• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rolls-Royce w Trójmieście. Jest centrum serwisowe, będzie fabryka?

Wioletta Kakowska-Mehring
24 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Rolls-Royce dziś to lider w dziedzinie układów napędowych dla przemysłu, lotnictwa i marynarki. Rolls-Royce dziś to lider w dziedzinie układów napędowych dla przemysłu, lotnictwa i marynarki.

Rolls-Royce rozważa budowę fabryki silników okrętowych w  Trójmieście. Tak przynajmniej spekuluje się na rynku. Koncern od 2000 roku jest obecny w Gdyni. Na początku było to jedynie biuro handlowe, które w 2011 przekształcono w morskie centrum serwisowe. Czy przyszedł czas na fabrykę?


Czy w Trójmieście brakuje inwestycji przemysłowych?


Większość ludzi koncern Rolls-Royca wciąż kojarzy z marką luksusowych samochodów, choć firma sprzedała tę część działalności koncernowi Volkswagen w 1998 r. Od tamtej pory koncern skupił się na układach napędowych dla przemysłu, lotnictwa i marynarki. W tej dziedzinie stał się liderem. Jak podał Puls Biznesu, koncern chce zbudować w Polsce dwie fabryki silników: okrętowych w Gdańsku i lotniczych na południu naszego kraju. Władze firmy nie potwierdzają tej informacji. Rąbka tajemnicy uchyliła jednak Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która przyznała, że odbyło się spotkanie z firmą Rolls-Royce, która jest zainteresowana projektem na Pomorzu. Budowa fabryki miałaby się rozpocząć w 2015 roku, a produkcja miałaby ruszyć w 2016 roku lub 2017 roku.

Koncern Rolls-Royce od 2000 roku jest obecny w Gdyni. Na początku było to jedynie biuro handlowe, które w 2011 przekształcono w morskie centrum serwisowe. Na terenie dzierżawionym od gdyńskiego portu wybudowano halę o powierzchni około  2 tys. m kw., czyli warsztat i magazyn. Inwestycja kosztowała 5 mln euro. Umowa dzierżawy została zawarta na okres 30 lat. Centrum mieści się przy ul.Kontenerowej 8. zobacz na mapie Gdyni Świadczy usługi serwisowe, naprawcze oraz prowadzi działalność marketingową, sprzedaż oraz dostawę nowych produktów i części zamiennych w Polsce i krajach nadbałtyckich. Kadra centrum, czyli ok. 80 osób to m.in. absolwenci Akademii Morskiej w Gdyni i Politechniki Gdańskiej.

Dlaczego wybrano Gdynię? - Bo jesteśmy tam, gdzie potrzebują nas klienci. A nasi klienci potrzebują zaplecza technicznego oraz kompetentnego zespołu, który gotów jest szybko stawić się na każde wezwanie. Polska jest rynkiem o znaczeniu strategicznym, gdyż posiadamy na nim klientów we wszystkich dziedzinach prowadzonej działalności. W produkcji stoczniowej Polska straciła pozycję i dynamizm. Za to w dziedzinie remontów i przebudów nasze stocznie są w ścisłej czołówce - tłumaczyły wówczas swoją decyzję władze koncernu.

W marcu tego roku Rolls-Royce Marine Stocznia Remontowa Nauta podpisały umowę o współpracy na terenie Polski. Brytyjski koncern zyskał wyłączność na świadczenia usług dotyczących wszystkich urządzeń Rolls-Royce'a użytkowanych i montowanych w Naucie. Stocznia natomiast liczy na to, że umowa zwiększy zainteresowanie potencjalnych klientów świadczonymi przez nią usługami.

Koncern Rolls-Royce zainteresowany jest też współpracą z Marynarką Wojenną i polskim przemysłem. W ubiegłym tygodniu z inicjatywy ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce Robina Barnetta odbyło się spotkanie w Warszawie, na którym m.in. Rolls-Royce prezentował swoją ofertę. Koncern zaproponował polskiemu przemysłowi projekty trzech jednostek: pełnomorskiego okrętu patrolowego (projekt Skadia w wariancie 90 metrowym), okrętu obrony wybrzeża (projekt Skadia typu 100) i jednostki wsparcia logistycznego (okręt wsparcia typu Njord) - poinformował portal defence24.pl. Rolls-Royce nie buduje okrętów i nie posiada własnych stoczni, ale proponuje ze wsparciem brytyjskiego rządu przekazanie polskiemu przemysłowi technologii z możliwością samodzielnej produkcji okrętów i ich eksportu do krajów trzecich.

Na początku listopada brytyjski koncern ogłosił, że chce zredukować 2,6 tys. miejsc pracy w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Redukcja dotknie głównie miejsc pracy w dziale lotniczym, ale nie tylko. Podano też, że tegoroczne przychody spółki będą niższe niż się spodziewano. W tej sytuacji można oczekiwać, że koncern poszuka oszczędności. Czy tym można tłumaczyć zainteresowanie przeniesieniem produkcji silników okrętowych i lotniczych do Polski?

Rolls-Royce posiada szeroką bazę klientów na świecie obejmującą ponad 500 linii lotniczych, 4 tys. firm i operatorów samolotów i helikopterów użytkowych, 160 krajowych sił zbrojnych, ponad 2,5 tys. operatorów morskich, w tym 70 marynarek wojennych oraz klientów z branży energetycznej z ponad 120 krajów posiadających zainstalowaną bazę 54 tys. turbin gazowych. W ramach działalności w sektorze transportu morskiego Rolls-Royce oferuje zintegrowane układy zasilania oraz projekty okrętowe do wielu zastosowań w dziedzinie przybrzeżnego wydobycia ropy i gazu, okrętów specjalistycznych oraz marynarki. Oferuje systemy morskie począwszy od turbin gazowych i silników diesla, poprzez śruby napędowe, pędniki, dysze wodne, stabilizatory i układy elektryczne. Sprzęt Rolls-Royca jest zamontowany na ponad 30 000 okrętach na całym świecie.

Opinie (64)

  • Dobrze by było (25)

    by znowu do 3miasta wrócił przemysł. Na południu się rozwija, a u nas jedynie się robi hale, w których ludzie zarabiają po 1400zł.

    • 89 7

    • (22)

      hale to jeszcze ujdą ale ilość biurowców to już przegięcie w porównaniu do ilości fabryk.

      • 20 11

      • (16)

        Wmawia się nam, że społeczeństwa wysokorozwinięte nie produkują tylko świadczą usługi ( i na usługach właśnie winna opierać się polska gospodarka- sic !!!!), stąd taki stosunek biurowców do fabryk :). Szkoda, że jest dokładnie odwrotnie.

        • 19 5

        • dokładnie (11)

          choć jeszcze w krajach Zachodu to ma jakiś sens - centrale są w tych państwach, a fabryki w Chinach czy w Polsce. Wtedy mogą sobie pozwolić na duży udział usług w swoim PKB, bo zysk na produkcji i tak trafia do spółek-matek, a usługi tworzą wartość dodaną (marketing, sprzedaż, itd).

          U nas usługi to głównie fryzjerzy, salony kosmetyczne, placówki bankowe i SSC. Na tym bogactwa się nie zbuduje.

          • 19 2

          • To sie zdecydujcie gdzie te hale produkcyjne. Czy na zachodzie, czy w chinach i polsce... (1)

            • 11 3

            • Wydaje mi się, że

              przedmówca miał na myśli to, że zachodnie firmy stawiają hale w Chinach i w Polsce, a Polskie ani w Chinach ani w Polsce.

              Pozdro,

              • 1 0

          • taaa, zbudujesz bogactwo na przykręcaniu śrubek (6)

            I lutowaniu

            • 5 13

            • potegi gospodarcze usa rosja chiny japonia potege opieraja na przemysle (5)

              i tylko dlatego sa potegami .....

              • 10 4

              • stolec prawda (4)

                usa opiera sie na uslugach. w chinach robole robia za miske ryzu

                • 4 6

              • Rosja potega gospodarcza? (2)

                Kraj o wielkich pokladach roznych surowcow mineralnych. Zyjacy glownie z nich.

                Jakie to firmy Rosyjskie sa znane na swiecie (prcz tych handlujacych wykopalinami)?

                • 2 0

              • wydobycie surowcow to typowy przemysl

                • 1 1

              • Tupolev na przykład, czołowy producent światowej klasy samolotów...

                • 1 0

              • USA to ogromny przemysl !

                • 4 0

          • ty sie nawet do ssc nie nadajesz (1)

            zeby do ssc isc pracowac trzeba znac jezyka polski. w jezyku polskim nie uzywa sie potwierdzenia dokladnie madralo

            • 0 4

            • dokładnie

              • 6 0

        • (3)

          W społeczeństwie wysoko rozwiniętym nie ma tyle głosów nieważnych w wyborach.

          • 13 9

          • (1)

            Głosy nieważne mogą być wyrazem niezadowolenia społeczeństwa, a nie jego niskiego rozwoju

            • 7 7

            • Po co bijecie pianę głosów nieważnych w tych wyborach (całych) było 9,7% w porównaniu do 7,9 w 2010r...
              Te wybory mają swoją specyfikę głosuje się na konkretnych ludzi a nie na partię polityczne, dla przykładu sukces PSL w Gdyni opiera się na Janusza Kupcewicza
              który jest ludziom dobrze znany ;)

              • 3 1

          • i nikt zdrowy

            nie zagłosuje w takiej ilości na PSL

            • 10 4

      • (3)

        Te biurowce nie są budowane za pieniądze podatnika. Inwestorzy prywatni wykładają swoją kasę a nasi fachowcy mają mają zatrudnienie.

        • 6 1

        • Leming jełopie Tak za pieniadze podatnika energa która zajeła połowe biurowca (2)

          Jest państwową firmą!

          • 1 5

          • energa odprowadza zysk do skarbu panstwa a nie pobiera pomoc panstwowa gdzie tu pieniadze podatnika?

            • 3 0

          • Energa tam się przeprowadziła

            Ale tylko dla oszczędności by nie płacić więcej kasy w kilku lokalizacjach rozsianych po Gdańsku. I tą połową biurowca to przesadzasz bo zajeli raptem 50%, ale 1 budynku. A obecnie buduje się tam już 5 budynek.

            Jeżeli Państwowa firma przenosi się dla oszczędności do innego biurowca to chyba dobrze.

            • 3 0

      • o GOP mówi się głównie w kontekście węgla i kopalni. A w Katowicach coraz większy rozwój branży IT, i to większy niż u nas, a chyba drugi po Warszawie

        • 3 0

    • W fabryce jako maszynka do przykręcania śrubek to ile się zarabia? (1)

      5 czy 10 tys.? Zarabia się nam myśleniu, a ludziki w fabrykach nie mają myśleć, tylko przykręcać, montować. Co innego biuro projektowe, ups biuro no tak tam nic się nie tworzy.

      • 7 0

      • dla niego prawdziwy przemysł to tam gdzie można związki założyć...

        • 7 1

  • (1)

    Szkoda, że tekst dotyczy RR a nie np. Cegielskiego.

    • 59 3

    • Zaklady Cegielskiego w Poznaniu

      Projektowanie i produkcja silnikow okretowych, mieli tez biura projektowe w Gdansku - kawal historii a co jest teraz?

      • 6 0

  • A dlaczego na gdyńskim lotnisku (8)

    nie może funkcjonować serwisowania, montownia i wytwórnia układów napędowych dla lotnictwa?

    Przed wojną w Gdyni montowano samoloty co prawda amerykańskie w czasie wojny niemieckie, a obecnie mogą być układy napędowe i serwisowanie Rolls-Royca.

    • 39 3

    • Nie, bo nie (5)

      Gdańsk się postara w UE aby zakazać budowy montowni i wytwórni układów napędowych dla lotnictwa w modernistycznej Gdyni.

      • 12 14

      • bo złej baletnicy rąbek spódnicy (3)

        dlatego

        • 8 2

        • Ty za to masz plamy

          na mózgu.

          Dziwne , ze twój szef nawet w kampanii (na drugą turę) wypowiada się złośliwie o gdyńskim lotnisku, zamiast zająć się sprawami Gdańska

          • 8 9

        • (1)

          Tylko kto tu jest tą złą baletnicą, na pewno nie Gdynia, której zazdrośnicy cały czas rzucają kłody pod nogi.

          • 9 0

          • I brzozy

            • 1 0

      • Bo zdaniem PO w Gdańsku

        ma być WSZYSTKO, wszystkiego !!!

        Dopóki się nie POzbędziemy tej patologi będzie to trwało i niszczyło Polskę i jej regiony i inne miasta

        • 1 2

    • Okolice Mielca, Radomia, Świdnika, to tradycyjne miejsce polskiego przemysłu lotniczego. Masz tam odpowiednie zaplecze, zarówno przemysłowe, jak kadrowe i naukowe. Z kolei Pomorskie jest lepszym zapleczem dla przemysłu morskiego niż np. Kraków.

      • 14 1

    • W Rumi kiedyś byął duża fabryka silników lotniczych która w czasie wojny dostała się w ręce Niemców co produkowali w niej także bomby lotnicze. Po wojnie była w tym miejscu garbarnia. Dzisiaj nie ma po niej śladu (w tym miejscu jest Galeria Rumia)

      • 8 1

  • Muszą być fabryki, dym z kominów, (2)

    tysiące robotników w SKM we flanelowych koszulach.

    • 44 13

    • Pewnie, lepiej usługi (1)

      A na te usługi zarobimy w usługach. Ajfon, rurki i kreatywność otworzą bramę do dobrobytu

      • 10 5

      • naturalnie, że lepiej u nas wymyślać

        a produkować w Chinach, cały świat tak robi

        • 4 6

  • Adamowicz jest przeciwny przemysłowi! Ale on nie musi już pracować... (1)

    Nie ważne przekonania a nasza przyszłość zarobkowa więc nie wybierajcie jego!

    • 24 12

    • ma hojnych i szczodrych teściów

      to pracuje tylko dla Gdańska i dla gdańszczan

      • 2 0

  • (3)

    RR cytuję: "ze wsparciem brytyjskiego rządu..". Polski rząd zapomniał, że rządzi w Polsce.

    • 22 7

    • rząd PiS da wszystkim (2)

      kopalniom, hutom i stoczniom !

      • 5 2

      • (1)

        Posłanki i posłowie pisowscy dadzą wszystkim!

        • 2 0

        • PiS da!

          • 1 1

  • Rozważa budowę fabryki silników okrętowych w Trójmieście.

    Niby po co? Powinni założyć fabrykę kapci do muzeum na przykład.

    • 16 9

  • Jaka płaca? (2)

    • 4 0

    • Najwyzsza ! (1)

      5 zl na godzine i bonus w postaci zupy regeneracyjnej z kapusty ale tylko dla tych co robia po 20 godzin. Pasi ?:)

      • 4 0

      • sadze, ze w takiej branzy dla specjalisty na pewno nie mniej niz 2-3 tys netto

        A nie zdziwilbym sie, jakby norma byly okolice 3-6 tys. Pewnie zalezne od stanowiska i doswiadczenia.

        Nie kazdy jednak moze z marszu tam pracowac, zatem placa nie jest minimalna. Minimalna jest tylko wtedy, gdy moze to robic kazdy. Nie oszukujmy sie. Jak ktos chce zatrudnic kogos, kto mu zetnie trawnik, to nie zamierza placic wiele. Jak masz zabytkowy obraz i chcesz go poddac renowacji, to nie zlecisz byle komu.

        • 2 0

  • Po co wyważanie otwartych drzwi? Jest ZAMECH-ABB w Elblągu, jest Cegielski (2)

    w Poznaniu, jest Wrocław (d. Fabryka Silników Lotniczych). Po co pchać się do Gdyni i tworzyć od podstaw???!!!

    • 8 28

    • Wolny rynek. RR to jest PRYWATNA firma. (1)

      Centralne zarządzanie to masz w KRLD.

      • 10 1

      • wolny rynek ?

        ale fabryczka powstanie w specjalnej strefie ekonomicznej , i będzie działać tak długo jak długo będzie zwolniona z podatków.
        by się potem zamknąć w 6miesiecy, lub zmienić szyld by dalej korzystać z ulg.

        • 12 2

  • (2)

    Teraz wiadomo dlaczego celowo zniszczono stocznie i powiązaną z nimi fabrykę Cegielskiego. Po to by klaskać jak na konsumenta przystało, że otwierają nowy market.

    • 30 10

    • cegielski i polskie stocznie to byly postkomunistyczne trupy (1)

      same sie zajechaly

      • 4 7

      • O w mordę!

        jak ja uwielbiam taki bełkot!

        • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane