• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo. Nowe holowniki miały zastąpić obecnie eksploatowane jednostki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Kiedy i czy w ogóle powstaną, nie wiadomo.

Remontowa Shipbuilding nie zbuduje sześciu holowników dla Marynarki Wojennej, przynajmniej nie w wyniku przetargu rozstrzygniętego pod koniec ub. roku. Ten bowiem został unieważniony.


Czy popierasz zaangażowanie państwa w przemysł stoczniowy?


Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że postępowanie zostało unieważnione. Na pytanie o powód otrzymaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Zgodnie z dyspozycją art. 93 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego - poinformował płk Sławomir Lewandowski, główny specjalista z Inspektoratu Uzbrojenia.
Zapytaliśmy też o dalsze losy tego zamówienia, czyli co z holownikami. Na to "dyspozycji" widocznie nie było, bo w odpowiedzi w ogóle nie poruszono tej kwestii.

W Remontowa Shipbuilding konsternacja

Oficjalnie władze Remontowa Shipbuilding nie chcą komentować decyzji Inspektoratu Uzbrojenia MON, zresztą oficjalnie nie zostały jeszcze o tym powiadomione. Dowiedzieliśmy się jednak, że są bardzo zaskoczone takim obrotem sprawy, bo nic na to nie wskazywało. Z dalszymi decyzjami czekają na otrzymanie wyjaśnień ze strony MON. Okazuje się bowiem, że stocznia rozpoczęła już przygotowania do realizacji tego kontraktu związane m.in. z dokumentacją.

Czytaj też: Holowniki dla MW. Oferta Remontowa Shipbuilding najlepsza

Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku rozstrzygnięto przetarg na budowę holowników dla Marynarki Wojennej. Proces trwał długo, bo postępowanie rozpoczęto w grudniu 2014 roku. Oferta Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding, jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię była najniższa i wynosiła 220 mln zł.

- Jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą - powiedziała nam wówczas Katarzyna Jakubowska, cz. p.o. rzecznika prasowego MON.
Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia. Ten drugi oferent złożył odwołanie, ale Krajowa Izba Odwoławcza w styczniu tego roku uznała, że jest ono bezzasadne.

Remontowa Shipbuilding liczyła na holowniki, liczy wciąż na kontrakt na dwa kolejne niszczyciele min. Pierwszy już zbudowała. Co będzie z następnymi?

Polska stocznia w starciu z państwowymi

Sprawa unieważnienia przetargu na holowniki wywołała poruszenie w branży. Pojawiły się opinie, że nie o przesłanki merytoryczne chodzi, a o to, żeby kto inny budował. Przypomnijmy, że na początku lutego PGZ Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej kupiła Stocznię Marynarki Wojennej (proces zakupu trwa). Pod koniec stycznia z kolei państwo wykupiło za 100 mln zł Szczeciński Park Przemysłowy, czyli to, co zostało po szczecińskiej stoczni i zapowiedziało budowę narodowej grupy stoczniowej, m.in. w oparciu o trójmiejską stocznię Nauta i Energomontaż Północ Gdynia.

Czytaj też: Stocznia Marynarki Wojennej, a może i Stocznia Gdańsk. Państwowa grupa jeszcze większa

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy konkuruje ze stoczniami państwowymi o państwowe kontrakty, m.in. o budowę statku badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego czy przebudowę, a potem remont platformy wydobywczej dla Petrobaltiku należącego do Grupy Lotos. W obu kontraktach nie obyło się zresztą bez kłopotów. Sprawy trafiły do prokuratury.

Na wolnym rynku spowolnienie

To nie jest łatwy moment dla Remontowa Shipbuilding, jak i dla całej branży stoczniowej. Na początku lutego ujawniliśmy, że z powodu spowolnienia na rynku off shore i przewozów dwóch armatorów nie odebrało czterech statków z Remontowa Shipbuilding. Firma Siem Offshore Contractors na przyszły rok przesunęła odebranie dwóch statków PSV. Z kolei duński armator Royal Arctic Line, który zamówił w sumie pięć kontenerowców arktycznych, nie odebrał dwóch najmniejszych jednostek. Dobra informacja jest taka, że Stocznia dopina rozmowy z innym armatorem, który chce kupić te dwa statki.

Stocznia realizuje budowę i dostawy kilkunastu jednostek z dotychczasowego portfela produkcyjnego. Ostatnio przekazano drugi prom LNG dla kanadyjskiego armatora BC Ferries, a wkrótce zostanie oddany armatorowi także m.in. drugi prom dla Portu Tallinn (Piret). Rozpoczęto też budowę dwóch promów o napędzie elektrycznym dla armatora Transport for London. Stocznia ma też wciąż szansę na budowę czterech lodołamaczy na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Niestety, o ten kontrakt Remontowa Shipbuilding znów walczy z państwową stocznią. Tym razem Gryfią ze Szczecina.

Nowe holowniki nie wiadomo kiedy

Co dalej z przetargiem na holowniki - nie wiadomo. MON w ostatnim czasie przekładał wiele przetargów na sprzęt dla wojska. W ramach poprzedniego zamówienia miało powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych. Miały zastąpić obecnie eksploatowane holowniki stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Po podpisaniu umowy miały być gotowe w wciągu 60 miesięcy. Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki miały mieć wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.

Opinie (103) 1 zablokowana

  • xxx

    I bardzo dobrze niech splajtują,Żal tylko pracowników tyrających za pensję 3 do 3.5 tyś po 10 lub 12 godz. dziennie niemających nic z życia poza pracą w stoczni.Wyzyskiwacze .Te wszystkie układziki znam od podszewki bo pracowałem tam kilkanaście lat. Możesz dawać z siebie wszystko i tak nie zostaniesz doceniony. MAŁO,MAŁO,MAŁO. Spółeczki itd.To widać kto ma najlepsze względy u prezesa.Porównanie do Korei płn

    • 1 1

  • Dziadostwo

    MON to takie dziadostwo że potrafi niejedną stocznię skutecznie rozwalić. Chcesz mieć dobrze prosperującą firmę? Nie buduj i nie remontuj okrętów dla MON. Spójrzcie na pożal sie Boże nieodżałowanego ,,gawronka,,, totalne dziadostwo i zgraja nieudaczników pod wodzą antka.

    • 0 0

  • Promy (1)

    Ale nikt nie buduje takich promów jak Remontowa !!! Tanio i terminowo. Od Estonii po Kanadę !!

    • 1 1

    • Terminowo ?!
      Jakiś żart chyba.
      I straty na każdym.

      • 0 1

  • Polityka właściciela (13)

    taka właśnie powinna być. Skoro Państwo ma kilka stoczni, które tak samo dotyczy kryzys jak prywatne to powinien lokować swoje zamówienia w swoich zakładach a nie pompować pieniądze do prywatnych kieszeni. Prywatni właściciele a w szczególności Remontowa i tak już mieli dużo szczęści ze za prawie darmo stocznie najlepszą w kraju dostali. To teraz jeszcze im pomagać ?

    • 24 108

    • Tylko, że ta prywatna Remontowa (2)

      przez kilka ostatnich lat odprowadziła KILKASET MILIONÓW złotych podatków do państwowego budżetu zarobionych od ZAGRANICZNYCH armatorów. Ile złotych podatków zapłaciły państwowe stocznie?

      • 26 1

      • Gupis chlopie (1)

        Eksport z zero vatem

        • 2 5

        • ale podatek dochodowy to z pewnością nie 0. Chłopie.

          • 2 0

    • Skoro Państwo ma kilka stoczni (2)

      Gdzie, w Radomiu? nie ma to jak błyskotliwość ciemnego luda, każde g..o kupi i powie, że to papu.

      • 18 1

      • (1)

        Uczepiłeś się jak rzep psiego ogona tego Radomia. Poczytaj o funduszu inwestycyjnym MARS, a wtedy się wymądrzaj jasny ludu.

        • 1 2

        • Mars .... temu tworkowi dopiero PiS powinien sie przyjrzeć

          Tu jest dopiero pompowanie państwowe kasy w nieudolnie zarządzane spółki przynoszące straty kilkunastu do kilkudziesięciu milionow rocznie każda...

          • 1 0

    • (3)

      I te kormorany tez do SMW dadza. Coś tam trzeba robic aby ruszyc z miejsca.
      prywatne sobie same poradza

      SMW

      • 14 12

      • I dobrze (1)

        Państwowa stocznia powinna dostawać zlecenia od państwa a prywatna powinna o nie walczyć na rynku prywatnym.

        • 2 14

        • Tylko ze panstwowa stocznia

          Nie jest zainteresowana Zbudowaniem. Oni chca tylko budowac. Najlepiej 20 lat

          • 9 0

      • Wizytówka SMW to Gawron / Ślązak

        Jedyne co dociera do opinii publicznej, to info o kolejnych opóźnieniach budowy. I tak od kilkunastu lat, a nasza kasa leci i wielu na tej budowie doczeka emerytury

        • 8 1

    • (1)

      A jeśli prywatna zbuduje lepiej i taniej? Powinniśmy dopłacać do państwowych z własnych kieszeni? Może zaczniemy budować socjalizm?

      • 37 2

      • ironia

        słowo klucz do mojej wypowiedzi to : IRONIA

        • 4 0

    • Oczywiście!

      Państwo powinno kupować drogo u siebie przecież to nie ich pieniądze więc nie mają się czym przejmować.
      a kto za to zapłaci? Pan zapłaci, pani zapłaci itd...

      • 41 3

  • Nie martwmy się. Antek zbuduje ze sklejki. Zleci to Miśkowi!

    • 0 1

  • przeciez chodzi o konsolidację remontów i budów pod kontrolą (7)

    co was to ludzie obchodzi, macie wujka w remontowej, że aż tak przeżywacie te przetargi. Tu chodzi o większą strategię dla wojska, które nigdy nie pozwoli sobie na śmieszną konkurencję w postaci shipbuilding remontowa. A wasze "mundrzenie się" pokazuje tylko komu kibicujecie. Zresztą widać to też po ilości minusów nad każda sensowną wypowiedzią antyPO. Bastion platformy nadal mocno trzyma w trójmieście

    • 5 48

    • W remontowej nie

      Tylko bratanka w naucie - prezesa.

      • 1 0

    • Budowanie wstecz czyli jak PiS zaklina rzeczywistość (2)

      Panie Zonk, te wspaniałe hasła o strategii, rozbijają się o jedną historię pewnego okrętu wojennego budowanego przez państwową stocznię (Stocznia Marynarki Wojennej), korweta gawron przejadła już setki milionów złotych przekazanych w ramach umowy społecznej na hasło "czy się stoi czy się leży..." wspaniałym budowniczym związkowcom i nadal korwetą nie jest, została teraz okrętem patrolowym ze zmienioną nazwą (podobno ma być znowu zmieniona na Kaczyńskiego). Niestety w naszym kraju po 45 latach komuny nadal mamy problem z pracą w państwowych czyli niczyich firmach, tam po prostu się należy i basta... W tym samym czasie na rynku powstały całkiem dobrze radzące sobie stocznie takie jak Remontowa, lecz jeżeli ma konkurować z dotowaną (nielegalnie) stocznią z Radomia to takiej konkurencji nie sprosta żaden przedsiębiorca... I jeżeli agent sowiecki Maciere..cz odda te kontrakty do państwowej stoczni to tylko po to aby te holowniki nie powstały przez najbliższe 10 lat, i po to aby nie wspomagać prywatnego biznesu który jak widać solą w oku jest Panu Kacz...mu

      • 15 3

      • liberal i PO kibicujesz??

        przecież oni już dawno odeszli od liberalizmu na rzecz kolesiostwa i przekrętów na skalę masową

        • 1 1

      • Korweta Gawron...

        ....kosztowała już prawie 1,5 mld zł.....co patusy z peło robiły przez 8 lat ? - NIC. Simoniak razem z bulem za to trzy razy był na wizytacji przy budowie i z wielkimi fanfarami był na wodowaniu gołego kadłuba statku.......więc o czym ty mówisz ?

        Za tą kasę mogli by kupić / zbudować dwa gotowe statki tego typu. Tam kasa przeleciała na konta byłych agentów, ci się podorabiali......

        A co do Macierewicza - większość żołnierzy zawodowych nie powiązanych ze służbami itp (typu synek generała/ pułkownika) ocenia pozytywnie jego decyzje....więc zanim coś napiszesz to posłuchaj w całości jego wypowiedzi a nie posiłkuj się fragmentami wyrwanymi z kontekstu w g...e wyborczym lub ubek-vn-ie....

        • 3 8

    • (1)

      Tu nie chodzi debilu o żaden bastion, tylko po prostu niszczą nasze stocznie i ludzi którzy tam pracują. Stocznie dla Gdańska to jak kopalnie dla Śląska. Rozumiesz to.

      • 24 1

      • chyba cycki cię swędzą

        w Gdyni stocznia upadła i jakoś miasto nie upadło, a ty chcesz się martwić za prywatną stocznię remontową. Zresztą kogo ty k...a obchodzisz co będziesz robił i co żarł

        • 0 1

    • Tu chodzi o to że Maciarewicz

      założył sobie stocznię w Radomiu a tu okazało się że Remontowa miała lepszą ofertę. A tak na marginesie to Shipbuilding Remontowa to w połowie dawna Stocznia Północna która przez kilkadziesiąt lat zajmowała się właśnie produkcją okrętów wojennych no ale to były okręty dla komuszej marynarki wojennej więc tu może jest powód uwalenia kontraktu...

      • 16 1

  • Zniszczyć stocznię, Gdańsk, Polskę (4)

    Będzie miał co opowiadać pan Macierewicz przed przyszłym Trybunałem Narodowym. Razem z Kaczyńskim, Szydło, Morawieckim, Dudą i innymi Ziobrami.

    • 29 1

    • kuc (2)

      przemysł stoczniowy ktoś już dawno zniszczył ... a niemieckie stocznie świetnie prosperują

      • 1 12

      • (1)

        no akurat w sprawie gdańska rękę maczali pisowcy którzy sprzedali stocznię ukraińcom

        • 12 2

        • Stocznie to akurat posadził Miller

          Problem w tym, że nikt już nie pamięta kto i jak rozłożył stocznie. Stocznie za rządu millera miały się dobrze i komuś to nie pasowało, więc zerwał kontrakty, wysłał agencje rządowe na trzepanie dokumentów itd. Nagle kilka stoczni popłyneło i można o tym poczytać sporo.
          Problem w tym, że większość tylko pamięta udzielenie dotacji przez PIS, dodanie kolejnych przez PO i nagle nam UE pokazało, że są one nie zgodne. Problem w tym, że zapomniono czemu PIS i PO musiało ratować stocznie. Za to rząd millera powinien iść przez TS.

          • 1 0

    • Kempe zapomniales

      • 2 1

  • (2)

    tak wygląda ten reklamowany PiSowski "patriotyzm" i "troska o obronność"
    nie tylko zresztą tu karabiny snajperskie kupione zagranicą nie w Polsce, pociski "szybujące" JASSM kupione bez przetargu za przepłacona kwotę, likwidacja badań półprzewodników na azotku galu...
    po tej POPiSowskiej koalicji nic nie będzie...

    • 72 10

    • Przecież

      MON nie potrafi glupich długopisów kupić a co dopiero coś bardziej wymagającego.

      Przecież działania Antoniego są na szkode Państwa.

      • 0 0

    • likwidacja gdańskiego laboratorium Instytutu Elektrotechniki

      chcesz coś zbadać - kupuj aparaturę sam. Co z tego, że to dziesiątki milionów euro.

      • 6 1

  • Dobra zmiana, przykre (9)

    ...

    • 118 19

    • diagnoza (4)

      Oto kolejny objaw ataku odwetowego na niepokorny Gdańsk, kurdupla i jego pachołka szalonego Antka, ale co tam, wybudują w Radomiu i przewiozą holowniki Dronami.

      • 46 4

      • odstaw już ten klej idioto (3)

        • 3 26

        • (1)

          Czekałem kiedy wyczołga się z rynsztoka menel nasłany przez plaszczaka i wydali odchody.Nic ci to nie da, bo mam preparat do dezynfekcji takiego odpadu.

          • 11 1

          • w d...ę se wsadź ten preparat

            nie jestem zależny od nikogo, ale jak widzę te pierdo_lamento pisane bez sensu, to muszę reagować

            • 0 3

        • On

          On się już obudził a Ty ?

          • 3 0

    • rozbrajają polską armię dla Putina (2)

      najpierw zlikwidowali helikoptery, zwolnli generałów
      a teraz likwidują statki

      • 21 3

      • Ale holownik jaką wartość (1)

        bojową ma, że piszesz o rozbrajaniu?

        • 3 13

        • ...

          Holowniki zabezpieczają okręty w trakcie manewrow i nie tylko nasze okrety

          • 6 0

    • Gawron

      GRATULACJE już na horyzoncie widzę kolejne Gawrony budowane 14 lat za pieniądz e podatników

      • 23 0

  • dobra zmiana (10)

    500+ zjadło holowniki

    • 56 12

    • (9)

      Tobie zjadło mózg peowcu

      • 4 22

      • Przytocz jakąkolwiek inwestycję która powstaje za nowych rządów (4)

        Tylko nie pisz proszę o tym co jest w planach......które i tak ciągle rotują i są przesuwane gdy nadvhodzi czas realizacji

        • 18 0

        • najpierw trzeba posprzatać po takich chachmętach jak wy (1)

          a później dopiero budować, nigdy na odwrót, bo się rozleci

          • 0 16

          • Co za tluczek spalinowy

            Juz nie tylko ci wyprali ale jeszcze vizirem potraktowali

            • 5 1

        • Antoni kupił niewidzialne śmigłowce. (1)

          Teraz kupi niewidzialne holowniki.
          A pisowiec myśli że pieniądze rosną na krzaku w banku.

          • 15 0

          • Oba

            • 1 0

      • Ale taka jest prawda pisuarze. (3)

        • 12 0

        • (2)

          Twoja prawda POkrako.

          • 0 15

          • Prawda jest tylko jedna. (1)

            Dziś ją mówili w reżimowej TVPiS.

            • 11 0

            • Czyli ta trzecia: g...o prawda.

              • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane