• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia skorzysta na sprzedaży Stoczni Marynarki Wojennej

Wioletta Kakowska-Mehring
14 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Dzięki obrotnicy poprawią się parametry manewrowe w porcie, czyli najprościej wyjaśniając, będą mogły zawijać do portu większe statki. Dzięki obrotnicy poprawią się parametry manewrowe w porcie, czyli najprościej wyjaśniając, będą mogły zawijać do portu większe statki.

Port Gdynia skorzysta na przejęciu Stoczni Marynarki Wojennej przez Stocznię Wojenną, spółkę celową Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wiele wskazuje na to, że dzięki tej transakcji port dużo mniej zapłaci za nową obrotnicę. Prowadzone są też rozmowy na temat zakupu części terenów po SMW.



- Ze wstępnych rozmów z przyszłym właścicielem Stoczni Marynarki Wojennej wynika, że nie będziemy musieli przygotować dla stoczni nowego stanowiska dla doku pływającego. Dzięki temu zaoszczędzimy ok. 40 mln zł - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes i dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem ZMPG.
Konieczność przygotowania nowego stanowiska dla doku pływającego należącego do SMW była najdroższym punktem projektu budowy nowej obrotnicy. Po wyburzeniu pozyskanego przez port Nabrzeża Gościnnego i pirsów, mówiło się o potrzebie przygotowania nowego miejsca dla doku. Chodziło o nieograniczanie zdolności produkcyjnych SMW. Inwestycja miała kosztować 65 mln zł, ale po rezygnacji z odbudowy miejsca dla doku uda się całość zamknąć w kwocie 25 mln zł.

Dzięki obrotnicy poprawią się parametry manewrowe w porcie, czyli najprościej wyjaśniając, będą mogły zawijać do portu większe statki. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia Europa - Azja. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów. Na tę inwestycję czekają przede wszystkim gdyńskie terminale kontenerowe - BCT i GCT.

- Niestety, być może trzeba będzie ogłosić nowy przetarg, bo zmieniły się warunki. To trochę opóźni prace, ale mamy nadzieję, że całość będzie gotowa w pierwszym kwartale przyszłego roku - dodał Grzegorz Dyrmo.
Przypomnijmy. Na początku lutego tego roku w odpowiedzi na ogłoszenie o sprzedaży majątku Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni ofertę złożyła PGZ Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Oferta została przyjęta. Trwa proces zakupu, który ma się zakończyć na początku kwietnia. Wówczas przyjdzie czas na konkrety w sprawie przyszłości Stoczni Marynarki Wojennej, terenów po niej i doku pływającego. Port Gdynia nie wystartował w przetargu, ale wciąż ma prawo pierwokupu tych działek i wiele wskazuje na to, że kupi część już od nowego właściciela.

- Okazuje się, że według wstępnych analiz cały teren nie będzie potrzebny nowemu właścicielowi SMW. Jednak na konkrety trzeba jeszcze poczekać, palcem na mapie jeszcze tego nie rysowaliśmy - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Mam jednak nadzieję, że będzie szansa na powiększenie portu może nawet o 20 hektarów.
Dla Portu Gdynia otoczonego miastem każdy kawałek terenu jest na wagę złota. W ub. roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Port ma też wciąż nadzieję na pozyskanie choć kawałka terenu po Stoczni Nauta.

- Chodzi o obszar w sąsiedztwie wcześniej kupionej działki od Stoczni Nauta, gdzie planujemy wybudować silosy na zboża i paszę. Ten kolejny pas ziemi pozwoliłby przygotować lepszą komunikację z Nabrzeżem Śląskim - dodaje Grzegorz Dyrmo.

Miejsca

Opinie (34)

  • Nowe, piękne tereny na apartamentowce dla pan i panów z MON widzę. Widzę wyraźnie. W Pruszczu się nie udało, ale Gdynia to większe pole do manewrów. Co widać na załączonym obrazku. Dodam, że MON w Warszawie za Klicha zatrudniał ok 4800 ludzi!

    • 11 1

  • precz od stoczni (1)

    dziadostwo bo to stocznia z najlepszą infrastrukturą

    • 7 6

    • Gdynia

      Niestety, teraz to już jest skansen a nie stocznia.

      • 4 2

  • No i co z tego?

    Nic się nie zmieni dla setek ludzi pracujących w porcie za głodowe pieniądze, na umowy zlecenie i wyliczone czasy wykonywania czynności jak na maratonie np. sztauerzy. Trzeci świat i nic innego. Zastanówcie się jak mają się pozytywne wiadomości gospodarcze dla właścicieli biznesów i ich pracowników. Biznesmen się cieszy, a zwykły pracownik ma w nagrodę jeszcze bardziej wyśrubowane normy. Nie pracuję w porcie jeśli ktoś będzie próbował mnie skrytykować. Żal mi zwykłych ludzi jak patrzę na wyzysk w naszym kraju.

    • 16 3

  • Tak sprawa dla prokuratora bo przeniesienie doku było zobowiązaniem w ramach ceny.

    • 6 2

  • xxx (1)

    powiekszyc port i stocznie to sa miejsa pracy to sa pieniadze. zadnych apartamentowcow na ktorych skorzysta tylko złodziejska elita tego kraju...

    • 4 2

    • Port wewnętrzny to przeżytek.

      Sprawdzał się przed wojną, gdy stateczki były niewielkie, a ich ochrona przed nieprzyjemnym bałtyckim falowaniem istotna.
      Gdański DCT pokazał parę lat temu Gdyni gdzie jest jej miejsce z tym portem.
      Bez wyjścia w morze Gdynia może w ogóle zapomnieć o kontenerach w ciągu najbliższej dekady. Port wewnętrzny sprawdza się póki co dla mniejszych masowców i dla promów ro-ro (dla nich to nawet lepsze rozwiązanie od puszczonego daleko w morze pirsu).
      Stocznie lubią porty wewnętrzne, ale przy dobrej organizacji pracy nie potrzebują aż tak szerokiej linii brzegowej, bo większość prac z powodzeniem można wykonywać na lądzie.

      • 0 0

  • "Chodzi o obszar w sąsiedztwie wcześniej kupionej działki od Stoczni Nauta, gdzie planujemy wybudować silosy na zboża i paszę"

    Mieszkańcy prestiżowych apartamentów na Molo Rybackim będą zachwyceni zapachem kiszonki o poranku ;-)

    • 1 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane