• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdański Eksploatacja w zawieszeniu

Wioletta Kakowska-Mehring
23 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 09:50 (24 lutego 2015)
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdański Eksploatacja jest spółką operatorską, zajmującą się obsługą ładunków na obszarze wewnętrznego portu gdańskiego. Port Gdański Eksploatacja jest spółką operatorską, zajmującą się obsługą ładunków na obszarze wewnętrznego portu gdańskiego.

Sprawa zbycia udziałów w spółce Port Gdański Eksploatacja należącej do gdańskiego portu znów jest w... zawieszeniu. Wiadomo jedynie, że najpierw Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk nie zaopiniowała pozytywnie uchwały rekomendującej zbycie składników aktywów spółki, a potem w głosowaniu na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu ZMPG zwołanym w tej samej sprawie uchwała nie uzyskała wymaganej większości głosów, w związku z czym nie została podjęta. Co dalej, nie wiadomo.



Aktualizacja 24 lutego godz. 09:50 O komentarz poprosiliśmy Ministerstwo Skarbu Państwa i Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Resort nie odpowiedział, a ZMPG ograniczył się jedynie do... zdawkowych wyjaśnień. Na pytanie - Dlaczego podjęto taką decyzję? - odpowiedziano: - Akcjonariusze ZMPG SA są autonomiczni w podejmowaniu decyzji co do sposobu głosowania na Walnym Zgromadzeniu. Co dalej w tej sytuacji ws PGE? - Zarząd ZMPG SA podejmie dalsze kroki w procesie sprzedaży akcji PGE SA w zgodzie z obowiązującym prawem, zasadami ładu korporacyjnego oraz procedurą zbywania akcji spółki PGE SA.


Co najbardziej utrudnia rozwój naszych portów morskich?


Przypomnijmy, pod koniec ub. roku zarejestrowana na Malcie spółka Mariner Capital Limited otrzymała wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia. Spółka była już pewna tej transakcji. Złożyła nawet w tej sprawie wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ogłosiła także wstępne plany inwestycyjne. Nawet porozumiała się w sprawie pakietu socjalnego ze związkami zawodowymi. W połowie stycznia tego roku Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk miała wydać ostateczną opinię na temat zakupu Port Gdański Eksploatacja spółce Mariner Capital Limited. Opinia ta była niezbędna do zakończenia procesu sprzedaży. Nieoczekiwanie ogłoszono jednak przerwę w obradach. Jak się dowiedzieliśmy, wówczas opinii nie wydano na wniosek przedstawicieli Skarbu Państwa.

Do sprawy wrócono w ub. tygodniu i... "Rada Nadzorcza Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA nie zaopiniowała pozytywnie uchwały rekomendującej zbycie składników aktywów trwałych stanowiących 100 proc. akcji Spółki Port Gdański Eksploatacja" - podano w komunikacie.

Za tym poszły kolejne decyzje i... "20 lutego 2015 roku w Warszawie odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA z siedzibą w Gdańsku, w sprawie wyrażenia zgody na zbycie składników aktywów trwałych stanowiących 100 proc. akcji Spółki Port Gdański Eksploatacja SA. W głosowaniu jawnym uchwała nie uzyskała wymaganej większości głosów, w związku z czym nie została podjęta" - podano w kolejnym komunikacie.

Takim obrotem sprawy zaniepokojeni są związkowcy. "Związki Zawodowe działające w Port Gdański Eksploatacja są bardzo zaniepokojone sytuacją, w jakiej znajduje się na dzień dzisiejszy ich przedsiębiorstwo i załoga. Rada Nadzorcza Zarządu Portu Gdańsk poprzez przedstawicieli Ministerstwa Skarbu zablokowała uchwałę na zbycie 100 proc. akcji PGE. Brak informacji o przyczynach takiej decyzji wywołał głęboką konsternację po stronie załogi (...). Firma Mariner Capital Ltd., która została wyłoniona w procesie prywatyzacyjnym, po negocjacjach ze stroną związkową podpisała pakiet socjalny dający gwarancje zatrudnienia wszystkim obecnie zatrudnionym i gwarancje podwyżek płacowych przez okres 5-cio letni, na który został zawarty. Pakiet ten gwarantuje również utrzymanie zakładowego układu zbiorowego pracy obowiązującego obecnie w firmie. Związki zawodowe w związku z tym z ogromnym niepokojem obserwują ostatnie posunięcia reprezentantów Ministerstwa i obawiają się, że w przypadku ostatecznej decyzji o niedopuszczeniu do prywatyzacji zagrożone będą ich stanowiska pracy i system płacowy. Obawy są tym bardziej zasadne, że wykazuje się całkowity brak chęci do prowadzenia rozmów ze strona społeczną celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji" - czytamy w komunikacie podpisanym wspólnie przez NSZZ Solidarność i Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej.

Co dalej ze zbyciem udziałów PGE, nie wiadomo. Ani ZMPG, ani resort skarbu nie skomentował decyzji, a właściwie jej braku. Oferta Mariner Capital Ltd. nie została odrzucona, więc może dalej będą trwały negocjacje. Być może do gry wróci oferta konsorcjum PKP Cargo i Węglokoksu. Spółki te nie kryły rozczarowania nieprzyjęciem ich propozycji i nawet interweniowały w tej sprawie w resorcie skarbu.

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Spółka powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa państwowego Morski Port Handlowy Gdańsk. Z kolei w wyniku uchwały podjętej przez Zgromadzenie Wspólników o przekształceniu spółki, w dniu 15 września 2010 roku spółka Port Gdański Eksploatacja została zarejestrowana jako spółka akcyjna. To już czwarta próba sprzedaży portowej spółki. Do sprzedaży przeznaczono 100 proc. kapitału zakładowego.

Miejsca

Opinie (40) 5 zablokowanych

  • Kolejne rządy (2)

    Od ośmiu lat to rządy PO i PSL. Dla słabiej kojarzących.

    • 34 13

    • A, ty kretynie...

      ..nawet nie jesteś w stanie słabo kojarzyć, klasyczny pisarz forumowy, byle napisać, byle byc pierwszym...

      • 3 5

    • akurat nazwiecej zła spowodowały rządy PISu

      przypomnij sobie 2005/6 rok

      • 3 5

  • Podobno ci z Malty to od Putina i znalazła się przyczyna.. (3)

    • 18 13

    • Podobno nic nie wiesz i piszesz żeby tylko pisać trollu netowy

      • 10 7

    • nieprawda, nie chodzi o to. Chodzi o Węglokoks....

      • 13 1

    • Od czerczila,nie pisz jak nie wiesz.A ty od kogo jesteś?Zróbcie w końcu porządek w tej sprawie bo ja jako portowiec chce wiedzieć na czym stoimy i boję się o los swój,koleżanek i kolegów.

      • 8 0

  • Polska to dziwny kraj. (3)

    Związki zawodowe prą do prywatyzacji, lewica kroi socjal i przywileje... bez połówki nie rozbierzesz.

    • 25 4

    • edwin (2)

      ZW wynegocjowały bardzo dobry pakiet i jak zmieni się nabywca, to już np.z pięciu lat zostanie tylko trzy latka ochronki, a tak po za tym to nikt tu nie chce tej cholernej prywatyzacji, tylko POpaprańcy z rządu chcą wszystko sprzedać i sprywatyzować.POLSKIE PORTY DLA POLSKI

      • 9 9

      • Z artykułu wynika, że (1)

        to rząd zablokował tą prywatyzację.

        • 9 1

        • Bo pewnie chcą sprzedać gdy firma ogłosi upadłość do czego doprowadza ZMPG za psią złotówkę pod budowę jakiemuś dealerowi.

          • 8 0

  • Chory film (1)

    To jest chore. Port w Gdańsku w końcu ma swoje 5 minut a Warszawka prowadzi swoje gierki i zaraz wszyscy skończą w sądzie. Rozumiem, że Węglokoks i PKP Cargo mają duże doświadczenie w operowaniu na terminalach portowych, pozyskiwaniu ładunków z całego świata itp.😉

    • 19 3

    • tak

      ma swoje 5 minut i powinni to wykorzystać i usprawnić zmodernizować wszystkie rejony
      póki co przeładunek słaby jak za króla ćwieczka długi i powolny

      • 0 6

  • Do myślących (2)

    Pewna pani która była kiedyś w ministerstwie, teraz jest w zarządzie jednej ze spółek, która nie wygrała przetargu o PGE. Wszystko jasne.
    A poza tym po co sprzedawać w obce ręce firmę, która przynosi zyski i jest polska, zatrudnia wielu specjalistów. Potrzeba inwestycji!!!
    Port w Polskich rękach!!! Tylko!!!

    • 23 5

    • na odwrót (1)

      Gwoli ścisłości - jest na odwrót. Pewna Pani, która była w zarządzie jednej ze spółek, które przegrały przetarg jest obecnie Panią Minister. I zupełnym przypadkiem dziwne rzeczy zaczęły dziać się z tym przetargiem po tym jak rzeczona spółka pobiegła do niej na skargę, że niedobrzy Maltańczycy dali więcej pieniędzy. Jak oni mogli!!! Przecież to rzeczona spółka miała wygrać!!! Niezależnie od ceny!!! A to, że Maltańczycy dali więcej - i to znacznie, wynika z tego, że w przeciwnym przypadku Pani Minister już dawno ukręciłaby sprawie łeb.

      • 17 2

      • O to, to

        • 3 0

  • "Perły przed wieprze"

    Tak najkrócej można scharakteryzować relacje polskich współczesnych polityków do naszych portów morskich.

    • 12 1

  • Gdzie te czasy jak na oliwskim i WOC-u stały statki burta w burtę jeden za drugim? (6)

    Rąk do roboty brakowało, a pracujący zarabiali lepiej od górników. Szefem eksploatacji był mistrz tej dziedziny. Się działo! Solidarnościowi specjaliści zrobili swój porządek. Teraz WOC to pusty parking samochodowy. Żal.

    • 15 5

    • uwaga (1)

      dzwigowy stary Ubek teraz pewnie czubek..

      • 1 13

      • to pewnie jakis solidaruch komentuje

        żeście rozwalili ten port a teraz jeszcze stare triki przywołujecie

        • 1 1

    • nie te czas

      • 1 0

    • nie te czasy

      Panie dźwigowy,czas nie stoi w miejscu. Statek przy statku stał gdy przy niewystarczającej sile roboczej ,rozładunek trwał niekiedy 2 tygodnie. Teraz w dobie kontenerów czas rozładunku skrócono do godzin.

      • 5 1

    • nie te czasy? (1)

      kazde czasy są dobre jak jest dobry manager.Ludzi do pracy rzeczywiście bylo za malo,bo roboty bylo za dużo.Brano rezerwy portowe i mnóstwo ludzi z miasta.Navalcoop,Dremet,Comal.Jak sienie umie zarządzać to się takich rzeczy nie pamięta.Wygodniej

      • 4 3

      • No nie wiem

        Czy zarządy portowe w Gdańsku lub w Gdyni żle rządza.
        Gdy na przeszkodzie stoi zła polityka państwa ,to najlepszy menager jest bezradny.

        • 1 1

  • PGE

    Szkoda mi tych pracowników, bo nie wiedzą co dalej z nimi.
    Kolega z Gdyni.

    • 16 1

  • A stawki? (3)

    Dlaczego nikt nie wspomina, że stawki nałożone za dzierżawę nabrzeży, o czym było można posłuchać w Panoramie, mogą być gwoździem do trumny tej firmy. Warunki ekonomiczne zewnętrzne wciąż się zmieniają, a tu jeszcze firmie worek na plecy. Czy inni operatorzy też są przyciskami?

    • 10 1

    • Ja wspomniałem do czego prowadzi ZMPG parę postów wyżej,może jednak nie dobitnie ale mają w tym swój cel,podwyżki a wy płaćcie,płaczcie i za bramę :-/

      • 4 0

    • (1)

      Chodzi ci o opłatę dzierżawy w ogóle, czy o jej wysokość? Opłata za korzystanie z nabrzeży przez firmę eksploatacyjną jest rzeczą naturalną, zwłaszcza, że ZMPG, jako ich właściciel, zajmuje się ich utrzymaniem i modernizacją.

      • 2 4

      • zmpg nie robi nic aby port Gdańsk się rozwijał !!!

        Utrzymaniem i konserwacją....hahahahahah dobre.....wlaśnie najwięcej mają do powiedzenia Ci którzy nic nie wiedzą....zmpg nie robi nic aby port Gdańsk się rozwijał!!!!! A teraz zażyna krowę która dawała mleko!!!!!

        • 4 2

  • (2)

    A co do tego ma Port Gdynia, że się miał wypowiadać?

    • 4 2

    • (1)

      Pismak pomylił ZMP Gdańsk z Gdynią i fabuła strzelił.Piszą byle by pisać...

      • 4 0

      • Nie fabuła tylko gafulca strzelił,aj ten mój pismakowy laptok :-D

        • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane