• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Północny europejską centralą Sea-Invest

Robert Kiewlicz
16 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Lokalizacja terminalu w głębokowodnym Porcie Północnym pozwoli na obsługiwanie statków baltimax. To największe jednostki jakie mogą wpływać na Bałtyk, mające zanurzenie 15 m. Lokalizacja terminalu w głębokowodnym Porcie Północnym pozwoli na obsługiwanie statków baltimax. To największe jednostki jakie mogą wpływać na Bałtyk, mające zanurzenie 15 m.

Belgijska spółka Sea-Invest ma zamiar stworzyć w gdańskim Porcie Północnym swoje centrum na Europę i najważniejsza bazę przeładunkową na Bałtyku. Już w przyszłym roku w Gdańsku rozpocznie się budowa wielkiego terminalu przeładunkowo-składowy suchych ładunków masowych, w szczególności węgla, a w przyszłości także baza przeładunku pasz oraz biomasy.



Belgijska grupa Sea-Invest we współdziałaniu z Portem Północnym i Rudoportem zamierza zainwestować 40 mln euro w nowy port przeładunkowy w Gdańsku. Teren budowanego terminalu do blisko 90 hektarów. Dzięki możliwości cumowania statków o zanurzeniu do 15 metrów (jednostek typu Baltimax) i planowanym inwestycjom chcą zaoferować swym klientom (zarówno w eksporcie, jak i imporcie) usługi najwyższej jakości i opłacalności.

W najbliższych latach w naszym terminalu chcemy przeładowywać węgiel, rudy żelaza, ale także karmę dla zwierząt i biomasę - mówi Ludo De Nijs, przedstawiciel Sea-Invest. - Biomasa to dobry kierunek, bo zgodnie z ustaleniami unijnymi do 2020 musi się zwiększyć udział biomasy w produkcji energii.

Inwestor ma zamiar zainwestować w nowy sprzęt przeładunkowy - dźwigi oraz ładowarki. Wybudowana zostanie także nowa stacja kolejowa oraz place składowe. - Wieża kapitanatu w Porcie Północnym nie zostanie jednak zburzona - mówi De Nijs. - Pozostanie ona jako budynek już historyczny.

W 2008 r. firma kupiła większościowy pakiet udziałów w Przedsiębiorstwie Przeładunkowo-Składowym Port Północny w Gdańsku, zajmującej się m.in. załadunkami polskiego węgla, ekspediowanego statkami do odbiorców zagranicznych. Sea-Inwest jest także większościowym udziałowcem spółki Rudoport, dysponującej na terenie Portu Północnego terenem o powierzchni 14 hektarów i połowy pirsu rudowego.

Grupa Sea-Invest, mająca główną siedzibę w belgijskiej Gandawie, specjalizuje się w eksploatacji terminali portowych. Jest liderem wśród firm przeładunkowych. Jej terminale przeładowują zarówno masowe ładunki suche, jak i płynne, drobnicę konwencjonalną i przewożoną w technologii ro-ro oraz owoce i towary łatwo psujące się. Sea-Invest obsługuje rocznie ok. 120 milionów ton ładunków w terminalach o łącznej powierzchni ponad 800 ha. Zatrudnia 5 tys. osób. Zakres działalności Sea-Invest obejmuje również usługi logistyczne, składowanie towarów, inżynierię morską oraz transport morski ładunków ropopochodnych i chemikaliów.

Wydarzenia

XI Międzynarodowe Forum Gospodarcze

spotkanie, konferencja

Miejsca

Opinie (48)

  • wkońcu doceniają Gdańsk i całe Trójmiasto (13)

    A nie, tylko stolicę

    • 67 2

    • (11)

      Bo Trójmiasto ma b. duży potencjał. 2 hamulce do tej pory to praktyczne odcięcie drogowe i kolejowe od centrum kraju oraz megalomania Budynia i chory izolacjonizm Szczurka do kupy wzięte. Dzięki temu inne ośrodki miejskie podobnej skali do tej pory odjeżdżały. Teraz przynajmniej jeden problem mamy z głowy, a drugi to jak mieszkańcy zmądrzeją podczas wyborów...

      • 18 3

      • Jedna kadencja

        powinna byc tylko jedna kadencja dla prezydentow miast,wtedy trudniej o megalomanie a i nowa miotla lepiej zamiata.

        • 6 10

      • Bzdura (9)

        Gdyby Budyń nie nie miał megalomani i "chorych" ambicji, Gdańsk nadal byłby zapyziałą dziurą gdzieś w Polsce, tak jak to jest ze Szczecinem. A tak dzięki jego ambicji i działaniom jesteśmy jednak krok do przodu. Trzeba mieć wielkie ambicje i porywać się na wielkie projekty aby coś zdziałać a nie wiecznie oglądać się na"potrzebujących"

        • 28 3

        • (8)

          Tak tak, stolica kaszub, stolica Polski, stolica wszechświata ;)

          • 4 13

          • (7)

            Myślałem, że to atrybuty Gdyni... w snach Szczurka

            • 13 2

            • (6)

              ot, typowa reakcja Danzigera - coby nie pisali, Gdynia winna. Co by Adamowicz bez niej biedny zrobił?

              • 1 11

              • (4)

                ot, typowa madrosc sledzi - co by nie pisali o gdanskich inwestycjach to i tak wejda i beda sie napinac. Co wy byscie biedni zrobili bez trojmiasto.pl? gdzies trzeba kompleksy wyleczyc

                • 4 3

              • (3)

                Akurat z Gdańska jestem, tylko nie wyznaję nacjonalistycznej odmiany patrotyzmu lokalnego. Budyń to sierota, jak nie wierzysz, pojedź do Wrocka, Krakowa czy Poznania. Zobaczysz, że Gdańsk to żaden pępek świata, co więcej, on się coraz bardziej marginalizuje. Ale jak się granic miasta nie przekracza, w każdej wolnej chwili dokłada małą cegiełkę do spirali negatywnego postrzegania przez okoliczne gminy i miejscowości (ostatnio tylko Banino, Kartuzy, całej północnej części "metropolii" nawet nie wspominając), to potem się ma się znaczenie w Polsce jakie się ma. Ten obśmiewany Szczecin to komunikacyjnie wcale gorzej nie stoi, gospodarczo też niewiele gorzej - manna z nieba podciągnięta pod hasło Euro2012, róbmy za pępek świata dalej, to nas ten Szczecin jeszcze dogoni.

                • 5 3

              • Bzdura (2)

                Krytykujesz Budynia, ale podajesz konkretnie co powinien Budyń zrobić? A konkretnie tzn podać nie tylko co, ale też zamiast czego. Bo budżet miasta nie jest z gumy. Aha pamietaj jeszcze o jednym. Budyń nie jest Bogiem - jego następca również nie będzie :)

                • 4 1

              • (1)

                Zamiast czego to akurat jest. Tunel pod Martwą Wisłą wysysa środki własne Gdańska na wiele lat. Nie ma na nic - na głupie przejście dla pieszych we Wrzeszczu czy na kładkę na Ołowiankę, dzięki czemu superatrakcyjny teren jest ugorem. Pewnie, fajnie robić coś, co będzie w dużej mierze spełniało rolę obwodnicy tranzytowej (bo znacznie krócej niż POG-ZOT), nie będzie ujmowało komunikacji pozasamochodowej (tramwaju nie puścisz), kiedy główne arterie dziurawe jak sito. ECS każdemu mieszkańcowi przecież potrzebny jak powietrze.Plany zagospodarowania przestrzennego leżą i kwiczą. I znów, Gdańsk przecież bogaty jest, pozwolić deweloperom budować gdzie popadnie na Południu, nie łożyć grosza na infrastrukturę - bogaty wujek Budyń zrzuci się na skomunikowanie tej części miasta i budowę całej infrastruktury. To kosztuje majątek. A 300m w linii prostej od Galerii Bałtyckiej psy pupami szczekają.Mnożyć można. Boga tu mieszać nie trzeba - skoro konkurencja wcześniej wymieniona potrafi, jednak można się.

                • 1 2

              • przejscie dla pieszych we Wrzeszczu jest nielegalne.

                Bo to glupie przejscie dla pieszych jest niezgodne z prawem (jesli mialoby dzialac z sygnalizacja swietlna).Dlatego poki co nie ma pieniedzy a mam nadzieje, ze i nigdy sie nie znajda.

                • 0 1

              • Nic !

                Po prostu funkcjonowałby tak jak teraz :)Gdańsk przez dłuższy moment swojej historii funkcjonował bez Gdyni. iwiodło mu się wcale nie najgorzej.To Gdynia potrzebuje Gdańska, jak tlenu, a nie odwrotnie !

                • 0 1

    • Tylko jakoś cieżko mi sobie wyobrazić taka inwestycję w: W-wie, Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu, które ine mają dostępudo morza..A w inwestycja, o której traktuje artykuł, ma charakter trenowo - morski.Czyli terenowa obsługa ładunków transportowanych drogą morską. Dlatego sama inwestycja jest jak najardziej mle widziana.Czyli otwarcie się na morze, sktukuje w końcu ! inwestycjami:DCT, DCT bis(=nowa inwestycja terminalu), Sea Invest, nowa baza PERN-uwe współpracy z Niemcami, park logistyczny Goodmann'a,tak trzymać, a można tam jeszcze coś zmieścić, patrząc na głębokie lewo, na powyższym zdjęciu, nawet jak Goodmann zacznie budować sowojetereny w ramach PCLu, jeśli do tej inwestycji dojdzie - oby.Bo to teren/y, które proszą się o takie inwestycję.A mając na uwadze tunel, wantówkę, i budowaną "S7", tym bardziej !

      • 17 0

  • fajnie, choć 40 mln EUR to nie jest jakaś powalająca kwota (4)

    i jako Gdynianin się pytam, czemu władze Gdańska nie umieją pr'owo wykorzystać takich inwestycji, prezydent Gdyni już by "zapraszał" na otwarcie... (tylko że takich w dynamiczniej Gdyni - brak)

    • 18 19

    • bo w Gdańsku nie ma miejsca na tani PR (3)

      to zostawiamy Wam - mistrzom picu w PR, u nas się pracuje u Was baluje i zyje dzięki PR-wi

      • 19 3

      • (2)

        To autoironia była, ale oczywiście ktoś łyknął jak pelikan ;)

        • 9 1

        • Dokładnie, Gdynian stać na autoironię, (1)

          choć z drugiej strony, przy takim prezydencie Gdyni, cóż nam zostało.

          • 10 0

          • Jeśli mowa o Prezydentach....

            Gdańszczanie chyba strasznie kochają jednak tego Budynia :) i ta miłość jest z rodzaju forever and ever ;)

            • 0 1

  • Gdańsk pokazuje klasę...

    • 39 2

  • Tytuł który niewiele mówi..

    • 0 7

  • czy jestescie ślepi ???...sprzedawać za grosze coś co przyniesie złote jaja ... (6)

    ..tylko że OBCYM..a wy jak zwykle tylko siła robocza,za tej tak przeklinanej komuny raczej się budowało a teraz tylko się oddaje obcym ..całe wybrzeże od Szczecina po Elbląg ptrzez Gdynię juźż wszystko w obcych rękach i!! i to ma być powód do dumy ??Ludzie ...CO WAS NAPADŁO !!!...

    • 13 33

    • To duch ekumenizmu i wzajemnej miłości. Kochaj bliźniego swego jak siebie samego ;) Jeśli my możemy robić interesy na zachodzie to oni mogą u nas

      • 1 1

    • a jak sprzedali kawał plaży Australijczykom pod DCT to też majątek wyprzedawali???

      a ci z kawałka plaży zrobili jeden z największych terminali na Bałtyku...łatwo powiedzieć w obce ręce. Żadna polska firma nie ma tyle pieniędzy, żeby zainwestować pieniądze; poza tym inwestycja musi przynieść przychody czyli trzeba mieć portfel klientów. Więc nie pierdziel o wyprzedaży majątku jak każdy oszołom z Solidarności. Tylko wielcy g.racze na światowym rynku mogą sobie pozwolić na takie inwestycje

      • 16 0

    • A dla mnie to żadna różnica czy właścicielem jest jakaś zachodnia firma czy Polski multimilioner lub jakiś inny fundusz inwestycyjny. Ważne żeby nie było państwowe (czytaj niczyje) a z podatków, ceł, Vatów i innych pochdnych miasto się rozwinie.

      • 8 0

    • rozumiem, że

      to te 90 ha plaży, wydm i lasu w pobliżu Portu Północnego ma przynieść nam złote jaja o których mówisz ? Jeśli tak, to nie dziwie się, że nie chcesz ich sprzedać. Aczkolwiek osobiście uważam, że innego złota prócz kilku bursztynów tam nie uświadczysz, a nowy terminal to polskie firmy budowlane, polscy pracownicy, polskie firmy kooperujące z portem, polski transport i duże wpływy z podatków dla miasta (chociażby za grunt).

      • 5 0

    • Stary zobacz jak to wyglada w Singapurze ....

      • 1 0

    • ???

      A kto broni Tobie czy jakiejś innej polskiej Spółce rozkręcić taki biznes nad morzem???Bo chyba nie zakładasz że Państwo stworzy Spółke i to zrobi?Komuny już nie mamy jak wiesz.

      • 2 0

  • Cudownie! (4)

    Może tylko tyle że zabiorą całą plażę na Stogach, tak przynajmniej wynika z planu, no bo gdzie znajdą 40 hektarów jak nie w tamtym kierunku?Pozostaje nam jedynie przereklamowany drogi Sopot i wąziutkie plaże w Brzeźnie i Jelitkowie.Jeśli to ma być z korzyścią dla gdańszczan? hello.Nie można też zapomnieć o terenach leśno - wydmowych.W takim tempie będziemy mogli pokazać naszym dzieciom widokówki z lasem i plażą a sami będziemy parobkami Brukseli, Berlina i Moskwy.

    • 9 30

    • gdzie terminal belgijski a gdzie plaża na Stogach?

      Belgowie będą inwestować w kierunku Naftoportu i planowanego terminalu paszowego, uspokojony??

      • 15 0

    • a pokaż mi ten plan

      bo chyba sam nie wiesz o czym mówisz..

      • 3 0

    • HELLO....

      Popatrz na zdjęcia i potem komentuj.... gdzie port północny a gdzie stogi...HELLO

      • 2 0

    • Zostaje jeszcze...

      Hallo! zostaje jeszcze Sobieszewo, z pięknymi nieprzeludnionymi szerokimi plażami. Zapraszam!!!

      • 2 0

  • Plaża (2)

    Ludzie czy pamiętacie plażę na Wisłoujściu tj między Westerplatte a Stogami cicha spokojna i czysta a co jest teraz włodarze Gdańska zastanówcie się nad tym co robicie cały Gdańsk na plaży w Brzeżnie to dopiero cyrk ale to nic to są tylko mieszkańcy a gdzie turyści nie zależy Gdańskowi na renomie i turystyce temat pod myślenie

    • 12 27

    • (1)

      A Jelitkowo to niby w Sopocie?

      • 7 0

      • Przypominam o Stogach i dzikiej plaży w Sobieszewie, Świbnie itp.

        Ale Marek marudzi, bo to było jego ulubione miejsce do picia piwa z kolegami.. I na dodatek z tych nerwów zapomniał o interpunkcji...

        • 9 0

  • Łaskawca nie zburzy wieży kapitanatu

    Może Wisłę też kijem zawróci

    • 2 3

  • Tragedia ! (3)

    Kiedyś, jak zawierano kontrakt na m/s Batory i m/s Piłsudski to częścią zapłaty za oba statki był węgiel kamienny exportowany do Włoch i jeszcze wynegocjowano , że ten węgiel będzie wożony przez PKP .Były też dostawy wyposażenia, które można było kupić w polskich firmach. Kontrakt na oba statki powinien być wzorem dla studentów na handlu zagranicznym. Teraz durnie wyprzedają wszystko co się da i jeszcze poczytują to sobie za sukces ?Boże - gdzie ja żyję ?

    • 8 11

    • Przesada

      Przesadzasz z tyn marudzeniem z wyprzedaża majątku narodowego. Jak się za dużo sprzeda i nie będzie co sprzedawać, to się zrobi nacjonalizcję i rozpocznie proces od nowa. I kto wtedy będzie frajerem? ;)

      • 1 0

    • bo przed wojną rządziły prawdziwe elity z małymi wyjątkami (1)

      a teraz post komucho - żydowsko - ubeckie badziewie

      • 1 3

      • Racja

        No i przed wojną nie było neta i nie dowiedzielibyśmy się jakim jesteś idiotą

        • 4 0

  • bardzo dobrze (3)

    Od kilku lat pirs rudowy i pirs węglowy stoi prawie nie wykorzystany. Sporadycznie tylko są statki na pirsie węglowym. Będą inwestycje będzie ruch w porcie i będą polskie firmy zarabiać. Jak słyszę o wyprzedawaniu polskich dóbr to od razu mam przed oczami Kartofla.

    • 10 6

    • No dobra ! (1)

      A czym będziesz wywoził te masowe towary z tego poru i czym ( którędy ) dowoził ? Chyba balonami ?

      • 0 2

      • Z tego co wiem to dopiero inwestycja planowana,

        Skoro planowana, to na pewno do czasu ukończenia projektu będą mieli zarówno uzgodnienia z PKP Infrastruktura, jak i z miastem o planie doprowadzenia dróg do tego miejsca. Czyli tak czy inaczej jeżeli inwestycja dojdzie do skutku, to na pewno będzie dobrze rozplanowana, bo zachodnie firmy nie inwestują, jeżeli nie są pewne wielkich zysków. O ewentualnej rozbudowie i jej zakończeniu nie ma co myśleć przed 2016. Do tego czasu w Gdańsku zakończy się rozbudowa drogowa, a więc na pewno będzie to dobre miejsce z prostym dojazdem do S7 i A1. Zakończenie przebudowy torów Gdańsk-Wawa też zaplanowany na 2016, więc bardzo dobry czas na inwestycje.

        • 2 0

    • A co dostales kartoflem PO oczach ze masz takie skojarzenie?

      A co dostales kartoflem PO oczach ze masz takie skojarzenie?

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane