• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Ewa Budnik
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu. Przystanki PKM będą znajdować się blisko największych galerii handlowych, biurowców, kampusu Uniwersytetu.

We wrześniu na tory wyjadą pierwsze składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To ważna informacja dla inwestorów zagranicznych, którzy myślą o ulokowaniu oddziałów swoich firm w Trójmieście. Powiększy się realnie dostępny kapitał ludzki, aglomeracja "otworzy" się na województwo, w szerszym kontekście komunikacyjnym jakość życia w mieście wzrośnie.



Czy uruchomienie PKM oznacza dla Trójmiasta znaczący rozwój?

Powiaty kartuski i kościerski to prawie 200 tys. mieszkańców - uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skróci czas i obniży koszty dojazdu do Gdańska i Gdyni znaczącej części osób zamieszkałych na terenie tamtejszych gmin.

O ile PKM kursować będzie z obiecaną częstotliwością (wyjazd pociągu z Wrzeszcza co 15 minut - w ciągu godziny dwa składy do Gdyni, jeden do Kościerzyny i jeden do Kartuz; podobny rytm z Gdyni), zmianie ulegną także nawyki komunikacyjne znacznej części osób zamieszkałych wzdłuż linii PKM, a także osób, które będą korzystać z powstających przy większości przystanków węzłów przesiadkowych - oznacza to chociażby mniej korków na dolnym tarasie i trasach łączących go z górnym tarasem i obrzeżami aglomeracji, czyli pod względem komunikacyjnym wyższą jakość życia całej trójmiejskiej społeczności. Szacowana roczna liczba pasażerów PKM ma wynosić 6,5 miliona osób. Dla porównania SKM przewozi rocznie 34 miliony pasażerów (po uruchomieniu PKM liczba ta również może ulec zmianie, bo Wrzeszcz i Gdynia staną się dla pasażerów PKM węzłami przesiadkowymi).

- Zakładamy, że w Trójmieście pracownicy są gotowi dojeżdżać do miejsca zatrudnienia około 40 minut w jedną stronę - mówi Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Pomorska Kolej Metropolitarna, połączona z SKM i  rozbudowywanym transportem tramwajowym wyróżnia Trójmiasto na tle innych polskich aglomeracji, podnosi jego atrakcyjność dla zagranicznych inwestorów. Potencjalni pracodawcy mogą po prostu liczyć na większą dostępność kadr.

Invest in Pomerania oraz zajmujący się analizami rynku nieruchomości REAS to partnerzy raportu przygotowanego przez JLL na temat perspektyw rozwoju trójmiejskiego rynku nieruchomości w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jasno wynika z niego nie tylko jaki wpływ będzie miało uruchomienie PKM dla kształtowania nowych lokalizacji komercyjnych i mieszkaniowych, ale także jak wzrośnie mobilność zawodowa mieszkańców trójmiejskiej aglomeracji.

Czytaj także: PKM i SKM póki co bez wspólnego biletu

W zakresie mieszkaniowym największe znaczenie dla rozwoju rynku będą miały przystanki PKM na Jasieniu i w Kiełpinku (wielorodzinne) oraz w Brętowie (jednorodzinne). Drugą młodość z całą pewnością przeżyje Osowa, a budownictwo jednorodzinne śmielej będzie powstawało wzdłuż linii kolei 201 (Gdynia - Kościerzyna).

Magdalena Reńska z JLL z ostrożnością mówi o kreowaniu nowych lokalizacji biurowych.

- Łączne zasoby powierzchni biurowej w Trójmieście sięgają ok. pół miliona metrów kwadratowych, które powstawały na przestrzeni około 20 lat. W tej chwili mamy w budowie kolejne 100 tysięcy metrów kwadratowych, które wejdą na rynek najdalej do pierwszej połowy 2016 roku. Są one zlokalizowane głównie wzdłuż głównej osi komunikacyjnej Trójmiasta. Moim zdaniem PKM raczej wzmocni istniejące dzielnice biurowe, takie jak na przykład okolice lotniska i Wrzeszcza w Gdańsku, czy Redłowo w Gdyni, niż wykreuje nowe. Należy mieć świadomość, że zmiany zachodzące dzięki budowie PKM to długofalowy proces - raczej ewolucja niż rewolucja. - ocenia.

Pierwszym i najszybciej rozwijającym się pozacentralnym obszarem - po komunikacyjnym "wzmocnieniu" przystankiem PKM - będą na pewno okolice lotniska, które od lat dedykowane są inwestycjom biurowym, usługowym, logistycznym, w niewielkiej skali również produkcyjnej. Od 2013 roku trwają powoli rozwija się idea utworzenia w sąsiedztwie lotniska Airport City. Jest szansa, że po uruchomieniu PKM dyskusje na ten temat nabiorą tempa.

Szanse na rozwój w kontekście zabudowy komercyjnej - w dłuższej perspektywie czasu - mają także tereny wokół innych przystanków PKM. Dobrym przykładem jest opracowywany dla Niedźwiednika plan miejscowy przewidujący mulifunkcjonalną, śródmiejską zabudowę.

Nie należy się jednak zbytnio przywiązywać do lokalizacyjnych novum jakie niesie za sobą uruchomienie PKM. Nowe lokalizacje już w tej chwili kreuje bowiem trasa Słowackiego i tunel pod Martwą Wisłą oraz obwodnica południowa. Kolejne zmiany w przyszłości przyniesie powstanie obwodnicy północnej OPAT czy Trasy Kaszubskiej.

Miejsca

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • Rozwój aglomeracji

    Bardzo cieszy mnie ta inwestycja. Kolejny duży krok w rozwoju aglomeracji. Trzeba tylko zwrócić uwagę, że jak większość dużych inwestycji rozwija ona południową jej część. Część północna, ciągle rosnąca w siłę min. poprzez bardzo dynamiczny wzrost ludności w miastach MTK pozostaje bez inwestycji i nie widać tu zrównoważonego rozwoju. Konieczna jest duża inwestycja drogowa odkorkowująca północ aglomeracji! Może być OPAT, ale w zmienionej formie na końcu. To nie może być mega węzeł drogowy rozwalający Redę na kawałki!

    • 4 7

  • ale jak to tak do polaka? Bez samochodu dojezdzac? (1)

    przeciez to nie tylko srodek transportu, oddzielajacy od reszty choloty w komunikacji miejskiej, ale co najwazniejsze, oznaka statusu.
    Jak te wszystkie Janusze by dzieci do szkoly odprowadzily i zakupyz zbiedry przywiozly bez bryki?

    • 2 8

    • a ty jak masz na imię ?

      Steven ? Ralph ?

      prostaku...

      • 5 4

  • wyszło szydło z worka - wszystko podporzadkowane interesom deweloperów

    nawet najwieksze dotacje unijne wydawane są pod katem ich interesów a nie jakiegos tam pasazera

    • 12 2

  • "zmianie ulegną także nawyki komunikacyjne znacznej części osób zamieszkałych wzdłuż linii PKM"

    "- Zakładamy, że w Trójmieście pracownicy są gotowi dojeżdżać do miejsca zatrudnienia około 40 minut w jedną stronę"

    To ci dopiero "eksperci". Po pierwsze primo moje nawyki komunikacyjne się nie zmienią, bo nic mnie nie przekona do korzystania z jakiejś kolejki zwłaszcza, że jakoś tak nie po drodze. Po drugie, primo, 40 minut do pracy w jedną stronę? Wolne żarty. Życia szkoda. Zmieniłbym robotę albo miejsce zamieszkania gdybym musiał dojeżdżać w jedną stronę dłużej niż 15-20 minut.

    Pogadamy jak zrobicie metro w bardziej cywilizowanych rejonach miasta, a nie bawicie się koleją na odludziu.

    • 11 4

  • Spod domu z walizką na przystanek, tramwajem do dworca Gdańsk Główny, tunelem na peron, SKM do Wrzeszcza, tunelem na peron PKM, PKM do lotniska, z peronu do hali odlotów. Eeee to ja wolę do samochodu, samochód na parking przy lotnisku i leeeecę.

    • 12 2

  • rety znowu ten pismak prowokator 2 posty wyżej

    • 2 4

  • (2)

    Za komuny były najpierw dziesiątki ekspertyz, opinie profesorów wreszcie ruszała budowa: Rafineria , Port Północny, Siarkopol, Obwodnica Trójmiasta. Teraz najpierw się buduje, póki Unia daje łatwe pieniądze, a w trakcie budowy dorabia się na zamówienie ekspertyzę jakie to potrzebne. Tak powstało ECS, Muzeum II Wojny teraz PKM.

    • 12 4

    • tabletki odstawiłeś?

      • 1 6

    • bo typowe polskie powiedzenie

      łatwo przyszło łatwo poszło

      zapomnieli tylko ze do kazdej inwestycji trzeba zaciagac kredyt na min 30% wartosci inwestycji (EU nigdy nie daje 100%). No a kredyty maja to do siebie ze trzeba jes placac z odsetkami.

      Dodatkowym gwozdziem do trumny jest fakt, iz kredyty zaciagniete przez Polske sa w Euro. Nie trzeba byc wielkim ekonomista zeby wiedziec, ze zlotowka bedzie tracic bo kraj jest zadluzony i bez przemyslu, tak wiec w d*pe dostaniemy dodatkowo na kursie walutowym.

      Niestety takie sa realia.

      Nomen omen udzielamy pozyczki Ukrainie (ktora nigdy tej pozyczki nie splaci).
      To jest megaprzekret stulecia. Ten rzad dziala na niekorzysc Polakow.

      • 8 1

  • Zwiedzanie 3miasta z PIĘCIOMA różnymi biletami

    autobusy w każdym z miast, SKM i PKM..

    BRAWO METROPOLIA!

    600.000 na zarządzanie metropolią przez dwa tygodnie już wydane?

    • 16 0

  • Szczytem nieosiagalnum dla wlodarzy tego grodu

    Jest tygodnowka na wszystkie linie tak jak w londynie bez ganiania po kioskach z biletami secundowymi brakuje jeszcze na nich tylko podobizny czrnej pulpy

    • 13 0

  • autora mi żal! (1)

    pożyjemy poczekamy za kilka lat czy to takie optymistyczne będzie co napisała ta autorka, podano ,że pechdolino ma tylko 50 procent wypełnienia

    • 3 2

    • Nie prawda.

      Obłożenie "pechdolino" 26% !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane