• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia wykupi część gruntów po Naucie w centrum

Michał Sielski
29 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tereny dawnej produkcji stoczniowej dziś są bardzo atrakcyjne dla inwestorów. Tereny dawnej produkcji stoczniowej dziś są bardzo atrakcyjne dla inwestorów.

Nawet 23 tys. m kw. terenów po Stoczni Nauta chciałby kupić Port Gdynia, by zbudować tam m.in. biurowce. Ma prawo pierwokupu, ale sprzedawca może je ominąć. Zwłaszcza, że władze portu wprost przyznają, że za działki chcą zapłacić znacznie mniej, niż Nauta chciałaby dostać.



Czy rozwój portu morskiego ma wciąż duży wpływ na rozwój Gdyni?

Tereny po Stoczni Nauta leżą nieopodal Molo Rybackiego zobacz na mapie Gdyni. To obszar o powierzchni ok. 174 tys. m kw. Według planu zagospodarowania przestrzennego część mieszkaniowa powstanie na 28 tys. m kw., część handlowa zajmie 45 tys. m kw., usługowo-biurowa 23 tys. m kw., hotelowa 8 tys. m kw., a magazynowa - 35 tys. m kw. Na parkingi przeznaczono 35 tys. m kw. Właśnie część usługową chętnie kupiłby Port Gdynia.

- Już teraz część budynków biurowych przenosimy dalej od nabrzeży, które mogą pełnić funkcje przeładunkowe. W nowoczesnych biurowcach, które powstałyby na zakupionych terenach, mogłyby ulokować się firmy, współpracujące z portem - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia.

Na część usługową przeznaczono 23 tys. m kw. Port mógłby kupić ją całą i to już w tym roku. Sytuację finansową ma bowiem bardzo dobrą.

Czytaj więcej: Rekordowe przeładunki w trójmiejskich portach.

Nie byłoby w tym nic dziwnego, bo zakup nowych terenów regularnie zaspokaja rosnące potrzeby portu. W 2014 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia kupił od sąsiedniej Stoczni Marynarki Wojennej część Nabrzeża Gościnnego za blisko 13 mln. W tym roku sfinalizuje też zakup działki za 17,6 mln zł, która zapewni dostęp kolejowy do Nabrzeża Śląskiego.

W minionym roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia kupił od Stoczni Marynarki Wojennej część Nabrzeża Gościnnego za blisko 13 mln. Teraz będzie musiał wydać jeszcze więcej na działkę, którą kupi od Nauty. Wokół tej nieruchomości sporu nie ma. W minionym roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia kupił od Stoczni Marynarki Wojennej część Nabrzeża Gościnnego za blisko 13 mln. Teraz będzie musiał wydać jeszcze więcej na działkę, którą kupi od Nauty. Wokół tej nieruchomości sporu nie ma.
- Moglibyśmy też nawet w tym roku nabyć pozostałe 23 tys. m kw., ale cena zaproponowana przez Nautę jest według nas przeszacowana nie o 10-20 proc., ale znacznie więcej. A nie możemy zdecydować się na inwestycję, która nie zapewni dodatniego bilansu finansowego w przyszłości - podkreśla Walery Tankiewicz.

O kwotach na razie nikt nie chce mówić, bo negocjacje i spotkania odbywają się cały czas. Wcześniej mówiło się nawet o 130 mln euro za cały teren po Naucie, ale to mogła być tylko biznesowa gra kontrolowanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu funduszu MS TFI, rzekomo negocjującego z inwestorem, który był skłonny tyle zapłacić, ale wycofał się ze względu na niegotowy jeszcze wtedy plan zagospodarowania przestrzennego. Pewne jest natomiast, że Stocznia Nauta wykupiła w celu kontynuowania produkcji 14 ha zwolnionych przez Stocznię Gdynia za 60 mln zł. Zapłaciła obligacjami wyemitowanymi przez Agencję Rozwoju Przemysłu, które trzeba będzie wykupić. Oczywiste jest więc, że chce sprzedać tereny jak najdrożej.

Zobacz również: Tak będzie wyglądało Śródmieście Morskie Gdyni.

Stworzono nawet w tym celu dwie spółki: Nauta Waterfront Północ i Nauta Waterfront Południe, co może okazać się kluczowe dla transakcji. Port Gdynia ma bowiem prawo pierwokupu terenów, które leżą w jego granicach administracyjnych. Polega ono na tym, że po podpisaniu umowy przedwstępnej przez Nautę z jakimkolwiek inwestorem, port ma prawo kupić działkę za tę samą kwotę. Prawo pierwokupu dotyczy jednak tylko gruntów, a jeśli Nauta zdecyduje się na sprzedaż udziałów w  spółkach, które posiadają te grunty, władze portu będą musiały ofertę przebić.

Dla miejskich urzędników nie ma większego znaczenia kto będzie nabywcą terenów po Naucie, bo i tak będzie musiał zabudować je zgodnie z planem miejscowym.

- Ważniejsze jest to, by możliwie szybko je zagospodarował, bo każda inwestycja pociąga za sobą kolejne, które są korzyścią dla miasta i jego mieszkańców - zaznacza Tomasz Banel, naczelnik wydziału gospodarki nieruchomościami i geodezji Urzędu Miasta Gdyni.

Miejsca

Opinie (113) 2 zablokowane

  • to się szybko zorientowali...

    Ale jak to, port nad wodą? niech spadają za obwodnicę... Polandia morzem stoi... tzn d*pä do morza.

    • 52 12

  • port...

    port to słabe zaplecze.... , taka stocznia to musi mieć sporo zakladów co dla jej potrzeb produkują , a taki port co ..? nawet cięzarówki nie potrafią wyprodukowac ? no ale maja tanich kierowców co o nich musiał sie upomniec niemiecki rząd , od cały port.... zgraja cwaniaków

    • 10 39

  • Jeżeli nie ma innej oferty, to trzeba będzie wziąć tę portową, śmiesznie niską. (2)

    Tylko jak tu żyć, Panie Premierze, jak żyć?

    • 19 7

    • (1)

      jasne i tak jak tereny podalmorowskie oddać za darmo

      • 6 0

      • a byli chetni do zakupu?

        • 0 4

  • (1)

    Niech kupują i zrobią tam coś sensownego, np.miejsca pracy i estetycznego, a nie pobojowisko. Aby mieć trzeba też dbać.

    • 23 2

    • mojego kolegi syn mial tam byc spawaczem, ale sie okazalo ze ma takie a nie inne schorzenia i nie moze teraz nic robic oprocz grania na xboxie.

      • 1 0

  • po co jak w gdańsku (14)

    Jest dct który będzie 2 razy większy do tego nowe drogi kolej itd. W Gdyni co mamy? Co roku remontowana estakade?

    • 28 50

    • brednie

      • 11 12

    • w artykule mowa o Porcie a nie o firmie BTC

      • 13 3

    • Port w Gdyni górą. (7)

      Bo Gdańsk odwrócił się kiedyś czterema literami do Polski i dlatego wybudowali port w Gdyni. A teraz wrócił jak pokorne ciele i myśli, że mu się wszystko należy. Gdańsk to same cwaniactwo. Gdynia rządzi!!!!

      • 22 22

      • ? (4)

        Trochę o historii nie tak odległej sobie poczytaj bo Gdynię i port z innych powodów zbudowano

        • 7 5

        • właśnie z tych, bo na niemiecki gdańsk nie można było liczyć, (1)

          • 8 5

          • gotenhafen rulez

            • 7 3

        • (1)

          Wybudowano go , ponieważ Gdańsk utrudniał Polsce, korzystanie z niego. Przywileje dla Polski z korzystania portu Gdańskiego były sabotowane przez Władze Wolnego Miasta Gdańska, przez co handel nie był efektywny. Polskie okręty również nie mogły zawijać do portu. Poczytaj sam historie i argumentuj swoją w wypowiedź jak się z kimś nie zgadzasz.

          • 15 3

          • Kortek, a Ty się jąkasz nawet pisząc?
            cyt.: "argumentuj swoją w wypowiedź jak się z kimś nie zgadzasz".

            • 0 0

      • Jestem ciekawa dlaczego niektórzy dają minusy jak to prawda?

        • 2 5

      • Przesadziłeś z tą "górą"

        Przeładunek w 2014 r. portu gdańskiego - 30 mln. ton, gdyńskiego - 19 mln. ton.

        • 0 1

    • po co w gdansku, skoro jest hamburg? (2)

      • 10 4

      • dlatego (1)

        a dlaczego mam płacić za transport kontenera na ciężarowce z Hamburga do 3miasta i to nie mało skoro może do mnie przypłynąć na feederze do Gdyni za polowe ceny?
        Nie znasz się na logistyce to się nie wypowiadaj.

        • 2 1

        • znam sie na logistyce i pozwolisz, ze to rynek a nie ty zadecyduje gdzie ma przyjezdzac moj kontener

          do Gdyni czy do Gdanska.

          • 1 0

    • Ciiiii

      Mitologia jest taka, że to tylko Zuy Budyń przeszkadza w rozwoju portu w Gdyni.
      A tymczasem Słońce Bulwaru ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy wtykają mu szpilki. To nie ludzie - to wilki!

      • 14 0

  • Ciekawosteczka (2)

    jak zmienił ton wypowiedzi ignorant Banel, kory jeszcze niedawno mówił, że ,,gdyby nawet złotem port płacił za tereny Nauty to i tak ich nie kupi''. Port w Gdyni na dzień dzisiejszy jest jedynym poważnym kontrahentem, który racjonalnie może wykorzystać ten teren, a urzędnik ratusza Banel niech się nie wtrąca za krótki w uszach.

    • 47 10

    • AnnA - suwnicowa

      • 1 7

    • Banel...

      • 2 0

  • refleksja

    Wygląd ana to, że urząd z deweloperami wszytko już ustawili.

    • 31 4

  • GDYNIA (1)

    Port to jest poezja i jego szczurki to wiedzą jak doić !!!! I doją!!!!

    • 25 8

    • sęk w tym że dojenie już im nie wystarcza. oni kroją tę krowę na mięso

      nie martwiąc się co będzie jak juz deweloperzy to mięso pożrą i będą drzeć mordy o jeszcze.

      • 5 0

  • (7)

    to ze port gdynski kupi tereny stoczni Nauta to dobrze bo chociaż wiewdzą jak zagospodarować je.cena jaką rzucił autir artykulu jest wyssana z palca dla zwrotu obligacji trzeba 168 milionów złotych ale i ta cena jest za wysoka , za te tereny mozna uzyskać kwotę 50-60 milionów złotych czyli 12 - 15 milionów euro a nie 130.oczywiście znając zachłanność marsjan i ich obecny strach przed zbliżajacym się rozliczeniem z wydatkowanych miliardów złotych będą robić wszystko by zmusić spólkę skarbu panstwa czyli port gdynia do wyłożenia maksymalnej kwoty za te tereny bo to chocby troche zniweluje straty jakie spowodali marsjanie wskute swej radosnej i beztroskiej dzialalności w ostatnich 4 latach.

    • 40 0

    • pierwszo słysze żeby port Gdynia był spółką skarbu państwa. (1)

      • 0 13

      • no to słuch kiepski, wiedza marna, ale skłonność do gadania mimo to nie maleje.

        • 10 0

    • Marsjanie? (1)

      A skąd ta skłonność do nazywania ludzi znanych w z nazwiska obcymi? Przecież to ludzie z dziada pradziada, jak podaje encyklopedia Gdyni :-))))

      • 3 3

      • by nie probowali ciagac po sadach ...

        • 4 0

    • a skąd Ty to anonimie wszystko wiesz??? (2)

      jakiś niedowartościowany pracownik...pożal się Boże

      • 0 5

      • z gazet i tv oraz radia

        • 6 0

      • patrz jak węszy "wadza" już by chcieli mieć adres

        • 5 1

  • czy dobrze rozumiem że (8)

    "miasto" już sobie uchwaliło swoje warunki zagospodarowania na dotychczas przemysłowych nabrzeżach?
    żegnaj przemyśle?
    witaj kolejne muzeum, market, biura i apartamenta?
    nawet spółeczki mają już odpowiednie nazwy Nauta Waterfront Północ i Nauta Waterfront Południe...

    mam nadzieję że jednak źle rozumiem i palny są inne...

    • 51 4

    • (5)

      Dobrze rozumiesz. Te plany mają na celu rugowanie portu z Gdyni. Port, chcąc, nie chcąc, nawet jeżeli wykupi ten teren, będzie mógł na nim postawić tylko biurowce. Ale, przynajmniej będą one służyły firmom związanym z portem.

      • 16 0

      • Szczurek za to kiedyś odpowie. To jest zdrada interesów Polski. (4)

        • 12 1

        • (3)

          jakich interesow? zatrzymales sie w latach 70-80 i bredzisz.

          • 1 10

          • Propagandyści wynajęci przez miasto niczego nie zmienią. (2)

            Za zdradę interesów Polski wszyscy, którzy im szkodzą odpowiedzą. Zobacz co się stało wczoraj w Gdańsku. Ludzie przejrzeli na oczy i już nie pozwalają sobie pluć w gębę. W Gdyni będzie to samo.

            • 8 1

            • (1)

              jezuuuu chlopie, co ty jesz ze ci tak szkodzi? jak ty sobie z taka frustracja radzisz w zyciu?

              • 1 5

              • Złodzieje i zdrajcy nie są w stanie zrozumieć, że istnieją wartości inne niż mamona.

                Ale złodzieje i zdrajcy i tak pójdą siedzieć. Czapa na nieszczęście jest zawieszona.

                • 4 1

    • (1)

      jeśli plan zagospodarowania terenu mówi o usługach/biurowcach, to moim zdaniem całe zaplecze 'biurowe' portu gdynia powinno tam być i świecić przykładem i przypominać ludziom że jesteśmy w mieście portowym.
      Też mogą przecież wybudować 'ładne' budynki które zadowolą mieszkańców i um, i wpasują się w wizję zagospodarowania tych terenów.

      • 3 2

      • dosyć już wizji Urzędu Miasta rujnujacych przyszłość Gdyni.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane