- 1 Zobacz, jak wygląda świat widziany z suwnicy bramowej (20 opinii)
- 2 Wycofanie się z fuzji Orlenu z Lotosem jest niemożliwe (36 opinii)
- 3 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (25 opinii)
- 4 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (187 opinii)
- 5 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (78 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (250 opinii)
Pierwszy statek w gdańskim terminalu PERN
Zakończył się pierwszy przeładunek ok. 100 tys. ton ropy naftowej z tankowca "Stena Arctica" do zbudowanego przez PERN Terminala Naftowego w Gdańsku. Oznacza to, że pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku Terminal Naftowy rozpoczął swoją komercyjną działalność. Oficjalne otwarcie inwestycji nastąpi pod koniec kwietnia.
Przeładunek i transport surowca z tankowca - poprzez gdański Naftoport - do zbiorników Terminala Naftowego trwał ok. 20 godzin.
- Uruchomienie Terminala Naftowego PERN w Gdańsku to bez wątpienia istotny element, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Zapewni on ciągłość dostaw ropy naftowej dla naszej gospodarki - podkreślił minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Terminal Naftowy w Gdańsku to pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku kompletny hub morski niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Został wybudowany w ciągu 25 miesięcy, za 412 mln zł. Terminal jest wyposażony w sześć zbiorników w o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnię ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełną infrastrukturą z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną.
To pierwszy tego typu obiekt nad polskim wybrzeżem Bałtyku, który znajduje się na Wolnym Obszarze Celnym. Inwestycję realizowały niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane.
- Wybudowanie i uruchomienie Terminala Naftowego było naprawdę dużym wyzwaniem dla spółki. Przed zarządem PERN stoi jednak obecnie zadanie nie mniej ważne: optymalne wykorzystanie możliwości tego hubu morskiego, aby zapewnił maksymalne przychody dla PERN, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza i Skarbu Państwa - powiedział Igor Wasilewski, prezes zarządu PERN SA.
Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata - na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Ułatwi też ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie.
Bliskość rafinerii Lotosu, Naftoportu - z wpięciem w sieć rurociągów PERN - ułatwi działania operacyjne. Terminal otworzy też Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Dzięki Terminalowi Naftowemu na rynku polskim pojawią się też zupełnie nowi dostawcy surowca, którzy mogą go zaoferować rafineriom.
Miejsca
Opinie (24)
-
2016-04-09 12:28
W Gdyni port się zwija a w Gdańsku rozwija. (7)
Ale to wg władz dobrze, nie będą tiry psuć nam estakady.
- 51 11
-
2016-04-09 22:25
(3)
Obecna władza dużo mówi o gospodarce morskiej, dlatego liczę że w końcu Polska znów postawi na ten dochodowy sektor gospodarki. Bo przez ostatnie 8 lat, to nawet nie było słowa o morzu tak jakby Polska była gdzieś daleko od portów.
- 7 6
-
2016-04-09 23:13
mowisz o pisiorach co zabrali Gdańskowi Gazoport? (2)
- 11 9
-
2016-04-09 23:46
Dla Ciebie Polska kończy się na Gdańsku?
- 5 6
-
2016-04-10 13:18
zabrali czy nie zabrali... dywersyfikacja nigdy nie zaszkodziła jeszcze
tym bardziej w przypadku strategicznej infrastruktury energetycznej
- 3 2
-
2016-04-10 09:45
Dlatego w porcie w Gdyni potrzebna jest dobra zmiana ! (1)
- 7 1
-
2016-04-10 20:17
pielęgiarek niedługo zabrakie do rad nadzorczych
- 4 6
-
2016-04-12 01:52
głupek..
..powiedział co wie...czyli nic
- 0 0
-
2016-04-09 13:18
dziwne (6)
Do tego terminala statek nie może podpłynąć, więc chyba przyjechał.
- 7 26
-
2016-04-09 14:00
bo ropa przesyłana jest z Naftoportu rurociągami
- 14 0
-
2016-04-09 14:44
(3)
Statek nie płynie, mój bosman w wojsku mawiał, że płynąć to może g**no, statek idzie danym kursem.
- 19 2
-
2016-04-09 15:11
(2)
A kałuża to zbiornik wodny o nieregularnej linii brzegowej i niewielkim znaczeniu strategicznym... Te MONowe mądrości...
- 18 1
-
2016-04-09 15:17
Tak, a łyżka składa się z Komory zupnej i Drążka prowadzącego
- 24 1
-
2016-04-09 16:53
hehehe
dobre, Czesiu....idziesz???No to chodź...
- 2 0
-
2016-04-10 15:49
statek przychodzi ..
do portu
- 0 0
-
2016-04-09 15:27
(1)
na zdjęciu to chyba stanowisko załadunkowe t Naftoportu
- 10 0
-
2016-04-09 16:50
Tak
Bo w Naftoporcie jest rozładunek
- 2 0
-
2016-04-09 15:33
i dobrze rozwijac budowac ... nie marudzic ...
- 19 1
-
2016-04-09 17:08
Tytuł myli (1)
Tytuł jest zły i myli. Jak bym nie wiedział gdzie statek zacumował i zdał ładunek, to bym pomyślał że zacumował w nowym terminalu PERN. Oczywiście w artykule napisano i wyjaśniono gdzie nastąpił rozładunek i jak ropa trafiła do nowego terminala. Ale nie każdy przeczyta artykuł, i po lekturze samego tytułu, będzie miał mylny pogląd na sprawę.
- 26 0
-
2016-04-09 18:21
No tak
bo przecież artykuły piszę się dla tytułu.
- 4 0
-
2016-04-10 09:49
A w Gdyni lotnisko pasażerskie zbudowali i nic nie laduje...
Polak tzn Szczurek potrafi
- 15 0
-
2016-04-11 14:23
A port w Gdańsku dalej bez zarządu...
PISiory skoczyły sobie do gardeł i walczą, kto będzie lepiej zarabiał. Dobra zmiana!
- 3 1
-
2016-04-11 16:01
"Terminal jest wyposażony w (...) pompownie p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy) (1)
W szkole uczyli, że płonącej ropy naftowej nie gasi się wodą, więc po co zbiorniki na wodę???
- 0 5
-
2016-04-11 17:03
Gasi się wodą z środkiem pianotwórczym.
...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.