...

        • 18 1

        • Tak, a łyżka składa się z Komory zupnej i Drążka prowadzącego

          • 24 1

        • hehehe

          dobre, Czesiu....idziesz???No to chodź...

          • 2 0

    • statek przychodzi ..

      do portu

      • 0 0

  • (1)

    na zdjęciu to chyba stanowisko załadunkowe t Naftoportu

    • 10 0

    • Tak

      Bo w Naftoporcie jest rozładunek

      • 2 0

  • i dobrze rozwijac budowac ... nie marudzic ...

    • 19 1

  • Tytuł myli (1)

    Tytuł jest zły i myli. Jak bym nie wiedział gdzie statek zacumował i zdał ładunek, to bym pomyślał że zacumował w nowym terminalu PERN. Oczywiście w artykule napisano i wyjaśniono gdzie nastąpił rozładunek i jak ropa trafiła do nowego terminala. Ale nie każdy przeczyta artykuł, i po lekturze samego tytułu, będzie miał mylny pogląd na sprawę.

    • 26 0

    • No tak

      bo przecież artykuły piszę się dla tytułu.

      • 4 0

  • A w Gdyni lotnisko pasażerskie zbudowali i nic nie laduje...

    Polak tzn Szczurek potrafi

    • 15 0

  • A port w Gdańsku dalej bez zarządu...

    PISiory skoczyły sobie do gardeł i walczą, kto będzie lepiej zarabiał. Dobra zmiana!

    • 3 1

  • "Terminal jest wyposażony w (...) pompownie p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy) (1)

    W szkole uczyli, że płonącej ropy naftowej nie gasi się wodą, więc po co zbiorniki na wodę???

    • 0 5

    • Gasi się wodą z środkiem pianotwórczym.

      ...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane