• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom na prąd z Cristu i z orkami z Remontowej

Wioletta Kakowska-Mehring
6 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Stocznia Crist rozpoczyna budowę promu dla Finferries. Prace mają potrwać 18 miesięcy. Stocznia Crist rozpoczyna budowę promu dla Finferries. Prace mają potrwać 18 miesięcy.

O tym, że trójmiejskie stocznie nie są w ruinie, chyba nie trzeba przekonywać. W ostatnich dniach znów spłynęło kilka ciekawych informacji, tym razem dotyczą one promów. Budowa nowych, remonty, a do tego... orki na kadłubie.



W stoczni Crist w środę 6 kwietnia rozpocznie się budowa, czyli uroczyste cięcie blach promu Finferries z napędem hybrydowym diesel-elektrycznym. Statek będzie miał prawie 97 m długości i ponad 15 m szerokości. Jest zaprojektowany do transportu 90 samochodów osobowych i 372 pasażerów. Kontrakt na tę jednostkę podpisano w listopadzie ub. roku. Prom obsługiwać będzie drogową przeprawę promową pomiędzy Parainen a Nauvo w Finlandii. Statek będzie posiadał zespół baterii o żywotności min. 10 lat. Baterie będą ładowane automatycznie podczas załadunku i wyładunku promu (około 7 minut).
"Salish Orca" zostanie przekazana armatorowi jeszcze w tym roku. "Salish Orca" zostanie przekazana armatorowi jeszcze w tym roku.

Z kolei w Remontowa Shipbuilding z Remontowa Holding powstaje prom dla kanadyjskiego armatora, BC Ferries, którego kadłub zostanie nietypowo ozdobiony. Jak ujawnił armator, jednostka o nazwie "Salish Orka" zostanie pomalowana w... orki. Zwycięski projekt grafiki stworzyła Darlene Gait, artystka wywodząca się ze społeczności Esquimalt Nation - rdzennej indiańskiej ludności Kolumbii Brytyjskiej - prowincji Kanady - podał portal gospodarkamorska.pl. Motywy graficzne zostaną również wyeksponowane wewnątrz jednostki.

Czytaj też: Remontowa Shipbuilding zdobyła kontrakt za 500 mln zł

"Salish Orca" to jednostka mogąca zabrać na pokład 600 pasażerów oraz 145 samochodów. Zostanie przekazana armatorowi jeszcze w tym roku. Prom będzie kursował na trasie Comox-Powell. Kolejne dwa promy w ramach tego samego kontraktu to: Salish Eagle - będzie gotowy pod koniec tego roku; a ostatni z serii - Salish Raven - w 2017 roku.

Prestiżowy kontrakt, ale na przebudowę dwóch promów podpisała też Gdańska Stocznia Remontowa, także z Remontowa Holding. Klientem jest również kanadyjski armator BC Ferries. Umowa warta 140 mln dolarów dotyczy modernizacji promów klasy "Spirit", która obejmie przede wszystkim przebudowę siłowni na spalanie czystszego paliwa gazowego (LNG).

Miejsca

Opinie (50) 2 zablokowane

  • (1)

    Oh ile tych opozniej juz tam jest to sam nie wiem. :)

    • 7 13

    • Tych czego?

      • 7 1

  • (5)

    Te orki wyglądają beznadziejnie

    • 10 23

    • orki (3)

      Już widzę jak ktokolwiek zabiera się za to zlecenie

      • 3 6

      • Nie boj nie boj . (1)

        Znajda sie bardziej utalentowani od Ciebie.

        • 5 0

        • ukraińcy ?

          • 3 0

      • Wykonawca

        Wykonawca tego zlecenia już jest.
        Niestety to nie będzie polska firma ale za to światowa czołówka obsługująca w tym zakresie największe statki pasażerskie świata.

        • 0 0

    • Nie bój się

      straszyć będą w Vancouver, nie tu

      • 2 1

  • Na prąd ?? (4)

    Znaczy co ;) na spirytus ?

    • 3 11

    • nie wiesz co to prąd ? (1)

      • 3 1

      • seta do herbaty

        • 0 0

    • tak jak Tesla

      Silniki napędowe elektryczne zasilane prądem z akumulatorów.

      • 0 0

    • trajtki i tramwaje też są na prąd

      • 0 0

  • Orki (4)

    Orki, to takie pandy
    Tylko, że w wodzie.
    I mają płetwy.

    • 21 2

    • i są drapieżnikami i sa bardzo inteligentne i właściwie nie są pandami w wodzie.

      • 3 1

    • łagodne jak pandy to one nie są

      • 1 1

    • Pan Bóg też chciał mieć płetwy
      Ale nie może
      Więc pojechał do Zabrza

      • 1 1

    • Orki są bardziej włochate i szybsze.

      Od pand.

      • 0 1

  • (3)

    Żeby taki prom pływał pomiędzy Górkami Zachodnimi i Wschodnimi. Do Sobieszewa i dalej nie trzeba byłoby jeździć przez Przejazdowo, Wiślinkę tylko na skróty przez Stogi.

    • 10 3

    • Taki luksus (2)

      Taki luksus nie w Polsce. Tutaj nawet najlepsze konie, przepraszam stadniny padają...

      • 5 3

      • padają bo to zmiana na lepsze..?

        • 2 2

      • bo sa koniobijcy

        • 3 1

  • Hybrydowy na wzor np. Toyoty Prius? (4)

    Czy diesel ma napedzac generator, ktory poprze transformator bedzie zasilal pedniki (silniki) statku?
    Bo jesli tak jak napisalem wyzej to nic nowego. A jesli podobnie jak samochod hybrydowy to ciekawy jestem gdzie (i czy to sie w ogole oplaca) umieszcza ciezkie akumulatory.

    • 1 5

    • raczej Tesla

      Żaden diesel-electric.

      • 1 0

    • korekta

      Taki w pełni elektryczny dla norled zalinkowany przez mnie wcześniej prom budował niedawno aluship, ale tylko aluminiowy kadłub.

      • 1 0

    • Kolega mocno 'nie na czasie' (1)

      ...a na statku pędnik to nie silnik , tylko urządzenie zapewniające "ciąg" - czyli śruba, koło łopatkowe, pędnik Voighta lub podobne... A silnik to silnik...

      • 1 1

      • Napęd/silnik hybrydowy

        Na statkach to jest nieco inaczej... ten prom budowany w Gdyni to faktycznie hybryda elektryczna. Może mieć zwykły silnik diesel'a, a dodatkowo pędniki mogą być też zasilane przez "baterię".

        W RSB z kolei ostatnio popularne są silniki "zagazowane", które chodzą na ropę lub gaz, więc jakby nie patrzeć też hybrydowe.

        No i oczywiście sam napęd (pędniki) za wyjątkiem kontenerowców i niektórych statków specjalistycznych (typu AHTS) to obecnie napędy elektryczne - a czy są zasilane przez silniki diesel'a, czy gazowe, czy baterie to już inna bajka.

        • 0 0

  • Jak się zawozi taki prom (z orkami) do Kanady? (2)

    Na lawecie?

    • 2 9

    • Większym statkiem lub o własnych siłach zależnie od warunków podyktowanych porą roku.

      • 5 2

    • Być może statek o nazwie Hawk który wzioł "na pake" ostatnio lajbe z Cistu.

      • 1 0

  • no ale według PiS

    Polska jest w ruinie... chyba umysłowej że ta partia do sejmu się dostała. Tylko się cieszyć że jest praca i zamówienia to dobrze o nas świadczy i o tym, że ostatnie 8 lat nie zostało zmarnowane.

    • 18 11

  • Ciekawe (2)

    Ile dołożyć trzeba będzie do tego elektrycznego promu w Crist.
    Jak wygrywa się kontrakt dając cenę 30% niżej niż konkurencja to chyba nie da się tego zrobić rentownie.
    I to ryzyko systemu ładowania baterii, którego nikt jeszcze nie robił.
    Życzymy powodzenia - szczerze.

    • 3 12

    • proszę

      odpocznij chłopie bo bredzisz

      • 4 1

    • Do Brażysty...

      Taka "szczera" ta Twoja troska jak "prawdomówność" pinokia. Podpisz się lepiej KONKURENCJA i wszysko będzie jasne

      • 1 1

  • Nie podniecajcie się tymi orkami. (5)

    Stocznia zbuduje tylko sam goły kadłub i zardzewiały zostanie odholowany do bardziej cywilizowanej stoczni na wyposażenie i pomalowanie. Pomalowanie orek też.

    • 6 17

    • v

      Prom zostanie w całości zbudowany w Remontowa Shipbuilding

      • 9 3

    • Pomyliłeś z Cristem.

      • 6 5

    • Kadłub już jest zbudowany.

      Buja się przy nabrzeżu. Narazie pokryty farbą antykorozyjną. Widziałem wczoraj.
      Prezentuje się ciekawie

      • 3 2

    • Niech zgadnę (1)

      PiSowski TROL jesteś ?

      • 3 1

      • Zgłoś mnie do hejtstop

        • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane