podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Pomorskie prywatyzacyjne hity i kity

Ministerstwo Skarbu Państwa zaprosiło inwestorów do uczestnictwa w prywatyzacji kolejnych pomorskich spółek, wśród nich znajduje się także gdyński Dalmor.

fot. Andrzej J. Gojke/KFP

Ministerstwo Skarbu Państwa zaprosiło inwestorów do uczestnictwa w prywatyzacji kolejnych pomorskich spółek, wśród nich znajduje się także gdyński Dalmor.

Według mapy prywatyzacji Ministerstwa Skarbu Państwa na Pomorzu jest obecnie 51 przedsiębiorstw prywatyzowanych, przygotowywanych do prywatyzacji lub z udziałami w innych spółkach państwowych. Część z nich to prywatyzacyjne hity, takie jak Grupa Lotos czy Grupa Energa. Jednak znajdują się wśród nich także firmy, na które pomimo kilkukrotnych prób nie udało się znaleźć chętnego.



Przykładem może być gdański Unimor Radiocom. Pod koniec sierpnia resort skarbu po raz trzeci próbował sprzedać gdańską spółkę. Pierwszy raz została ona wystawiona na sprzedaż w maju 2010 roku. Wtedy cena wyniosła 1,6 mln zł. Podczas ostatniej próby prywatyzacji, cena za 51 proc. udziałów w spółce wyniosła już 1,185 mln zł.

- Coraz trudniej jest prywatyzować. Na rynku pozostały spółki o strategicznym znaczeniu i ważne dla kraju, abo po prostu takie, których nikt nie chce kupić - mówi prof. dr hab. Piotr Dominiak, dziekan wydziału zarządzania i ekonomii Politechniki Gdańskiej. - Oczywiście każde przedsiębiorstwo można sprzedać, jednak często oczekuje się za nie zbyt wysokich cen. Wszystko po to, aby uniknąć później oskarżeń o wyprzedawanie majątku.

Według prof. Dominiaka inwestorzy mają coraz mniejszy wybór. Wiele spółek jest zadłużonych, mają przestarzałe technologie lub przerost zatrudnienia. - Trudno znaleźć nabywców na taki towar - komentuje Dominiak.

Najtrudniej sprzedać tzw. resztówki. Pomimo ogłoszenia aukcji nie znalazł się chętny na pakiet akcji Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych FOSFORY. Skarb państwa posiada w nich 8,97 proc. Nie odbyła się także aukcja dotycząca sprzedaży akcji Elektromontaż Gdańsk. Chodziło o 10 proc. udziałów w spółce.

W najbliższym czasie skarb Państwa będzie szukał nowego właściciela dla gdyńskiego Dalmoru, Morskiej Obsługi Radiowej Statków MORS, czy Przedsiębiorstwa Państwowego Polskie Ratownictwo Okrętowe w Gdyni. Przymierza się także do prywatyzacji Gdańskich Zakładów Teleelektronicznych TELKOM - TELMOR. W maju 2010 roku minister Aleksander Grad podjął decyzję prywatyzacyjna dotycząca tej spółki. Na sprzedaż wystawione zostanie 63 proc. akcji spółki

Plan Prywatyzacji na lata 2008-2011 został opracowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa i przyjęty przez Radę Ministrów w kwietniu 2008 r. Jego założenia mówią o przekazaniu w prywatne ręce ponad 800 spółek Skarbu Państwa, działających w kilkudziesięciu sektorach gospodarki. Plan ma przynieść łącznie blisko 37 mld zł. do budżetu państwa.

Tymczasem przychody z prywatyzacji w pierwszej połowie 2010 roku wyniosły 12,3 mld zł. Od stycznia do czerwca w całym kraju zrealizowano 212 projektów prywatyzacyjnych. W tym roku resort planuje pozyskanie 25 mld zł przychodów z prywatyzacji i 4 mld zł z dywidend.

Więcej na temat prywatyzacji największych firm w naszym regionie

Wrzesień to dla Pomorza niebezpieczna pora. Okaże się niebawem czy prywatyzacja Lotosu i Energii pozbawi region największych firm czy też nie. O czym w rozmowie z przewodniczącym Komisji Skarbu Tadeuszem Aziewiczem. W powracającej, po wakacyjnej przerwie na antenę gdańskiej telewizyjnej Trójki Pomorskiej Kronice Biznesu również raport z rozbudowy Portu Lotniczego oraz Biznesmeni Dzieciom czyli poprzedzająca rok szkolny aukcja- Zeszyt dla Ucznia. PKB program Marka Kańskiego w TVP Gdańsk w piątek 3.09.2010 o 18.35. Powtórka o 17.00 w sobotę. W następny piątek 10.09.2010, już w nowej telewizyjnej ramówce pomorska biznesowa kronika zmienia godzinę emisji na 18.10. Powtórka jak poprzednio w sobotę o 17.00

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 59)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658056 2010-09-01 21:07 Chętnie bym sobie sprywatyzował jakąś leśniczówkę za kilkanaście tysięcy złotych. (7)

Ale chyba już wszystkie sprywatyzowali

:(

z lasu

popieram opinię 51 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658060 2010-09-01 21:13 A wyremontujesz ją, żeby wyglądała jak potrzeba? (1)

Wtedy nawet bym poszedł z transparentem pod Sejm, zeby Ci ją sprzedali, jeśli coś zostanie wyremontowane zamiast się zawalić.

T.S.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 12

zgłoś do moderacji opinię 4658064 2010-09-01 21:23 Kurski jest biegly w tej dziedzinie

Zglos sie do niego

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4658079 2010-09-01 23:17 Jedni prywatyzują TP S.A. (Kulczyk et consortes), inni gadają o leśniczówkach.

Różnicy zapewne nie dostrzegasz.

BB

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 4658101 2010-09-02 13:09 do człowieka z lasu, poszukaj a jeszcze znajdziesz

a jezeli miala byc to jakas aluzja to troche tepa, wiadomo ze pare lat temu neruchomosci byly 3-5 krotnie tansze

15 lat temu mozna bylo kupic 1 ha w odleglosci 30 km od gdanska za 4 tys zl

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4658103 2010-09-02 14:54

A ja bym za symboliczna zlotowke sprywatyzowal Polmos w Lublinie, ale ktos inny to zrobil.
Stocznie w Gdyni i Szczecinie tez mi Katarczycy sprzatneli sprzed nosa...

piotrukas

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4658104 2010-09-02 16:24

Idż do Kurskiego. on Ci powie jak to zrobić

zwierzak

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4658110 2010-09-02 18:10 z lasu

Weź mnie proszę do spóły też szukam czegoś takiego i będziemy mieli 2x po kilka kawałków zawsze to większe przebicie:)
A sprywatyzować to u nas należy w pierwszej kolejności i to biegiem służbę zdrowia, bo inaczej nie wylezie z tego bagna. A my płacić będziemy dożywotnio na kolejne etapy oddłużania niedochodowych szpitali :( O takich perełkach w skali kraju, jak PKP, czy kopalnie, to już nawet gadać się nie chce... Jest tylko jeden problem kto to kupi, przezcież tkwimy technologicznie w początkach XX wieku :(
A tak na marginesie KRUS mnie wnerwia niewąsko - może to też się da "odpaństwowić" - tylko co na to nasze "elity parlamentarno - rolinicze"?

goo

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658057 2010-09-01 21:12 Lotos i Energa raczej zawsze będą dochodowe (6)

po co je sprzedawać? Bo niby lepiej będą zarządzane? Prywatne firmy też bankrutują - Lehman Brothers państwowy nie był a każdy wie jak skończył!
Lotos i Energa to firmy strategiczne dla państwa i państwo powinno mieć nad nimi kontrolę. Jeśli teraz UOKiK nie chce się zgodzić na połączenie Energi i PGE to wystarczy poczekać kilka lat-jak wejdą zagraniczne (państwowe) molochy do Polski i wtedy połączyć obie spółki.

Pseudoprywatyzacja to też absurd -tak jak sprzedanie TP SA państwowemu France Telecom to nie prywatyzacja i takich przejęć nie powinno być....

popieram opinię 57 / nie zgadzam się 8

zgłoś do moderacji opinię 4658062 2010-09-01 21:18 Akurat spółki paliwowe Lotos i Orlen jadą ciągle na stratach.

Orlen dodatkowo został zdołowany przez zakup Możejek za rządów PIS - teraz chcą się ich pozbyć ale ciężko będzie znaleźć jakiegokolwiek kupca.

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 12
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658069 2010-09-01 21:38 Warto czytać komunikaty giełdowe ze spółek: (2)

"Grupa Lotos zakończyła pierwsze półrocze ze stratą w wysokości 623 mln zł"

Tak to jest z tymi państwowymi molochami...

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658074 2010-09-01 22:05 warto też rozumieć co się czyta (1)

-ta strata jest czysto papierowa i wynika najpewniej z przeliczenia długu zaciągniętego na program 10+ w dolarach czy euro na złotówki...

Jeśli mam kredyt w CHF to też straciłem 50 tys. zł bo frank skoczył z 2,50 na 3,10 zł?

popieram opinię 10 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4658100 2010-09-02 13:04

Jesli placisz wyzsza rate kredytu to tez straciles.

ppp

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4658082 2010-09-02 08:21

Brawo, ale ich normalnych ludzi wiem o tym że to też państwowa firma. Takich prywatyzacji u nas bez liku. Ludzie otwórzcie oczy i uszy i ruszcie głową. A nie tylko słychacie bezmyślnie co rudy Wam opowiada i jego TWN.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 4658085 2010-09-02 09:20 Prywatryzuje się bardzo łatwo i za darmo.

Wystarczy tylko dobry wysoko postawiony znajomy towarzysz w zarządzie banku. Wtedy bierzesz kredyt na zakup spółki, kupujesz spółkę, a ona sama będzie pracować na spłatę zaciągniętego przez ciebie kredytu, banał.

Sęk w tym, że tylko ważni towarzysze z czasów PZPR mają obecnie swoich ludzi w bankach. To SB-cy i partyjniacy tworzą nasz pseudo kapitalizm. Więc, ty zapomnij o interesie, nie dostaniesz takiej szansy i raz dwa do roboty.

popieram opinię 7 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658058 2010-09-01 21:12 Deweloper kupi Dalmor (4)

zrówna z ziemią i zbuduje apartamentowce. A co z pracownikami Dalmoru? Ktoś jeszcze się nimi przejmuje?!

Ewcia

popieram opinię 28 / nie zgadzam się 15

zgłoś do moderacji opinię 4658080 2010-09-02 01:01 tak, SOLIDARNOSC sie przejmuje : )

pozdrowienia z dalmoru. .

mar

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4658081 2010-09-02 05:35 I bardzo dobrze !!!!

Tak potężnie rozbudowanej administracji ( czytaj - darmozjadów ) chyba nie ma nigdzie na Pomorzu !

steling

popieram opinię 6 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4658084 2010-09-02 09:15

A czy w Dalmorze są jeszcze jacyś pracownicy??Z tego co mi wiadomo floty rybackiej już nie ma.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4658091 2010-09-02 09:42 Na Dalmorze nic nie powstanie prędko

to info. z kuluarów. Już wiadomo, że ciężko będzie wymusić na inwestorze zabudowę Dalmoru w sposób jaki chciałaby Gdynia. I tu jest kolejny argument za nie prywatyzowaniem wszystkiego.

ryba

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4658059 2010-09-01 21:13 Sprywatyzuję z przyjacielem - inwestorem ... jakieś Czyżewskiego!!!!

Lukaspower

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 4658061 2010-09-01 21:15 Wszystko sprzedadza a DZIURY i tak nie załatają

trzeba przeciez utrzymać nowo zatrudnionych urzedasów 3 lata 90tys.
I jeszcze pensje po 15tys BY ŻYŁO SIE LEPIEJ

eloo

popieram opinię 26 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658063 2010-09-01 21:22 Sprywatyzowana Stocznia Gdańska właśnie musiała wypłacić 170 tys. zł odszkodowania posłowi PIS, (2)

którego za rządów PIS zrobiono jej prezesem.
Poseł PIS oczywiście ciągał sprywatyzowaną firmę po sądach.

A potem się dziwią, że tak małe jest zainteresowanie prywatyzacją polskich firm.

popieram opinię 36 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4658070 2010-09-01 21:43 chyba zlikwidowana stocznia gdańska

lepiej zobacz co tam sie dzieje w LOCIE jaki tam nepotyzm i grube miliony idą pod stołem

eloo

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4658077 2010-09-01 23:01 pamiętam tą PISuarową miernotę przesuwaną przez prezesa po intratnych stanowiskach

w końcu śmieć rozsiadł się na fotelu posła

olek

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658065 2010-09-01 21:24 Państwowe jest zle zarzadzane (16)

Praktyka mówi, że firmy państwowe sa zle zarządzane, a przez to niedochodowe. To jest powszechna wiedza, którą można sprawdzić na licznych przykładach.
Nie chce, aby dopłacano z cięzko wypracowanych przeze mnie podatków do ludzi z pokroju 'działacze związkowi" i wielu innych pracowników na garnuszku państwa.
Jak chcą pracować w państwowych zakładach zapraszamy do Korei Północnej.

jaro

popieram opinię 16 / nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 4658068 2010-09-01 21:31 W samych państwowych kopalniach na związki zawodowe idzie ponad 40 mln złotych

A potem się dziwią, że prywatne kopalnie przynoszą zysk, a państwowe straty.

racja

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658071 2010-09-01 21:55 (3)

"Państwowe jest źle zarządzane"-oj tam banialuki, nie zawsze tak musi być- są prywatne firmy, które też są fatalnie zarządzane i też są dotowane z budżetu państwa -zobacz przykład zachodnich banków ile miliardów zostało wpompowane w "prywatne" banki a w Polsce kasę dostaje np Fiat..
ile zarobiło PZU, PKO BP?
Niemiecki VW też jest jest źle zarządzany?
Zobacz listę 10 największy banków na świecie-ile z nich to banki prywatne?

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658075 2010-09-01 22:08 Volkswagen to państwowa firma? (2)

Chyba była ale... za Hitlera

popieram opinię 5 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658078 2010-09-01 23:07 (1)

władze dolnej saksonii mają 20% i cos w rodzaju złotej ackji

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4658111 2010-09-02 18:53

Od początku istnienia koncernu około 20% jego akcji posiadały władze Dolnej Saksonii, które dzięki specjalnej ustawie uchwalonej w 1960 roku, ograniczającej liczbę głosów do maksymalnie 20% niezależnie od liczby posiadanych akcji, mogły blokować ewentualne wrogie przejęcie VW AG przez konkurencyjne koncerny. Obecnie ten udział uległ obniżeniu.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4658087 2010-09-02 09:33 bo maja paść!

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658089 2010-09-02 09:34 Polecam przejechac sie do Norwegii (1)

zobaczyc jak wygladaja panstwowe firmy

moz

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4658112 2010-09-02 18:53 Dotowane z budżetu

który ma kasę z ropy - tego "zapomniałeś" dodać.

przypominam

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4658090 2010-09-02 09:36 bo mają paść!

dlatego są źle zarządzane. Defraudujesz, dotujesz, rodzi się opór ze strony takich jak ty i UE, zamykasz/tanio sprzedajesz swoim. KONIEC

kupiec

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658092 2010-09-02 09:45 Przykładowo, pracownicy i związkowcy stoczni chcieli prywatyzacji. (1)

Niestety ale rząd w obawie przed robotnikami miał inny odmienny cel, zlikwidować.

Zazwyczaj pracownikom zależy na dobru zakładu, gdyż dobro zakładu pokrywa się z ich celem. Zwykle protestują przeciw zwolnieniom. Nie trzeba być geniuszem by stwierdzić, że zwalnianie pracowników to objaw zapaści firmy. Więc, czy nie jest świetnym pomysłem protestować przeciwko zapaści firmy ? A może następnym razem kierownictwo firmy zacznie w końcu myśleć i tak ją prowadzić by nie dochodziło do zapaści ?

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 4658113 2010-09-02 18:55 Nadmiar zatrudnienia to objaw zdrowia firmy?

Rozdmuchany socjal wpędzający firmę na minus - to też objaw zdrowia. Ciekawa teoria ekonomiczna, nie powiem...

zdeprymowany

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658094 2010-09-02 10:05 Istnieje okropny przesąd i ograniczenie, które rozpleniło się jak chwast w ludzkim (4)

rozumowaniu. Stworzone zostało przez chciwych, egoistycznych sadystów. Przez nich, dziś już każdy uważa, że przedsiębiorstwo powinno być wyłącznie dobrem jakiegoś tyrana, który zowie się właścicielem zakładu. Nikt logicznie nie wytłumaczy akceptacji tej dyktatury.

Zakład pracy jest dobrem wspólnym właściciela i pracowników a nie tylko prezesa. To ich wspólna przestrzeń, praca, wspólny chleb i wspólny cel. Więc oczywistym jest aby każdy z uczestników tego przedsięwzięcia miał swój własny kawałek tortu, w postaci dywident. Każdy pracownik powinien dostawać NA OKRES swojej pracy w danym zakładzie część udziałów swojego zakładu. By każdemu pracownikowi zależało na dobru firmy oraz by mógł brać udział w kierowaniu zakładem. Powoduje to podział odpowiedzialności za losy firmy na wszystkich, każdy dostanie więcej im bardziej wpłynie na dobro zakładu, tak samo każdy jest winny jak coś pójdzie nie tak. To nie jest komunizm, to jest prawdziwy kapitalizm, mądry kapitalizm, bez zmuszania, zniewolenia i nie sprawiedliwości.

To jest naturalna kolej rzeczy a nie jakaś dyktatura. Zapominamy o tym, że każdy z nas na osiem godzin dziennie przestaje być wolnym człowiekiem, nie ma wolności słowa i MUSI poddać się woli tyrana. Miejsca pracy to obecnie oazy dyktatury czy despotyzmu na płaszczyźnie demokracji, w której żyjemy.

popieram opinię 4 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658095 2010-09-02 10:30 (1)

Panie Marks, skończ już Pan się powtarzać.

mrg

popieram opinię 2 / nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 4658107 2010-09-02 17:26 nie skomentuje tego frazesu.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658098 2010-09-02 10:51 Podobne praktyki sa stosowane w finansjerze. (1)

To o czym piszesz funkcjonuje od dosyc dlugiego czasu w bankowosci inwestycyjnej na przyklad, gdzie bankier wypracowujac zysk dla podmiotu, dostaje premie, bonus zalezna od wysokosci wypracowanego zysku - dzialajac nader motywacyjnie. Kadra zarzadzajaca czesto dostaje udzialy w firmie motywujac do dobrych wynikow.

Ciekawym systemem byloby wprowadzenie podobnego systemu dla 'szeregowych' pracownikow w zakladzie. Np skromnie, po 10-100 akcji na glowe. Jednak wszyscy wiemy ze cena akcji niestety czesto nie odzwierciedla kondycji firmy.

Proland

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 4658106 2010-09-02 17:25 Pracownikom można dawać akcję tylko na okres ich pracy w danym zakładzie.

Tak by nie stawali się faktycznymi właścicielami, tylko by mogli partycypować w owocach swojej pracy. A to, że obecnie udziały firm dostają tylko wysocy pracownicy bierze się z przekonania jako by tylko oni mieli efektywny wpływ na wyniki firmy.

popieram opinię 0 / nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658066 2010-09-01 21:24 DZIURAWE DROGI SPRZEDAJCIE JESZCZE.. (1)

MOŻE JAKIŚ MOSIEK KUPI..

toffi

popieram opinię 13 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 4658072 2010-09-01 21:55 no nie wiem czy mosiek...

jakby ktos te drogi kupil i wyremontowal to zapewne bo za ich uzycie pobieral oplaty... wtedy by sie dopiero zaczal placz i wdychanie ze trzeba placic...

kat

popieram opinię 3 / nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 4658067 2010-09-01 21:25 widmo gradu krąży nad Trójmiastem.. ;-(

może przejdzie bokiem ;-/

3-CITY

popieram opinię 18 / nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 4658073 2010-09-01 21:59 Ja ciągle liczę na Katarskiego Inwestora (1)

Młody Demokrata

popieram opinię 15 / nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 4658105 2010-09-02 16:35 Znajdzie sie tuz przed nastepnymi wyborami.

popieram opinię 1 / nie zgadzam się 0

dodaj swoją opinię

Przetargi

wyszukaj przetargu
wybierz kategorię
więcej filmów w Serwisie trojmiasto.tv
  • Mera Hotel & Spa w Sopocie

Ankieta

Jakie warunki są najważniejsze przy wyborze formy oszczędzania?