stat

Lechia trzecia w rankingu biznesowym ekstraklasy

Przychody klubu blisko 27,5 mln zł

Lechia Gdańsk

Na boisku Lechia w minionym sezonie wywalczyła 4. miejsce w ekstraklasie. W raporcie piłkarskiego biznesu gdańszczanie znaleźli się ponownie na 3. pozycji.
Na boisku Lechia w minionym sezonie wywalczyła 4. miejsce w ekstraklasie. W raporcie piłkarskiego biznesu gdańszczanie znaleźli się ponownie na 3. pozycji. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Lechia utrzymała trzecie miejsce w szóstej edycji raportu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu". Biało-zieloni podobnie jak przed rokiem ponownie sklasyfikowali zostali tylko za Legią Warszawa i Lechem Poznań. Gdański klub zwiększył przychody do ponad 27 milionów złotych. Tym samym przyczynił się do tego, że ekipy grające w krajowej elicie osiągnęły rekordowe wpływy, łącznie 459 milionów złotych.



RAPORT PIŁKARSKIEGO BIZNESU Z 2013 ROKU

Ekstraklasa S.A. i firma doradcza Ernst & Young po raz szósty opublikowały raport Ekstraklasa piłkarskiego biznesu. Zawiera on ranking biznesowy 16 klubów polskiej Ekstraklasy za sezon 2013/2014. Klasyfikacja generalna powstała na podstawie średniej ocen w trzech obszarach: finansowych, medialności oraz efektywności sportowej, a w nich pod uwagę wzięto 11 kryteriów.

Na ocenę końcową w 40 procentach wpływały wyniki z dwóch pierwszych obszarów, a w 20 z trzeciego. Analizowano rok 2013 pod względem finansowym na podstawie danych przekazanych przez kluby.

Natomiast medialność i efektywność sportowa były mierzone na podstawie ankiet przeprowadzonych przez Ekstraklasę lub na jej zlecenie przez inne podmioty.

W każdym kryterium drużyny były szeregowane od 1 do 16 miejsca. Najlepszy otrzymywał 16 punktów, a kolejni w zestawieniu o jeden punkt mniej aż do 1 za ostatnią pozycję.

- Przygotowujemy ten raport, bowiem chcemy być transparentni pokazując w jak różnych formach rozwijamy ten biznes. To dobry papierek lakmusowy nie tylko dla tych najlepszych klubów, ale i dla całej szesnastki występującej w najwyższej klasie rozgrywek - podkreśla Bogusław Biszof, prezes zarządu Ekstraklasy SA.

ROK OBRACHUNKOWY 2012/13 W LECHII: PRZYCHODY I STRATY

Lechia osiągnęła średnią punktów na poziomie 12,4. Złożyło się na nią: 13 punktów za marketing i medialności oraz po 12 za finanse oraz efektywność sportową. Lepsze były tylko: Legia Warszawa (średnia 16 punktów, wygrała we wszystkich kategoriach) i Lech Poznań (15, drugi we wszystkich kategoriach).

Władze spółki piłkarskiej najbardziej cieszą się z faktu, że w 2013 roku kluby ekstraklasy wypracowały rekordowe przychody. Łącznie wyniosły one 459 milionów złotych i są o 10 procent wyższe niż przed rokiem.

- Przyczyniły się do tego dwie kluczowe kwestie. Po pierwsze udział Legii w rozgrywkach grupowych Ligi Europy, co dało mistrzowi Polski rekordowe wpływy z transmisji telewizyjnych. Po drugie większa liczba meczów rozegranych przez wszystkie kluby Ekstraklasy w roku 2013. Wyższe przychody są więc efektem zmiany systemu rozgrywek w lidze - ocenia Krzysztof Sachs, partner w firmie EY i pomysłodawca raportu.

Wzrost przychodów osiągnęło 10 klubów, w tym Lechia. Wpływy gdańskiego klubu zwiększyły się z 25,651 do 27,41 miliona złotych to jest o 6,9 procent.

- Klub od trzech lat utrzymuje stabilny poziom przychodów ze sprzedaży, a 7 procentowy wzrost w sezonie 2013/14 został spowodowany przede działalnością transferową - podkreślają autorzy raportu, wskazując na zysk ze sprzedaży Daisuke Matsui do japońskiego Jubilo Iwata.

MATSUI Z TYTUŁEM LIGOWCA GRUDNIA POŻEGNAŁ SIĘ Z TRÓJMIASTEM

Kluby ekstraklasy jako całość wykazały również lepsze wyniki finansowe, choć ciągle generują straty. Zmniejszyły się one jednak ze 110 milionów w 2012 roku do 50 milionów złotych w minionym.

W kategorii finanse Lechia zajęła tylko 5. miejsce, ustępując nie tylko Legii i Lechowi, ale również Cracovii i Zagłębiu Lubin. Zresztą w żadnej z analizowanych dziedzin osobno nie była w najlepszej trójce.

Także na 5. lokatę wyceniono gdański aspekt efektywności sportowej (za Legią, Lechem, Wisłą Kraków i Pogonią Szczecin). W tym kryterium największy zysk biało-zielonym dało wprowadzenie do gry w ekstraklasie aż 11 młodzieżowców oraz 4. miejsce w końcowej tabeli sezonu.

TABELA KOŃCOWA SEZONU 2013/14

Natomiast 4. pozycję przyniósł marketing i medialność (lepsze Legia, Lech i Wisła). W tej kategorii najbardziej cenna dla Lechii była średnia frekwencja na PGE Arenie Wyniosła ona 13 004 widzów i była trzecia w lidze, ponownie za Legią i Lechem.

RANKING EKSTRAKLASA PIŁKARSKIEGO BIZNESU SEZON 2013/14
1. Legia Warszawa 16,0 średnia punktów
2. Lech Poznań 15,0
3. LECHIA GDAŃSK 12,4
4. Wisła Kraków 11,6
5. Cracovia 9,6
6. Śląsk Wrocław 9,0
7. Ruch Chorzów 8,8
8. Pogoń Szczecin 8,6
9. Jagiellonia Białystok 8,2
10. Zagłębie Lubin 8,2
11. Górnik Zabrze 8,2
12. Zawisza Bydgoszcz 6,6
13. Korona Kielce 4,0
14. Podbeskidzie Bielsko-Biała 3,4
15. Piast Gliwice 3,2
16. Widzew Łódź 3,2
Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 66)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Kursy średnie walut

EUR 4.23
USD 3.88
CHF 3.91
GBP 5
JPY (100) 3.48

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane