• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Shipbuilding jednak zbuduje holowniki?

Wioletta Kakowska-Mehring
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki mają zastąpić obecnie eksploatowane stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Nowe holowniki mają zastąpić obecnie eksploatowane stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Inspektorat Uzbrojenia zmienił decyzję ws. przetargu na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej. Stan wiedzy na dziś jest taki, że wycofano unieważnienie przetargu. Co będzie jutro i czy Remontowa Shipbuilding ostatecznie zbuduje holowniki, nie wiadomo.



W połowie marca spadła jak grom informacja, że Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie dotyczące budowy holowników dla Marynarki Wojennej, choć w listopadzie ub. roku zdecydowano, że przetarg wygrała Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding. Stocznia ta jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.

- Jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą - powiedziała nam w listopadzie ub. roku Katarzyna Jakubowska, ówczesna p.o. rzecznika prasowego MON.
Skargi się pojawiły, ale Krajowa Izba Odwoławcza dwukrotnie nie dopatrzyła się uchybień. Nic już nie stało na przeszkodzie, aż do... połowy marca tego roku, kiedy to Inspektorat Uzbrojenia unieważnił postępowanie.

Czytaj też: Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Powodu unieważnienia IU nie podał, ograniczono się jedynie do stwierdzenia, że "zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego".

Od tej decyzji odwołanie do KIO złożyła Remontowa Shipbuilding. Wczoraj miało odbyć się posiedzenie w tej sprawie, jednak w ostatniej chwili zmieniło charakter, ponieważ Inspektorat Uzbrojenia wycofał się ze swojej wcześniejszej decyzji. Postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię. Dlaczego Inspektorat Uzbrojenia zmienił zdanie? Tym razem znów nie podano powodu.

- Skoro Inspektorat Uzbrojenia nie dopuścił do posiedzenia KIO, nie poproszono też nas o wyjaśnienia w związku z wcześniejszą decyzją, to należy sądzić, że wada, na którą się powoływano wynikała z przyczyn leżących po stronie zamawiającego - mówi osoba związana z gdańską stocznią.
Co to oznacza? Teoretycznie nic nie stoi już na przeszkodzie, aby Remontowa Shipbuilding podpisała kontrakt i zabrała się do pracy. Jednak jak twierdzą osoby związane z branżą, dopóki to się nie stanie, zawsze jest obawa, że resort obrony zmieni koncepcję dotyczącą uzbrojenia Marynarki Wojennej i potrzebny będzie kolejny przetarg. Tak też dzieje się ws. śmigłowców.

W ramach zamówienia ma powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych. Mają zastąpić obecnie eksploatowane holowniki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Po podpisaniu umowy mają być gotowe w wciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki mają mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.

Miejsca

Opinie (52) 3 zablokowane

  • Unieważnili unieważnienie...

    • 48 0

  • Ten cały MON (9)

    Po dowództwem Naczelnika Macierewicza i jego Misiaczka to prawdziwie Monthy Pythonowskie Ministerstwo Dziwnych (Głupich) Kroków.

    Ja wiem, że Wasz Prezes nigdy nie wycofuje się z błędnych nominacji, zwłaszcza w ministerstwie Antosia, ale czy wam - wyborcom PIS- nie jest po prostu głupio???

    Na marginesie - nie wierzę, że jest to ostateczna decyzja. A poza tym od decyzji do podpisania kontraktu - przelania pieniążków z pustej kasy - też daleka droga. Prędzej Szyszko resztę drzew wytnie.

    • 75 12

    • Rakiety Piorun, nowe partie Beryli, zamówienia na Kraby i radary (6)

      W przeciągu roku AMacierewicz zrobił dla WP więcej, niż jego poprzednicy.

      Rezygnacja z kiepskich i drogich Caracali też była dobrym pomysłem. Jest to tak kiepski śmigłowiec wojskowy, że armia francuska go ma bodaj kilkanaście sztuk. Jest to dobry śmigłowiec cywilny, ale dla wojska bezuzyteczny

      • 10 29

      • A gdzie są te wszystkie zamówienia? (2)

        Na jakim są etapie?

        • 19 1

        • (1)

          Konsultacji..

          • 5 0

          • Wiecznej

            Oni nigdy nic nie kupią, nic nie zbuduja

            • 5 0

      • Ogarnij sie

        -zacznij ogladac co innego niz TVPis i TV Republika
        -poczytaj cos innego niz Gazeta Polska
        A ZROZUMiESZ

        • 23 7

      • zamówienie rakiet Piorun, oraz krabów i radarów jest kontynuacją wcześniejszych planów kłamliwy partyjniaku
        natomiast zakup Beryli to raczej skandal który prawdopodobnie spowoduje brak możliwości uzyskania zamówień zagranicznych na nowoczesny Polski system strzelecki MSBS którym wy misiaczki nie jesteście najwyraźniej zainteresowani
        co więcej zamiast zakupić w Polsce karabiny snajperskie to zakupiliście je za granicą tak was boli polski przemysł udawani patrioci

        • 20 0

      • Zmień chłopie lekarza bo coe w .u..robi

        • 1 0

    • Ogladam 'Ucho Prezesa' więc wiem lepiej. (1)

      • 1 10

      • podpisz się inaczej

        A nie prowokuj, PIS-ski trollu. Miej honor, jakkolwiek to dziwnie w twoim przypadku zabrzmi...

        • 10 2

  • brawo Gdynia:)! (1)

    • 11 7

    • chyba Gdańsk bo to w Gdańsku jest stopcznia a do Gdyni i Świnoujścia tylko trafią

      było by brawo jakby w Gdyni w Stoczni MW zbudowali ale oni nic nie umieją zrobić

      • 3 1

  • (1)

    Remontowa co prawda jest stocznią prywatną,ale z polskim kapitałem i duźym doświadczeniem w budowie nawet najbardziej skąplikowanych jednostek pływających i takie firmy państw polskie powinno wspierać dajäc kątrakty na budowę jednostek potrzebnych państwu

    • 60 10

    • skĄplikowany kĄtrakt

      • 6 0

  • Artykuł z podtekstem

    Decyzja dotycząca tego przetargu nie jest przypadkowa. Inspektorat też nie jest bez winy ze względu na oficjalną "usterkę". Prawda jest taka że ścierają się różne grupy interesów na tyle mocne że nawet przetarg można unieważnić i ponownie "aktywować". Jest jeszcze jedna bardzo ciekawa kwestia.

    Przetarg na śmigłowce był całkowicie innym rodzajem przetargu i inaczej tworzony. Wystarczy przypomnieć że za tę samą kwotę wojsko tureckie zakupiło 2 razy tyle śmigłowców co zostało nam zaoferowane w konfiguracji słabszej o 1/3. Nie powalała też wartość tzw. offsetu który zwycięzca zaproponował nijak mający się z ustawa oftsetową i jednej wielkiej ściemy dotyczącej powstania nowych technologi.

    • 10 27

  • Dziwna sprawa (3)

    Dawna Stocznia Północna wygrała przetarg i dostała 100 pkt ???śmieszne????
    Za podobne, ale dużo mniejszej wagi błędy- niż popełniła Shipbulding - wcześniej w takich samych postępowaniach inne stocznie "wylatywały" z przetargu, a teraz się wygrywa i jeszcze otrzymuje 100 pkt.

    • 5 44

    • (1)

      Nie wiesz o czym piszesz!

      • 6 2

      • dziwne

        wiem o czym piszę i doskonale wiem (nie tylko zresztą ja) jakie dyskwalifikujące błędy popełniono.

        • 2 6

    • Jakie błędy?

      Alfa, jakie błędy? Czy też jesteś kolejnym gadaczem ze znanego rodu 'wiem, ale nie powiem"?

      • 0 0

  • Tak walczyli by polski pr,emysl stoczniowy nie upadl. A teraz sami chca doprowadzic (1)

    Do upadku dobrze dzialajacej i tej ktora przetrwala kryzys stoczni

    • 34 4

    • oni walczyli o stołki a nie o przemysł stoczniowy - no i dopięli swego mają koryto...

      • 11 0

  • Zawsze rano z wypiekami na twarzy czekam na kolejny news o Remontowa Shipbuiding.

    • 35 1

  • prom dla PŻB (8)

    Stocznia Szczecińska ma zbudować nowy prom dla PŻB. Już to widzę. Zobaczycie jak buduje i zwróci się o pomoc do Remontowej, bo nie będzie w stanie dotrzymać terminów i jakości.

    • 30 7

    • Już inne stocznie błagają o pomoc w sprawie budowy arktycznych kontenerowców !!!

      • 8 5

    • A co ma RSB za doświadczenie w budowie dużych promów?? (6)

      I ile ich zbudowała??? Już prędzej poproszą o pomoc Gdańską.

      • 4 5

      • GSR robiła grube przebudowy dużych promów (4)

        Gdańska zajmuje się teraz głównie budową konstrukcji do wież wiatrowych.

        • 6 4

        • (3)

          Gdańska w swojej historii zbudowała już trochę dużych promów.

          • 2 3

          • Gdańska zbudowała trochę dużych promów... (2)

            A tak, szczególnie tych dla Finów w połowie lat 90. Duże opóźnienia, duże kary umowne. A poza tym Gdańska obecnie to mała firemka bez fachowców od dużych budów. Remontowa zaś ma duże doświadczenia w remontach i przebudowach promów.

            • 7 2

            • (1)

              Chłopie nie wiem czy się znasz czy nie. Ale nie porównuj przebudowy istniejącego już statku do budowy nowej jednostki, ani nie mów jaka północna jest super bo nigdy nie zbudowała statku który miał więcej niż 120 metrów. A jak mówisz już o gdańskiej to wiesz że budowała nie w pełni wykończony prom kilka lat temu który później został statkiem roku w Norwegii??

              • 4 0

              • Znam się

                Znam się. Przebudowa czasem jest trudniejsza od nowej budowy - masz ograniczenia od istniejących konstrukcji, część jest niewiadomą, projektujesz częściowo "na ślepo", a w kontrakcie najczęściej odpowiedzialność jest twoja. Bergensfjord i Stavangerfjord w SG to były kadłuby - a dzisiaj Stocznia Gdańsk nawet tego by nie zrobiła. O Stenie lepiej nie wspominać - to było 30 lat temu, a poza tym to była katastrofa - w kapitalizmie po takim kontrakcie stocznia by padła. Prom dla PŻB w Polsce to może ewentualnie zrobić holding REMONTOWA albo CRIST albo Nauta - z wielkim wysiłkiem, ryzykiem i najprawdopodobniej bez zarobku. Gryfia? - to będzie piękna katastrofa.

                • 1 0

      • gdanska nie istnieje

        • 8 0

  • (6)

    Pojęcia nie mają co to znaczy zbudować holownik. Może niech zaczną od tratwy.

    • 7 28

    • Virtus (4)

      Zbudowali Vitrusa i jakoś pływa o ile dobrze się orientuję ma on ponad 50 ton uciągu.

      • 1 0

      • ale szatan (2)

        Holownik na którym pracuję był zbudowany w chińskiej stoczni dla Niemca i ma 250T uciągu ... to chyba nie osiągalne będzie nigdy dla stoczni w PL

        • 1 3

        • Stocznia buduje wedle zapotrzebowania armatora a nie dla sztuki.

          • 9 2

        • virtus

          50 ton uciągu.....to jeszcze nic ale 21 zamustrowanej załogi to jakes jaja...byłem na H7 maszyna parowa kocioł walczak opalany węglem załoga 11 marynarzy.

          • 1 2

      • Polska nigdy nie była wirtuozem budowy holowników.

        • 0 3

    • tratwa

      niby kto nie ma pojęcia,,????....coś raczej bredzisz

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane