• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Więcej paliw, mniej kontenerów

VIK
20 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Rekordowe przeładunki, dobry zysk netto, a do tego najwyższa dynamika przeładunków wśród trzech największych polskich portów - Port Gdynia podsumował ubiegły rok.



W ub. roku przeładunki towarów w Porcie Gdynia wzrosły do poziomu 19,5 mln ton w porównaniu do 2015 r, czyli były wyższe o 7,4 proc. Oznacza to pobicie kolejnego rekordu poziomu przeładunków osiągniętego poprzednio w 2014 r., wówczas było 19,4 mln ton.

- Bardzo cieszy nas dynamika wzrostu przeładunków, która w naszym porcie wyniosła 7,35 proc. i był najwyższa wśród trzech największym polskich portów. W Gdańsku stanowiła 3,83 proc, a porcie Szczecin Świnoujście 4,05 proc. - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wzrosty odnotowano w większości grup ładunkowych, a największe w grupie ropa i przetwory naftowe, która wzrosła o 922,5 tys. ton ( 229,5 proc). Analizując pozostałe grupy, na kolejnych miejscach znalazły się: zboże (+ 379,3 tys. ton), drobnica (+ 186,4 tys. ton) oraz węgiel i  koks (+ 99,3 tys. ton). Po dłuższej przerwie pojawiły się również przeładunki rudy, których wielkość osiągnęła poziom 6,3 tys. ton. Spadki nastąpiły w grupach: tzw. inne masowe (-255,3 tys. ton) oraz drewno (-0,2  tys. ton).

Ponad dwukrotny wzrost przeładunków przetworów naftowych spowodowany jest przede wszystkim zmianami na tym rynku. Do najważniejszych zmian można zaliczyć wzrost popytu na olej napędowy oraz zmiany regulacyjne. Bardzo istotna wydaje się również przebudowa stanowiska przeładunków paliw płynnych w gdyńskim porcie zakończona w 2014 r.

Przeładunki grupy zbóż są silnie skorelowane z sytuacją na globalnym rynku. Korzystne poziomy cen oraz ciągła rozbudowa potencjału do ich przeładunku/składowania zaowocowały w 2016 r. istotnymi wzrostami w tej grupie ładunkowej.

Pomimo wzrostu w grupie drobnicy, nadal spadają przeładunki kontenerów. Spadek tych ładunków wynika głównie z tendencji rynkowej do tworzenia aliansów pomiędzy armatorami kontenerowymi - wskutek czego część ładunków kontenerowych obsługiwanych dotychczas w gdyńskim porcie przekierowana została do Portu Gdańsk.

Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta) zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia za 2016 r. przekroczył 60 mln zł. Uzyskany wynik był o ponad 31 proc. wyższy niż przed rokiem. Stale rozbudowywana i unowocześniana oferta powierzchni składowych oraz magazynowych zaowocowała zwiększeniem przychodów z usług najmu, a większa liczba zawinięć wpłynęła na przyrost przychodów z opłat portowych. Do poprawy wyników przyczynił się również wzrost kursu euro i dolara oraz rekordowy przeładunek paliw, co wiązało się z uszczelnieniem obrotu paliwami w Polsce i zwiększeniem importu oleju napędowego w następstwie wejścia w życie przepisów "pakietu paliwowego".
VIK

Miejsca

Opinie (52) 2 zablokowane

  • (1)

    Nie mylisz się, to jego syn. I nie jesteś złośliwy - skoro są zdjęcia, to skomentujmy je odpowiednio.

    • 3 0

    • To chyba odnośnie tej ślubnej sesji zdjęciowej na BCT ?

      • 3 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane