• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt ustawy stoczniowej przyjęty

erka
6 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rząd szacuje, że dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy. Rząd szacuje, że dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów go uzupełniających. Rząd szacuje, że dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy i wzrośnie produkcja stoczniowa. Nowa ustawa powinna obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku.


Jak oceniasz polski przemysł stoczniowy?


W projekcie ustawy stoczniowej przewidziano przede wszystkim korzystne rozwiązania dotyczące podatku VAT oraz specjalnych stref ekonomicznych, które powinny zachęcić przedsiębiorców do odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego.

Założono stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających. Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką podatku VAT. Zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.

Przewidziano możliwość wyboru między obecnym 19-proc. CIT lub PIT a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia. Zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie 3 lat. Podobny mechanizm jest w ustawie o podatku tonażowym.

W projekcie ustawy przewidziano także ułatwienia w objęciu specjalną strefą ekonomiczną gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Przewidziano również dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym).
erka

Opinie (36)

  • Dalej PIS! Do przodu! (9)

    Pokażmy tym eurobandytom, że Polak potrafi!!!

    jeszcze tylko udrożnić kanał Wisły!

    • 49 54

    • I ty tak normalnie (4)

      bez leków takie rzeczy opowiadasz? Poczytaj trochę, pomyśl (jeśli dasz radę), choćby o problemach z ujarzmieniem Wisły. Powinni się raczej na Odrze skupić, tu są większe możliwości.

      • 15 12

      • Gdzie mam przeczytac? (3)

        W wyborczej czy newsweeku?
        elblag zrobi spora konkurencje hamburgowi i europudelki zrobia wszystko zeby to zablokowac.

        no i tak na koniec.
        Wisla mozemy transportowac tyle co wszystkimi autostradami

        • 9 21

        • Przykra wiadomość (1)

          Kocborowo nie przyjmuje beznadziejnych przypadków,szkoda na takich pieniędzy podatników.

          • 11 7

          • Agentura rosyjska w akcji

            • 0 2

        • elblag zrobi spora konkurencje hamburgowi

          Niestety na pewnym poziomie nie da się odróżnić trollowania od zwykłej głupoty.

          • 6 1

    • Ciemniakowi odpór...

      Naiwny cymbale, od tych przepisów nie przybędzie ani jednej tony zbudowanego statku, bo kupują je właśnie głównie ci z tej znienawidzonej Europy. I jak im się nie spodobają wyczyny pisiorstwa, to pójdą do Bułgarii, Rumunii po kadłuby, które wykończą u siebie. Od mieszania herbata słodsza się nie robi!

      • 12 7

    • (2)

      Zapraszam na wyspę stogi i bez tej ustawy stocznie maja sie dobrze, kwestia chęci a molochy państwowe poprostu nie miały racji bytu w kapitalizmie. na pewno doradca tej ustawy był Jaworski wspaniały prezes , pierwszy sekretarz przemysłu stoczniowego i jego jedyna nadzieja, chylę czoła. Bez Jego wsparcia i przeczucia strategicznego nigdy byśmy statku w Polsce wybudowanego nie ujrzeli!!!! Dziękujemy Ci o jutrzenko polskiej mysli stoczniowej!!

      Ciekawe kto na tym zarobi ? Raczej nie stocznie które juz funkcjonują

      • 7 5

      • ty chyba w innym gdańsku mieszkasz tereny po-stoczniowe i okolice to głównie ruiny na nabrzeżach rozpadające się budynki, pordzewiałe porzucone kadłuby a nawet zatopiony przy brzegu statek ot "rozwój"

        • 2 5

      • Manufaktury jachtowe mylisz ze stoczniami ...

        No ale nie winie cie dziecko ...
        Na filmie ''Mis'' Barei dziecko tez sie pytalo ojca co to takiego baleron.

        • 2 1

  • Jedyna autentycznie dobra zmiana (5)

    Przyznaję, to się pis-wi udało. Dobrze, że p. Soyka i inni ludzie z branży brali udział w pracach nad tą ustawą.

    po przespało cały temat, poza wspieraniem swojego konia trojańskiego polskiego przemysłu okrętowego, czyli marsa

    • 45 19

    • pożyjemy, zobaczymy :) jeszcze wam to bokiem wyjdzie

      • 11 12

    • tak tak, na pewno (1)

      powrót do budowy jednostek niewyspecjalizowanych (masowce, kontenerowce, zbiornikowce) jest niemożliwy - w 30 dni stocznie azjatyckie budują gotową jednostkę za połowę ceny europejskiej. Nasze stocznie głównie trzymały zamówienia z ZSRR - na których tylko traciliśmy. Potem "ch*j bombki strzelił".

      • 2 5

      • A ja slyszalem ze w tydzien

        i za 1/3 ceny.

        • 2 1

    • A p. Canowiecki bral udzial w pracach nad ta ustawa?

      Tak tylko pytam ...

      • 1 0

    • Nie jedyna. Ciekaw jestem projektu mieszkaniowego, najwięksi wyznawcy PO to ludzie bez dorobku życiowego, własne M to szczyt ich marzeń. Teraz to będzie dylemat w kuchennych dyskusjach w biurowcu..

      • 3 0

  • brawo!!! wreszcie zaczniemy znow pracowac u siebie a nie dla kogos (1)

    Celem ue i brukseli bylo i jest jedno: wykonczyc konkurencje. Czesciowo im sie udalo,nie tylko tu ale i w rumunii w bulgarii i wszedzie tam gdzie szwabskie biznesy byly zagrozone przez konkurencje. Koniec z tym. My tez nie tylko potrafimy budowac lepiej ale i taniej a do tego mamy kadry wlasne a nie z imigracji. Oby sie to udalo!!!!!

    • 24 26

    • bo to jest szok by miasto majace morze tuz obok ze stoczni skansen zrobilo

      To sa jaja!!! celowe niszczenie przemyslu i wyganianie ludzi na emigracje. Miasto obok morza powinno miec i stocznie i flote i porty na glanc.

      • 15 9

  • Znowu wszystko Solidaruchy rozpieprzą na prawo i lewo. (2)

    Tak jak zrobili ze Stocznią Gdańską. Jedyna dotowana przez 20 lat stocznia upadła.Inne prywatne dobrze sobie radzą. Nic z tego nie będzie, tylko miliardy w kocioł dla związkowców. Pan Jaworski wie coś o tym. teraz jest co rozwalać w Lotosie.

    • 38 11

    • Patryiotyzm PO !!! (1)

      Za to platfusy przez 8 lat, sprzedaly kraj za kase i stanowiska w UE i to jest patryiotyzm!!!

      • 11 11

      • Co racja to racja

        ale solidatuchy będą tak jak dawniej budować tylko i wyłacznie prymitywne kadłuby do których trzeba bedzie dopłacać.Na ten temat ma dużo do powiedzenia solidaruchmistrz brylujacy kadłubowiec Śniadek

        • 2 2

  • Zbudowac jedna wielką stocznie,stare rozwalić. Szkoda pieniędzy na ich ratowanie.

    • 4 12

  • Panstwowych...

    instytucji powinno być jak najmniej. Znamy to już, skoro państwowe to niczyje, kraść ile popadnie. Dostawcy wszędzie dostaną "na kotleta", związki się napasą, prezesi wezmą nagrody i odprawy, ulokują w biurach c*otki, kuzynki, dzieci i wnuków. Znowu będą trzynastki i czternastki, grom wie jakie premie i ekwiwalenty. Zwykłe przewalanie kasy podatników.

    • 21 5

  • (10)

    dopóki nie zostanie zmienione prawo pracy i nie zostaną zlikwidowane nieludzkie formy zatrudnienia (dzieło, zlecenie, "samozatrudnienie") to zwykli Polacy nie będą beneficjentami żadnych takich zmian...
    oczywiście tego rodzaju umowy nie są dla prezesów...

    • 15 4

    • Formy zatrudnienia dużym problemem (1)

      Dokładnie. Mój tata pracuje w stoczni jako majster i zwraca uwagę na dokładnie ten sam problem. Bez ucywilizowania form zatrudnienia ludzie nic z tego nie będą mieli. Żeby nastąpiły zmiany, zarządy stoczni muszą zostać zmuszone do tego odgórnie, tj. z poziomu państwowego.

      Mimo "takich" sukcesów, ludzie nie mają stabilnych, normalnych warunków zatrudnienia z przysługującym im prawem do płatnego odpoczynku, a zdarza się, że pracują 7 dni w tygodniu kilka tygodni z rzędu ("bo trzeba").

      • 9 2

      • tylko bogaci stają się bogatsi a na produkcji coraz częściej głównym językiem jest ukraiński bo Polak wsiądzie do samolotu i pożegna ojczyznę w której rządzi się oligarchiczny kapitalizm jak z XIX wieku, bez chorobowego, bez urlopu a do niedawna nawet bez zus... że o wynalazku 8 godzinnego dnia pracy nie wspomnę

        • 9 0

    • Oczywiście... (7)

      ...ma kolega rację, ale proszę też zwrócić uwagę że zwykłym pracodawcom też nie jest lekko zatrudniać ludzi. Pamiętajcie że jeśli przedsiębiorca chce zapłacić pracownikowi na przykład 2500zł do ręki to kosztuje go to tak naprawdę 3500zł. Koszta rosną oczywiście proporcjonalnie. Myślę że zmiany powinny iść nie tylko w kierunku likwidacji umów śmieciowych ale też ku obniżeniu bardzo wysokich kosztów zatrudnienia. Jeśli nic się w tych kierunkach nie zmieni to ciężko o poprawę sytuacji.

      • 5 6

      • Ja ci nie stac na pracownika (6)

        to albo nie bierz zlecen, albo sam sie wez za robote. Jak by byly nizsze koszty pracy to bys nikogo specjalnie bezuzytecznie nie zatrudnil tylko nadwyzke bys sobie wsadzil do kieszeni.
        Swoje zale wylewaj frajerni.

        • 4 9

        • Widać... (5)

          ... jakie masz pojęcie. Rynek sam reguluje za ile ludzie gotowi są pracować a dla wypłacającego żadna różnica czy da pracownikowi 2500 do ręki i 1000 wywali na ZUS czy da pracownikowi 3000 i 500 do ZUS. Ale jak widać taka prosta dedukcja przerasta/

          • 7 5

          • (3)

            trzy miliony przymusowej emigracji, dwa bezrobocia, szeroka strefa biedy, a wy o "rynku" i że "sam się reguluje" - najlepiej byście chyba chcieli pracownika za darmo bez przerw urlopów chorób i w ...pampersie

            • 7 5

            • Porażająca głupota... (2)

              Poczytaj co oni tu napisali głupi baranie. Nie ważne czy pracodawca płaci 1300 czy 13000 to i tak 30% dodatkowo wywala w kosmos. Jakim trzeba być ograniczonym debilem żeby nie rozumieć konieczności obniżania kosztów pracy? Nawet jeśli pracujesz u jakiejś mendy i tyrasz bez urlopu na co wskazuje ten jad w wypowiedzi to chyba powinieneś rozumieć że jeśli zmniejszą podatek i ZUS a kwota brutto nawet najniższej krajowej zostanie ta sama to do łapy dostaniesz więcej. Ale przestaję się chyba dziwić tym pracodawcom że dymają pracowników skoro to takie tępaki.

              • 3 4

              • Tepak to ty jestes i to klasyczny. (1)

                Twoim zdaniem lepiej robic bez ubezpieczenia spolecznego i nie placic podatkow przy okazji.
                A potem na starosc z lapami pod kosciol?
                To juz Bismarck zrozumial 150 lat temu, a ty tu bzdury wypisujesz. Twoj leb nie ma nic wspolnego z matematyka, wez sie za szpadel lub zbieraj zlom.

                • 4 4

              • Dobra Kazik! Wracaj do łopaty, nie dla każdego szkoła.

                Skoro pisze facet dwa razy że ZUS jest za wysoki a głupie ćwoki dalej pierdzielą że ktoś coś chce do kieszeni chować.

                • 1 2

          • placil bys tyle samo pracownikowi

            ile placisz teraz, a zus i podatek schowalbys sobie do kieszeni. I nie pitol tu lamerskch kawalkow.

            • 3 5

  • Ano zobaczymy.

    Pomysl jest dobry, czekam na wykonanie i efekt.
    Ciekawy jestem jaki tonaz bedzie zwodowany w 2017 i 2018. Stocznie juz powinny brac sie za akwizycje, zeby pozyskac zlecenia na te lata.

    • 5 2

  • Stoczniowiec

    Dla Naszych stoczniowców nic sie nie zmieni , tylko prezesi bedą więcej pchali do kieszeni i sprowadzali więcej Ukraińców

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane