• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy statek w gdańskim terminalu PERN

erka
9 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
  • Terminal PERN zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata - na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu.

Zakończył się pierwszy przeładunek ok. 100 tys. ton ropy naftowej z tankowca "Stena Arctica" do zbudowanego przez PERN Terminala Naftowego w Gdańsku. Oznacza to, że pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku Terminal Naftowy rozpoczął swoją komercyjną działalność. Oficjalne otwarcie inwestycji nastąpi pod koniec kwietnia.



Przeładunek i transport surowca z tankowca - poprzez gdański Naftoport - do zbiorników Terminala Naftowego trwał ok. 20 godzin.

- Uruchomienie Terminala Naftowego PERN w Gdańsku to bez wątpienia istotny element, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Zapewni on ciągłość dostaw ropy naftowej dla naszej gospodarki - podkreślił minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Terminal Naftowy w Gdańsku to pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku kompletny hub morski niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Został wybudowany w ciągu 25 miesięcy, za 412 mln zł. Terminal jest wyposażony w sześć zbiorników w o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnię ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełną infrastrukturą z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną.

To pierwszy tego typu obiekt nad polskim wybrzeżem Bałtyku, który znajduje się na Wolnym Obszarze Celnym. Inwestycję realizowały niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane.

- Wybudowanie i uruchomienie Terminala Naftowego było naprawdę dużym wyzwaniem dla spółki. Przed zarządem PERN stoi jednak obecnie zadanie nie mniej ważne: optymalne wykorzystanie możliwości tego hubu morskiego, aby zapewnił maksymalne przychody dla PERN, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza i Skarbu Państwa - powiedział Igor Wasilewski, prezes zarządu PERN SA.
Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata - na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Ułatwi też ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie.

Bliskość rafinerii Lotosu, Naftoportu - z wpięciem w  sieć rurociągów PERN - ułatwi działania operacyjne. Terminal otworzy też Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Dzięki Terminalowi Naftowemu na rynku polskim pojawią się też zupełnie nowi dostawcy surowca, którzy mogą go zaoferować rafineriom.
erka

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (24)

  • W Gdyni port się zwija a w Gdańsku rozwija. (7)

    Ale to wg władz dobrze, nie będą tiry psuć nam estakady.

    • 51 11

    • (3)

      Obecna władza dużo mówi o gospodarce morskiej, dlatego liczę że w końcu Polska znów postawi na ten dochodowy sektor gospodarki. Bo przez ostatnie 8 lat, to nawet nie było słowa o morzu tak jakby Polska była gdzieś daleko od portów.

      • 7 6

      • mowisz o pisiorach co zabrali Gdańskowi Gazoport? (2)

        • 11 9

        • Dla Ciebie Polska kończy się na Gdańsku?

          • 5 6

        • zabrali czy nie zabrali... dywersyfikacja nigdy nie zaszkodziła jeszcze

          tym bardziej w przypadku strategicznej infrastruktury energetycznej

          • 3 2

    • Dlatego w porcie w Gdyni potrzebna jest dobra zmiana ! (1)

      • 7 1

      • pielęgiarek niedługo zabrakie do rad nadzorczych

        • 4 6

    • głupek..

      ..powiedział co wie...czyli nic

      • 0 0

  • dziwne (6)

    Do tego terminala statek nie może podpłynąć, więc chyba przyjechał.

    • 7 26

    • bo ropa przesyłana jest z Naftoportu rurociągami

      • 14 0

    • (3)

      Statek nie płynie, mój bosman w wojsku mawiał, że płynąć to może g**no, statek idzie danym kursem.

      • 19 2

      • (2)

        A kałuża to zbiornik wodny o nieregularnej linii brzegowej i niewielkim znaczeniu strategicznym... Te MONowe mądrości...

        • 18 1

        • Tak, a łyżka składa się z Komory zupnej i Drążka prowadzącego

          • 24 1

        • hehehe

          dobre, Czesiu....idziesz???No to chodź...

          • 2 0

    • statek przychodzi ..

      do portu

      • 0 0

  • (1)

    na zdjęciu to chyba stanowisko załadunkowe t Naftoportu

    • 10 0

    • Tak

      Bo w Naftoporcie jest rozładunek

      • 2 0

  • i dobrze rozwijac budowac ... nie marudzic ...

    • 19 1

  • Tytuł myli (1)

    Tytuł jest zły i myli. Jak bym nie wiedział gdzie statek zacumował i zdał ładunek, to bym pomyślał że zacumował w nowym terminalu PERN. Oczywiście w artykule napisano i wyjaśniono gdzie nastąpił rozładunek i jak ropa trafiła do nowego terminala. Ale nie każdy przeczyta artykuł, i po lekturze samego tytułu, będzie miał mylny pogląd na sprawę.

    • 26 0

    • No tak

      bo przecież artykuły piszę się dla tytułu.

      • 4 0

  • A w Gdyni lotnisko pasażerskie zbudowali i nic nie laduje...

    Polak tzn Szczurek potrafi

    • 15 0

  • A port w Gdańsku dalej bez zarządu...

    PISiory skoczyły sobie do gardeł i walczą, kto będzie lepiej zarabiał. Dobra zmiana!

    • 3 1

  • "Terminal jest wyposażony w (...) pompownie p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy) (1)

    W szkole uczyli, że płonącej ropy naftowej nie gasi się wodą, więc po co zbiorniki na wodę???

    • 0 5

    • Gasi się wodą z środkiem pianotwórczym.

      ...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane