• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Ewa Budnik
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu. Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu.

We wrześniu na tory wyjadą pierwsze składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To ważna informacja dla inwestorów zagranicznych, którzy myślą o ulokowaniu oddziałów swoich firm w Trójmieście. Powiększy się realnie dostępny kapitał ludzki, aglomeracja "otworzy" się na województwo, w szerszym kontekście komunikacyjnym jakość życia w mieście wzrośnie.



Czy uruchomienie PKM oznacza dla Trójmiasta znaczący rozwój?

Powiaty kartuski i kościerski to prawie 200 tys. mieszkańców - uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skróci czas i obniży koszty dojazdu do Gdańska i Gdyni znaczącej części osób zamieszkałych na terenie tamtejszych gmin.

O ile PKM kursować będzie z obiecaną częstotliwością (wyjazd pociągu z Wrzeszcza co 15 minut - w ciągu godziny dwa składy do Gdyni, jeden do Kościerzyny i jeden do Kartuz; podobny rytm z Gdyni), zmianie ulegną także nawyki komunikacyjne znacznej części osób zamieszkałych wzdłuż linii PKM, a także osób, które będą korzystać z powstających przy większości przystanków węzłów przesiadkowych - oznacza to chociażby mniej korków na dolnym tarasie i trasach łączących go z górnym tarasem i obrzeżami aglomeracji, czyli pod względem komunikacyjnym wyższą jakość życia całej trójmiejskiej społeczności. Szacowana roczna liczba pasażerów PKM ma wynosić 6,5 miliona osób. Dla porównania SKM przewozi rocznie 34 miliony pasażerów (po uruchomieniu PKM liczba ta również może ulec zmianie, bo Wrzeszcz i Gdynia staną się dla pasażerów PKM węzłami przesiadkowymi).

- Zakładamy, że w Trójmieście pracownicy są gotowi dojeżdżać do miejsca zatrudnienia około 40 minut w jedną stronę - mówi Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Pomorska Kolej Metropolitarna, połączona z SKM i  rozbudowywanym transportem tramwajowym wyróżnia Trójmiasto na tle innych polskich aglomeracji, podnosi jego atrakcyjność dla zagranicznych inwestorów. Potencjalni pracodawcy mogą po prostu liczyć na większą dostępność kadr.

Invest in Pomerania oraz zajmujący się analizami rynku nieruchomości REAS to partnerzy raportu przygotowanego przez JLL na temat perspektyw rozwoju trójmiejskiego rynku nieruchomości w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jasno wynika z niego nie tylko jaki wpływ będzie miało uruchomienie PKM dla kształtowania nowych lokalizacji komercyjnych i mieszkaniowych, ale także jak wzrośnie mobilność zawodowa mieszkańców trójmiejskiej aglomeracji.

Czytaj także: PKM i SKM póki co bez wspólnego biletu

W zakresie mieszkaniowym największe znaczenie dla rozwoju rynku będą miały przystanki PKM na Jasieniu i w Kiełpinku (wielorodzinne) oraz w Brętowie (jednorodzinne). Drugą młodość z całą pewnością przeżyje Osowa, a budownictwo jednorodzinne śmielej będzie powstawało wzdłuż linii kolei 201 (Gdynia - Kościerzyna).

Magdalena Reńska z JLL z ostrożnością mówi o kreowaniu nowych lokalizacji biurowych.

- Łączne zasoby powierzchni biurowej w Trójmieście sięgają ok. pół miliona metrów kwadratowych, które powstawały na przestrzeni około 20 lat. W tej chwili mamy w budowie kolejne 100 tysięcy metrów kwadratowych, które wejdą na rynek najdalej do pierwszej połowy 2016 roku. Są one zlokalizowane głównie wzdłuż głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta. Moim zdaniem PKM raczej wzmocni istniejące dzielnice biurowe, takie jak na przykład okolice lotniska i Wrzeszcza w Gdańsku, czy Redłowo w Gdyni, niż wykreuje nowe. Należy mieć świadomość, że zmiany zachodzące dzięki budowie PKM to długofalowy proces - raczej ewolucja niż rewolucja. - ocenia.

Pierwszym i najszybciej rozwijającym się pozacentralnym obszarem - po komunikacyjnym "wzmocnieniu" przystankiem PKM - będą na pewno okolice lotniska, które od lat dedykowane są inwestycjom biurowym, usługowym, logistycznym, w niewielkiej skali również produkcyjnej. Od 2013 roku trwają powoli rozwija się idea utworzenia w sąsiedztwie lotniska Airport City. Jest szansa, że po uruchomieniu PKM dyskusje na ten temat nabiorą tempa.

Szanse na rozwój w kontekście zabudowy komercyjnej - w dłuższej perspektywie czasu - mają także tereny wokół innych przystanków PKM. Dobrym przykładem jest opracowywany dla Niedźwiednika plan miejscowy przewidujący mulifunkcjonalną, śródmiejską zabudowę.

Nie należy się jednak zbytnio przywiązywać do lokalizacyjnych novum jakie niesie za sobą uruchomienie PKM. Nowe lokalizacje już w tej chwili kreuje bowiem trasa Słowackiego i tunel pod Martwą Wisłą oraz obwodnica południowa. Kolejne zmiany w przyszłości przyniesie powstanie obwodnicy północnej OPAT czy Trasy Kaszubskiej.

Miejsca

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Niedobrze

    okolice dworca wrzeszczańskiego gdzie urzędować będą mieszkańcy pow. kościerskiego i pow. kartuskiego zaczną przypominać okolice dworca głównego gdzie urzędują mieszkańcy pow. tczewskiego i gdańskiego :(. A dotychczas nawet w sezonie letnim od wysokości +/- Akademii Medycznej w górę panował błogi spokój.

    • 7 11

  • (4)

    co z Rotmanką i Gdańskiem Południe?

    • 3 8

    • ROTMANKA (1)

      Jak to co wyburzyć i zaorać ten plebs patologiczny.

      • 7 4

      • A kto z rotmanki będzie jeździć zbiorkomem? To są rozwiązania dla plebsu co mieszka w blokach

        z balkonami po 3m2 i bez własnego ogrodu

        • 2 3

    • no a co ma być

      ? ?
      ? ?

      • 7 1

    • A kogo to obchodzi?

      • 2 1

  • Rozbudowa PKM

    Obecne zadanie nalezy rozszerzyc o Luzino,Zukowo,Kolbudy Pruszcz Gdanski.
    Ta kolej powinna byc tania dla pasazerow.

    • 16 0

  • (4)

    Dziekuje, wole samochod. Nawet gdyby mialo byc drozej i dluzej jak niektorzy twierdza. W samochodzie nie napadnie na mnie setka bandytow, nie zachoruje z zimna albo przegrzania, nie bede stal w tloku, nie bedzie mi padal deszcz na glowe itd

    • 20 5

    • (1)

      W SKM to raczej deszcz na głowę nie pada, ale z resztą całkowicie się zgadzam.

      • 12 1

      • Tak deszcz pada gdybys pomyslał to bys to wiedział do auta z domu wychodzisz i masz dach nad głową

        do skm na przystanek musisz dojsc i deszcz na głowe pada .Przystanek niejest obudowany z kazdej strony tylko ma dach a deszcz pada z kazdej strony wychodzic z kolejki i musisz gdzies isc wiec znowu wyciagasz parasol wiec tak deszcz pada na głowe

        • 2 0

    • niestety wdychasz toksyczne spaliny

      i niestety robiac to codziennie przez wiele lat narazasz sie na nowotwory. To jest najwieksza bolączka korków. zmarnowany czas to pikus w porownaniu z kosztami zdrowotnymi.

      • 3 6

    • Jak wiadomo, w środkach komunikacji miejskiej codziennie ktoś umiera od tłoku lub toksycznych wyziewów, a krew z podłogi zmywa się tylko przed weekendem, szkoda fatygi.

      • 5 1

  • Kaszubowóz (1)

    To bedzie a raczej jest niewypal. Trasa tej kolejki powinna leciec inna trasa a nie peryferiami.

    • 8 6

    • O tym właśnie pisali internauci przed budową. Ale zostali zakrzyczani przez zwolenników PKM,

      tych od wazeliny.

      • 2 2

  • Przy CH Riviera jest przystanek tramwajowy? Bardzo ciekawe, jeśli wizualizacje i projekty będą dalej przygotowywane w ten sposób, to daleko nigdzie nie zajdziemy...

    • 8 1

  • budować dojazd do przystanku Gd.Osowa od strony Tuchomia

    Czy ktoś z tych ekspertów jechał Barniewicką do dworca od strony Kielnieńskiej?

    Tam jest taka ilość progów, że po dojechaniu do dworca jesteś tak poobijany i wytrzęsiony jakbyś zrobił co najmniej 100km.

    • 9 0

  • no moje życie zmieni się diametralnie (8)

    mój dzień będzie wyglądał tak:
    wsiadam w SKM na Zaspie i jadę do Wrzeszcza. przesiadam się na PKM. jadę PKM na Migowo (po drodze macham z okna PKM rodzinie, która na Zaspie wygląda przez okno). wysiadam na Migowie, przesiadam się na tramwaj i jadę nim do przystanku Warneńska. przesiadam się na autobus, wysiadam koło McDonalda, bo autobus skręca w Piecewską. wsiadam w następny autobus, wysiadam na Dobrowolskiego (bo autobus zjeżdża prosto do Wrzeszcza). wsiadam w kolejny, który skręca w Wileńską. hurra, po 2 godz. jestem na miejscu! po 8 godz. pracy czeka mnie jeszcze tylko droga powrotna... no i oczywiście w czasie całej podróży cieszę się z biletu metropolitarnego za 300 zł, który pozwala mi podróżować 4 środkami lokomocji, bo przecież w takiej metropolii nie ma opcji, żeby jednym środkiem komunikacji dojechać do pracy ;)

    • 36 9

    • 127 (2)

      A nie łatwiej w tym przypadku podjechać 127?

      • 23 2

      • No ale jak by wtedy zrzędził?! Pomyśl czasem!

        • 4 8

      • Oczywiście, że łatwiej i taniej, dla kogoś kto myśli oczywiście. W żadnym mieście na świecie nie ma tak, aby komunikacja miejska pasowała w 100% wszystkim i każdy bez wyjątku mógł dojechać bez przesiadek z miejsca zamieszkania do miejsca pracy/szkoły (choć akurat w opisywanym wyżej przypadku jest to możliwe), zawsze też znajdą się tacy, co będą na siłę dookoła trasę wymyślać i narzekać jak to źle.

        • 2 3

    • rozważ opcję rower + SKM lub PKM + spacer lub ewentualnie rower miejski (3)

      zdrowo, ekonomicznie i ekologicznie

      • 4 4

      • (2)

        Szczególnie przy dzisiejszej pogodzie. Nawiasem: gdzie można kupić pług i łańcuchy na koła roweru.

        • 6 2

        • złodzieje z urzedu sie dogadali z firma co udaje ze sprzata snieg a tego nierobi

          a naszą kasę zgarnia!!

          • 3 0

        • Też nie jestem za tym, aby każdego siłą na rower wsadzać, ale akurat opony z kolcami bez problemu można kupić.

          • 2 0

    • Ty naprawdę masz tak zryty beret?
      Wsiadasz w 127 (przystanki masz na Pilotów albo przy SKM Zaspa), który przez Kilińskiego i obok GB jedzie do Jaśkowej Doliny i po 15 minutach (rozkładowo) wysiadasz przy Dobrowolskiego i jesteś praktycznie na Wileńskiej. Bilet miesięczny kosztuje 80 zł, czary co?

      • 5 3

  • Adamowicz ładną kolejkę wybudował do biznesu p. G - developera.

    Prowincja też czasami ma parę groszy w kieszeni.
    Wajdeloty upiększył.

    Tylko po browarze pustki zostały, chcociaż i bogaty australijczyk by się znalazł...
    Ile to razy Adamowicz sprowadził duże straty na miasto ?

    Dobrze , że mu chociaż Rada Miasta zakazała klerowi prezenty robić z ładnych działek.

    • 13 4

  • Kto wierzy w to , że PKM podciągną do -

    Gdyni ??

    Ja nie.

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane