• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwójne wodowanie w stoczni Nauta

VIK
28 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Ocean Star ma 87 m długości i 18 m szerokości. Statek powstaje na zamówienie szkockiego armatora Mewstead.

W gdańskim Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta zwodowane zostały dwa statki rybackie. Jako pierwszy z pochylni zjechał częściowo wyposażony trawler rybacki oznaczony numerem budowy B-437. Po południu zwodowano jednostkę B-698, którą Nauta realizuje jako statek kompletnie wyposażony.



Jednostka B-437, czyli trawler Themis powstaje w Stoczni Nauta na zamówienie duńskiego klienta - Karstensens Skibsvaerft AS. Finalnym odbiorcą jednostki będzie duński armator Themis Fiskeri, który należy do pierwszej dziesiątki armatorów zajmujących się połowami pelagicznymi w Danii. Themis ma 63 m długości i prawie 13 m szerokości. Zanurzenie jednostki wynosi 7,8 m.

B-698, czyli Ocean Star ma 87 m długości i 18 m szerokości. Statek powstaje na zamówienie szkockiego armatora Mewstead. Pozostanie jeszcze w Stoczni Nauta do jesieni w celu finalnego wyposażenia. Na jego pokładzie znajdą się najnowocześniejsze urządzenia do połowu, przechowywania i przekazywania ryb odbiorcy.

- Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Co szczególnie istotne, wodujemy dziś pierwszą jednostkę tego typu budowaną pod klucz. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, możemy konkurować na rynku coraz lepszą ofertą - powiedział Reza Sohrabian, szef marketingu Zakładu Nowych Budów.
Na jednostce zostanie zainstalowane również specjalistyczne wyposażenie, które będzie służyć do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich wielkości i rodzaju. Silnik o mocy 7000 kW, współpracujący z dwoma sterami strumieniowymi zapewni bardzo dobrą manewrowość jednostki podczas zarzucania i zbierania sieci. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, statek będzie najbardziej efektywną jednostką na świecie w swojej klasie. Ocean Star jest budowany według projektu firmy Wartsila Design.

W ponad czterdziestoletniej historii pochylni B1 dopiero po raz drugi miało na niej miejsce podwójne wodowanie. Po raz pierwszy system umożliwiający podwójne wodowanie tego samego dnia został wykorzystany w lipcu 2015 r., kiedy Nauta wodowała dwa częściowo wyposażone sejnery Don Ole - dla norweskiego odbiorcy Fitjar Mekaniske Verksted i Ruth - dla Karstensens Skibsvaerft AS.

Od momentu uruchomienia Zakładu w Gdańsku jesienią 2013 r., Stocznia zakontraktowała łącznie 22 statki do połowu ryb. Oprócz statków rybackich w portfolio Nauty są także jednostki naukowo-badawcze i statki obsługowe dla sektora offshore. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku wywiadowczego dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej.
VIK

Miejsca

Opinie (25) 1 zablokowana

  • Propaganda (7)

    A fakty są takie że od 4 miesięcy stocznia nie płaci swoim kooperantom.Dobra zmiana trwa...

    • 27 8

    • Wodowanie wodowaniem, a nie płacenie faktur to kreatywna księgowość.

      • 12 2

    • Co prawda to prawda

      • 7 1

    • 2 wodowania i jedno wcześniejsze zatopienie łącznie z dokiem.

      Naprawdę, "wspaniała" stocznia z Gdyni...wstyd! A ile razy brała się za remonty okrętów by później prosić o pomoc "inne" stocznie w ich dokończeniu?

      • 3 5

    • Łubinia

      Lubiniak kradnie hehehe

      • 3 3

    • Może i propaganda (1)

      Może i opóźnienia w płatnościach ale budują, pracują i sprzedają. A w Rsb nie ma
      widoków jest tylko nowy bufon w miejsce
      Stolarza. Stolarz z panem Sławkiem budują za płotem. Szkoda że nie ma ich w RSB.

      • 6 2

      • stolarz

        Podobno i w Naucie już się na nim poznali

        • 0 0

    • od kiedy?

      • 0 0

  • Rybouctwo w Polsce i Dani a UE (2)

    I gdzie tu logiga, sami wbijamy nóż w plecy Polskim rybakom budując te kombajny dla dunów za grosze choć biorą na to dotacje którymi miedzy innymi przetrzewili Bałtyk a i limity mają lepsze i lobby w Brukseli a nie to co wybrańcy narodu z wiejskiej wieczne spory nie potrafią o nic zawalczyć, a do tego ten rozbity przemysł stoczniowy

    • 11 7

    • Tu już nic nie ma. Teraz wyjaławiają wody Afryki. Murzyni na swoich łódeczkach muszą wypływać coraz dalej od brzegu, żeby złowić ryby, bo im Europejczycy pod nosem łowią na masową skalę. Taki świat niestety.

      • 4 1

    • Rybouctwo to

      Jakaś nowa dziedzina nauki czy tylko nauka o rybach?

      • 5 0

  • płatności dla podwykonawców .. (4)

    czyli brakuje pieniędzy tylko dlaczego? Powodów może być kilka np. źle podpisywane kontrakty na
    budowy kadłubów statków rybackich i innych np. jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego
    "OCEANOGRAF" budowana od 2013 roku do dzisiaj nie przekazana Armatorowi , kontrakt na kwotę
    33mln 200 tys. złotych ( kwota jest jawna i dostępna stronach Instytutu Oceanografii UG) a jaki faktyczny koszt ? Nieoficjalnie wiadomo, że koszty budowy do tej pory przekroczyły 100 % wartości
    kontraktu - Jak jest wiadomo - zajmuje się tym prokuratura. A statek dla Uniwersytetu w Goteborgu ( wartości kontraktu nie można podawać gdyż nie ma oficjalnych danych), statek miał być gotowy na wiosnę 2016r.. Jakie sa wyniki na dotychczas zrealizowanych projektach ?Oczywiście dobrze , że są kontrakty lecz czy trzeba dokładać do interesu? Stocznia praktycznie jest stocznią państwową .

    • 20 4

    • (3)

      Czy w sierpniu zarzad obetnie pracownikom wynagrodzenie?

      • 3 2

      • Oczywiście że tak ! (2)

        Sami na kontrakcie więc ich ten regulamin nie obejmuje.
        Zestaw dwa misiewicze i emeryt z remontowej sobie poradzi.

        • 6 6

        • (1)

          Jak to obetnie wynagrodzenie calej zalodze?

          • 1 2

          • wynagrodzenie

            a na jakiej podstawie ma zostac obciete wynagrodzenie dla pracownikow Nauty ?
            jezeli chodzi o premie to tak ale podstawowe wynmagrodzenie z umow o prace nie moze ulec zmniejszaniu nawet gdyby ten czy ow chcial to zrobic.

            • 0 0

  • Kiedy zaczną budować takie statki dla Polskiej bandery?!!??! (2)

    dobra zmiano odpowiedz..

    • 11 0

    • Nie wiem kiedy dla Polskiej Bandery...

      ...ale jak Peło odbije koryto to będą budować dla niemieckiej bandery.

      • 2 4

    • Jak Ojciec

      Tadeusz zamówi ;-)

      • 1 1

  • Dlaczego Dun bedzie lowil na nowym kutrze

    A Polak na starym zlomie lowi.
    Jedna EU rowna dla wszystkich tak bylo mowione

    • 9 3

  • płatności dla kooperantów

    to prawda stocznia nie płaci od czterech miesięcy,a w spółkach też pracują ludzie.To jest tragedia, o podatkach nie ma co mówić

    • 4 2

  • przed faktem niz po fakcie (1)

    Dobrze by bylo wiedziec o wodowaniu przed faktem niz po. Moze trojmiasto postaraloby sie informowac np z trzydniowym wyprzedzeniem

    • 7 1

    • a po co?

      I tak nie było możliwości wejścia na teren stoczni i obejrzenia wodowania. Od kilku miesięcy nie wpuszczają chętnych i ciekawych na to wydarzenie. A szkoda..

      • 0 1

  • a gdzie mieszkańcy Gdańska i turyści? (1)

    Od lat dobrą tradycją była możliwość odwiedzenia stoczni i obejrzenia wodowania. Niestety, od kliku miesięcy Nauta zamknęła się na ludzi z zewnątrz. Dlaczego?

    • 1 3

    • Ze względów bezpieczeństwa.
      Zakład Nowych budów jest terenem przemysłowym bardzo nieprzyjaznym dla osób z zewnątrz. Wpuszczenie na teren zakładu większej i bliżej nieokreślonej grupy osób pociągnęło by za sobą bardzo duże nakłady na przygotowania i nie gwarantowało wszystkim przybyłym bezpieczeństwa.
      A poza tym wodowania wzdłużne nie są wcale specjalnie widowiskowe.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane