podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł

Plikostrada jak kolejny Pobieraczek? UOKiK sprawdza spółkę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy serwis Plikostrada.pl nie stosuje praktyk znanych już internautom, którzy korzystali z usług Pobieraczka. Podstawą były skargi konsumentów, którzy skorzystali z usług serwisu skuszeni hasłami sugerującymi, że przez 14 dni są one całkowicie darmowe.



- Prowadzimy postępowanie wyjaśniające dotyczące Smart Tech Connect w Dubaju, właściciela Plikostrady - mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Analizujemy regulamin. Postępowanie wyjaśniające jest wczesnym etapem działań UOKiK, na razie prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy.

Serwis kusi potencjalnych klientów możliwością darmowego testowania usług przez dwa tygodnie. Po upływie tego terminu automatycznie zawierana jest umowa o świadczenie usługi Plikostrada w pakiecie podstawowym, obejmującym dwunastomiesięczny dostęp do serwerów sieci Usenet. Do użytkownika przesyłana jest też automatycznie faktura opiewająca na kwotę 96 zł.

Osoby, które zignorują tę korespondencję otrzymują kolejne maile z informacją, że dalszy brak uregulowania opłaty abonamentowej narazi ich na poważne konsekwencje prawne. Efektem ma być wszczęcie postępowania windykacyjnego i przekazanie sprawy do profesjonalnej kancelarii prawnej, specjalizującej się w dochodzeniu roszczeń z umów elektronicznych, która skieruje sprawę na drogę sądową celem uzyskania prawomocnego nakazu zapłaty.

Podobne usługi świadczył właściciel portalu Pobieraczek.pl, trójmiejska spółka Eller Service. Dzień rejestracji w serwisie był jednocześnie pierwszym dniem obowiązywania odpłatnej umowy, która zawierana była nawet na rok. Dodatkowo osobom zwlekającym z zapłatą naliczane były odsetki po 17 dniach od dnia zawarcia umowy. Prezes UOKiK uznała, że właściciel portalu naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na niego karę w wysokości prawie 240 tys. zł. Sami użytkownicy serwisu wytoczyli też spółce Eller Service liczne procesy cywilne. W konsekwencji 1 stycznia 2013 roku została zawieszona możliwość rejestracji w serwisie Pobieraczek.pl a serwis zaprzestał świadczenia usługi.

Co zrobić, jeśli skorzystaliśmy z usług Plikostrady? - Każdy konsument, który dostanie od Smart Tech Connect wezwanie do zapłaty, może skontaktować się z powiatowym lub miejskim rzecznikiem konsumentów, którzy pomagają w indywidualnych sprawach - tłumaczy Majchrzak. - Dane kontaktowe rzeczników, pracujących na terenie całego kraju można znaleźć za pomocą wyszukiwarki na stronie www.uokik.gov.pl. Pomoc można także uzyskać pod bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707.
Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 52)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Przetargi

termin składania ofert do:

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane