• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie znaczenie Gdańska i Gdyni na europejskiej mapie portów

erka
20 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W gdańskim porcie funkcjonują dwa terminale kontenerowe: DCT- Deepwater Container Terminal oraz GTK Gdański Terminal Kontenerowy. Tylko terminal DCT ma parametry umożliwiające obsługę największych jednostek oceanicznych. W gdańskim porcie funkcjonują dwa terminale kontenerowe: DCT- Deepwater Container Terminal oraz GTK Gdański Terminal Kontenerowy. Tylko terminal DCT ma parametry umożliwiające obsługę największych jednostek oceanicznych.

Konteneryzacja morskiego handlu stwarza szerokie możliwości ekspansji dla polskich portów - wynika z raportu Jones Lang LaSalle pt. Polskie porty kontenerowe: nowe kierunki rozwoju rynku logistycznego.



Wzrost wolumenu kontenerów jest jednym z ważniejszych trendów w światowym handlu od początku lat 90. Z analiz OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) wynika, że towary transportowane w ustandaryzowanych kontenerach stanowią jedną czwartą globalnego przepływu dóbr. Mimo że prawie połowa kontenerów jest ładowana i rozładowywana w portach na Dalekim Wschodzie, europejskie porty stanowią bardzo istotny punkt na mapie globalnego handlu i to właśnie przez nie do Europy trafia znacząca część dostaw z innych kontynentów. Tradycyjnie, portami o strategicznym znaczeniu dla Europy są te położone na linii od Le Havre we Francji do Hamburga w Niemczech.

Nie sposób jednak nie docenić potencjału rozwijających się gospodarek regionu Europy Środkowo-Wschodniej, Krajów Bałtyckich oraz regionów Rosji położonych w bliskim sąsiedztwie Morza Bałtyckiego. Przykładowo, PKB Polski wzrósł o 72 proc. od jej wstąpienia do Unii Europejskiej w 2004 r. Rosnące wskaźniki importu i eksportu oraz umacniający się trend konteneryzacji mają szansę stać się głównym motorem napędzającym popyt na usługi portowe zarówno w Polsce, jak i całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Kolejne czynniki mające znaczenie w kształtowaniu i rozwoju nowych lokalizacji dla transportu kontenerowego to portowa infrastruktura i dostępność nawigacyjna. Armatorzy do transportu wykorzystują coraz większe statki, co umożliwia redukcję jednostkowego kosztu przewozu kontenera. Bałtyk ma kilka istotnych ograniczeń, ze względu na które przez długi okres czasu największe jednostki nie korzystały z jego portów. Przełomową okazała się decyzja największego operatora żeglugowego na świecie - Maersk Line - który jako pierwszy wprowadził bezpośrednie połączenie z terminalem kontenerowym DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku. Za jego przykładem, inni operatorzy analizują porty Morza Bałtyckiego jako potencjalne lokalizacje dla bezpośrednich zawinięć.

Obecnie w Polsce działa 6 głównych terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w portach w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie - Świnoujściu. W ciągu ostatnich 5 lat ich przepustowość podwoiła się do poziomu 1,66 mln TEU.

W gdańskim porcie funkcjonują dwa terminale kontenerowe: DCT- Deepwater Container Terminal (o rocznej przepustowości rzędu 1,25 mln TEU, z potencjałem rozszerzenia zdolności przeładunkowych do 4 mln TEU) oraz GTK Gdański Terminal Kontenerowy (100 tys. TEU). Tylko terminal DCT ma parametry umożliwiające obsługę największych jednostek oceanicznych, również tych najbardziej nowoczesnych, przewożących do 18 tys. TEU. Dzięki decyzji duńskiego potentata Maersk Line o wprowadzeniu bezpośredniego połączenia z Dalekim Wschodem (AE10) i uczynieniu Gdańska tzw. portem końcowym dla tego serwisu, DCT może koncentrować się na współpracy z regionem Azji i Pacyfiku oraz obsługiwać przeładunki do innych portów bałtyckich - w Rosji, Szwecji, Finlandii i Krajach Bałtyckich.

Co więcej, DCT w Gdańsku ma kilka cech, które sprzyjają budowie mocnej pozycji na europejskiej mapie portowej. Należy do nich: dostępność nawigacyjna (w tym np. odpowiednia głębokość), stabilność poziomu wody, fakt, że w przeciwieństwie do portów położonych w północnej części Bałtyku, Gdańsk jest portem niezamarzającym oraz potencjał rozwoju i ekspansji (możliwość rozszerzenia obszaru). Co więcej, poprawiająca się jakość infrastruktury w strefie nadbrzeżnej, w tym dobre połączenie między portem a autostradą A1, umożliwia konkurowanie o klientów z południowej Polski i krajów sąsiednich.

- Rosnący poziom przeładunków w portach kontenerowych oraz możliwość obsługi największych statków, czyli w przypadku terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku jednostek do 18 tys. TEU, umożliwia przekierowanie do Polski strumienia towarów transportowanych drogą morską, aktualnie przeładowywanych w Europie Zachodniej - komentuje Tomasz Olszewski, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowo-Przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej, Jones Lang LaSalle. - Z biegiem czasu, poprawa infrastruktury portowej może doprowadzić do strategicznych zmian w strukturze zarządzania łańcuchem dostaw przez firmy działające w kraju i w całym regionie. Możemy zakładać, że coraz częściej będą one kierować swoje towary właśnie do polskich terminali przeładunkowych.

Czy uważasz, że rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


Obydwa terminale w Gdyni - Bałtycki Terminal Kontenerowy (Baltic Container Terminal - BCT, o rocznej przepustowości na poziomie 750 tys. TEU, jak i Gdynia Container Terminal - GCT; 430 tys. TEU) nie obsługują największych jednostek oceanicznych, koncentrując się na tzw. feederach, czyli mniejszych statkach załadowywanych w portach zachodnioeuropejskich. Co ważne, mniejsze statki (do 2,5 tys. TEU) mogą korzystać z Kanału Kilońskiego, co skraca czas dostawy o dwa dni, które większe jednostki musiałyby poświęcić na trasę przez Cieśniny Duńskie.

Polskie porty czeka jeszcze wiele wyzwań związanych z zagadnieniami, które mogą hamować ich rozwój. Należą do nich kwestie związane z płatnością podatku VAT, który trzeba uiścić w ciągu 10 dni, co wymaga zamrożenia kapitału obrotowego. Ta sytuacja może się jednak wkrótce zmienić, zgodnie z zapowiedziami rządu. Kolejnym ograniczeniem jest uzyskanie dokumentów zgłoszenia celnego, co zajmuje obecnie o wiele więcej czasu niż w portach zachodnich. I w tym obszarze jest jednak szansa na poprawę - planuje się umożliwienie odprawy celnej jeszcze na statku. Z szacunków Investment Partners, 670 tys. TEU kierowanych do lub z Polski jest obsługiwanych poza polskimi portami. Wprowadzenie nowych regulacji celnych, podatkowych i sanitarnych spójnych z tymi w portach Europy Zachodniej, umożliwiłoby skierowanie 70 proc. tego wolumenu właśnie do polskich portów.

- Jednym z największym atutów polskich portów jest ich lokalizacja, dzięki której mają one wielką szansę stać się kluczowymi również dla handlu w rozwijających się gospodarkach Europy Środkowo-Wschodniej, krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, ale także w regionach Rosji położonych w bliskim sąsiedztwie Morza Bałtyckiego - podsumowuje Jan Jakub Zombirt, starszy analityk rynku, Jones Lang LaSalle. - Warto także pamiętać, że cechą charakterystyczną polskich portów jest ich potencjał dalszego rozwoju. Największe porty w Europie są zatłoczone już dziś, a ich rezerwy przestrzenne mocno ograniczone, podczas gdy na polskim wybrzeżu do zagospodarowania pozostały bardzo duże połacie terenu. Uproszczenie procedur podatkowych, celnych i sanitarnych oraz dalszy rozwój infrastruktury, zarówno portowej, jak i tej w głębi kraju, umożliwi polskim portom efektywne konkurowanie o klientów z okręgów przemysłowych południowej Polski, niektórych regionów Czech, Słowacji, a także krajów WNP.
erka

Miejsca

Opinie (94) 2 zablokowane

  • Gdynia! Tylko Gdynia! Miasto z morza i marzeń! (14)

    Mamy w Gdyni najlepszy, największy, najnowocześniejszy i najpiękniejszy port. Zapraszamy wszystkich armatorów i wszystkie statki. Gdynia to stolica żeglarstwa.
    Panie prezydencie Szczurek, zaprośmy do naszej Gdyni największy kontenerowiec świata, który właśnie płynie do Polski. Ma Pan autorytet i uda się Panu przekonać Maersk, żeby ten kontenerowiec pokazał się w Gdyni a nie gdzie indziej.

    życzę miłego gdyńskiego dnia z miasta morza i marzeń :)

    • 43 90

    • Będziecie go mogli zobaczyć w Gdyni z plazy, (5)

      jak będzie do Gdańska wpływał.
      I to na tyle.
      Na razie możecie nacieszyć się fasolarzami z Meksyku którzy nie potrafią się kulturalnie zachować i zaczepiają Polki.

      • 46 18

      • Przecież on sobie jaja robi (4)

        z wypranych gdyńskich mózgów.

        • 41 5

        • gdańskie mózgi - nobliści :-) (3)

          Przykład Pawła Adamowicza, na którego narzeka się w komentarzach pod każdym artykułem - później są wybory i dziwnym trafem ci "świadomi" gdańszczanie ponownie wybierają go na prezydenta miasta... Tak, tak, to te tępe łby z wioski gdyńskiej są zaślepione, wy za to jak zwykle - Warszawa Północy - mądrzy "inaczej :-) popisujcie się dalej ujadaniem. Od dawna na wesoło się to czyta.

          • 5 11

          • (1)

            Widzisz, gdańszczanie przynajmniej widzą, co jest nie tak, a że nie ma lepszego konkurenta, to co zrobić. Natomiast gdynianie są tak zaślepieni, że jakiejkolwiek bzdury Szczurek by nie wymyślił, to oni wciąż się z tego cieszą.

            • 9 2

            • Skoro nie ma alternatywy

              to zagłosujcie jeszcze raz na mnie, jak w 1935r.

              • 0 3

          • Mierny, bo mierny, uwagę na błędy trzeba mu zwracać.

            Ale konkurencja jest jeszcze gorsza.

            No i najważniejsze, staramy się nie utwierdzać go w przekonaniu, że jest nieomylny przyklaskując wszystkim jego bzdurnym pomysłom, a jedynie tym rozsądnym. Bo jak inaczej ma się czegoś nauczyć?

            • 2 0

    • Można się nabijac z Gdyni (chociaz nie wiem po co), ale w sytuacji, gdy DCT nie musi Gdańskowi płacić 65 mln podatków (4)

      brzmi to dość głupio, bo w Gdańsku z tych kontenerowców macie tyle, że... możecie sobie na nie popatrzeć :)

      Tak się kończąa inwestycje ściągane przez miasto "na preferencyjnych warunkach".

      • 13 26

      • taa wy pewnie mieszkacie w kontenerach

        to ja już wolę na nie popatrzeć.

        • 14 3

      • W Gdyni z kontenerów zbudowali infobox.

        • 37 0

      • Jak zwykle coś wiesz, ale nie do końca (1)

        Poczytaj najpierw czego dotyczyła ta sprawa o 65mln i dopiero komentuj.

        Bo była kwestia, że Gdańsk domagał się opłaty z datą wsteczną za wcześniejsze lata sprzed zmiany prawa.

        • 8 2

        • "jak zwykle"? skad wiesz z kim rozmawiasz?

          • 3 1

    • obiektywny

      10/10 :)

      • 3 1

    • Po co ma zapraszac by utknal w gdyni na mieliznie

      juz ci marynarze nie sa tacy glupi za jakich ich uwazasz

      • 5 2

    • No i te bezpieczne plaże... :>

      gdzie wcale po pyskach nie kopią opaleni i rośli dżentelmeni

      • 1 2

  • (2)

    ech... to tak jakby napisać ze rośnie znaczenie GPW w Warszawie - no rośnie znaczenie ale na skale europejska czy światową są to śladowe ilośc, któreś miejsce po przecinku ;-)

    • 19 6

    • Czyli co? Niedobrze? (1)

      Eech, jak nie mozna mieć Rotterdamu to najlepiej położyć się i płakać.

      • 11 4

      • Czytaj i się orientuj. Są to coraz większe ilości.

        Hiszpanię czy Włochy możemy śmiało przegonić.

        • 0 0

  • .

    ciekawy artykuł, ale tak drobna uwaga, na samym początku artykułu jest napisane " GCT Gdańsk Container Termina" a z tego co wiem to GCT to Gdynia Container Termina a w Gdańsku jest GTK. zresztą na samym końcu artykułu pod zdjęciami pod napisem miejsca są poprawne nazwy i lokalizacje.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 22 0

  • Rośnie. Ze znaczenia niemal ZERO, raczkujemy do ledwie zauważalnej, ale dobre i to. (3)

    Trzymajmy się realiów, nie wpadajmy w mocarstwowość, nie ma podstaw. Port w Gdansku to kapitał australijski, Polacy sa tylko murzynkami do czarnej roboty. Taka prawda.

    • 23 19

    • Oj tam, Gdańsk jest już drugim co do wielkości potem kontenerowym na Bałtyku, ustępuje tylko Petersburgowi.

      Oczywiście dalej to nie ta sama liga co Rotterdam czy Hamburg, ale Valencię czy Barcelonę (czyli porty zamykające pierwszą ligę) śmiało możemy dogonić.

      • 14 1

    • Ale płacą pensje. Co nie ? (1)

      • 5 0

      • Tyle co na zmywaku czy wiecej ?

        • 0 1

  • A miasto Gdynia stopniowo zamyka swój port! (46)

    W artykule podkreśla się możliwości rozwoju terytorialnego polskich portów. Nie dotyczy to portu gdyńskiego nie mającego takich możliwości, a dodatkowo miasto odbiera mu nabrzeża portowe.

    • 30 7

    • Bo tam teraz bedą cumować meksykanie

      zrobi się burdele,tawerny i będzie wesoło

      • 18 3

    • są 2 możliwe przyczyny: (44)

      1. "grupa trzymająca władzę w Gdyni" - ma gdzieś przyszłość tego miasta i stara się na sposób zbliżony do działania tkanki nowotworowej skonsumować osiągniecia pokoleń i olbrzymią wartość jaką stanowi port. W tym celu odcina po kawałku tereny portowe, które dają miejsca pracy i zamienia je w martwa tkankę deweloperską, czego przykładem jest Sea Towers - wielki, efektowny i nie generujący żadnego ruchu wokół siebie wieżowiec.

      2. "grupa trzymająca władzę w Gdyni" - ma świadomość, ze w danych realiach (brak wolnych terenów!) nie ma szans na konkurowanie z Gdańskiem i świadoma nieuchronności marginalizacji Gdyni jako miasta portowego próbuje działać w innych kierunkach - ze świadomością jednak, że Gdynia bez portu będzie tym, czym Detroit bez przemysłu samochodowego.

      Tak czy inaczej, Gdynia w dłuższej perspektywie zmierza w kierunku peryferalizacji.

      • 28 3

      • Trafna diagnoza, k. (1)

        • 18 1

        • niestety.

          • 4 0

      • tak jest niestety smutna prawda (4)

        czas juz skonczyc z "grupa trzymajaca wladze" ktora jest oderwana od rzeczywistosci. Zajmowanie terenow portowych i przemyslowych jest idiotyzmem. Gdynia nie moze zyc wylacznie z uslug.

        • 20 2

        • Tylko jak skończyć? Rewolucje chesz robić? (3)

          W Gdyni rządzi biznes. Znacjonalizujesz Invest Komfort? Władze Gdyni chwalą się, ze jest to miasto prywatne. Mają rację. Tylko, że jest to miasto prywatne tak, jak miasteczko na dzikim zachodzie.

          Od lat ie ma żadnych spektakularnych inwestycji generujacych miejsca pracy, a mieszakńcy dostają tylko miliony w miejskim PRarze.

          • 8 1

          • i to jest wyjscie. Kryterium uliczne. Moze mieszkancy glosujacy na "Grupe" cos skumaja.

            • 4 1

          • jesli rzadzi to raczej prywata bo biznesu juz dawno zadnego nie ma. (1)

            • 4 1

            • jak zwał tak zwał, w kazdym razie ich władza nie podlega procedurom demokracji.

              • 0 0

      • pewnie (19)

        osiagniecia pokolen ? przeciez komuna pelna geba w tych naszych portach. moze w tamtym systemie to dzialalo.. jestesmy 50 lat do tylu

        • 0 4

        • Odpowiem na przykładzie Gdyni: (18)

          1. "osiagniecia pokolen ?"

          Tak, Gdynia jest osiągnieciem pokolen. Jej budowę jako portu rozpoczęto w 1923 roku.

          2. "przeciez komuna pelna geba w tych naszych portach."

          Za wyjątkiem 1 jednego dużego terminalu, który właśnie jest prywatyzowany, w Gdyni przeładunkami zajmują się firmy prywatne, wiec o "komunie" nie może byc mowy.

          3. "moze w tamtym systemie to dzialalo.."

          Port Gdynia działał dobrze zarówno w realiach II Rzeczpospolitej, PRL, jak i III RP. Dowodem wolumen przeładunków i wyniki finansowe. Obecnie Port Gdynia znajduje się pod tym wzgledem w doskonałej kondycji.

          4. "jestesmy 50 lat do tylu"

          Przeładunki np. kontenerów odbywają się w gdyńskim porcie takimi samymi metodami i z taką samą efektywnością, jak w Rotterdamie czy Szanghaju. To samo tyczy przeładunków promowych, roro i masowych.

          • 4 0

          • (17)

            kondycja doskonala, efektywnosc taka jak w Holandii... ale place najnizsze w Europie, o braku infrastruktury nie wspominajac

            • 0 1

            • Ten temat jest o likwidacji Gdyni morskiej, nie o rónicach płac między Polską i Holandią (16)

              • 2 0

              • (15)

                Ten temat jest o rozwoju portów Trójmiasta a nie upadku Gdyni

                • 0 2

              • temat tego wątku brzmi "A miasto Gdynia stopniowo zamyka swój port!" (14)

                • 2 0

              • (13)

                modernizuje np poprzez inwestycje Mittala. A że część oddaje pod Seatowers i inne projekty developerskie to nie znaczy że umiera. 30km obok jest Gdańsk. Miejsca dużo...

                • 0 1

              • Wszystkie niezbędne odpowiedzi na zdania z twojego posta są (12)

                w wypowiedzi "są 2 możliwe przyczyny".

                • 2 0

              • (11)

                ok. Grupa trzymająca władzę w Gdyni wybieramy co kilka lat w demokratyczny sposób i artykuł o rozowju portów Gdanska i Gdyni nie musi rodzić w kółko tej samej gadki o wyimaginowanej grupie. Jak chcesz to możesz wybrać inną grupę za rok. Z innej mańki. Gdynia Waterfront - co o tym sądzisz bo ja uważam że się rozwija nam Gdynia...

                • 1 2

              • Odnoś się do tego tematu. (10)

                temat tego wątku brzmi "A miasto Gdynia stopniowo zamyka swój port!"

                A jesli jesteś urzędnikiem miejskim - daj spokój.

                • 1 0

              • (9)

                a miasto Gdynia stopniowo zamyka swój port i bardzo dobrze bo nigdy Szanghajem czy Rotterdamem nie będzie. Żyjemy w 21 wieku i mamy również port w Gdańku. Gdynie zbudowali bo nie było Gdańska w naszych granicach

                • 0 1

              • (8)

                "a miasto Gdynia stopniowo zamyka swój port i bardzo dobrze bo nigdy Szanghajem czy Rotterdamem nie będzie"

                Czy port musi być wielkości Szanghaju, aby jego istnienie miało ekonomiczny sens? Jeśli Gdynia nie będzie portem, to czym będzie? Lasem wieżowców? Kto i po co miałby w tych wieżowcach przebywać, skoro już teraz wokół Sea Towers jest życiowa pustynia?

                "Żyjemy w 21 wieku ."

                Co skłania Cię do zakładania, że mechanizmy rządzące światem są w XXI wieku inne niż przez ostatnie 1000 lat?

                "mamy również port w Gdańku."

                Skąd czerpiesz nadzieję, że Gdańsk będzie się chciał z Gdynią dzielić korzyściami z posiadania portu?

                • 3 0

              • (7)

                Byłem w porcie wczoraj. Bidnie to wygląda ale coś się dzieje, inwestycje jakieś są. Niech zmodernizuje się to co jest i będzie dobrze. Może musisz sprecyzować o co walczysz albo, o które tereny portowe chodzi. Bo te blisko Skweru to raczej dobrze, że się rewitalizują w taki sposób jak teraz.

                • 0 2

              • (6)

                "Bidnie to wygląda ale"

                Port, jako organizm przeżywa najlepszy okres w swojej historii. Inwestycje, przeładunki, zawinięcia. Wygląd? Tereny przemysłowe na całym świecie wyglądają tak samo. I dają pracę.

                "rewitalizują"

                termin rewitalizacji dotyczy czegoś co umarło kiedyś i jest przywracane do życia. Nie dotyczy to portu,bo port ma się świetnie.

                Gdynia powstała, bo powstał port. Przestanie istnieć port, przestanie istnieć Gdynia. Powtórzę, choć nie lubię: Gdynia bez portu będzie tym, czym Detroit bez przemysłu samochodowego.

                • 3 0

              • (5)

                rozumiem, ż grupa trzymająca władzę w Gdyni chce zamknąć port, który przeżywa najlepszy okres w swojej historii ? Czy o co chodzi ?

                • 0 1

              • "grupa trzymająca władzę", zgodnie z tym co juz napisalem: (4)

                1. chce szybkich zyskow, krotkowzrocznie (albo swiadomie i cynicznie) stawiajac martwe wiezowce zamiast zywej tkanki portowej.

                albo

                2. wie, ze tego procesu i tak nic nie odwroci i bierze dla siebie co sie da.

                • 1 0

              • Przykre, ze takie zagadnienia wolno poruszac tylko w komentarzach na portalu.

                oficjalnie nikt takich pytan wladzy nie zada, bo kto jest samobojca?

                • 0 0

              • (2)

                Przeciez miasto musi z czegoś żyć. Terminale i w Gdyni i w Gdańsku powoli przechodzą w ręce międzynarodowych koncernów i jakby kierunek i plany rozwoju już są ustalone

                • 0 1

              • Wszystkie spolki operacyjne, za wyjatkiem 1 wlasnie prywatyzowanej, sa prywatne. (1)

                prywatne firmy to armoatorzy, agenci, spedytorzy, firmy kotrolne, ship-chandlerzy to takze firmy prywatne. wszyscy oni daja miejsca pracy i placa podatki.

                jakie miejsca pracy wygeneruje las pustych jak Sea Towers wiezowcow w strefie przybrzeznej?

                Gdynia bez portu zamieni sie w satelitarna miescine, sypialnie Gdanska.

                • 1 0

              • Ok. Portu nikt nie ma zamiaru zamykać. Jest modernizowany. A to że Seatowers czy dalmor zrewitalizują to super. Mi się to podoba. Innym mniej. Może zazdrość. Jak w przyszłości pokolenie będzie stać na nowe obszary portowe to się je wyczaruje może usypie jak holendrzy to robią. Na razie pewnie nie ma inwestora na powiększanie tego co jest i kasy. Obecne inwestycje to projekty na kilka lat. A miasto musi mieć kase na spłacanie zobowiązań teraz..

                • 0 1

      • (16)

        Teoretycznie port gdyński miałby inne możliwości rozwoju (np. budowa nabrzeża i terminala przeładunkowego na zatoce), ale w obecnych warunkach jest to nierealne. Musiałoby to, podobnie jak gdański DCT powstać na zasadzie partnerstwa prywatno-publicznego. Pomimo korzystnych prognoz wzrostu przewozów, zwłaszcza kontenerowych, nie widać na Bałtyku konkurenta podobnej skali do Maerska, który zainstalował się w DCT. A nowy terminal głębokowodny na zatoce ma ekonomiczny sens, kiedy działa w dużej skali.
        Istnieje realniejsza możliwość rozwoju portu gdyńskiego na terenie sąsiadującym z BCT, tj, na części prawie nieużywanego terenu portu Marynarki Wojennej i na części upadłej Stoczni Marynarki Wojennej. Zbudowany tam nowy terminal mógłby obsługiwać głównie polski eksport i import i w ten sposób współegzystować z gdańskim hub-em. Ale tu z kolei na przeszkodzie stoi zachowawcza postawa MON-u.
        Reasumując, od południowej strony port z premedytacją "przycinany" jest przez miasto, z wydatną pomocą władzy centralnej, a mała przychylność odpowiednich ministerstw i znacząca konkurencja ze strony portu gdańskiego wspomaga proces marginalizacji tego portu, mimo, że, w odróżnieniu od portu gdańskiego, posiada on dobrą kondycję finansową, dobry zarząd i rozsądnie i konsekwentnie modernizuje się.

        • 0 0

        • (1)

          Można by jeszcze zadać pytanie, dlaczego port nie przejął części terenów upadłej Stoczni Gdynia?... : )

          • 0 0

          • To już kolega wie, od kogo był telefon, żeby się port nie starał za bardzo o te tereny.

            • 0 0

        • (2)

          "Pomimo korzystnych prognoz wzrostu przewozów, zwłaszcza kontenerowych, nie widać na Bałtyku konkurenta podobnej skali do Maerska, który zainstalował się w DCT. A nowy terminal głębokowodny na zatoce ma ekonomiczny sens, kiedy działa w dużej skali."

          Plany budowy DCT 2 są zaawansowane. Jeśli powstanie, powtórzy się scenariusz z odejściem Maerska. Odejdzie MSC, albo CMA-CGM (albo Maersk wyssie z nich masę towarową).

          • 0 0

          • (1)

            Niestety, można powiedzieć, że port gdyński nie ma szczęścia do, szeroko rozumianego, otoczenia...
            A nawet takiej Estakady Kwiatkowskiego też nie zbudowali porządnie...

            • 0 0

            • To trzeba szukać mądrych sojuszników dalszym otoczeniu.

              • 0 0

        • i jeszcze jedno: (10)

          skoro sytuacja wydaje sie byc bez wyjscia, trzeba zrewidować definicje.

          Czy Port Gdynia musi cały być w Gdyni? (byly przeciez przeciez proby takiego myslenia)

          Co to właściwie jest port, czy mógłby robić to samo, tylko inaczej?

          Czy znane obecnie portowe modele biznesowe, to wszystko co od strony finansowej mozna wymyslic? (vide: Kwatkowski i ozywienie prac w 1926 przez powiazanie kapitalowe z Giesche i innymi)

          Na wszystkie te pytania sa odpowiedzi, ale wymagaja zmiany jeszcze jednej defininicji. Instytucjonalno-organizacyjnej. Przy calym szacunku, ale w obecnej formule ZMPG nie podola takiemu przelomowi.

          Impuls musi przyjsc z zewnatrz.

          • 0 0

          • (9)

            Są też ograniczenia ustawowe.

            • 0 0

            • Ustawa to nie Biblia. (6)

              • 0 0

              • (5)

                Zgadzam się. Ale takie zmiany są trudne do przeprowadzenia. Poza tym, ustawowy model funkcjonowania portów został narzucony przez UE. A więc, zmiany modelowe musiałyby być ustalone na forum unijnym.
                A więc, zasadnicze sprawy nie są łatwe do ewentualnej zmiany. Chociaż, osobiście uważam, że obecnie ten model jest dobry. Tylko położenie portu gdyńskiego nie jest szczęśliwe, tak ze względu na możliwości rozwojowe, jak i konkurencję.

                • 0 0

              • no to jest kwestia hierarchii wartosci. (4)

                Założenie: Port Gdynia jest wartością nadrzędną.

                "osobiście uważam, że obecnie ten model jest dobry. Tylko położenie portu gdyńskiego nie jest szczęśliwe"

                Położenia portu nie zmienisz, więc - chesz, nie chcesz - musi zmienic model.

                • 0 0

              • (3)

                Można też przejąć port gdański i objąć te dwa porty jednym zarządem : )
                Były już takie pomysły, co wobec obecnej sytuacji, tj. nierzadko niezdrowej, rywalizacji między tymi miastami, graniczy niemal ze świętokradztwem i naraża ewentualnego pomysłodawcę na przykre osobiste konsekwencje z każdej strony : )

                • 0 0

              • pojdz krok dalej, to sie zgodze. (2)

                1 zarzad polskich portow w Warszawie.

                • 0 0

              • (1)

                Teoretycznie wszystko dałoby się zrobić. Żeby w stosunkowo krótkim czasie zrobić porządek w kraju, to musiałbym przejąć władzę i wprowadzić dyktaturę. Brakuje mi do tego bezwzględnych i wiernych pretorian. Oczywiście wszystkie partie poszłyby w odstawkę. UE na jakiś czas musiałaby przymknąć na to oko, albo jeszcze lepiej, sama mogłaby poddać się takiej kuracji. Ale też niejeden mógłby zarzucić mi, że to już kiedyś było... : )
                W starożytnym Rzymie też najpierw była demokracja, a potem dyktatura... a po wiekach świetności upadek. Ale w całej historii ludzkości wszystkie cywilizacje upadały, więc może nie należałoby się tym zbytnio przejmować. : )

                • 0 0

              • tym bardziej, ze - trzymajac sei analogii do Rzymu - mamy teraz upadek ;)

                • 0 0

            • I jeszcze: (1)

              jesli wiesz co jest sluszne, nie mozesz tlumaczyc sie obiektywnymi przeszkodami i brakiem wplywu na bieg zdarzen. Jesli widzisz co jest sluszne, twoim obowizkiem jest ten wplyw zdobyc.

              • 0 0

              • : )

                • 0 0

  • poziom i znaczenie jest marginalne!!Ale jak za PRLu mamy propaganda jak to jest wspaniale

    • 10 5

  • Coś takiego (1)

    Porty w Polsce na zamkniętym i ograniczonym morzu nie mają szans na taki sukces jak w Bremenhaven czy Rotterdamie. Obecnie jest malo portów które mogą przyjąc tak duże jednostki o długości około 300-400 metrów. Interesuje mnie ile kontenerów się przeładuje w DTC rocznie bo zdolności przeładunkowe są miom zdaniem przeszacowane . Wejście do portu o nie to samo co jego racjonalne wykorzystanie . I na koniec Co z tego ma misato i kraj. czy aby nie zbyt dumpingowe stawki za wejście są jednym ważnym powodem do zawijania wielkich kontenerowców.niech megalomania nie przysłania rachunku ekonomicznego bo plajta tego terminalu jest zawsze realna i wtedy chińczycy wykupią go za grosze.

    • 5 8

    • Skoro interesuje Cię ile kontenerów przeładowuje się w DCT to może

      warto przeczytać artykuł?

      • 8 1

  • Tu nic nie trzeba zaostrzac, tylko egzekwowac istniejace prawo (2)

    Banda kiboli raczy sie alkoholem a parku miejsckim, na plazy i w innych miejscach publicznych to policjanta ani wasatego straznika miejskiego ani widu ani slychu, a jak czlowiek kulturalnie sobie piwko chce wypic na plazy w gronie znajomych, wieczorem przygrywajac sobie na gitarze i nikomu przy tym nie robiac krzywdy, to zaraz taki wasacz sie zjawi i z duma wypisze mandat. Wielcy stroze prawa! Smiechu warte.

    • 17 1

    • Ke?

      • 3 0

    • Chyba za dużo tego piwa wypiłeś, to nie ten artykuł...

      • 7 0

  • sąsiedztwo z BTC jest bardzo męczące doniosłe hałasy świadczące o uderzaniu kontenerem o kontener, (2)

    walenie młotami w kontenery to wszystko o każdej porze dnia, że aż trzeba okna zamykać.

    • 9 6

    • przeprowadź się więc na Kamienną Górę (1)

      • 8 2

      • nie polecam

        tutaj szczekają psy, drą się dzieci i non stop remontują stare kamienice głośno waląc w coś czymś...

        • 5 1

  • Ta rośnie bo wielki kontenerowiec przypłynie

    Szkoda że polskie firmy wolą odprawiać sie w Hamburgu bo jest szybciej lepiej i taniej

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane